Saako teille tulla yhtäkkiä kylään?
Siis ilman että on ollut siitä mitään puhetta ennalta. Meille ei saa.
Kommentit (78)
Tietenkin saa.
Jatkuvastihan tässä ravaa pientä ihmistä, tulevat koulusta ja pihalta yhdessä leikkimään sisälle välillä.
Tai sitten anoppikulta on lähtenyt ajamaan 60 kilsaa yllättäen, ei tule mieleen soitella etukäteen. Enkä raaskinut jättää räntäsateeseenkaan, kun oli jo tunnin terassilla yksin istunut.
Tai sitten noita miehen pelikavereita milloin mistäkin syystä oven rivassa kiinni.
Jännä, että mun puolen sukua ja kavereita ei ylläreinä kyllä näy.
Harvemmin tässä on ollut mitään tärkeetä menossa, etteikö voisi ottaa vieraitakin vastaan. Vielä harvemmin ovat vieraita, jotka tarvii mun huomiota. Joten tervetuloa vaan.
Ei todellakaan saa. Jos on jonkunlaiset käytöstavat oppinut, ymmärtää sen kyllä itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä mielellään.
Kerran oltiin illalla juuri saunottu ja istuin sohvalla, suoraan ulko-ovea päin, yläosattomissa, kun anoppi astui sisään. He ei edes koskaan soita ovikelloa vaan pelmahtavat ovesta sisään huudellen samalla moikat.
Tämän jälkeen ovat onneksi alkaneet aina ennalta ilmoittamaan, kun ovat tulossa käymään..Oletko mies vai nainen?
N ainen
Saa, mutta pitää varautua, että meillä saattaa olla kaaos tai lasten kuskaamisia eikä välttämättä löydy kahvin kanssa tarjottavaa.
Ja taas uusi jankkausketju, mökkiketju ei riittänyt. Miten te viitsitte?
Juu, en lue, kunhan otsikon huomasin, aamulla oli mökkiketju.
Vierailija kirjoitti:
Juu, en lue, kunhan otsikon huomasin, aamulla oli mökkiketju.
Nyt sinäkään et voi enää väittää, ettet ole tiennyt yllätysvierailuiden tai itsensä kutsumisten olevan ihmisten mielestä ikäviä asioita. Älä mene kutsumatta, äläkä kutsu itseäsi kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, en lue, kunhan otsikon huomasin, aamulla oli mökkiketju.Nyt sinäkään et voi enää väittää, ettet ole tiennyt yllätysvierailuiden tai itsensä kutsumisten olevan ihmisten mielestä ikäviä asioita. Älä mene kutsumatta, äläkä kutsu itseäsi kylään.
Minä en ole koskaan av-palstaa moiseen tarvinnut, olen jo 68 v, joten oppi on saatu ennen avn keksimistä.
Jännä, ettei teillä nykynuorille ole järkevämpää puhumista.
Ohis.
Saa. Harvoin meillä kyllä käy yllätysvieraita. Minun lapsuudessani se oli aivan tavallista, mutta eipä niitä pöytäpuhelimia ollut kaikilla, että olisi soiteltu etukäteen vierailuista
Omalla vastuulla saa :)
Jos ei o kahvin kanssa kastettavaa, ei parane valittaa, jos on sekanen huusholli, sama juttu.
Yleensä ilmoittavat tulonsa etukäteen eli kysyvät että sopiiko käväistä, jos tulevat kauempaa kuin samasta kylästä.
No mulla ei kyllä pahemmin yllätysvieraita enää tätä nykyä käy, mutta jos sattuu tulemaan niin siitä vaan.
Toki paljon mieluummin ja iloisemmalla ilmeellä otan sovittuja vieraita vastaan ja yllätysvieraillessa täytyy tajuta, että kämppä voi olla pommin jäljiltä, tarjottavaa ei välttämättä ole eikä aikaakaan ihan joka käänteessä eli voi tulla pikainen visiitti.
Kuitenkin esim silloin kun itse olin lapsi niin tupsahdeltiin tämän tästä toisen luo kyläilemään eikä se kenellekään mikään ongelma ollut, pikemminkin ihan yleinen tapa. Ymmärrän, että aikuisten kesken on vähän eri asia, mutta jotenkin en kuitenkaan osaa ajatella, että jos ajan vaikka jonkun kaverin kämpän lähellä ja käyn kysymässä ovella "sopiiko juoda nopeasti kupit kahvia, ajattelin pistäytyä jos sopii?" että se olisi jotenkin ajattelematonta.
Jos ei sovi niin kyllä sen huomaa ja niin harvoin tuollaisia tilanteita tulee, ettei liene ylimääräistä harmia kellekään.
Saa kyllä yleensä tulla.
Meillä on usein jotain purtavaa ja aina on kahvia ja teetä. Minulle se olisi mukava syy keittää kahvit ja rupatella. Joten ei haittaisi.
Tietty jos olisimme sairaana tai tosi väsyneitä, niin ilmoittaisin tilanteen ovella.
Omat kaverini on kyllä tottuneet sopimaan kyläilyn etukäteen. Lastemme kaverit, pihan tutut lapset voivat tulla lyhyelläkin varoitusajalla leikkimään. Sukulaiset oikeestaan on vaan sellasia, että saattaa pimpottaa ovikelloa, ja piipahtaa sisällä pikaiseen.
Saa tulla, mutta on turha odottaa, että me meidän elämää mitenkään muutettaisi. Voi olla, että on sekaista kotona, me emme ole erityisen siistejä ihmisiä, ja voi olla kiirettä meillä, eli jos meillä on sovittu meno, hyvinkin sujuvasti ohjaamme kutsumattomat vieraat ulos samalla ovenavauksella. Myöskään kaapeissa ei ole kahvipullaa odottamassa. Kahvia ja teetä ehkä löytyy, en tiedä (meillä kukaan ei juo). Jos on aikaa, rupatellaan kyllä aikamme ja ihan mielellään, mutta mukavampi on vieraan olla, jos ilmoittaa tulostaan etukäteen :)
Vierailija kirjoitti:
Älä siis tarjoudu kyläilemään, äläkä varsinkaan kiellon jälkeen rupea tarjoamaan itseäsi jonakin muuna ajankohtana. Sinut kyllä kutsutaan, jos niin halutaan.
Unohdit allekirjoituksen. Nyt emme tiedä, kenen kotiin ei saa tulla.
Kyllä meille saa tulla ja menen itsekin ilmoittamatta kylään.
Olen saanut myönteistä palautetta kun menen kylään silloin kun minulle sopii... On kerrottu, että on mukavaa kun joku nykyisin edes viitsii lähteä ns kylään.
En tykkää tyylistä, että "pitää varata aika" kun menee kaverin luo kylään.
Muutenkin nykyisin pitää joka asiasta soittaa etukäteen kun asiat hoituu muutenkin.
Jos sovitaan, että mennään johonkin ensi kesäkuussa 5 päivä klo 14 jonnekin niin asiasta ei tarvi soitella ennen sitä koska nähdään silloin.
No vähän poikkesi aiheesta.
Ei, muuta kun ovelle jotain hölisemään. Kutsuttuna sovittuna ajankohtana kyllä.
Saa tulla ja on tullutkin varsinkin kesä aikaan yövieraitakin. Ei tarvitse erikseen siivota kun tasaisen sotkuista.
Vieras yksiö tallirakennuksessa tarvittaessa.
Ei saa tulla. Jos ei ole sopiva aika en päästä ulko-ovea pitemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä siis tarjoudu kyläilemään, äläkä varsinkaan kiellon jälkeen rupea tarjoamaan itseäsi jonakin muuna ajankohtana. Sinut kyllä kutsutaan, jos niin halutaan.
Unohdit allekirjoituksen. Nyt emme tiedä, kenen kotiin ei saa tulla.
Tälläkin palstalla asiasta käydään joka vuosi keskustelua ja kerrotaan esimerkkejä tilanteista, joihin kutsumattomat vieraat ovat kyläpaikkansa väen ajaneet. Suurin osa ihmisistä ei näytä pitävän kutsumattomista vieraista tai itsensä kylään kutsujista. Saatat omasta mielestäsi olla jumalasta seuraava seuramies. Et ole sitä välttämättä omaa rauhaa kaipaavien muiden mielestä. Siksi kysyt ensin, voiko vierailulle mennä. Jos saat kieltävän vastauksen, jätä asia ainakin siihen, äläkä rupea mesoamaan.
EI!!! asuimme omakotitalossa , takaovi yleensä auki, lapsien takia. Yksi sunnuntai iltpäivä oltiin mieheni kanssa sohvilla päikkäreillä, herättiin kun appi ja anoppi seisoi vieressä: täällä sitä vaan maataan, me ollaan hiihdetty jo 10 km!! Nykyään ovet lukossa.
No ei!