Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten karkoittaa flirttaileva esimies korrektisti?

Vierailija
26.04.2022 |

Olen vähän yli 30v nainen. Oma esimieheni (nainen) on nyt pitkällä sairauslomalla ja minut määrättiin esimieheni oman esimiehen (.55v mies) alaisuuteen. Tämä esimies on naimisissa/kihloissa ja edellesestä liitosta on 2 lähes aikuista lasta. Minä olen kihloissa ja 2 pienemmän lapsen äiti.

Tämä väliaikainen esimies on vitsaillut välillä hiuksn kaksimielisesti, muttei mitenkään räikeästi. Lähdin siihen välillä mukaan tai laitoin esimerkiksi nauruhymiön. Sitten mies alkoi kommentoida vaatteitani töissä muiden kuullen (pari kertaa imartelevaan sävyyn). En vastannut niihin mitään vaan hymyilin nolona. Nyt hän on alkanut kyselemään muka-viattomasti, että milloin minua pääsisi näkemään konttorilla. Teen enemmän etätöitä siis. Lisäksi on vihjailua siitä että viihtyy seurassani tai jotakin "toimiston miehet eivät kestäisi jos tulisit tiukoissa nahkahousuissa konttorille". Tuohon totesin että taidan käyttää sellaisia maksimissaan kotonani.

Eli ensin luin tilanteen ja miehen jotenkin humoristiseksi, mutta nyt olen huomannut että hän on todella päällekäyvä. Miten voisin selvitä tilanteesta niin että saisin pidettyä työpaikan ja suht hyvän hengen tämän väliaikaisen esimiehen kanssa?

Kommentit (294)

Vierailija
141/294 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano et painuu v*****n. ?

Vierailija
142/294 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet jotenkin oudosti yhdistävät, että naurava nainen = antava nainen. Olen huumorintajuinen nauravainen nainen, syntynyt Pohjois-Karjalassa. Onneksi täällä Etelä-Suomessa olen oppinut puhumaan suorasukaisesti, enää ahdistelijat eivät vaivaa.

Minä myös syntynyt Koillis-Savossa, ihan Karjalan rajan likellä. Savossa ja Karjalassa on moukkamaista olla naama nurinpäin, keskustella vaan asiallisesti ja pitää etäisyyttä. Aina pitää irrota jutunjuurta kenen kanssa tahansa ja mahdollisimman rempseästi ja kevyesti, sukupuolista riippumatta.

Muualla tämä on tietysti automaattisesti flirttailua tai tyhjännauramista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/294 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisit soveltaa samaa, mitä usein neuvotaan reaktioksi rasistisiin tms. häiritseviin kommentteihin, eli heittäydyt tyhmäksi ja pyydät selittämään tarkemmin. Mieluiten vielä muiden läsnäollessa.
"Ei tulis miesten töistä mitään, jos tulisit toimistolle tiukoissa nahkahousuissa, heh heh."
"Ai miten niin, voitko vähän tarkentaa?"

Tämä toimii. Jatka tyhmän esittämistä niin pitkään, että pölvästi itsekin tajuaa, että flirtit ja ahdistelu on sopimatonta työpaikalle. Kyllähän se sen tietää jo, mutta oikeuttaa itselleen luvan toimia näin. Mutta kun ihan vaan heittäytydyt täysin tynnyrissä kasvaneeksi, niin hyvä tulee :D

"Ai voitko vähän tarkentaa?"
"No kyllähän sä tiedät, mitä tommoset naiset miehissä herättää.... ;)"
"En vieläkään ymmärrä..."
"Himoja ja sutinaa.."
"Ai mitä?"

"No sellaisia lihallisia himoja"
"Ai niin ku salilla käyminenkö?"

"Ei kun tekis mieli piparia"
"Piparitalot on kyllä kivoja jouluna."

Vierailija
144/294 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se leikin kestäkööt, joka leikkiin ryhtyy.

Ei totta vie! Ei ikinä.
Itselle käynyt vähän samoin, tosin ei onneksi esimies vaan työkaveri.
Alkuun juteltiin ihan niitä näitä ja luulin, että todellakin ihan kavereina.
Kun tein selväksi hänelle, että en ole mitenkään kiinnostunut enkä pidä hänen kehuvista kommenteista (vaikka ulkonäöstäni.) En ollut koko aikana ajatellut, että hän lähtisi kommenteissaan tuohon suuntaan. Noin henkilökohtaiselle tasolle.
Hän suuttui. Ei puhu minulle juuri mitään, eikä hakeudu juttusillekaan. Ei haittaa minua.
Tervehdin itse häntä yhä iloisesti ja saatan kysyä kuulumiset.

Lisäisin vielä: Voiko olla lähtenyt leikkiin, jos ei edes itse tiedä lähteneensä? Mitäs jos koko leikkiinlähtö on vain sen läähättäjäosapuolen päässä? Jos vaikka hymyilee ja toivottaa hyvät huomenet tasapuolisesti kaikille kollegoille, ja joku tulkitseekin sen leikiksi, niin kenen päässä se väärinkäsitys on tapahtunut?
Entä miksi tätä leikkiä ei muka saa itse lopettaa koska vain? Tuleeko siis tässä leikissä tempautuneeksi johonkin aika-avaruusjatkumoon, jossa ei voi pysähtyä eikä peruuttaa?
Entä päteekö kys. sananlasku myös seksiin, jos toinen osapuoli yhtäkkiä kesken kaiken haluaakin lopettaa? Miksi? Miksi ei?

Säännöt:
Älä hymyile jos et ole helppo.
Älä ole miellyttävää ja hauskaa seuraa jos et halua tutustua.
Älä naura jos et halua panna.
Älä leiki jos et sitä kestä.

Unohtuuko ihmisiltä että töihin mennään tekemään töitä eikä kavereita. Seksuaalissävytteiset "vitsit" ei kuulu työpaikoille, eikä seksuaaliselle ahdistelulle löydy paikkaa mistään.

Vierailija
145/294 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän yleistä ilmiötä työpaikoilla.

Vierailija
146/294 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksuaalinen ahdistelu työpaikalla on rikos. Asia eteenpäin todisteiden kanssa esimiehen esimiehelle tai työsuojeluun. Työturvallisuuskeskus osaa auttaa tarvittaessa selvittämään miten asia etenee; ttk.fi

Vierailija
147/294 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan sama hymyileekö vai onko totinen, itse olin kaksvitosena aika tylsä ja totinen nuori nainen,otin itseni hyvin vakavasti ja puhuin lyhyesti, mutta koska olin (joittenkin mielestä) hyvännäköinen,niin ehdotuksia ja hiplauksia riitti. No ikä tekee tehtävänsä, nyt vanhempana naisena korkeintaan joku laitapuolen kulkija huutelee kaupan kulmilla perään, varmaan muutaman euron tarpeessa...

Vierailija
148/294 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi. Menee jo yli tuollainen flirtti, joka kohdistuu ulkonäköön ja vaatteisiin.

Ei tuo ole flirttiä. Flirtin pitää olla kivaa molempien puolelta. 

Vierailija
149/294 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei totta vie! Ei ikinä.
Kun tein selväksi hänelle, että en ole mitenkään kiinnostunut enkä pidä hänen kehuvista kommenteista (vaikka ulkonäöstäni.) En ollut koko aikana ajatellut, että hän lähtisi kommenteissaan tuohon suuntaan. Noin henkilökohtaiselle tasolle.
Hän suuttui. Ei puhu minulle juuri mitään, eikä hakeudu juttusillekaan. Ei haittaa minua.

Lisäisin vielä: Voiko olla lähtenyt leikkiin, jos ei edes itse tiedä lähteneensä? Mitäs jos koko leikkiinlähtö on vain sen läähättäjäosapuolen päässä? Jos vaikka hymyilee ja toivottaa hyvät huomenet tasapuolisesti kaikille kollegoille, ja joku tulkitseekin sen leikiksi, niin kenen päässä se väärinkäsitys on tapahtunut?
Entä miksi tätä leikkiä ei muka saa itse lopettaa koska vain? Tuleeko siis tässä leikissä tempautuneeksi johonkin aika-avaruusjatkumoon, jossa ei voi pysähtyä eikä peruuttaa?
Entä päteekö kys. sananlasku myös seksiin, jos toinen osapuoli yhtäkkiä kesken kaiken haluaakin lopettaa? Miksi? Miksi ei?

Säännöt:
Unohtuuko ihmisiltä että töihin mennään tekemään töitä eikä kavereita. Seksuaalissävytteiset "vitsit" ei kuulu työpaikoille, eikä seksuaaliselle ahdistelulle löydy paikkaa mistään.

Jumalauta, että töissä ei saisi olla kohtelias ja iloinen toisia kohtaan, ettei miehet nyt vaan ymmärrä väärin, että iloisesti kaikille sanottu Huomenta ei ole mikään paritteluhuuto kyseiselle uroolle?

Miehiähän tämä ei koske, eli he saisivat edelleen nauraa ja olla miellyttäviä kaikille? Naisten vaan pitää säännöstellä omaa normaalia käyttäytymistään, kuten normaalit, kohteliaat tavat työpaikalla, etteivät apinamiehet villiinny, kun miehet ovat niin herkkiä ja tunteellisia olentoja? Eihän miehiltä siis voi odottaakaan mitään järkeen perustavaa toimintaa, kun tuolleen hysteerisesti alkavat heti piirittää kohti makuukammaria, kun naiskollega on normaaliin tapaan kohtelias, kuten hyviin käytöstapoihin kuuluu?

Miten tämä eroaa siitä, että naiset isketään burkhaan, etteivät miehet villiinny vilahtavasta ranteesta ihan tunteidensa vietäviksi hysteerikoiksi? Heitetään vaan sosiaalinen, käyttäytymisburkha naisen päälle ja noin, mies ei ole enää missään vastuussa omista tunteistaan ja reaktioistaan.

Koska ilmeisesti hän ei herkkänä ja hysteerisenä, tunteidensa vietävänä olevana kukkasena pysty itseään kontrolloimaan.

Eihän tuollaisia miehiä pitäisi päästää kotoa ulos, saati työpaikoille esimiesasemaan villiintymään ja tunteilemaan, ja sitten ahdistumaan ja pahastumaan, kun nainen olikin vaan normaalissa kanssakäymisessä eikä huutanut Apinamiehen Oola-Boolan kosintakutsua sanoessaan "Hyvää huomenta".

Vierailija
150/294 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske housut alas sen sun esimiehen edessä, että se näkee sun pippelin (mieluiten kovana). Sen jälkeen lupaan, ettei enää lähentele ja suorastaan välttää seuraasi

Vierailija
151/294 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei totta vie! Ei ikinä.

Säännöt:

Jumalauta, että töissä ei saisi olla kohtelias ja iloinen toisia kohtaan, ettei miehet nyt vaan ymmärrä väärin, että iloisesti kaikille sanottu Huomenta ei ole mikään paritteluhuuto kyseiselle uroolle?
Miehiähän tämä ei koske, eli he saisivat edelleen nauraa ja olla miellyttäviä kaikille? Naisten vaan pitää säännöstellä omaa normaalia käyttäytymistään, kuten normaalit, kohteliaat tavat työpaikalla, etteivät apinamiehet villiinny, kun miehet ovat niin herkkiä ja tunteellisia olentoja? Eihän miehiltä siis voi odottaakaan mitään järkeen perustavaa toimintaa, kun tuolleen hysteerisesti alkavat heti piirittää kohti makuukammaria, kun naiskollega on normaaliin tapaan kohtelias, kuten hyviin käytöstapoihin kuuluu?
Miten tämä eroaa siitä, että naiset isketään burkhaan, etteivät miehet villiinny vilahtavasta ranteesta ihan tunteidensa vietäviksi hysteerikoiksi? Heitetään vaan sosiaalinen, käyttäytymisburkha naisen päälle ja noin, mies ei ole enää missään vastuussa omista tunteistaan ja reaktioistaan.
Koska ilmeisesti hän ei herkkänä ja hysteerisenä, tunteidensa vietävänä olevana kukkasena pysty itseään kontrolloimaan.
Eihän tuollaisia miehiä pitäisi päästää kotoa ulos, saati työpaikoille esimiesasemaan villiintymään ja tunteilemaan, ja sitten ahdistumaan ja pahastumaan, kun nainen olikin vaan normaalissa kanssakäymisessä eikä huutanut Apinamiehen Oola-Boolan kosintakutsua sanoessaan "Hyvää huomenta".

Jos nainen lakkaa hymyilemästä ja olemasta kohtelias, valitetaan, että kun naiset ovat aina naama norsun v:llä, onko sillä hiekkaa piparissa, miksei naiset hymyile enemmän?

Kumpikaan ei ole miehen mielestä hyvä. Jos nainen hymyilee, ei ole hyvä, koska se on jokin mystinen oikeutus seksuaaliselle ahdistelulle, jota nainen kutsuu itse puoleensa. Jos ei hymyile, ei ole hyvä, koska nainen on tympeä ja hankala, ja sen kanssa ei ole kivaa tehdä töitä.

Toisaalta taitavat naisen hymystä eniten välittävät miehet olla juuri näitä ahdistelijoita, joille se hymy = kutsu ahdisteluun. Jotkut suuret sankarit keksivät asiakaspalvelijoistakin, että kun tuo nainen palveli minua ystävällisesti, hän himoitsee minua.

Ai niin joo, kun tällainen mieshän itse ei ole naiselle ystävällinen paitsi halutessaan tämän pöksyihin. Joten loogisesti hän jotenkin miesaivoillaan ajattelee, että nyt nainenkin haluaa hänet.

Vierailija
152/294 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu niin uskomattomalta että Suomi, maailman onnellisin ja erittäin tasa-arvoinen maa joutuu tällaisesta kärsimään. Naiset joutuvat säätelemään ilmeitään ja pukeutumistaan sen vuoksi, ettei joku saamarin setämiesapina kiihotu liikaa. Mutta näin se vain on, olen itsekin kokenut asian. Suurin osa miehistä etenkin nuoremmista on toki hyvin käyttäytyviä, mutta eikö nää pönttöpäät ymmärrä, että siitä ei ole kenelleekkän hyötyä jos työssäkäyvät naiset joutuvat olemaan kivikasvoisia ja jopa pelkäämään työkavereita.  

Vierailija
153/294 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitikö alunperinkään lähteä flirtteihin mukaan?
Kanna siis seurauksetkin..

Vierailija
154/294 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap onko esimiehelläsi sitä pomoa, jolle teet valituksen häiritsevästä käytöksestä? Kaikilla on oikeus olla töissään ilman näitä häiritseviä tekijöiltä mies esimieheltään. Kerro tälle esimiehelle, että teet ilmoituksen hänestä, jos tällainen käytös jatkuu? Laita puhelimeen äänitys, kun esimies lähestyy sinua, niin sinulle jää todisteet ja tallenna kaikki tekstiviestit. Jos käytös jatkuu, niin ilmoitus poliisille. Se on jo vainoamista, jos joku esimies lähentelee ja lähettelee seksuaalisia viestejä. Ei sinulta työt lopu tämä ääliön vuoksi. Pidä pintasi nainen. Jos joku saa potkut töistä, niin sinun esimies on kohta tutkinnassa häiritsevästä käytöksestä. 

Vierailija
155/294 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on helppoa, ammattimainen suhtautuminen henkilöön. Puhu työstä, muut aiheet sivuutat. Miten voi olla vaikeaa? Kokemusta on.

Vierailija
156/294 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esimiehen tai kenenkään käytös voi olla halventavaa puhetta, seksuaalisesti värittyneitä viestejä tai vaikka yksityiselämää koskevia kysymyksiä. Häirintä on kielletty muun muassa tasa-arvolain ja työturvallisuuslain nojalla. Oli tilanne sitten fyysiseen tai ei seksuaalisuuteen kohdistuva häirintä tai ahdistelu on kiellettyä.

Seksuaalinen ahdistelu on ollut rikos vuodesta 2014 lähtien. 

Rikoslain mukaan seksuaalinen ahdistelu tarkoittaa itsemääräämisoikeutta loukkaavaa fyysistä tekoa esim. takapuoleen koskemista tai syliin kaappaamista. 

Ap. Tästä voi lisää saada tietoa, kun googleen laittaa tiedot seksuaalinen häirintä työpaikalla. 

Vierailija
157/294 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat neuvot kuin edellä esitetty. Älä hymyile, älä antaudu pitkiin katsekontakteihin ja pidä vastaukset lyhyinä ja asiallisina.

Itselläni ollut kaikenlaista ahdistelijaa. Pahin parikymmentä vuotta vanhempi esimies, joka alusta asti katsoi minua suu auki (en edes liioittele) ja hyvä ettei kuola valunut suupielestä. Tätä jatkui ja jatkui vuosia. Lopulta kaikki huipentui työmatkalla, jossa teki suoran ehdotuksen vaakamambosta. Tein selväksi, ettei onnistu ja vein asian eteenpäin. Tästä kostona minun työtehtäviä alettiin vaikeuttaa ja sain myös naisesimiehiltä raivoa kun uskalsin tehdä valituksen. Nykyään välttelen esimiestä parhaani mukaan, vaikka aina hän yrittää tulla lähelle. Yök.

Vierailija
158/294 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat neuvot kuin edellä esitetty. Älä hymyile, älä antaudu pitkiin katsekontakteihin ja pidä vastaukset lyhyinä ja asiallisina.
Itselläni ollut kaikenlaista ahdistelijaa. Pahin parikymmentä vuotta vanhempi esimies, joka alusta asti katsoi minua suu auki (en edes liioittele) ja hyvä ettei kuola valunut suupielestä. Tätä jatkui ja jatkui vuosia. Lopulta kaikki huipentui työmatkalla, jossa teki suoran ehdotuksen vaakamambosta. Tein selväksi, ettei onnistu ja vein asian eteenpäin. Tästä kostona minun työtehtäviä alettiin vaikeuttaa ja sain myös naisesimiehiltä raivoa kun uskalsin tehdä valituksen. Nykyään välttelen esimiestä parhaani mukaan, vaikka aina hän yrittää tulla lähelle. Yök.

Siis tuo on kyllä hirveää. Ei riitä että miehet on mulkvisteja, mutta kun on vielä (joukoittain) naisia jotka hyväksyy tämän ja pitää asiaankuuluvana! Pidetään tosikkona ja ilmapiirin pilaajana jos menee tekemään valituksen, tai vaihtoehtoisesti h*tsuna joka on kuitenkin oikein kerjännyt sitä. Nämä "ota huumorilla, ole yksi jätkistä" naiset on myös niitä hyväksyjiä. Tavallaan ymmärrän että se on joillekin helpoin tapa selvitä siitä, mutta se on myös yhtä kaikki törkeän käytöksen hyväksymistä. Osa heistä vielä pitää nipoina niitä jotka ei hyväksy.

Vierailija
159/294 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lisäksi on vihjailua siitä että viihtyy seurassani tai jotakin "toimiston miehet eivät kestäisi jos tulisit tiukoissa nahkahousuissa konttorille". Tuohon totesin että taidan käyttää sellaisia maksimissaan kotonani. "
Hyi oksetus
Tuollaiseen pitää sanoa selkeästi, että kommentti oli asiaton

Epäasiallisen käytöksen uhria ei pidä syyllistää, mutta kokemuksesta tunnen miten setämiesten aivot raksuttavat tuollaisessa tilanteessa. Vastaus vie ajatukset ap:n kotiin, makuuhuoneeseen jne. Näihin ei tarvitse eikä tilanteessa yleensä tulekaan mieleen mitään nasevaa vastausta. Ei tuohon tarvitse todetan yhtään mitään. Voit pyytää jäätävällä äänellä toistamaan ja selittämään oikein yksityiskohtaisesti, mistä oikein onkaan kyse. Tai jos et pysty siihen tilanteessa, poistu. Ihan vaan kävele paikalta ja jätä tyyppi miettimään sanojaan. Viesteihin radiohiljaisuus kunnes on jotain oikeasti työaiheista viestittävää. Jos et voi poistua tilanteesta. Voit sanoa, että luulin, että käymme läpi asiaa x.

Jos olet aikaisemmin naurahdellut hämillisenä tai lähettänyt emojeja niin nyt jo tiedät, että ei pidä. Niin epäreilua kuin se onkin, voit kaikissa sosiaalisissa tilanteissa muuttaa vain omaa käytöstä. Tietysti viralliset reitit on asia erikseen, mutta silloin keräisin todisteita. HR ei ole lähtökohtaisesti työntekijän puolella.

Vierailija
160/294 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä mitään hymiöitä viesteihin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi