Miten karkoittaa flirttaileva esimies korrektisti?
Olen vähän yli 30v nainen. Oma esimieheni (nainen) on nyt pitkällä sairauslomalla ja minut määrättiin esimieheni oman esimiehen (.55v mies) alaisuuteen. Tämä esimies on naimisissa/kihloissa ja edellesestä liitosta on 2 lähes aikuista lasta. Minä olen kihloissa ja 2 pienemmän lapsen äiti.
Tämä väliaikainen esimies on vitsaillut välillä hiuksn kaksimielisesti, muttei mitenkään räikeästi. Lähdin siihen välillä mukaan tai laitoin esimerkiksi nauruhymiön. Sitten mies alkoi kommentoida vaatteitani töissä muiden kuullen (pari kertaa imartelevaan sävyyn). En vastannut niihin mitään vaan hymyilin nolona. Nyt hän on alkanut kyselemään muka-viattomasti, että milloin minua pääsisi näkemään konttorilla. Teen enemmän etätöitä siis. Lisäksi on vihjailua siitä että viihtyy seurassani tai jotakin "toimiston miehet eivät kestäisi jos tulisit tiukoissa nahkahousuissa konttorille". Tuohon totesin että taidan käyttää sellaisia maksimissaan kotonani.
Eli ensin luin tilanteen ja miehen jotenkin humoristiseksi, mutta nyt olen huomannut että hän on todella päällekäyvä. Miten voisin selvitä tilanteesta niin että saisin pidettyä työpaikan ja suht hyvän hengen tämän väliaikaisen esimiehen kanssa?
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Miesvaltaisissa työpaikoissa huomaa, miten kokeneet naisjohtajat toimivat ryhmissä. He ovat kylmiä ja autistisen työorientoituneita miesten kanssa ja sekaryhmissä asioidessaan. Ainoat ei-työhön liittyvät kysymykset ovat: miten lapsesi voivat, mitä vaimollesi kuuluu? Se on ihan sitä power playta, jolla he pitävät miehet aisoissa. Miehet voivat vitsailla heille, mutta he eivät koskaan reagoi vitseihin smizeä enempää. He eivät myöskään vitsaile miehille koskaan.
Naisporukassa heidän elekielensä rentoutuu, he vitsailevat, juttelevat perheen kuulumisia ja nauravat vapautuneesti.
Roolinvaihdoksia on suorastaan hämmentävä seurata, mutta sen ansiosta nämä naiset ovat pärjänneet. Osa sosiaalisia taitoja on osata käsitellä miehiä ja naisia eri tavalla. Jos miestä kohtelee kuin mukavaa naista, se rakastuu. Ikävä totuus.
Ja yksi killeri one-lineri: jos mies alkaa hymyillä, niin ainoa oikea reaktio on kysyä: missä vaimosi olikaan töissä?
Annat sille kerran ja sit alat lähetteleen viestejä, että kuukautises on myöhässä - mitäs tehdään? Äijästä ei taatusti sen jälkeen kuulu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Otat ensi kerran kunnolla kasseista kiinni ja väännät. Mieluiten niin, että on muita ihmisiä paikalla. "Tätäkö halusit? Vitsivitsi."
Päästöt irti, kun mies on polvillaan ja taputat vähän olkapäälle. Toista vielä "Vitsivitsi".
Haluatko oikeasti että miehetkin alkavat hakkaamaan naisia työpaikalla?
Vierailija kirjoitti:
Jos esimiehen tai kenenkään käytös voi olla halventavaa puhetta, seksuaalisesti värittyneitä viestejä tai vaikka yksityiselämää koskevia kysymyksiä. Häirintä on kielletty muun muassa tasa-arvolain ja työturvallisuuslain nojalla. Oli tilanne sitten fyysiseen tai ei seksuaalisuuteen kohdistuva häirintä tai ahdistelu on kiellettyä.
Seksuaalinen ahdistelu on ollut rikos vuodesta 2014 lähtien.
Rikoslain mukaan seksuaalinen ahdistelu tarkoittaa itsemääräämisoikeutta loukkaavaa fyysistä tekoa esim. takapuoleen koskemista tai syliin kaappaamista.
Ap. Tästä voi lisää saada tietoa, kun googleen laittaa tiedot seksuaalinen häirintä työpaikalla.
Ai hitsi, meillä duunissa on yks nainen joka on kova halailemaan kaikkia. En tajunnutkaan että saan hänet pois pelista vetoamalla ahdisteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos esimiehen tai kenenkään käytös voi olla halventavaa puhetta, seksuaalisesti värittyneitä viestejä tai vaikka yksityiselämää koskevia kysymyksiä. Häirintä on kielletty muun muassa tasa-arvolain ja työturvallisuuslain nojalla. Oli tilanne sitten fyysiseen tai ei seksuaalisuuteen kohdistuva häirintä tai ahdistelu on kiellettyä.
Rikoslain mukaan seksuaalinen ahdistelu tarkoittaa itsemääräämisoikeutta loukkaavaa fyysistä tekoa esim. takapuoleen koskemista tai syliin kaappaamista.
Ap. Tästä voi lisää saada tietoa, kun googleen laittaa tiedot seksuaalinen häirintä työpaikalla.Ai hitsi, meillä duunissa on yks nainen joka on kova halailemaan kaikkia. En tajunnutkaan että saan hänet pois pelista vetoamalla ahdisteluun.
Jos hän puhuu rasvaisia ja läpsii sinua takamukselle niin kyllä, halaaminen jatkaa samaa häirinnän linjaa.
Ahdistaako se halailu sinua?
Vierailija kirjoitti:
Itse sanoisin ihan vakavana seuraavan kerran tullessa kohdalle että nyt tämä kyllä alkaa menemään vähän liian pitkälle, että josko lopettaisit tuollaiset puheet.
Itse olen sanonut aina nauraen, jos joku on mennyt liian pitkälle "vitseissään", että nyt kannattaa vähän katsoa mitä minulle puhuu, mieheni on nimittäin iso, ja yleensä aika vihainen. Siihen on loppunut.
Jos ap:n mies on yhtään samaa kaliiberia, niin hän voisi kutsua miehen pyörähtämään työpaikalla. Vaikka tuo hänelle lounasta ja samalla käy morjestamassa pomoa. Ja antaa oikein kunnon rusentavan kädenpuristuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Tästä voi lisää saada tietoa, kun googleen laittaa tiedot seksuaalinen häirintä työpaikalla.Ai hitsi, meillä duunissa on yks nainen joka on kova halailemaan kaikkia. En tajunnutkaan että saan hänet pois pelista vetoamalla ahdisteluun.
Ei ehkä mene seksuaalisen ahdistelun piikkiin (etenkään jos ei kohdistu vain sinuun), mutta kyllä, voit ottaa yhteyttä ylempään tahoon ja ilmoittaa, että koet naisen toiminnan epäasiallisena.
Käy pyytämässä palkan korotus. Sitten näkee, onko ihailu aitoa, vai käyttääkö vain hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Miesvaltaisissa työpaikoissa huomaa, miten kokeneet naisjohtajat toimivat ryhmissä. He ovat kylmiä ja autistisen työorientoituneita miesten kanssa ja sekaryhmissä asioidessaan. Ainoat ei-työhön liittyvät kysymykset ovat: miten lapsesi voivat, mitä vaimollesi kuuluu? Se on ihan sitä power playta, jolla he pitävät miehet aisoissa. Miehet voivat vitsailla heille, mutta he eivät koskaan reagoi vitseihin smizeä enempää. He eivät myöskään vitsaile miehille koskaan.
Naisporukassa heidän elekielensä rentoutuu, he vitsailevat, juttelevat perheen kuulumisia ja nauravat vapautuneesti.
Roolinvaihdoksia on suorastaan hämmentävä seurata, mutta sen ansiosta nämä naiset ovat pärjänneet. Osa sosiaalisia taitoja on osata käsitellä miehiä ja naisia eri tavalla. Jos miestä kohtelee kuin mukavaa naista, se rakastuu. Ikävä totuus.
Juuri näin.
Täydellisesti huomattu.
Tuo pitäisi opettaa kaikille, ihan kaikille, tytöille jo pienenä, jotta ne pärjäävät elämässä.
Miesten kanssa täysi asiallisuus päälle, ei edes pientä vitsailua koskaan, niistä saa ikuisen riesan ja ongelmia, jos on ns. normaalisti niiden seurassa.
Vähän vaikea tilanne, kun olet alussa lähtenyt tuohon mukaan. Mies ei välttämättä ymmärrä, että "huumori" menee yli.
Meillä töissä eräs vanhempi työntekijä kiusasi nuorta kollegaansa. Otin kaverin sitten keskusteluun kahden kesken ja ihan suoraan selitin tilanteen, miten kollega tuon kokee, ja miltä se minusta näyttää myös. Hän ei ollut tajunnut kiusaavansa, vaan luuli vaan olevansa hauska. Se loppui siihen. Pyysi vielä anteeksi nuorelta kollegalta. Oleellista on puhua kahden kesken asiasta ilman yleisöä (se armeijan syväjohtaminen lopulta monessa jutussa antaa oikeita ohjeita).
Aika moni tommonen tilanne johtuu siitä, että porukka ei ymmärrä miten toiset kokee oman käytöksen, eikä kukaan uskalla puuttua asiaan. APn tapauksessa mies voi kuvitella, että AP on leikissä mukana, ja heillä on oma kiva juttu heitellä tommosta herjaa toisilleen.
AP tapauksessa pitäisi jotenkin asiallisesti selittää, että tuo ei ole ok. Yksi kikka voisi olla kirjoittaa, että aviomies on lukenut noita viestejä ja siitä on tullut kauhea väärinkäsitys, joten olisi hyvä, jos lopettaisiin tommonen huumori, jonka voi käsittää väärin. Noin ei suoraan aiheuttaisi kohtausta tai kritisoisi.
Flirtin tai kaksimielisyyden sattuessa kannattaa kysyä mitä vaimolle kuuluu. Jos vaikka muistaisi hänen olemassaolonsa. On toiminut!
Mä käyttäisin rehellisyyttä, sanoisin että en tajunnut vetää rajoja alussa ja että noi puheet on kiusallisia. Ihan asiallisesti juttelisin asiasta, ilman mitään draamaa tai psykologisia leikkejä. Jos oon jotain työelämässä oppinu, niin se on tää: jos haluut työskennellä aikuisten kanssa, kohtele työkavereita kuin aikuisia.
Älä anna tilanteen pitkittyä. Hoida se heti tänään. Parempaa aikaa ei tule.
Työpaikkojen ongelma - yhä edelleen vuonna 2022 - on huono johtaminen. Ja johtajiksi valikoituu liian usein niitä narsistisia luonteenpiirteitä omaavia. Ei aina, mutta liikaa edelleen.
Johtoportaan nykyaikaistaminen asennetasolla velvoittaa johtajaa perehtymään työilmapiiriin, kuten ennenkin,, mutta nykyisin todella tarkemmin huomioimalla vakavasti ettei kukaan joudu seksuaalisen häirinnän ja kiusaamisen kohteeksi. Seksuaalinen häirintä joka tasolla ei ole vain läppää ja vitsiä, se on rikos.
Kuten kiusaaminen, seksuaalinen häirintä katsotaan työjohdon erääksi keskeisimmistä ennakoivista tehtävistä, jolloin alaisten perehdyttäminen uuteen seksuaalisen häirinnän lakiin on prioriteetti numero 1.
Muistakaa, että myös johtajalla/ esihenkilöllä on johtaja/ esihenkilö. Häirinnästä tulee ilmoittaa niin korkealle johtoportaaseen, kuin tilanne vaatii.
Miks kukaan alkaa viestittelemään pomonsedän kanssa vapaa-ajallakin? Ei varmaa ole pakko, kuin todella harvoin ja pakkotilanteessa. Yksityisyys pitää olla työntekijälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat 55+ setäjohtajat pahimpia kourijoita ja seksiin viittavien läppien heittäjiä. Nää samat äijät sitten tekee tikusta asiaa just siihen nuoremman naisen työpisteelle, ehdottelee lounaalle ja kahveille löhtemistä, jopa kuskaavat mersullaan syömään lounasta kauemmaksi. Niin törkeää salakähmäistä toimintaa!
Itse tämän kokeneena, en enää siedä yhtäkään flirttipomoäijää, vaan ilmoitan ylemmälle johdolle ja vaimolle. Kerran olen eräälle vaimolle kertonut, kiitti ja otti äijästä eron.
N31
Just, muakin jahtaa yks tällainen mersusetä. Käy täällä bensiksellä lähes joka viikko ja aina tietää kummasti mun työvuorot. Onneksi loppuu pian nää hommat, en ikinä enää tähän ketjuun tuu takas töihin. Eikä mua kukaan uskois, jos kertoisin. Oon kyllä ajattellu, et kerron sen vaimolle jotenkin anonyymisti, niin ällöä kun tiedän että on naimisissa tollasen limanuljaskan kanssa.
Kuulostaa sitä että näin viiskymppisenä perusluonteeltaan mukavana ja puheliaana setämiehenä on kyllä nykyään vaikeaa käyttäytyä töissä nuorempien naispuolisten henkilöiden kanssa mitenkään ihmismäisesti ettei sitä tulkittaisi yrityksenä päästä ko. Henkilön pöksyhin.
Alkuperäisen kirjoittajan esimies alkoi toki käyttäytymään asiattomasti varmaankin kun sai vähän mielestään vihreää valoa. Tähän itse antaisin neuvona seuraavassa kuisallisessa tilanteessa kun olette kahden kesken, sanomaan hänelle suoraan ja reilusti ettei tämä ole mielestäsi ok. Jos tämä on vaikeaa niin sitten muutut vain täysin jäätäväksi häntä kohtaan, kyllä se sitten aikanaan loppuu.
Tämän viimemainitun taktiikan tuntuu aika moni n. kolmekymppinen nykyään jo valinnut aivan peruslähtökohdaksi työelämässä kommunikoimiseen ihan ilman mitään em. syytä. Voin kertoa ettei sekään nyt ole kenties aivan paras lähestymistapa, on todella ikävää työskennellä sellaisessa organisaatiossa, missä puolet porukasta ei sano edes huomenta tai katsoo käytävällä kohdattaessa aina muualle.
Vierailija kirjoitti:
Jätät vastaamatta kaikkiin flirtteihin ja joutavaan roskaan sekä ehdottomasti ei mitään hymiöitä mihinkään vastausviestiin.
Käyttäydy jäätävästi, mutta asiallisesti.
Jos olisit toiminut näin alusta asti niin asia olisi kunnossa. Heitit hiukan bensaa liekkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Hankala kun on esimies. Mulla oli vastaava tilanne joskus, mut ei ollut suora esimies, mutta johtaja, kun olin asiantuntijaroolissa. Mä otin sellasen yksi jätkistä -mentaliteetin, siis osittain lähdin noihin läppiin mukaan. Esim. oisin varmaan niihin nahkahousuihin kommentoinut, että "otanko ruoskankin ja laitan sakin kunnolla kuriin?" tms. ja tietenkään yhtään älä flirttaa juuri hänelle takaisin, vaan nimenomaan vedät ihan huumoriksi kaikki tuollaiset.
Tuo johtaja kyllä arvosti mua, ja esim. ylennystilanteessa puhui mun puolesta. Uskon, että juuri tuo, että kestin tuollaista "huumoria" varmaan sellaisen miehen silmissä nosti mun pisteitä. Ja myös se, etten oikeasti lähtenyt mihinkään reittäpitkin juttuun flirteistä huolimatta, eli otin kaikki flirtit asenteella, että se ei voi olla mitään muuta kuin iso vitsi.
Onhan tuo epäasiallista, mutta valitettavan yleistä suomalaisilla (miesvaltaisilla) työpaikoilla. Sulla on sentään väliaikainen tilanne kyseessä.
Naisvaltaisen esimiehen valta saattaa olla VIELÄ pahempaa. Eräs hyvä tuttuni kertoi, miten tultua vallituksi hyvään työpaikkaan Patentti- ja Rekisterihallitukseen, NAISesimies oli todennut "valitsin sinut ulkonäköso perusteella".
Pieni flirtti voi olla ok ja piristää, mutta isompi, joka ei yhdessä jaettua, niin ei.
Kiusallinen tilanne, mutta uskoakseni pääset siitä ulos ilman draamaa omaa toimintaasi muuttamalla. Viestistäsi päätellen limainen esimiehesi kuitenkin aloitti pienellä tunnustelevilla viesteillä / eleillä, ja jatkoi sitten astetta rohkeimmilla tulkittuaan vastauksesi positiiviseksi.
Sinun asemassasi minä jättäisin jatkossa vastaamatta kokonaan vastaaviin vihjailuihin. Jos homma senkin jälkeen jatkuisi, niin kertoisin suoraan olevasi uskollisesti parisuhteessa. (Tämä antaisi esimiehellesi mahdollisuuden lopettaa kokematta vielä iskua miheseen itsetuntoonsa.) Jos homma edelleen jatkuisi, niin neuvoisin häntä huolestuneena keskustelemaan oman parisuhteensa tilasta vaimonsa kanssa.
Seuraavassa vaiheessa turvautuisin suoraan vakavaan palautteeseen, jossa kertoisin ystävällisesti pitävän viestejä epämiellyttävin ja pyytäisin häntä lopettamaan sen ystävyyden säilyttämiseksi. Seuraavasta suora kielto ja uhkaus viedä asia eteenpäin jos ei homma lopu.
Ja jos ei homma sittenkään mene läpi, toteaisin itselleni tehneeni kaikkeni poistuessani tilanteesta ensin suullisesti, ja sitten tarvittaessa kirjallisesti seikkaperäisin "tapahtumalokin" & viestien kanssa.
Näin toimien kukaan ei voisi pitää sinua jälkikäteenkään hankalana herkkänahkaisena tyyppinä, vaikka homma menisi loppuun asti. Myöskään yritys ei voisi olla huomioimatta selkeää pitkään jatkunutta häirintää, vaan esimiehesi saisi vähintään kirjallisen varoituksen.