Etätyö, jota ei saa tehdä etänä mökiltä käsin? Siis mitä ihmettä?
Sain etätyön, jota ei saa tehdä mökiltä käsin. Eikö etätyön idea ole juuri se, että sitä saa tehdä paikasta riippumatta mistä vain. Sen takia tämän työn otin, että saan tehdä sitä mistä huvittaa ja nyt pitäisi olla vain kotona 4 seinän sisällä. Selitys työnantajan puolelta oli, että nettiyhteys ei muka toimisi. Onpas erikoista, kun kotona toimii. Täytyy olla aika pas...at koneet jos netti ei toimi mistäpäin suomea vain. Olen aikaisemminkin tehnyt töitä eri firmassa ja tein etänä töitä ja vieläpä mökiltä käsin, ei ongelmaa. Onko muilla ollut näin?
Kommentit (106)
Ei se koneesta ole kiinni miten se netti toimii, vaan yhteydestä. Jos työnantaja meinas että se nettiyhteys ei saisi olla langaton, mikä yleensä mökillä on. Käytetäänkö jotain ohjelmistoa netin kautta tai siirretään isoja tiedostoja, videopuheluita? Ja katkonaisesta yhteydestä tulee jotain ongelmia. Ehkä se liittyy siihen.
No tuo netti on kyllä todella huono syy, mutta omassa työssäni etätyötä rajoittaa vähän se, että työssä täytyy olla fyysisiä papereita kuitenkin, joita ei ole ihan salassapitoon ja huolellisuuteen liittyen hyvä kuljetella missä sattuu. Eli mieluiten vain yhdessä paikassa. Toki se paikka voi olla myös mökki, mutta ettei niitä papereita kanneta mukana siellä mökkikunnan lähikahviloissa tms.
Mäkin olen tehnyt jo 2020 ja 2021 kesät sujuvasti mökiltä käsin ja on erittäin hyvä nettiyhteys. Kuulostaa vähän keinotekoiselta rajoitukselta. Ehkä oikea syy on se, ettei luoteta työntekijöihin ja kuvitellaan mökkeilijän vain makaavan laiturilla, kun pitäisi töitä tehdä.
Meillä pitää olla valmis tulemaan toimistolle pikaisesti, jos tulee esim sairastapauksia. Toimistolla minimi määrä on kaksi ja jos yksi vaikka lomalla ja kaksi sairaana, niin etäläinen tulee paikan päälle. Tunnissa pitää olla toimistolla.
Jos tämä ei toimi, niin etätyö loppuu kaikilta kokonaan.
Oikeasti, siellä mökillä saattaa olla jopa parempi nettiyhteys kuin kaupunkiasunnossa.
Kun asuimme kaupungissa, meidän nettiyhteys vähintäänkin hidastui joka arkipäivä klo 16.00, Se johtui siitä, että joku tai jotkut naapurit alkoivat käyttää nettiä suurella kuormituksella juuri silloin.
Muutettiin maalle. Lähimpään tukiasemaan sama matka kuin kaupungissa oli. Ei ongelmia netin toimivuudessa. Kaupungissa oli 5g, maalla 4g, mutta maalla toimintavarmuus on parempi, eikä nopeudessakaan mitään merkittävää eroa ole.
AP. Netistä löytyy testejä, joilla voi testata nettiyhteyden nopeuden. Eli menet sinne mökillesi, ja teet siellä tuollaisen nopeustestin. Sitten kerrot työnantajallesi, kuinka nopea se netti siellä mökillä on. Todennäköisesti siellä on vähemmän netin käyttäjiä kuin kaupungissa, joten netti ei kuormitu samalla tavalla, ja toimii
Ei pomolle tai tiimille tarvitse kertoa olevansa mökillä. Eivät he saa sitä mitenkään tietää. ;) Hoida työsi vain normaaliin tapaan.
Vierailija kirjoitti:
Mistä kukaan tietää mistä teet etätöitä? Mökille vaan.
Tsekkaavat mistä IP-osoitteesta on otettu yhteys?
Meillä on ainakin tehty etätyösopimukset, joissa myös ilmoitetaan missä osoitteessa ne etätyöt tehään, mikä on varmaan aikalailla kaikilla se kotiosoite. Olikohan jotain tekemistä työtapaturmavastuun kanssa, en muista.
Mutta mistäpä se pomo tietää, missä ne työt oikeasti tehdään.
Kannattaa ensin testata sen mökin netin nopeus. Monelle mökille ei tule edes kunnon 3g nopeus ja kokemuksesta voin sanoa, että tällöin skypen nettipalaverit tökkii ainakin jos sinä itse joudut esittämään jotain. Tällöin pätkii ääni ja kuva myös. Nettinopeustestejä löytyy Googlella.
Oon ollut mökillä putkeen jo melkein 4 vuotta ja todellakin olen etääntynyt kaikenlaisesta työnteosta täysin. M40.
Vierailija kirjoitti:
Ei se koneesta ole kiinni miten se netti toimii, vaan yhteydestä. Jos työnantaja meinas että se nettiyhteys ei saisi olla langaton, mikä yleensä mökillä on. Käytetäänkö jotain ohjelmistoa netin kautta tai siirretään isoja tiedostoja, videopuheluita? Ja katkonaisesta yhteydestä tulee jotain ongelmia. Ehkä se liittyy siihen.
Ei muutakuin mokkula mukaan ja piuhojen päähän?
Nykyään mokkulat on ihan hyviä, jos ei halua siis jakaa kännykästä nettiä niin eikö mokkulaa voisi ottaa mukaan?
Mulle on sanottu, että netin pitäisi olla kiinteä laajakaista, eli mokkulakaan ei muka toimisi. -ap
Vierailija kirjoitti:
Mulle on sanottu, että netin pitäisi olla kiinteä laajakaista, eli mokkulakaan ei muka toimisi. -ap
Ei työnantaja voi vaatia, että kaikilla hänen työntekijöillä olisi kiinteä laajakaista. Jos oma työnantaja vaatisi kiinteää laajakaista, niin lähtisi työnantaja vaihtoon. En ole aikaisemmin kuulunut tällaisesta. Kaikkea nykyään vaaditaankin, kai työnantaja sitten maksaa kiinteän laajakaistan. En edes itse omista kuin kännykän netin, josta jaan nettiä.
No mitä siinä työsopimuksessa lukee? Sen mukaan mennään.
Vierailija kirjoitti:
Menet sinne mökille ja teet sieltä kokeeksi. Jos hitausongelmia tai netin pätkimistä ilmenee, sitten ei onnistu sieltä työnteko. Muuten onnistuu. Ei sun tarvi edes kertoa missä olet työtä tekemässä kun etää teet.
Mä oon tehnyt pari vuotta jo lähinnä mökiltä duunia. Olen it-ammattilainen. Ja 1 ainoa kerta tullut tilanne jossa nettiyhteyden takia oli pakko mennä kaupunkiin. Sain työtehtävän siirtää erään asiakkaan valtavan määrän kuvia ja tiedostoja uuteen tietojärjestelmään, ja kuvat toimitettiin mulle 4 teran ulkoisilla kovalevyillä. Olisi mennyt ikuisuus ladata ne mokkulayhteydellä. Helsingin kotoa kaapelilaajakaistalla meni järkevässä ajassa (muutamassa viikossa). Normaalitöihin kyllä riittää mulla mökin tai puhelimen wifi-hotspot netti hyvin.
Iso osa kuitenkin asuu kehyskunnissa, joissa ei ole kunnollisia kiinteitä yhteyksiä välttämättä tarjolla. 5G:n ongelmat ovat kyllä omissa töissä tulleet tutuiksi.
Ei se mitään oikeaa etätyötä ole, jossa työnantaja määrää paikan, missä sitä saa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työnantaja voi vaatia, että kaikilla hänen työntekijöillä olisi kiinteä laajakaista. Jos oma työnantaja vaatisi kiinteää laajakaista, niin lähtisi työnantaja vaihtoon. En ole aikaisemmin kuulunut tällaisesta. Kaikkea nykyään vaaditaankin, kai työnantaja sitten maksaa kiinteän laajakaistan. En edes itse omista kuin kännykän netin, josta jaan nettiä.
Mieheni työnantaja vaatii kotiin parhaan mahdollisen kiinteän joka ei saa katkeilla ollenkaan, ja siksi myös maksaa sen. Operaattorilta tulee korvauksia pienestäkin katkosta. Tämä tosin vaadittiin jo aikana ennen etätöitä, eli se oli meillä vaikka mies työskenteli toimistolla. Varmuuden vuoksi, jos joku systeemi olisi hajonnut yöllä ja mies olisi sitä jouduttu hälyttämään kotoa käsin korjaamaan.
Mistä kukaan tietää mistä teet etätöitä? Mökille vaan.