Etätyö, jota ei saa tehdä etänä mökiltä käsin? Siis mitä ihmettä?
Sain etätyön, jota ei saa tehdä mökiltä käsin. Eikö etätyön idea ole juuri se, että sitä saa tehdä paikasta riippumatta mistä vain. Sen takia tämän työn otin, että saan tehdä sitä mistä huvittaa ja nyt pitäisi olla vain kotona 4 seinän sisällä. Selitys työnantajan puolelta oli, että nettiyhteys ei muka toimisi. Onpas erikoista, kun kotona toimii. Täytyy olla aika pas...at koneet jos netti ei toimi mistäpäin suomea vain. Olen aikaisemminkin tehnyt töitä eri firmassa ja tein etänä töitä ja vieläpä mökiltä käsin, ei ongelmaa. Onko muilla ollut näin?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on sanottu, että netin pitäisi olla kiinteä laajakaista, eli mokkulakaan ei muka toimisi. -ap
Ei työnantaja voi vaatia, että kaikilla hänen työntekijöillä olisi kiinteä laajakaista. Jos oma työnantaja vaatisi kiinteää laajakaista, niin lähtisi työnantaja vaihtoon. En ole aikaisemmin kuulunut tällaisesta. Kaikkea nykyään vaaditaankin, kai työnantaja sitten maksaa kiinteän laajakaistan. En edes itse omista kuin kännykän netin, josta jaan nettiä.
Työnantaja voi halutessaan määritellä tuon kiinteän laajakaistan työntekovälineeksi - toki silloin myös kustantaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on sanottu, että netin pitäisi olla kiinteä laajakaista, eli mokkulakaan ei muka toimisi. -ap
Ei työnantaja voi vaatia, että kaikilla hänen työntekijöillä olisi kiinteä laajakaista. Jos oma työnantaja vaatisi kiinteää laajakaista, niin lähtisi työnantaja vaihtoon. En ole aikaisemmin kuulunut tällaisesta. Kaikkea nykyään vaaditaankin, kai työnantaja sitten maksaa kiinteän laajakaistan. En edes itse omista kuin kännykän netin, josta jaan nettiä.
Yleensä 100% etätyössä työnantaja tosiaa maksaa nettiiyhteyden, samoin kuin puhelinliittymänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kukaan tietää mistä teet etätöitä? Mökille vaan.
Tsekkaavat mistä IP-osoitteesta on otettu yhteys?
Jos internet on kotona 5g mallia Mokkula tms niin se sama IP on siellä mökillä.
Meillä ei onneksi ole määritelty etätyöpistettä kiinteäksi. Olen mökkikauden ajan ollut mökillä etätöissä (6kk) puhelimen netin välityksellä ja muun ajan kaupungissa kiinteän laajakaistan piirissä. Näin ajattelin tänäkin vuonna toimia. Tosin, vaihdoin asuntoa ja uudessa paikassa mulla ei ole kiinteää laajakaistaa, joten kotonakin teen töitä puhelimen netin kanssa.
Jos työnantaja vaatisi kiinteän laajakaistan työntekoa varten, silloin saa sen myös maksaa. Tosin, kun se on omissa nimissä sen voi laittaa verotukseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä suht kivikautiselta työpaikalta.
Vierailija kirjoitti:
Tietosuojaongelma.
Ei ole. Älä kommentoi, jos et tiedä tietosuojasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voisi vaatia? Jos vaihtoehtona on toimisto tai etätyö kotona kiinteän laajakaista ääreltä, niin ihan laillinenhan tuo vaatimus on. Työnantajana voi myös päättää, mitkä tilat/osoitteet hyväksytään etätyöpisteiksi ja työntekijä sitten päättää, hyväksyykö ehdot vai valitseeko jotain muuta työkseen.
Ei ainakaan mun alalla saisi työvoima sellainen joka alkaisi rajaamaan jotain erityisiä etätyöpisteitä. Tavanomaista on vain vaatimus että pitää olla Suomen rajojen sisällä, asiaan liittyy ilmeisesti jotain työnantajan velvollisuuksiin ja lakeihin liittyviä asioita niin että ulkomaanetätyö on hankalampi järjestää. Jos on työ johon liittyy jonkinlaista päivystystä, voi olla myös vaatimus että täytyy työaikana tarvittaessa päästä konttorille tietyn ajan kuluessa.
Meillä työnantaja on ilmoittanut, että etätyössä ollessa tapaturmavakuutus on voimassa vain rajoitetusti eli ns. työhuoneessa ja selkeästi työhön liittyen. Ihan liian paljon jouduttu maksamaan myyräkuumeita, tikkuja jalassa, palovammoja jne. koska etätyöpaikka on mökillä.
Joo työnantajat on muuttunut yhtäkkiä tosi k u s i p ä i k s i asian suhteen.
Meilläkin oltiin koronan alusta alkaen ihan sujuvasti yli 2 vuotta täysin etänä ilman mitään ongelmia. Nyt alettu puhumaan paluuta ja perusteena just jotain: kyllä se kuitenkin hidastaa yhteyksiä kun toimii kotoa käsin! Jossain keittiönpöydän ääressä huonossa asennossa!
Ja kaikkihan oltiin ehditty hankkia ergonomiset työpisteet kotiin, itselläni on parempi työhuone kotona kuin töissä ja kaikki toimii.
No, etsin uuden työn, jossa ei kitistä.
Kiinteäälaajakaistaa ei saa edes läheskään kaikkiin vakiasuntoihin. Ja 4/5g on ihan yhtä hyvä ja VPN tuo riittävän tietosuojan.
Itse ottaisin aapeen tilalla loparit ja etsisin sopivamman työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä työnantaja on ilmoittanut, että etätyössä ollessa tapaturmavakuutus on voimassa vain rajoitetusti eli ns. työhuoneessa ja selkeästi työhön liittyen. Ihan liian paljon jouduttu maksamaan myyräkuumeita, tikkuja jalassa, palovammoja jne. koska etätyöpaikka on mökillä.
Ei tämäkään kuulosta validilta. TA:n vakuutus ei korvaa vammoja jotka on soppareissa rajattu pois. Joten ei niitä "TA joudu korvaamaan..." vaan ne maksetaan sitten itse.
Toisaalta tosi hyvä aloitus, tietääpä muutkin selvittää onko etätyö oikeasti etätyötä ennen työsopimuksen kirjoittamista.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen tehnyt jo 2020 ja 2021 kesät sujuvasti mökiltä käsin ja on erittäin hyvä nettiyhteys. Kuulostaa vähän keinotekoiselta rajoitukselta. Ehkä oikea syy on se, ettei luoteta työntekijöihin ja kuvitellaan mökkeilijän vain makaavan laiturilla, kun pitäisi töitä tehdä.
No, ilmeisesti työnantajalla on tietoa ap:n mökin nettiyhteyden laadusta ja työssäkäytettävien ohjelmien asettamista vaatimuksista.
Etänä CAD-piirto ei taida sujua 3G-yhteyden kautta...
Meillä jotkut tekee etätöitä jopa ulkomailta ja on ollut työnantajalle ok
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työnantajan tarvitse myös päästää kaikkia työntkeijöitä etätöihin.
Olin osittain etätyön sallivassa firmassa töissä ennen koronaa. Etänä sai olla 1-3 päivää viikossa ja lähiesimies pystyi rajaamaan asiaa vielä tarkemmin, esim. "ei etätöitä maanantaina ja perjantaina". Tämän lisäksi muutamassa tiimissä oli juuri tätä käskyttämistä tyyliin etätöitä ei voi tehdä eri paikkakunnalta / mökiltä / hotellista / tunturista / pääkaupungista / milloin mistäkin.
Ja mikään muut siinä ei haissut kuin luottamuksen puute ja valvonnan halu.
Koronasta oli seurauksena hyviäkin asioita ja yksi niistä on etätyön laajentuminen aidosti etätyöksi ja se, että nykyisin voi valikoida vaikka 100% etätyön mahdollistavan duunin. Jos on osaava tekijä, kannattaa vaan hakea parempi paikka ja ottaa loparit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voisi vaatia? Jos vaihtoehtona on toimisto tai etätyö kotona kiinteän laajakaista ääreltä, niin ihan laillinenhan tuo vaatimus on. Työnantajana voi myös päättää, mitkä tilat/osoitteet hyväksytään etätyöpisteiksi ja työntekijä sitten päättää, hyväksyykö ehdot vai valitseeko jotain muuta työkseen.
Ei ainakaan mun alalla saisi työvoima sellainen joka alkaisi rajaamaan jotain erityisiä etätyöpisteitä. Tavanomaista on vain vaatimus että pitää olla Suomen rajojen sisällä, asiaan liittyy ilmeisesti jotain työnantajan velvollisuuksiin ja lakeihin liittyviä asioita niin että ulkomaanetätyö on hankalampi järjestää. Jos on työ johon liittyy jonkinlaista päivystystä, voi olla myös vaatimus että täytyy työaikana tarvittaessa päästä konttorille tietyn ajan kuluessa.
Meillä tehdään asiakastyötä etänä ja työnantaja velvoittaa toimimaan niin, että kukaan ulkopuolinen, ei edes perheenjäsen, kuule ko. puheluita.
Vierailija kirjoitti:
Heh, entä me maalla pysyvästi asuvat, eihän tilanne ole yhtään eri kuin mökillä. Työtapaturmaksi toki lasketaan vain työaikana tapahtunut juttu, ja koska esim itse koodaan ei siinä kyllä kauheasti tikkuja jalkaan tai palovammoja töissä ole vaaraa tulla. Jos teen työpäivän niin, että vaikka 2 tuntia hakkaan halkoja keskellä päivää ja teen illalla pidempään, ja käy tapaturma tuona päivän taukona, en toki laske sitä työajaksi enkä työtapaturmaksi jos jotain sattuu.
Työnantajia sitoo tietyt työhyvinvointi ja -työturvallisuuslait. Näitä on vaikea toteuttaa etäillessä; ehkä siksi tämä etätyö on alettu nähdä ongelmana yrityksissä. Lisäksi asiaan liittyy yksityisyydensuojalakikin, jonka harmaalle alueelle kotoa käsin teamsissä istuen mennään - on työnantajalle helpompi määrätä kaikki toimistolle kuin odotella sitä ennakkotapausta häirinnästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehdään asiakastyötä etänä ja työnantaja velvoittaa toimimaan niin, että kukaan ulkopuolinen, ei edes perheenjäsen, kuule ko. puheluita.
Tiedän useita työpaikkoja, joissa myös asiakastyö tehdään nykyisin etänä. Oma työhuone ja kuulokkeet TA:n toimesta ovat riittävät.