Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyö, jota ei saa tehdä etänä mökiltä käsin? Siis mitä ihmettä?

Vierailija
26.04.2022 |

Sain etätyön, jota ei saa tehdä mökiltä käsin. Eikö etätyön idea ole juuri se, että sitä saa tehdä paikasta riippumatta mistä vain. Sen takia tämän työn otin, että saan tehdä sitä mistä huvittaa ja nyt pitäisi olla vain kotona 4 seinän sisällä. Selitys työnantajan puolelta oli, että nettiyhteys ei muka toimisi. Onpas erikoista, kun kotona toimii. Täytyy olla aika pas...at koneet jos netti ei toimi mistäpäin suomea vain. Olen aikaisemminkin tehnyt töitä eri firmassa ja tein etänä töitä ja vieläpä mökiltä käsin, ei ongelmaa. Onko muilla ollut näin?

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt etätöitä Saksasta, Englannista ja Japanista käsin pitkillä matkoilla, kun työt kulkevat mukana. Ei ole koskaan ollut työnantajalle ongelma eli jos mitään tiettyä syytä ei ole sille, että etätyöt pitää ehdottomasti tehdä kotoa - jota en kyllä rehellisesti edes keksi - niin työnantajalla, vaikka laillisesti on lupa osoittaa missä työtä tehdään, ei ole lupaa kieltää etätöitä mökiltä. Etätöiden osoitus on, että työt tehdään työpaikan ulkopuolisella pisteellä, oli se sitten kotisohva, julkinen toimistotila, mökkivene, mummin partsi, Havaijin hiekkaranta tai hautausmaa.

Vierailija
62/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tehnyt etätöitä Saksasta, Englannista ja Japanista käsin pitkillä matkoilla, kun työt kulkevat mukana. Ei ole koskaan ollut työnantajalle ongelma eli jos mitään tiettyä syytä ei ole sille, että etätyöt pitää ehdottomasti tehdä kotoa - jota en kyllä rehellisesti edes keksi - niin työnantajalla, vaikka laillisesti on lupa osoittaa missä työtä tehdään, ei ole lupaa kieltää etätöitä mökiltä. Etätöiden osoitus on, että työt tehdään työpaikan ulkopuolisella pisteellä, oli se sitten kotisohva, julkinen toimistotila, mökkivene, mummin partsi, Havaijin hiekkaranta tai hautausmaa.

Taitaa laki olla kanssasi eri mieltä eli palkkatyössä työnantaja päättää työn suorituspaikan, yrittäjänä voit itse määrittää, missä töitä teet. Meillä asia on sikäli helppo, että jos et tee töitä sovitussa paikassa, et saa ko. päivältä palkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on sanottu, että netin pitäisi olla kiinteä laajakaista, eli mokkulakaan ei muka toimisi. -ap

Ei työnantaja voi vaatia, että kaikilla hänen työntekijöillä olisi kiinteä laajakaista. Jos oma työnantaja vaatisi kiinteää laajakaista, niin lähtisi työnantaja vaihtoon. En ole aikaisemmin kuulunut tällaisesta. Kaikkea nykyään vaaditaankin, kai työnantaja sitten maksaa kiinteän laajakaistan. En edes itse omista kuin kännykän netin, josta jaan nettiä.

Jos työnantaja vaatii tiettyjä ohjelmia, nettiyhteyksiä tai laitteita, työnantaja on laillisesti velvollinen hankkimaan sellaiset työntekijälle. Eli, otapa tämä pomon kanssa esille. Työnantajan tulee kustantaa kaikki työntekemiseen vaadittavat välineet, myös se laajakaistanetti, ellei työntekijä ole freelancer-yrittäjä tekemässä keikkaa "työnantajalle".

Kuvitteleeko kaupunkilais(?)työnantaja, että maaseuduilla ei ole mahdollisuutta laajakaistaan? Kyllä on, poikkeuksena ehkä jotkut Lapin supererämökit. Miten maaseuduilla muka tehtäisiin töitä ja käytettäisiin nettiä ja suoratoistopalveluita jne. ilman laajakaistoja? Minun tuntemillani maalaisilla on kaikilla laajakaista, eikä puhuta mistään pääkaupunkiseudun käsitteestä, että Vantaan pelto on nyt maaseutua, vaan pienistä maalaisplänteistä, joita ei voi edes kyliksi sanoa.

Vierailija
64/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla ei saa kyllä olla ilman lupaa pidempään, vakuutuksien vuoksi. Koskee varmaan kaikkia

Vierailija
65/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa laki olla kanssasi eri mieltä eli palkkatyössä työnantaja päättää työn suorituspaikan, yrittäjänä voit itse määrittää, missä töitä teet. Meillä asia on sikäli helppo, että jos et tee töitä sovitussa paikassa, et saa ko. päivältä palkkaa.

Ap:n tapauksessahan ongelma on siinä, että työnantaja ei ihan periaatteesta halua, että etätyö suoritetaan sieltä mökiltä. Samalla tavalla se sieltä suorittuu kuin kotisohvalta. Tai jos työnantaja määrää, että pitää olla tunnin varoitusajalla toimistolla, sitten ollaan kotona.

Onko tämä joku uusi versio suomalaisesta kyttäysmentaliteetista, jossa tärkeintä ei ole tehdyn työn tulos tai laatu, vaan että työntekijä nyt tulee nököttämään sinne toimistolle? Ihan sama, vaikka hommat olisi tehty 6h aikana, pitää olla 8h työpaikalla, koska muutoinhan työntekijä tietysti vaan laiskottelee. Erityisestihän se laiskottelee kotona (etätyö) ja vielä pahemmin mökillä (etätyö), koska mökillehän mennään vaan laiskottelemaan!

Ihan työnantajan omat luutuneet käsitykset tässä tapauksessa kyseessä. Itse vaihtaisin työnantajani ap:n tapauksessa fiksumpaan, jota kiinnostaa työntekemisen oikea merkitys, eli hommat hoidettu hyvin, eikä mielessä kuviteltu työntekijän laiskottelu siellä mökillä, jos sen sinne päästää töiden kanssa.

Vierailija
66/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se koneesta ole kiinni miten se netti toimii, vaan yhteydestä. Jos työnantaja meinas että se nettiyhteys ei saisi olla langaton, mikä yleensä mökillä on. Käytetäänkö jotain ohjelmistoa netin kautta tai siirretään isoja tiedostoja, videopuheluita? Ja katkonaisesta yhteydestä tulee jotain ongelmia. Ehkä se liittyy siihen.

Langaton minulla on kotonakin.

Vierailija
67/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla ei saa kyllä olla ilman lupaa pidempään, vakuutuksien vuoksi. Koskee varmaan kaikkia

Ei mitään ongelmaa meillä, on saanut olla, mutta on nyt muutenkin vähän omituisempi työnantaja. Matkavakuutukset hoidan itse, niitä työnantaja ei tietenkään korvaa.

Vierailija
68/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä työnantaja on ilmoittanut, että etätyössä ollessa tapaturmavakuutus on voimassa vain rajoitetusti eli ns. työhuoneessa ja selkeästi työhön liittyen. Ihan liian paljon jouduttu maksamaan myyräkuumeita, tikkuja jalassa, palovammoja jne. koska etätyöpaikka on mökillä.

Heh, entä me maalla pysyvästi asuvat, eihän tilanne ole yhtään eri kuin mökillä. Työtapaturmaksi toki lasketaan vain työaikana tapahtunut juttu, ja koska esim itse koodaan ei siinä kyllä kauheasti tikkuja jalkaan tai palovammoja töissä ole vaaraa tulla. Jos teen työpäivän niin, että vaikka 2 tuntia hakkaan halkoja keskellä päivää ja teen illalla pidempään, ja käy tapaturma tuona päivän taukona, en toki laske sitä työajaksi enkä työtapaturmaksi jos jotain sattuu.

Voi kuule, meillä on työnantajaa laskutettu murtuneesta nilkasta, palovammoista ja tulehtuneista haavoista. Koska on kannattavaa laittaa työnantaja maksamaan omat typeryydet ja työnantajahan se on velvollinen osoittamaan, että luvallisessa etätyöpisteessä on turvallista tehdä töitä.

Vierailija
69/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrä kirjat mökille jolloin se on sinun kotisi ja se on taas sallittua olla siellä.

Vierailija
70/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miellä on asuinpaikkakunnalla kattava valokuituverkko, joka on vedetty suurelle osalle kesäasuntojakin.
Tällä hetkellä saatavilla oleva nopein yhteys 1 giga / 500 megaa. Sillä tiedosto liikahtaa hieman nopeammin, ja varmemmin, kuin kaupungin muka 5G yhteydellä.

Tämä tarkoittaa sitä, että jokainen maaseutuasunto ja kesämökki on valokuidun päässä?

Ei kuule joka paikkaan kanna edes 4G, eikä sitä varten edes tarvitse minnekään Lapin perukoille mennä.

Vierailija
71/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan etätyöt toi esiin sen kuin vähän esimiehiä(päällikköjä) tarvitaan yrityksissä.

Talous kasvoi kohisten kun tehty etänä töitä = ns suorittava (toimihenkilöporras) tekee käytännössä tuloksen.

Vierailija
72/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä työnantaja on ilmoittanut, että etätyössä ollessa tapaturmavakuutus on voimassa vain rajoitetusti eli ns. työhuoneessa ja selkeästi työhön liittyen. Ihan liian paljon jouduttu maksamaan myyräkuumeita, tikkuja jalassa, palovammoja jne. koska etätyöpaikka on mökillä.

Moni työnantaja tarjoaa työntekijöilleen myös vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen, joten tällaiset tapaukset eivät ole ongelma.

Vierailija
73/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on rajoitus, että pitää pysytellä kotimaassa. Miehen nuoret työkaverit tekee hommia milloin mistäkin. Taisi olla yksikin Thaimaassa melkein vuoden vasta. Riippuu yrityksestä tuo. Vakuutussyillä meille perusteltiin asiaa. Mutta toisaalta kuka sen tietää, jos muutaman kilometrin Ruotsin puolelle vaikka hetkeksi siirtyisin?

Vierailija
74/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään ongelmaa meillä, on saanut olla, mutta on nyt muutenkin vähän omituisempi työnantaja. Matkavakuutukset hoidan itse, niitä työnantaja ei tietenkään korvaa.

Nykyään on tullut rajoituksia tuohon ulkomailla työskentelyyn, koska jossain vaiheessa maa jossa oleskelet haluaa verotuloa. Sitten pitää tulkita onko yrityksellä toimintaa kyseisessä maassa ja pitääkö yrityksen maksaa sinne jotain. Esimerkiksi Ruotsi muutti juuri aikaa, niin, että se on vain muistaakseni 1kk kerrallaan tai useampi muutaman viikon pätkä, joka tapauksessa todella lyhyt aika. Työnantajan pitää selvittää nämä, ennen kuin työntekijä menee ulkomaille. Aiemmin raja meillä oli ohjeena, että esimiehen kanssa sopimalla saa olla 2kk ulkomailla, mutta nyt piti vaihtaa, että jokainen maa selvitetään tapauskohtaisesti talousosaston kanssa, ettei mene muuttuneessa maailmassa pieleen. Tosiaan ihan tänä vuonna tullut meillä uusi ohjeistus ja työkaveri jonka puoliso asuu ruotsissa kirosi sitä juuri.

Vierailija
75/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on sanottu, että netin pitäisi olla kiinteä laajakaista, eli mokkulakaan ei muka toimisi. -ap

Meillä taas on ihan ok jakaa (työnantajan) kännykästä netti etähommiin. Kotona käytän omaa 5g mokkulaa kun työnantajan liittymä on ihan paska just meidän tontilla.

Vierailija
76/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan töitä voi tehdä etänä ja minkälaisella koulutustaustalla? Haluan paikkariippumattoman etätyön.

Vierailija
77/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mutta siitä huolimatta jatkuva ongelma on, ettei esim. kehittämispäiviin osallistu kaikki, kun mökiltä ei pääse. Tämän takia alkaa olla pakko harkita, pitäisikö etätyöoikeutta rajata. 

Meillä nekin siirrettiin Teamsiin ja hyviinn menee. Oikeastiko niissä on asiaa, mitä ei voi etänä käsitellä? Tämmöinen olisi mun alalla ja työpaikalla ihan käsittämätöntä koska jo 10 vuotta ainakin tiimit on ollut kansainvälisiä, ei mitenkään mahdollista saada vaikka Intian ja Puolan tekijöitä fyysisesti mihinkään kehiittämispäiviin. Mutta ei ole tarvettakaan.

Vierailija
78/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä alan töitä voi tehdä etänä ja minkälaisella koulutustaustalla? Haluan paikkariippumattoman etätyön.

Mä koodaan. Koulutus DI.  Työantajallani ei edes ole mitään toimistoa mihin voisi mennä tätä tekemään, kotoaan tekee kaikki. 

Vierailija
79/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koodaushommia nyt ainakin. Koulutuksella ei niinkään väliä, kunhan on osaamista. Toki se ensimmäinen työpaikka on helpompi saada, jos on jossain yliopistossa kirjoilla. Mutta osaamista ne katsoo, ei sitä, onko opinnot suoritettu loppuun vai jäikö ne kesken.

Meille hankittiin mökki osittain miehen etätyöpisteeksi ja käytännössä puolet vuodesta tulee siellä mökillä oltua. Nettiä varten on mokkula ja siinä on ollut vähän hakemista, että minkä operaattorin verkko on paras. Katolle on laitettu suunta-antenni vahvistamaan signaalia ja ihan hyvä netti on tuolla saatu aikaiseksi, vaikka jostain syystä se ei suostu nappaamaan lähimmältä tukiasemalta sitä signaalia, vaan tähyää vähän kauemmas. 

Nettiä isompi ongelma meillä on ollut sähkökatkoista. Niitä varten meillä on aggregaatti, mutta aina siinä on oma säätönsä kun sitä lähtee virittämään, että saa sähköt päälle. Ihan pahimpina myrskypäivinä on tultu suosiolla mantereelle. Mökiltä toimistolle kestää sellaiset 45min, jos tarve tulee. Mutta vastahan tässä on pari viikkoa ollut edes sallittua mennä toimistolle, mies ei ole käynyt siellä vielä kertaakaan eikä siellä taida porukkaa olla enää samaan tapaan kuin ennen koronaa. Osa käy siellä sen vuoksi, että pääsee salille ja saunaan työkavereiden kanssa ja osa hakee työrauhaa kotona hulinoivilta lapsilta.

Vierailija
80/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

paluu -60 luvulle, onkohan ap työpaikalla vielä käytössä sellaiset isot vanhat pöytäkoneet, ainakin tämän perusteella siltä kuullostaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän