Etätyö, jota ei saa tehdä etänä mökiltä käsin? Siis mitä ihmettä?
Sain etätyön, jota ei saa tehdä mökiltä käsin. Eikö etätyön idea ole juuri se, että sitä saa tehdä paikasta riippumatta mistä vain. Sen takia tämän työn otin, että saan tehdä sitä mistä huvittaa ja nyt pitäisi olla vain kotona 4 seinän sisällä. Selitys työnantajan puolelta oli, että nettiyhteys ei muka toimisi. Onpas erikoista, kun kotona toimii. Täytyy olla aika pas...at koneet jos netti ei toimi mistäpäin suomea vain. Olen aikaisemminkin tehnyt töitä eri firmassa ja tein etänä töitä ja vieläpä mökiltä käsin, ei ongelmaa. Onko muilla ollut näin?
Kommentit (106)
Eiköhän tuo netti ole ihan höpöä, jotain muuta tuossa on taustalla. Ehkä työnantaja ei haluaisi maksaa isoja summia etätöistä, jos työntekijän omat kulut ovat pienet. Ennen koronaa maakunnissa palkkakulut olivat pääkaupunkiseutua pienemmät. Ehkä samaan olisi halua vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja on niin kitsas, ettei suvaitse työskentelyä mökillä tms niin katsele muita töitä, niitähän riittää. Itse vaihdoin työpaikkaa juuri tästä syystä, että pakotettiin toimistolle. Naurettavaa nykyaikana.
Niitähän riittää? Lähinnä palvelualan töissä joita ei voi tehdä etänä, on työvoimapulaa.
Osaako joku sanoa, että jos tekee muutaman päivän etänä töitä ulkomailla, niin jääkö siitä kiinni? Tarkistavatko työnantajat, että laite on yhteydessä Suomessa?
Teen etätöitä hyvinvointialueella potilastiedon parissa Ennen etätyölupaa piti täyttää kaksisivuinen etätyöolosuhteiden kartoituslomake, jossa selvitettiin mm. äänieristys ja muu tietosuoja, netin toimivuus, ergonomian toimivuus ja se, että tarvittaessa pääsee työpaikalle.
Etätyösopimukseen kirjattiin se osoite, minkä olosuhteet selvityksessä oli selvitetty. Sinänsä ei mitenkään määritelty, että tuon paikan olisi tarvinnut olla koti, olisi se voinut olla mökkikin. Mutta yksi tietty osoite, jossa etätöitä on luvallista tehdä ja missä mm. vakuutus on voimassa juuri siinä työpisteessä. Erikseen on mainittu, että jos työpisteeltä poistuu, niin vakuutus ei ole voimassa (esimerkkinä itse sä polttaminen tai liukastuminen ruokatauolla).
Työnantaja luonnollisesti maksaa netin ja on hommanut läppärin lisäksi kaksi näyttöä kotiin. Verotuksessa vähennän työhuoneen ja olen hommannut sähköpöydän yms.
Pari kertaa on pitänyt nopeasti mennä lähimmälle työpaikalle, kun tietokone on pitänyt päivittää hyvinvointialueen verkossa yllättäen. Ei siis ole toiminut, kun päivitys jotenkin epäonnistunut, eikä saatu etänä korjattua ilman hva-verkkoa. On sitten pitänyt mennä lähimmän terveysaseman käytävälle päivittämään konetta. Mitään työhuonetta minulla ei ole.
Muuten ei kukaan huomaa missä töitä teen, mutta juuri tuollaisia yllättäviä ongelmatilanteita varten hyvä olla siellä, missä on luvannut olevansa.
Onhan se potilaidenkin kiva tietää, että etälääkäri on paikassa, jossa esim. perheenjäsenet tai muut junassa tai kahvilassa olevat eivät näe tai kuule potilastietoja.
100% etätyö jota voi tehdä missä tahansa ja milloin haluaa. Ei vaadi aikaisempaa kokemusta.
https://asiakas-palvelut.com/ref/FI73447
Kuhan hoidat työsi. Ilmoitamatta missä sitä teet on OK! Vaikka istuisit ravintolla koko työn päivän tai kirjasto. Olin paikaasi ei pomolle,firmalle tarvitse ilmoittaa.Teet missä huvitaa työsi ja kunnolla!Eihän opiskelijoitakaan vaadittu opiskelu kämpässä etäänä opiskelemaan.Vai vaadittiinko?