Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyö, jota ei saa tehdä etänä mökiltä käsin? Siis mitä ihmettä?

Vierailija
26.04.2022 |

Sain etätyön, jota ei saa tehdä mökiltä käsin. Eikö etätyön idea ole juuri se, että sitä saa tehdä paikasta riippumatta mistä vain. Sen takia tämän työn otin, että saan tehdä sitä mistä huvittaa ja nyt pitäisi olla vain kotona 4 seinän sisällä. Selitys työnantajan puolelta oli, että nettiyhteys ei muka toimisi. Onpas erikoista, kun kotona toimii. Täytyy olla aika pas...at koneet jos netti ei toimi mistäpäin suomea vain. Olen aikaisemminkin tehnyt töitä eri firmassa ja tein etänä töitä ja vieläpä mökiltä käsin, ei ongelmaa. Onko muilla ollut näin?

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin teen etää keittiön pöydän äärestä käsin ja ei ole ollut mitään ergonomiaongelmia kahteen vuoteen. Ei yhtään mitään hartiajäykkyyksiä tai muuta, joita oli aina silloin tällöin konttorielämässä.

Vierailija
42/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä työnantaja on ilmoittanut, että etätyössä ollessa tapaturmavakuutus on voimassa vain rajoitetusti eli ns. työhuoneessa ja selkeästi työhön liittyen. Ihan liian paljon jouduttu maksamaan myyräkuumeita, tikkuja jalassa, palovammoja jne. koska etätyöpaikka on mökillä.

Ei tämäkään kuulosta validilta. TA:n vakuutus ei korvaa vammoja jotka on soppareissa rajattu pois. Joten ei niitä "TA joudu korvaamaan..." vaan ne maksetaan sitten itse.
Toisaalta tosi hyvä aloitus, tietääpä muutkin selvittää onko etätyö oikeasti etätyötä ennen työsopimuksen kirjoittamista.

Eipä taida olla sopimusta, jossa tapaturmista voidaan rajata osa pois eli vakuutus korvaa oletusarvoisesti vain työaikana ja työtehtävissä syntyneet tapaturmat, oli ne mitä tahansa. Toimistolla harvemmin tulee palovammoja, mutta mökillä etätöissä ihmeen usein niitä tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on sanottu, että netin pitäisi olla kiinteä laajakaista, eli mokkulakaan ei muka toimisi. -ap

Ei työnantaja voi vaatia, että kaikilla hänen työntekijöillä olisi kiinteä laajakaista. Jos oma työnantaja vaatisi kiinteää laajakaista, niin lähtisi työnantaja vaihtoon. En ole aikaisemmin kuulunut tällaisesta. Kaikkea nykyään vaaditaankin, kai työnantaja sitten maksaa kiinteän laajakaistan. En edes itse omista kuin kännykän netin, josta jaan nettiä.

Miksi ei voisi vaatia? Jos vaihtoehtona on toimisto tai etätyö kotona kiinteän laajakaista ääreltä, niin ihan laillinenhan tuo vaatimus on. Työnantajana voi myös päättää, mitkä tilat/osoitteet hyväksytään etätyöpisteiksi ja työntekijä sitten päättää, hyväksyykö ehdot vai valitseeko jotain muuta työkseen.

Ei ainakaan mun alalla saisi työvoima sellainen joka alkaisi rajaamaan jotain erityisiä etätyöpisteitä. Tavanomaista on vain vaatimus että pitää olla Suomen rajojen sisällä, asiaan liittyy ilmeisesti jotain työnantajan velvollisuuksiin ja lakeihin liittyviä asioita niin että ulkomaanetätyö on hankalampi järjestää. Jos on työ johon liittyy jonkinlaista päivystystä, voi olla myös vaatimus että täytyy työaikana tarvittaessa päästä konttorille tietyn ajan kuluessa. 

Meillä tehdään asiakastyötä etänä ja työnantaja velvoittaa toimimaan niin, että kukaan ulkopuolinen, ei edes perheenjäsen, kuule ko. puheluita.

Niin meilläkin- periaatteessa. Käytännössä jää itse kunkin omalletunnolle miten toimii. Mä kun asun yksin, ei ongelmaa olinpa Helsingin kämpillä tai mökillä. Mutta aika usein palavereissa  kuuluuu taustalta lasten ääniä, oletettavasti siellä on puoliso niitä hoitamassa myös. On sen verran kova työvoimapula alalla, että ei työnantajat ala tuollaisesta nipottaa koska pian muuten menettää tekijän ja uutta vaikea saada tilalle.

Vierailija
44/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on sanottu, että netin pitäisi olla kiinteä laajakaista, eli mokkulakaan ei muka toimisi. -ap

Eli siis kukaan maalainen ei pysty tekemään kotoaan etätöitä, koska maaseudulla ei ole enää kiinteää laajakaistaa, kun puhelinlinjat katkottiin.

Vierailija
45/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyöohjeikstukset nyt vaihtelevat työnantajien välillä ja joskus niiden taustalla on huonompia tai parempia syitä. Vanhastaan etätyösopimuksissa määriteltiin mistä etätyötä saa/ voi tehdä. Jos tästä on sovittu erikseen, niin sopimuksen mukaan mennään, vaikka syyt olisivat omasta mielestä huonot. 

Nettiyhteys mökillä kuulostaa kyllä huonolta syyltä, ellei sitten nettiyhteys oikeasti ole huono. Se on taas eri asia, kun porukka rupeaa väittämään, ettei työnantaja voi vaatia. Kyllä voi - ei lähtökohta voi olla, että työt jää tekemättä, kun yhteydet ei toimi. Jos etätyö on vapaaehtoista ja työntekijä tarjoaa työpisteen toimistolla, ei myöskään yhteyksiä voi vaatia työnantajan maksettavaksi, mutta ne voi ehkä vähentää verotuksesta. 

Joissain työpaikoissa myös on edellytys, että työpaikalle voi tulla tietyssä ajassa. Meillä esim. riittää seuraava päivä (kesken päivän ei ketään hälytetä), mutta siitä huolimatta jatkuva ongelma on, ettei esim. kehittämispäiviin osallistu kaikki, kun mökiltä ei pääse. Tämän takia alkaa olla pakko harkita, pitäisikö etätyöoikeutta rajata. 

Vierailija
46/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työnantaja voi vaatia, että kaikilla hänen työntekijöillä olisi kiinteä laajakaista. Jos oma työnantaja vaatisi kiinteää laajakaista, niin lähtisi työnantaja vaihtoon. En ole aikaisemmin kuulunut tällaisesta. Kaikkea nykyään vaaditaankin, kai työnantaja sitten maksaa kiinteän laajakaistan. En edes itse omista kuin kännykän netin, josta jaan nettiä.

Miksi ei voisi vaatia? Jos vaihtoehtona on toimisto tai etätyö kotona kiinteän laajakaista ääreltä, niin ihan laillinenhan tuo vaatimus on. Työnantajana voi myös päättää, mitkä tilat/osoitteet hyväksytään etätyöpisteiksi ja työntekijä sitten päättää, hyväksyykö ehdot vai valitseeko jotain muuta työkseen.

Ei ainakaan mun alalla saisi työvoima sellainen joka alkaisi rajaamaan jotain erityisiä etätyöpisteitä. Tavanomaista on vain vaatimus että pitää olla Suomen rajojen sisällä, asiaan liittyy ilmeisesti jotain työnantajan velvollisuuksiin ja lakeihin liittyviä asioita niin että ulkomaanetätyö on hankalampi järjestää. Jos on työ johon liittyy jonkinlaista päivystystä, voi olla myös vaatimus että täytyy työaikana tarvittaessa päästä konttorille tietyn ajan kuluessa. 

Meillä tehdään asiakastyötä etänä ja työnantaja velvoittaa toimimaan niin, että kukaan ulkopuolinen, ei edes perheenjäsen, kuule ko. puheluita.

Tiedän useita työpaikkoja, joissa myös asiakastyö tehdään nykyisin etänä. Oma työhuone ja kuulokkeet TA:n toimesta ovat riittävät.

Harvalla on mökillä omaa työhuonetta, toki poikkeuksiakin on.

Vierailija
47/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis kukaan maalainen ei pysty tekemään kotoaan etätöitä, koska maaseudulla ei ole enää kiinteää laajakaistaa, kun puhelinlinjat katkottiin.

Tämän riippuu työstä. Tiedän, että insinööritoimistot ovat vaihtaneet jopa kuntaa, kun yhteydet eivät toimi. Suuret suunnitteluaineistot eivät toimi välttämättä pilvessä huonon yhteyden yli. 

Mutta ei tämä tarkoita, ette kukaan voi tehdä. Riippuu siihen, mihin yhteyttä tarvitaan.

Vierailija
48/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kiinteä laajakaista, semmoinen valokuitu. Maksoi vähän yli 7000 e tämä liittymä, kaupungissa on kuulemma maksuton.

Vierailija
49/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus on kummallinen asia. 

Vierailija
50/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mökillä oma työhuone, mutta kaupungissa ei. Mökillä siinä mielessä jopa paremmat oltavat.

Vierailija
51/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on paljon hyvää kommentointia etätyöstä:

https://www.vauva.fi/keskustelu/4293393/muita-jotka-eivat-halua-palata-…

Vierailija
52/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kivikautisia työnantajia joillain. Itse olen mukavasti tehnyt mökillä töitä kännykästä netin jakaen ja tietoturvallisesti vpn-yhteyttä käyttäen. Ei ole ongelma työnantajalle.

Vierailija
53/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä kukaan tietää mistä teet etätöitä? Mökille vaan.

Jep, mulle sanottii vaa et huolehdi et netti pelaa (ei esim junamatkaa palsupäivänä paskan wifin takia), muuten tosiaankaa ketää kiinnostanu.
Enkä ilmottas edes missä olen.

Vierailija
54/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä niin kuin monissa muissa ketjuissa tulee hyvin esiin se, etteivät ihmiset tunnu tajuavan, että työtehtäviä on erilaisia. 

1. Eri työt vaativat eri nettiyhteydet. Jos oma työt voi tehdä kännykän netillä, niin se ei tarkoita, että kaikkien voit. 

2. Tietoturva voi määrittää missä olosuhteissa töitä voi tehdä. Tämä ei luonnollisesti tarkoita, että mökki olisi automaattisesti huonompi kuin oma asunto. Jos tietoturva (esim. ulkopuoliset eivät saa kuulla puheluja) muoodostaa ongelman, voidaan hyvin sopia, missä töistä tehdään ja työnantaja hyväksyy tilan. Näin ollen nuo kommentit, että asia on kunkin omalla vastuulla on vähän arvelluttavia - haluaisitteko itse, että teidän terveystietoja tai pankkiasioita käsitellään muiden kuullen?

3. Läsnä- ja etätyön luonne vaihtelee tehtävästä riippuen. Näin ollen kommentit, että joku tekee töitä ulkomaailta on vähän turha. Jotku hommat voi tehdä 100 % etänä tai kontaktit on ennustettavissa, toisissa töissä taas ei. 

4. Nämä  taas, jotka ovat  heti ottamassa loparit. Ok, jos olette se johtava huippuammattilainen, mutta varutukaa nyt kuitenkin siihen, että kaikilla työnantajilla on omat ohjeensa työnteolle. 

Vierailija
55/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pomolle tai tiimille tarvitse kertoa olevansa mökillä. Eivät he saa sitä mitenkään tietää. ;) Hoida työsi vain normaaliin tapaan.

Juuri näin ja huolehdit vain mökille riittävän hyvän ja nopean yhteyden niin homma kunnossa.

Vierailija
56/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ollut mökillä putkeen jo melkein 4 vuotta ja todellakin olen etääntynyt kaikenlaisesta työnteosta täysin. M40.

Mulla aika sama: 2,5 v mennyt meren rannalla istuskellessa. N55

Vierailija
57/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja on niin kitsas, ettei suvaitse työskentelyä mökillä tms niin katsele muita töitä, niitähän riittää. Itse vaihdoin työpaikkaa juuri tästä syystä, että pakotettiin toimistolle. Naurettavaa nykyaikana.

Vierailija
58/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tapauksessa minun olisi sitten varmaan pakko muuttaa mökille. Siellä on nopea kiinteä laajakaista, mutta kotona Vantaalla ei saa kuin 4g/5g yhteyksiä. Tosin työpaikalle olisi mahdoton matka ja juokseva vesi puuttuu, mutta netti on sairaan nopee.

Vierailija
59/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miellä on asuinpaikkakunnalla kattava valokuituverkko, joka on vedetty suurelle osalle kesäasuntojakin.

Tällä hetkellä saatavilla oleva nopein yhteys 1 giga / 500 megaa. Sillä tiedosto liikahtaa hieman nopeammin, ja varmemmin, kuin kaupungin muka 5G yhteydellä.

Vierailija
60/106 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä työnantaja on ilmoittanut, että etätyössä ollessa tapaturmavakuutus on voimassa vain rajoitetusti eli ns. työhuoneessa ja selkeästi työhön liittyen. Ihan liian paljon jouduttu maksamaan myyräkuumeita, tikkuja jalassa, palovammoja jne. koska etätyöpaikka on mökillä.

Heh, entä me maalla pysyvästi asuvat, eihän tilanne ole yhtään eri kuin mökillä. Työtapaturmaksi toki lasketaan vain työaikana tapahtunut juttu, ja koska esim itse koodaan ei siinä kyllä kauheasti tikkuja jalkaan tai palovammoja töissä ole vaaraa tulla. Jos teen työpäivän niin, että vaikka 2 tuntia hakkaan halkoja keskellä päivää ja teen illalla pidempään, ja käy tapaturma tuona päivän taukona, en toki laske sitä työajaksi enkä työtapaturmaksi jos jotain sattuu.

Silloin työnantaja varmaan vaatisi muuttamaan kaupunkiin ja myymään talon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi