Erakoituminen yli 70-vuotiaana. Eli kyseessä vanhempani joilla ei ole oikeastaan muita sosiaalisia kontakteja
kuin minä ja sisarukseni ja meidän lapset. Eli ollaan ainoat jotka käy kylässä. Naapureihin eivät halua tutustua vaikka asuvat omakotitaloalueella. Sitten soittelevat kaukaisimpien sukulaisten kanssa. Mietin tässä että kun jonmpikumpi kuolee ekana, mikä mahtaa olla hänen kohtalonsa ja pärjääkö sitten yksin omakotitalossa.Kokemuksia?
Kommentit (77)
Kuulostaa pahalta. Sitten kun aika jättää toisesta, niin paine teidän alsten suuntaan kasvaa. Aina kun on joku pyhä/juhla, niin oletus on, että lapset ovat seurana. Muuten joutuu olemaan yksin.
Vierailija kirjoitti:
Sen vielä lisään että kun olin lapsi, meillä ei käynyt kukaan silloinkaan kylässä. Ovat siis aina olleet samanlaisia. t.ap
Ja nyt seitsemänkymppisinä heidän pitäisi yhtäkkiä muuttua? Minkä ihmeen takia?
No olisi ihan kiva jos voisivat naapureihin tutustua niin ei olisi pelkästään tuo puhuminen meidän aikuisten lasten varassa. t.ap
Vierailija kirjoitti:
No olisi ihan kiva jos voisivat naapureihin tutustua niin ei olisi pelkästään tuo puhuminen meidän aikuisten lasten varassa. t.ap
Miten niin lasten varassa? Hyvin todennäköisesti puhuvat kuitenkin keskenään. Ja itsehän sinä heille kerrot soittavasi. Älä soita, jos se puhuminen on niin raskasta.
Ovatko koko ikänsä olleet omissa oloissaan viihtyviä? Vetäytyminen omiin oloihin voi joskus olla myös muistisairauden oire. Jos huomaa, että ei enää kykene vuorovaikutukseen kuten on tottunut ja haluaa peitellä sitä, ei ehkä halua enää tavata ketään.
Joskus hiipivä muistisairaus voi myös aiheuttaa harhaluuloja, jotka alkuun voivat näyttäytyä ihan mahdollisina ja järkeenkäyvinä, mutta pian vieraat ovatkin aina varastaneet jotakin tai ties vaikka jättäneet salakuuntelulaitteita sohvaan.
Voihan myös olla, että he vain viihtyvät omissa oloissaan. Olisi silti hienoa, jos olisi vaikka jokin eläkeläiskerho, jossa voisi käväistä sen verran kun viihtyy ja lähteä kotiin.
No itseasiassa olen puheluiden aikana huomannut heissä muutoksia. Ja ovat hieman harhaluuloisen oloisia. Ja kaikki on heidän mielestään kallista, mitään ei saa ostaa eikä esim saa viettää ystävien kanssa saunailtoja.Äitini hermostui saunaillan vietosta ihan tosissaan. t.ap
Joku persoonaallisuus häiriöhän tuossa on kyseessä tai alkava muistisairaus. Onko jompikumpi vanhemmista kontrolloiva ? Tarkoitan josko kontrolloivampi puoliso on kieltänyt toista pitämästä kehenkään yhteyttä. Vaikeaksi menee kun jää leskeksi. Mitä jos vain "tuppautuisit" kylään ja kuulostelisit miksi haluavat olla keskenään. Muistelen omaa , jo edesmennyttä äitiäni jolla ei ollut yhtään ystävää ja kielsi minuakin hankkimasta ystäviä. Masentunut ja pers. häiriöinen oli mutta ei suostunut lääkäriin koska "ei mua mikkään vaivaa".
Vierailija kirjoitti:
No itseasiassa olen puheluiden aikana huomannut heissä muutoksia. Ja ovat hieman harhaluuloisen oloisia. Ja kaikki on heidän mielestään kallista, mitään ei saa ostaa eikä esim saa viettää ystävien kanssa saunailtoja.Äitini hermostui saunaillan vietosta ihan tosissaan. t.ap
Saattaa olla terveelle puolisolle hankalaa myöntää, että toisella on muistioireita tai muutenkaan vaikka sanoa, että "nyt tässä tehdään äitisi mielen mukaan, kun hän ei halua enää missään käydä, vaikka minä oikeastaan haluaisin". Jos juttelet heidän kanssaan koskaan rauhassa ja erikseen, niin ettei toinen ole kuulemassa, niin voisit oikealla kysymyksellä saadakin selville, jos jokin on vialla.
Mun leskeksi jäänyt äiti, 69v ei halua nähdä ketään. Valittaa kun kukaan ei soita HÄNELLE, eikä kyläile, eikä tarjoa apua HÄNELLE.
Me tarjotaan muttei se kelpaa kun ollaan pskoja.
Ei ite soittele eikä kyläile.
En jaksa kuunnella kun aina vaan valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Anna vanhempiesi elää omalla tavallaan, me elämme täsmälleen samoin ja ihan omasta halustamme.
Oho, ovatpa pitkään kituuttaneet, suurin osa aloittaa tuon siinä 25-30 paikkeilla
kehenkään ei tarvitse olla yhteydessä jos ei halua Suomessa saa kadota ilmottelematta kenellekään sukulaiselle olin paikkaansa. Anna vanhempiesi tehdä mitä haluavat älä kyttää ja kuvittele ovat sairaita mistä tiedät vaikka ikuinen haave elää erakon elämää. sulle ei välttämättä kerrota kaikkea ja voit olla se pentu jota ei koskaan edes haluttu nyt ennen kuolemaa repäisee irti kaikesta entisestä pakasta!
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että naapurit haluaa tutustua? Taitaa olla nykyisin niin, että jokainen mieluummin on omissa oloissaan tai seurustelee ystävien ja läheisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Äitini mm kieltää makkaran paistamisen ulkona ettei naapuri tajua että ovat kotona. t.ap
No tällainen käytös kuulostaa jo aika omituiselta, jopa sairaalta, että pitää ns. piileskellä naapureilta. Aika ahdistavaa mahtaa olla, jos ei voi pihamaalla oleskella, ettei vaan naapurit näe. Miksi naapurit eivät saisi tietää heidän olevan kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini mm kieltää makkaran paistamisen ulkona ettei naapuri tajua että ovat kotona. t.ap
No tällainen käytös kuulostaa jo aika omituiselta, jopa sairaalta, että pitää ns. piileskellä naapureilta. Aika ahdistavaa mahtaa olla, jos ei voi pihamaalla oleskella, ettei vaan naapurit näe. Miksi naapurit eivät saisi tietää heidän olevan kotona?
No sitä minäkin ihmettelen. t.ap
Vierailija kirjoitti:
Siis kauanko he on asuneet siellä omakotialueella, kun puhut naapureihin tutustumisesta? Ovatko he sinne vasta muuttaneet vai?
ei vaan ovat asuneet jo kolkyt vuotta mutta heillä uusia naapureita, kun osa vanhoista muuttanut pois tai kuollut.t.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhemmillani alkoi yhtäkkiä olla etupihan verhot kiinni päivisin samasta syystä. Äiti valitteli että vieraat tulevat väkisin jos näkevät että ovat kotona. Lopulta jutut menivät omituisiksi ja puhui jo että on soitettava poliisille kun vieraat seuraavan kerran yrittävät. Kerran isä tunnusti äidin ollessa hetken aikaa poissa että vieraita ei ollut oikeasti käynyt vuoteen. Lääkärikäynnillä ihan muusta syystä tehtiin testejä ja löytyi Alzheimer.
Erakoituminen voi olla muistisairauden ensimmäisiä oireita. Voi alkaa aikaisin.
Kun on viisaasti valinnut puolisonsa, niin kyllä sen kanssa jaksaa olla eikä tee edes tiukkaa!