Pitäisikö mielestäsi eutanasia sallia?
Itse näen sen niin että jos ihmisen elämää varjostaa jatkuva krooninen kipu tai sitten jokin pahanlaatuinen syöpä, niin sallisin kyllä eutanasian Suomeen. I tsemurhan avustaminen taitaa jopa olla laillista nykylainsäädännön mukaan. Välillä mietin, mikä olisi kivuttomin tapa lähteä, ja tullut siihen päätökseen että parhaiten lähtisi kombolla unilääkkeet + häkämyrkytys.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi, vetäkööt kukin itsensä kiikkuun jos haluaa pois.
Haluat itse siis mielummin vaikka tukehtua hitaasti kuoliaaksi kuin saada piikin, joka nukuttaa sinut ikiuneen?
Ei tarvii hitaasti kitua kuoliaaksi, ei vaan pidä sotkea muita mukaan lähtöön myöskään.
Jokaiselle löytyy metodi tappaa itsensä sotkematta muita siihen mukaan.
Jos olet vanha ja raihnainen, halvaantuneen makaat sairaalansängyssä ja teet kuolemaa?
Nälkälakko, itsensä telominen, pillereitä överit, muovikassi päähän, kalsareista naru kaulaan ja pudottautuu sängystä yms, vaihtoehtoja on myös halvaantuneille siis, on myös toki syytä kysyä sitäkin, että miksi henkilö ei ole tehnyt tuota jo aiemmin, miksi piti odottaa siihen asti että on käytännössä joku vihannes tikunnokassa..
Ei pitäisi, vaan pitää panostaa saattohoitoon. Yhtenä keinona kipuun ja ahdistukseen on sedaatio. Myös kipulääkkeitä tulee käyttää riittävästi riskeistä huolimatta.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Sitä olisi niin helppo käyttää väärin varsinkin vanhusten kohdalla. En todellakaan luota ihmisiin tuossa asiassa.
Samoin.
Kyllä pitäisi sallia. Jokaisen pitäisi nähdä läheisensä pitkä saattohoito ja sanoa sen jälkeen mielipiteensä.
Läheiseni kärsimysnäytelmää palleatiivisella osastolla seuranneena mielestäni pitäisi.Lääkärikin myönsi, että kipuja ei saatu tarpeeksi lievitettyä vaikka oli spinaalipuudutteet sun muut ja potilas itse (täydessä järjessä oleva)toivoi jo pääsevänsä pois.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. En haluaisi elää esim. kuurona ja sokeana neliraajahalvaantuneena.
En minäkään. Pitäisi sallia eutanasia.
Kannatan avustettua itsemurhaa, jos kyseessä on esim. parantumaton sairaus tai paha vammautuminen onnetomuudessa. Kuolinapua siinä tapauksessa, kunhan ihminen itse pystyy ilmaisemaan tahtonsa. Tätä varten tulisi olla omat järjestönsä, koska kaikilta lääkäreiltä kuolinavun antamista ei voi vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni tuntuu olevan kaksinaismoralistinen. Sairaat lemmikit viedään oikopäätä piikille, mutta eutanasiaa ei saa harkitakaan, vaikka sairaalla olisi siihen oma tahto.
Itse ainakin haluan viedä koirani mielummin pistoolin ja lapion kanssa metsään "piikille", ja silti en kannata, että minä saisin myös viedä toisen ihmisen sinne siinä missä koirankin.
Vähä-älyinen taidat olla etkä ymmärrä mistä tässä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Eii kustannussyistä.
Tyyliin että testataaan lumenpudottajien kyvyt ja heimmin menestyneet laitettaisiin katoille ilman valjaita.
Kyllä pitäisi sallia. Kriteereinä ihmisen oma tahto ja parantumaton/elämänlaatua hyvin merkittävästi heikentävä sairaus.
Ja kyllä, olen tietoinen, että kyky ilmaista omaa tahtoa ja sairauksien vaikutus elämänlaatuun eivät ole mitään mustavalkoisia asioita vaan joudutaan käymään keskustelua, mihin raja vedetään. Luulen, että pystyisimme kuitenkin löytämään riittävän hyvän linjan. Sitä voidaan sitten jatkossa tarpeen mukaan tarkistaa.
Todellakin toivon sen laillistamista.
Tietyissä tapauksissa kyllä. Kun on kuunnellut ensimmäisen syöpään kuolevan omaisen valitusta kun sattuu vaikka pidetäänkin muutettuna niin kyllä kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Tietyissä tapauksissa kyllä. Kun on kuunnellut ensimmäisen syöpään kuolevan omaisen valitusta kun sattuu vaikka pidetäänkin nukutettuna niin kyllä kiitos. Korjattu
Vierailija kirjoitti:
Noh, ehkä me ihmiset ollaan ansaittukin mahdollisimman tuskallinen kuolema.
Eräs kantoi hirvittävän kuoleman sovituksen vuoksi, ei meidän kärsimyksemme sovita mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni tuntuu olevan kaksinaismoralistinen. Sairaat lemmikit viedään oikopäätä piikille, mutta eutanasiaa ei saa harkitakaan, vaikka sairaalla olisi siihen oma tahto.
Itse ainakin haluan viedä koirani mielummin pistoolin ja lapion kanssa metsään "piikille", ja silti en kannata, että minä saisin myös viedä toisen ihmisen sinne siinä missä koirankin.
Vähä-älyinen taidat olla etkä ymmärrä mistä tässä puhutaan.
Ymmärrän toki, en vain koe, että ihmiset olisi muiden eliöiden kanssa samalla tasolla näissä asioissa.
Eutanasia laskee ihmiset nimenomaan samalle tasolle eläinten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi, vetäkööt kukin itsensä kiikkuun jos haluaa pois.
Haluat itse siis mielummin vaikka tukehtua hitaasti kuoliaaksi kuin saada piikin, joka nukuttaa sinut ikiuneen?
Ei tarvii hitaasti kitua kuoliaaksi, ei vaan pidä sotkea muita mukaan lähtöön myöskään.
Jokaiselle löytyy metodi tappaa itsensä sotkematta muita siihen mukaan.
Jos olet vanha ja raihnainen, halvaantuneen makaat sairaalansängyssä ja teet kuolemaa?
Nälkälakko, itsensä telominen, pillereitä överit, muovikassi päähän, kalsareista naru kaulaan ja pudottautuu sängystä yms, vaihtoehtoja on myös halvaantuneille siis, on myös toki syytä kysyä sitäkin, että miksi henkilö ei ole tehnyt tuota jo aiemmin, miksi piti odottaa siihen asti että on käytännössä joku vihannes tikunnokassa..
Joku sisään rakennettu halu elää, se on meissä hyvin syvällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäis koska sit meiän kaikkien mummot kuolis kun eivät halua olla vaivaks kun komea lääkäri poika suositteli.
Tämä on ihan oikea huoli vaikka se voi hassulta kuulostaakin. Varsinkin kiltit ihmiset olisivat vaarassa koska he pelkäisivät ja häpeäisivät aiheuttaa vaivaa muille.
Olisi kiinnostavaa jos kuka tahansa voisi laittaa hakemuksen vetämään, diagnoosista riippumatta. Pitäisi vain perustella miksi ei enää halua elää. Valtio sitten päättäisi kenellä kriteerit täyttyy. Ja hakemus olisi sitova, jos se hyväksytään niin ei voi enää muuttaa mieltään.
Eläimille myös tarjotaan paremmin hoitoa kuin ihmisille. Monella lemmikillä on paremmat elinolot kuin köyhien perheiden lapsilla tässä maassa...