Miksi mun synnytys meni hyvin?
Koska luin ja tutkin asioita. Tiesin, että kannattaa olla mahdollisimman pystyssä.
Ponnistaa ei kannata heti, kun siltä tuntuu. Kannattaa odottaa. Kaula aukeaa vasta ajan kanssa.
Lisäksi. Kiellä leikkaaminen, jos sillä ei pysty pelastamaan sun tai lapsen henkeä.
Kommentit (50)
Suurinosa ihmisistä on vaan vieraantunut luonnosta eivätkä he ymmärrä että synnytys on luonnollinen asia....
AP puhui totta, jos ponnistat heti, niin synnytys todennäköisesti pitkittyy. Tuossa kohtaa on järkevintä odottaa.•
Minä en ottanut selvää asioista. Mutta ei olisi auttanut mitään. Lapsi ei olisi kuitenkaan mahtunut syntymään, liian kapea synnytyskavana.
Eli eipä synnytykseen voi juurikaan valmistautua. Ai niin, kävin synnytyslaulukurssin. Lopulta sain neljä epiduraalia.
Miksi mun synnytys ei mennyt hyvin, vaikka minäkin luin ja tutkin asioita ja tiesin ewrittäin todennäköisesti enemmän kuin ap?
Koska monet asiat eivät vain ole kiinni siitä mitä teet tai tiedät tai haluat. Toki tiedosta on hyötyä, muttei se silti mitään takaa.
Epiduraaleja me muutkin olemme ottaneet. Muistan ikuisesti mieheni hädän hänen kasvoillaan, kun käskettiin pois huoneesta.
Vierailija kirjoitti:
AP puhui totta, jos ponnistat heti, niin synnytys todennäköisesti pitkittyy. Tuossa kohtaa on järkevintä odottaa.•
Mä en pystynyt ponnistamaankaan silloin kun olisi pitänyt ponnistaa, kivut ja tuska oli niin kovat. Puskin sitten lapsen ulos supistusten välissä. Eli just päinvastoin kuin olisi pitänyt tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en pystynyt ponnistamaankaan silloin kun olisi pitänyt ponnistaa, kivut ja tuska oli niin kovat. Puskin sitten lapsen ulos supistusten välissä. Eli just päinvastoin kuin olisi pitänyt tehdä.
Ja tais "ponnistusvaihe" kestää 11 minuuttia. Eli raju synnytys oli.
Kaikki ei mene aina, kuten kirjat sanoo. En haluaisi olla kätilö.
Vierailija kirjoitti:
Epiduraaleja me muutkin olemme ottaneet. Muistan ikuisesti mieheni hädän hänen kasvoillaan, kun käskettiin pois huoneesta.
Miksi käskettiin pois huoneesta?
Olen synnyttänyt 2 lasta ilman kivunlievitystä. Kaikille sitä ei anneta.
Lisäksi olit vartaloltasi sopiva synnyttäjä, vauva hyvässä asennossa ja sinulla oli onnea matkassa. Olen samaan mieltä noista yksityiskohdista ja uskon, että seuraava synnytyksesi menee myös hyvin. Ensimmäinen on yleensä aikaa vievin.
Minulla kätilö hoputti ponnistamaan esikoista kun olin 10 cm auki, mutta ei ollut ponnistamisen tarvetta. Ponnistaminen vei 52 min ja tuntui keinotekoiselta. Seuraavan synnytin niin, että ponnistin vasta kun oli tarve ja saanut myös luvan. 7 min, iso vauva ja vaati hallittua ponnistamista. Seuraava oli pieni, joten en ponnistanut, lähinnä vain hengitin vauvan 5 min rauhallisesti ulos. Kätilö sanoi, että voin alkaa ponnistamaan, johon sanoin, että kokeilen ensin syntyykö ponnistamatta ja niin vain syntyi!
Tarvitsin epiduraalit, sillä aukesin nopeammin vasta kun sain puudutteet. Käskin pienentämään oksitosiinitippaa silloin, kun kohtu kramppasi liikaa. Oppii kun synnyttää.
Olen kuullut, että kohtu voi revetä, jos saa liikaa oksitosiinia. Kätilö ei sitä minulle kertonut, mutta olen melko varma, että hän kiirehti liikaa esikoisen synnytyksessä, minua ei kuunneltu riittävästi, kun vaati ponnistamaan ilman tarvetta. Siitä seurasi, että vauva kyllä syntyi ennen kuin hänen työvuoronsa päättyi, mutta minulle jouduttiin tekemään välilihanleikkaus. Älkää suostuko ponnistamaan, jos ette ole siihen valmiita tai jos vauvan terveys ei sitä vaadi! Onnea synnytyksiin!
Ensimmäinen synnytys? Kaikki ei aina suju miten suunnittelet, oivallat sen kun kasvat aikuiseksi.
Minä tein tuon kaiken saman, eikä se mennyt silti hyvin.
Mitäpäs, jos kerron tositarinaan. Menin sairaalaan aamulla ja iltapäivällä oli lapsi rinnalla. Kaikki meni oppikirjan mukaan. Ei leikelty, eikä mitään. Edes tikkejä ei ommeltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi käskettiin pois huoneesta?
Tuo laitetaan selkäytimeen ja siinä on riskinsä.
No kylläpäs tää aloitus sai monen vetämään herneen nenään ja syvälle.
Mietin yhä näin jälkikäteenkin sitä, ettemme saaneet mitään käytännönläheistä tietoa ennen h-hetkeä.
Minä en ponnistanut ollenkaan. Ja oli siis normaali synnytys.
Mutta tietysti on typerää ponnistella, ellei se edes teoriassa auta mitään. Sikiön hapensaanti siinä vain häiriintyy, mekanismi jolla sikiö kestää häiriöt on rajallinen.
Olet tyhmä.