Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mun synnytys meni hyvin?

Vierailija
26.04.2022 |

Koska luin ja tutkin asioita. Tiesin, että kannattaa olla mahdollisimman pystyssä.
Ponnistaa ei kannata heti, kun siltä tuntuu. Kannattaa odottaa. Kaula aukeaa vasta ajan kanssa.

Lisäksi. Kiellä leikkaaminen, jos sillä ei pysty pelastamaan sun tai lapsen henkeä.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo onnistunut synnyttäjä tekee nyt tuulimunaa ulos lääkkeillä. Ei kannata olla kateellinen.

Vierailija
22/50 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kylläpäs tää aloitus sai monen vetämään herneen nenään ja syvälle. 

No minuakin otti kyllä päähän tuo aloittajan asenne. Minä otin etukäteen synnytykseen liittyvistä asioista hyvin selvää yms, olin hyvin valmistautunut. No vauvani syntyi sitten kuitenkin kuolleena, koska istukka irtosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selinmakuu on sikiölle painajainen, kun istukka on heikossa hapessa. Anestesiassa oleva äiti ei tätä huomaa (kuten muuten huomaisi asentoon liittyvästä voimakkaammasta kivusta).

Vierailija
24/50 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synteettista oksitosiinia kannattaa välttää viimeiseen asti. Ainoastaan poikkeustilanteisiin, ei rutiininomaisesti!!!

Vierailija
25/50 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin todellakin selvää, mutta leikkaussalista löysin itseni ! Pääasia, että selvisimme lapsen kanssa hengissä!

Vierailija
26/50 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lukenut synnytyksestä mitään. Uskokaa tai älkä, mutta en tiennyt, että synnytyksessä kuuluu ponnistella. Kun kätilö sanoi "ponnista!", en halunnut ponnistaa - se ei tuntunut luonnolliselta. Kivunlievityksenä oli aluksi ilokaasu, sitten paraservikaalipuudutteet.

Vierailija
27/50 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kuitenkn pitänyt hyvänä selvittää synteettisen oksitosiinin käyttöön liittyvät vaarat.

Vierailija
28/50 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja asento! Oli pakko synnyttää vuoteella, en suostunut selinmakuuseen, vuode oli silti kamala paikka synnyttää. Olin siinä vain sen takia, että kätilö pystyisi paremmin hoitamaan työnsä.

Vierailija
29/50 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin synnytykset meni ihan hyvin. Vaikka oli epiduraalia, imukuppia ja muuta.

Selvittiin hengissä ja suht ehjin nahoin, joten sitä voi pitää onnistumisena.

Ps. En ollut lukenut kirjoja enkä niin hyvin perehtynytkään asiaan.

Vierailija
30/50 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veitsi ja kaikki leikkaaminen pitää kieltää. Anna lupa veitseen, vain jos sun tai lapsen henki riippuu siitä.

Vierailija
31/50 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eka meni huonosti, vaikka tutkin ja luin ja mulla oli selkeä visio asiasta. Piti lopulta tehdä sektio, että vauva ei olisi kuollut. 

Tokaan synnytykseen menin ihan takki auki, en tosiaankaan muistellut mitään "näin se synnytys sujuu" juttuja. Meni loistavasti, synnytin suhteellisen nopeasti, ilman kivunlievitystä ja repeämiä oikein terveen lapsukaisen.  

Minä sanoisin, että oli tuurista kiinni. 

Vierailija
32/50 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seisoma-asento ja synnytysjakkara olivat minulle liian rajuja asentoja, kun kokeilin niitä, joten valitsin pystyn kylkimakuuasennon, joka toimi niin hyvin, että olen ponnistanut kaikki  lapseni samassa asennossa. Kontausasento tuntui aivan vieraalta, joten sekään ei sopinut. Avautuminen pallon päällä istuen ja pompotellen ja kävellen.

Vierailija
33/50 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP puhui totta, jos ponnistat heti, niin synnytys todennäköisesti pitkittyy. Tuossa kohtaa on järkevintä odottaa.•

Hengittäminen siten kun oikealta tuntuu, ja kunnolla, on synnytyksessä erittäin tärkeää sikiön hyvinvoinnin kannalta. Se on myös tärkeää äidin kivunhallinnassa ja jaksamisessa.

Ponnistelu merkitsee häiriötä verenkiertoon. Istukalla on mekanismi kestää tätä, mutta sen kestokyky on rajallinen. Sikiön voinnin koetteleminen luulojen perusteella - ei kehoa ja kätilöä kuunnellen - on tietysti todella älytöntä.

Vierailija
34/50 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpäs, jos kerron tositarinaan. Menin sairaalaan aamulla ja iltapäivällä oli lapsi rinnalla. Kaikki meni oppikirjan mukaan. Ei leikelty, eikä mitään. Edes tikkejä ei ommeltu.

Sama täällä, olen kaikki lapseni synnyttänyt ilman lääkkeellistä kivunlievitystä, minua ei ole leikelty, enkä ole revennyt.

En silti ap:n tavoin ala toitottaa, että kaikki tämä onnistuminen on vain omaa ansiotani, koska valmistauduin niin hyvin ja "otin asioista selvää". No, niin ottaa moni muukin, toisilla vain sattuu olemaan ahdas lantio, tai kudokset ovat herkemmin repeytyvää laatua, tuohon ei käytännössä voi vaikuttaa, riippuu geeneistä. Eli ei kaikki ole kiinni siitä, onko ottanut asioista selvää, synnytykset on erilaisia.

Vierailija
35/50 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tarkoitus oli ettei leikata eikä hoppuilla mutta vauva päätti toisin. Olikin napanuora tiukasti kaulan ympärillä ja tuli kiire punnata vauva ulos. Onneksi vauva oli pieni sillä muuten olisi käynyt huonosti epparista huolimatta.

Vierailija
36/50 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kylläpäs tää aloitus sai monen vetämään herneen nenään ja syvälle. 

No minuakin otti kyllä päähän tuo aloittajan asenne. Minä otin etukäteen synnytykseen liittyvistä asioista hyvin selvää yms, olin hyvin valmistautunut. No vauvani syntyi sitten kuitenkin kuolleena, koska istukka irtosi.

Ihan hirveää. Olit varmasti tuon jälkeen aika heikoilla.

Vierailija
37/50 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti synnyttäjä ei tarvitse mitään. Jos hän tarvitsee, hän puhuu ja kätilöt auttavat. El sikäli ei tarvitse lukea yhtään synnyttämisestä. Oppineisuus on hyvä siinä tapauksessa, että haluaa välttää rutiinitomenpiteet, joista itselle saattaakin olla enemmän haittaa.

Vierailija
38/50 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin kuitenkn pitänyt hyvänä selvittää synteettisen oksitosiinin käyttöön liittyvät vaarat.

S. oksitosiin on synnytyksissä ehkä vaarallisin tekijä.

Vierailija
39/50 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja asento! Oli pakko synnyttää vuoteella, en suostunut selinmakuuseen, vuode oli silti kamala paikka synnyttää. Olin siinä vain sen takia, että kätilö pystyisi paremmin hoitamaan työnsä.

Jo yli 20 vuotta sitten minäkään en suostunut synnyttämään selinmakuulta, koska tiesin asioita.

Vierailija
40/50 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemusta niin hyvin kuin huonosti sujuneista synnytyksistä, ja sanoisinpa, että se on usein ihan tuurista kiinni, miten synnytys sujuu. Niin moni asia voi mennä pieleen, vaikka olisi kuinka valmistautunut. Ja jos on hienosti suunnitellut synnytyksen kulun tarkasti, kaikki ei välttämättä sujukaan niin. Jos olet vaikka suunnitellut lempeää synnytystä vesialtaaseen musiikin soidessa ja kynttilänvalossa, saattaa käydäkin niin, että lapsesi päättää syntyä dramaattisesti reilusti etuajassa istukan revettyä, ja teidät kiidätetään piipaa-autolla sairaalaan hätäsektioon. Tai olet päättänyt ottaa epiduraalin ja kaikki muut kivunlievitykset, mitä vaan ikinä annetaan, synnytyksesi eteneekin niin nopeasti, että lopulta et saa mitään kivunlievitystä (kuten kävi oman ipanani kohdalla, jonka ponnistusvaihe kesti 2 minuuttia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi