Matkustatteko pelkillä käsimatkatavaroilla? Kertokaa niksejä miten sen teette
Tiukkoja vaihtoja tulossa lentoon ja houkuttaisi lähteä matkaan pelkillä käsimatkatavaroilla. Onko ihan utopistinen ajatus? Jos joku on onnistunut näin tekemään, niin kertokaahan parhaat vinkkinne :) Kyseessä viiden päivän työmatka.
Kommentit (537)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen monesti mennyt lentolaukulla plus reppu ja 2 viikkoakin, ei ongelmaa.
Ennen oli ennen. Nykyään et saa turistiluokkaan sekä lentolaukkua että reppua.
en ole lentänyt aikoihin ulkomaille mutta lensin vastikään Suomessa ja mulla oli sr lentolaukku ja reppu. Olin ostanut lipun toukokuun puolessa välissä ja ei ollut sr halvin lippu vaan seuraava.
Lippuluokasta riippuen Finnairilla saa olla lentolaukku ja käsilaukku tai vastaava (molemmilla maksimikoot) ja ne saavat painaa yhteensä max. 8 kg. Super light lippuun ei kuulu lentolaukku Euroopan lennoilla.
Vierailija kirjoitti:
Pelkillä käsimatkatavaroilla matkustaminen on aika taiteenlaji, kun pitää huomioida tavaroiden mahtumisen lisäksi paino, nesteet (esim. meikit, voiteet, hammastahna, mahdolliset piilarinesteet ym. nesteet, joiden olemassaoloa ja käyttötarkoitusta voi joutua perustelemaan), mahdolliset terävät esineet (pikkusakset, pinsetit, kynä) sekä lääkkeet (varauduttava todistamaan joka vitamiinipillerin käyttötarkoitus ja reseptit pitää olla antihistamiineista lähtien).
Kun kaikki on kuljetettava käsimatkatavaroissa, on mahdollista joutua tyhjentämään koko hiivatin kassi turvatarkastuksessa. Siinä sitten on tiskillä levällään niin vitamiinit, ripsivärit kuin kaarituelliset rintsikatkin.
Voin sanoa, etten pärjäisi ilman ruumalaukkua oikein minkäänlaisella lentomatkalla. Kun on herkkä ja atooppinen iho sekä allergioita, ei vain voi pärjätä ilman rasva-arsenaalia sekä lääkkeitä. Mulla paukkuu nesterajoitukset jo pelkästä aurinkovoiteesta.
Ei ole ikinä lääkkeitä tarkastettu 30 vuoden lentomatkailun aikana, eikä niistä ole huomioitu mitenkään. Reseptin tiedot ovat purkkiin liimatussa lapussa, eikä muita reseptejä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko liuan vaikeeta ostaa lisäksi 14€:lla lisäkäsimatkatavara?
Onko Finnairilla tällainen mahdollisuus?
On kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko liuan vaikeeta ostaa lisäksi 14€:lla lisäkäsimatkatavara?
Onko Finnairilla tällainen mahdollisuus?
On kyllä.
Niin, tämä mahdollisuus tulee siinä, jos on ostanut super light lipun, ja voi ostaa sen lentolaukun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan riippuu siitä, kuinka pitkäksi aikaa ja millaiselle matkalle on menossa. 4 päivän työmatka menee vielä ihan hyvin käsimatkatavaroilla, kun osan saa pakattua vielä läppärilaukkuun. Pitää vain oikeasti miettiä ne vaatteet, että ottaa mukaan sen minimin, mitä todella tarvitsee, eikä mitään ylimääräistä. Kevyttä materiaalia, helposti yhdisteltävissä. Vaatteet mahtuvat tiukasti rullattuina oman kokemuksen mukaan parhaiten ja pysyvät vielä sileinäkin.
Just katottiin Finnairin sivulta käsimatkatavaroiden sallittu koko. Laukkukoko on pienentynyt ja lisäksi esim. käsilaukku pitää mahtua ns. käsimatkatavaroihin tulevan laukun sisälle. Sama koskee varmaan myös läppäriä (turistiluokassa), eli tod. näköisesti läppärilaukku ei voi olla ns. erikseen. Säännöt ovat muuttuneet tänä vuonna.
Näin on. Käsilaukku ja läppärilaukku sisältyy nykyään samaan 8 kiloon. Eli ei kannata enää ottaa läppärilaukkua, koska se painaa jo itsessään niin paljon.
Täällä alapeukutetaan hyville neuvoille, joissa ohjeistetaan laittamaan läppäri kevyeen kangaskassiin ja läppärikamat pussukkaan. Jengi varmaan elää vielä menneisyydessä eikä tajua mitä nuo uudet säännöt käytännössä tarkoittaa.
Mihin läppärin tarttee? Eikö samat sovellukset ole kännykässä?
Kaikki dokumentit ja excelit ei toimi kännykän kautta eikä esim presojen modifiointi onnistu
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kun cpsp- laite lasketaan käsumatkatavaroihin painona. Sen takia on pakko laittaa joku laukku aina ruumaan.
Ei lasketa. Just oli 8,2kg lentolaukku, cpap ja pieni käsilaukkukin
Jos tuntuu mahdottomalta, niin kannattaa pohtia omaa suhdetta siihen tavaraan.
T. 3kk + 7kk kaukomatkat puolikkaalla repulla
Mulla on Osprey Fairview 40 - matkailurinkka, joka menee käsimatkatavaroihin lähes kaikilla yhtiöillä.
Siihen mahtuu oikein hyvin kaikki tarvittava.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuntuu mahdottomalta, niin kannattaa pohtia omaa suhdetta siihen tavaraan.
T. 3kk + 7kk kaukomatkat puolikkaalla repulla
Sama. En ymmärrä, mitä asiassa on niin kovin vaikeaa?
Mitä ottaa mukaansa riippuu täysin siitä, minne, miten ja milloin on matkustamassa. Eikö ihmisillä ole enää maalaisjärkeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viiden päivän matkat tekee käsimatkatavaroilla helposti. Otat mukaan alusvaatteet joka päivälle, ja 1-2 alaosaa sekä 1-2 yläosaa, joita sitten yhdistelet eri tavoin. Vaihtokengät, pyjama, hygieniavälinee. Siinä se ja laukkuun jöö vielä tilaa tuliaisillekin.
Muuten mulla suht samat mutta alushousuja vain kahdet,käytetyt on helppo pestä illalla.
Tulee varmaan tosi puhdasta siinä käsienpesualtaassa käsisaippualla pestynä.
Yöks.
Hätätilanteet sitten erikseen, mutta normitilanteena...ei, ei, ei.
oon välillä pessyt ilmassa ettei koske lavuaariin ja oon kyllä joskus ostanut pikkareita.
Vierailija kirjoitti:
Jos on työmatka, niin päivät saattavat venähtää niin että ei ehdi kyllä mitään pyykkihommeleita.
siinä ei kauaa nokka tuhise kun pesee pikkarit
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu, jos on saanut sopivat geenit, toisin sanoen ei kärsi kylmästä, vaan on perinteinen av-mamma, jolla on aina kuuma.
Jos kärsii kylmästä, täytyy etelänlomallekin ottaa paljon vaatetta mukaan..
jos sattuu olemaan vaiharit niin kuumaa ja hikeä pukkaa
Helsingissä ei enää nesterajoitusta joten matkaan voi lähteä rasvojen kanssa mutta käyttää ne sitten paluuta ajatellen koska suurimmassa maailman ja Suomen lentoasemista on kuitenkin vielä nesterajoitteet voimassa. Ja Finnairin peruslipulla saa ottaa tavaraa enemmän vain superlight lipussa se yksi ja ainoa joka mentävä penkin alle. Kannattaa lukea lippujen erot ja säännöt. Rinkka ei sitten voi olla se ruumaan tuleva matkatavara koska kokonsa puolesta liian iso, siis iso rinkka, vaikka painaisi vain vähän.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ei enää nesterajoitusta joten matkaan voi lähteä rasvojen kanssa mutta käyttää ne sitten paluuta ajatellen koska suurimmassa maailman ja Suomen lentoasemista on kuitenkin vielä nesterajoitteet voimassa. Ja Finnairin peruslipulla saa ottaa tavaraa enemmän vain superlight lipussa se yksi ja ainoa joka mentävä penkin alle. Kannattaa lukea lippujen erot ja säännöt. Rinkka ei sitten voi olla se ruumaan tuleva matkatavara koska kokonsa puolesta liian iso, siis iso rinkka, vaikka painaisi vain vähän.
Piti sanoa, että matkustamoon siis ei voi isoa rinkkaa ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on siis työmatka, eli töiden vuoksi joutuu roudaamaan mukana kaikkea sälää, mitkä jo täyttää sen käsimatkatavaralaukun. Työmatkan ollessa kysessä on täysin turha luetella jotain köykästä mukaanotettavaa.
Olen reissannut työmatkoilla ympäri maailman yli 20 vuotta ja erittäin harvoin olen pärjännyt pelkillä käsimatkatavaroilla, jopa yhden yön tai lyhyimmillään yhden päivän (aamulla sinne ja illalla takaisin) on monesti tarvinnut täyden pakaasin ruumaan. Pisimmillään työkeikat ovat kestäneet pari vuotta, joten on tarvittu muuttokuormaa lentorahtina. Ja kaikkea tältä väliltä.
Työkeikoista puhuttaessa voidaan tarvita joko vain 1 kg omaa sälää mukana, tai sitten 100 kg, työmatkojen kyseessä ollen pituudesta riippuen ei lasketa niiden mukaanotettavien alkkareiden ja sukkien määriä.
Työkeikoilla työnantaja kuitenkin maksaa hotellin pesulalaskut, joten vähemmälläkin kauluspaitamäärällä pärjää pidemmänkin matkan. Jos pyykit pitää maksaa itse, niin hotellissa pesee käden käänteessä lavuaarissa ne alkkarit ja sukat ja t-paidatkin menee siinä ohessa.
Tiukkojen vaihtojen ongelma on aina ollut läsnä, joten tärkeimmät kamat käsimatkatavaroihin, kuten muutenkin kaikki arvokas, ja sitten vähemmän tärkeät mitä voi ostaa helposti paikan päältä, niin ruumaan. Jos käsimatkatavaroiden painoraja tulee vastaan, niin takin taskuihin saa sullottua monta kiloa sälää, kun valitsee siihen sopivan takin, samaten mahdolliset lisävaatteet kaikki päälle tiskiasioinnin ajaksi ja takas laukkuun tarkastuspisteiden jälkeen.
Parhaimmillaan lomamatkoilla olen pukenut kolme päällystakkia päällekkäin (kuorirotsi ja muu urheiluvaatetus ja muuta) ja kaikki taskut täyteen painavaa sälää, jolloin takkirakennelma on painanut parhaimmillaan yli 10 kg, turvatarkastuksissa ei ole koskaan puututtu taskujen täytteeseen, jos mitään luvatonta ei taskuihin pakkaa. Laadukkaissa kuoritakeissa on tyypillisesti todella isot taskut.
Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja varsinkin Finnairin tiskeillä on aina ollut kaikista tiukinta lähtöselvityksessä, kun on pitänyt maksaa ylipainomaksut jne. ympäri maailmaa vuosikymmenet työ- ja lomamatkoilla matkustaneen kokemuksella. Ylimääräisistä kiloista maksettaessa on Hki-Vantaalla aina ensimmäiseksi punnittu käsimatkatavarat, joku kummallinen kantasuomalainen tiukkapipoisuusasia.
Nykyään turvatarkastuksessa pyydetään tyhjentämään taskut. Muuallakin kuin Helsingissä. Taskujen sisältöä ei ole kuitenkaan punnittu.
minut ratsataan aina kun kuuluu äänet, tekonivelet polvissa
kaikki mitä ihminen oikeasti tarvitsee, mahtuu reppuun. pakkaamista pitää opetella, miten pakata kompaktisti monen päivän rievut esim. bisnesmatkalle. varmaan löytyy juutuubista ohjevideoita, jos ei itse osaa. sehän on kuin tetristä pelaisi. joka rako pitää tukkia.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kysyttiin miten matkustaa pelkillä käsimatkatavaroilla
Kysymys kuului: "Onko ihan utopistinen ajatus?"
Vastaus puolestaan kuuluu: On.
Ellet sitten ole sellaisissa hommissa joissa on ihan OK haista jo kolmantena päivänä mutta vastauksista päätellen täällä on useampiakin haisuliineja paikalla.
Puoli koneellista huomaa nämä paluulennolla mutta ovat itse niin tohkeissaan siitä vartin ajansäästöstä etteivät tajua muiden matkustajien vaihtavan paikkaa ympäriltään.
Millainen aineenvaihdunta sulla on, jos kuvittelet muidenkin alkavan haista noin helposti? Joka päivä suihkussa ja dödö niin samaa paitaa voi käyttää kahdesti tai sitten pesaisee käytön jälkeen, jos on tullut hiki. Alusvaatteet vaihtoon päivittäin. Hyvin pärjää käsimatkatavaroilla.
Käsimatkatavaroita saa ottaa koneeseen lippuluokan mukaan. Se myös osittain määrää sen, mikä on oma group- numero koneeseen siirryttäessä. Ryhmät 1-3 saavat viedä käsimatkatavoita koneeseen sisään ihan kuten ennenkin.
10 vuorokaudenkin matka onnistuu kevyesti repulla. Kahdet housut (ne toiset jalassa), 5-7 toppia, neuletakki, huivi, yhdet ekstrajalkineet, vaihtorintsikat ja 10 pikkarit. Kaikki kosmetiikka minimaalista ja matkakoossa. Painavimmat/isoimmat vaatteet ylle koneeseen. Ja kaikki vaatteet sopii kaikkien muitten kanssa, uusia asuja helppo koota. Youtubessa on vaikka kuinka paljon videoita aiheesta. Ei ole vaikeaa.