Matkustatteko pelkillä käsimatkatavaroilla? Kertokaa niksejä miten sen teette
Tiukkoja vaihtoja tulossa lentoon ja houkuttaisi lähteä matkaan pelkillä käsimatkatavaroilla. Onko ihan utopistinen ajatus? Jos joku on onnistunut näin tekemään, niin kertokaahan parhaat vinkkinne :) Kyseessä viiden päivän työmatka.
Kommentit (537)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan riippuu siitä, kuinka pitkäksi aikaa ja millaiselle matkalle on menossa. 4 päivän työmatka menee vielä ihan hyvin käsimatkatavaroilla, kun osan saa pakattua vielä läppärilaukkuun. Pitää vain oikeasti miettiä ne vaatteet, että ottaa mukaan sen minimin, mitä todella tarvitsee, eikä mitään ylimääräistä. Kevyttä materiaalia, helposti yhdisteltävissä. Vaatteet mahtuvat tiukasti rullattuina oman kokemuksen mukaan parhaiten ja pysyvät vielä sileinäkin.
Suurempi ongelma kuin vaatteiden viemä tilavuus on:
- 8kg painoraja kun on läppäri ja sen tarvitsemat härpäkkeet mukana
- toiset kengät
- kosmetiikka jos on yhtään vaativampi iho tai tukka (nesterajoitus)
Tämä painojuttu on minullakin se rajoittava tekijä. Jos mukaan tulee läppäri ja toiset kengät, niin kaikkien lentoyhtiöiden käsimatkatavaran painoraja paukkuu paljon ennen kuin laukku muuten olisi täynnä. Käytännössä toki noita laukkuja aika harvoin punnitaan jos ne koon puolesta ovat OK. Elämäni aikana tosin 2 kertaa olen joutunut antamaan käsimatkatavarat punittavaksi. Tällöin juuri ja juuri menneet läpi, mutta en halua ottaa riskiä
Finnair on kiristänyt käytäntöjä käsimatkaravaran kanssa viime aikoina.
Matkustan työn puolesta jonkin verran ja viimeisen parin kuukauden sisään Finnairilla on punnittu käsimatkatavarat kolmesti. Joka kerta on mennyt laukku ruumaan, se 8kg raja tulee nopeasti vastaan. Pelkkä työläppäri laukkuineen ja latureineen ym on 3kg. Lentolaukku tyhjänä 2kg. Tässä on mennyt jo 5kg ja jäljellä olevaan 3kg pitäisi mahduttaa kosmetiikka, hiustenlaittovälineet, vaihtovaatteet ym. Shampoo, saippua ja pyyhe on hotellissa, mutta meikit, meikknpoistoaineet, hiuslakka, rasvat, suoristin, hiusharja ym tarvitaan kuitenkin. Vaatteita virallisempaa päiville ja rennompaa after workille. Äkkiä sitä kertyy.
Pitäisikö varata sidetarpeita yms. mukaan ja kenties luotiliivit ja jonkinlainen suojakypärä? Riittääkö 100m sidetarpeita? Mitä mieltä olette? Olen menossa kohta junalla pk seudulle.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu helposti ja avainsana on suunnittelu. Mietin asukokonaisuudet valmiiksi enkä ota mitään varan vuoksi. Myös vaatteiden materiaali ratkaisee: ei panavia farkkuja eikä trikoota. Laadukkaita, keveitä vaatteita työmatkoille, rullataan laukkuun ja silitetään hotellilla tarvittaessa.
Olen myös pyykkäri-koulukuntaa ja mukana kulkee pieni pala sappisaippuaa pikkupyykkejä varten. Rintsikoista, pikkareista ja sukista kertyy nimittäin aimo kasa, jos ottaa kaikkia 5 päiväksi.
Vuosien myötä olen kerännyt pikkuputiloita ja esim. pieniä silmänympärysvoidepurkkeja, joihin laitan mukaan tulevat voiteet ja nestemäiset meikit. Pesen ne aina reissujen jälkeen. Muut kuten hiuslakka luonnollisesti matkakokoa.
Olin vasta viikon lomamatkalla pelkän repun kanssa ja hyvin pärjäsin.
Jatkan vielä omaa viestiäni, koska on aika monta kommenttia kosmetiikasta. Kannattaa myös tarkastella miten paljon kosmetiikkaa käyttää ylipäätään. Tarvitseeko niitä kaikkia todella? Mainonta luo kaikenlaisia tarpeita ja välillä on hyvä tarkastella omaa kemikaalikuormaansa.
Itse annoin kasvaa hiukseni pitkiksi ja huomasin, etten enää tarvitse muotovaahtoa, suoristusaineita tai -rautaa ollenkaan, ja hiuslakkaakin vain harvoin. Todella vapauttavaa.
Reissuun kannattaa joskus ostaa monikäyttöisiä tuotteita varta vasten, eikä jumittua vaan niihin mitä käyttää kotona. Sitten tietysti kohdemaassakin on kauppoja, joista saa hammastahnat ja muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu helposti ja avainsana on suunnittelu. Mietin asukokonaisuudet valmiiksi enkä ota mitään varan vuoksi. Myös vaatteiden materiaali ratkaisee: ei panavia farkkuja eikä trikoota. Laadukkaita, keveitä vaatteita työmatkoille, rullataan laukkuun ja silitetään hotellilla tarvittaessa.
Olen myös pyykkäri-koulukuntaa ja mukana kulkee pieni pala sappisaippuaa pikkupyykkejä varten. Rintsikoista, pikkareista ja sukista kertyy nimittäin aimo kasa, jos ottaa kaikkia 5 päiväksi.
Vuosien myötä olen kerännyt pikkuputiloita ja esim. pieniä silmänympärysvoidepurkkeja, joihin laitan mukaan tulevat voiteet ja nestemäiset meikit. Pesen ne aina reissujen jälkeen. Muut kuten hiuslakka luonnollisesti matkakokoa.
Jatkan vielä omaa viestiäni, koska on aika monta kommenttia kosmetiikasta. Kannattaa myös tarkastella miten paljon kosmetiikkaa käyttää ylipäätään. Tarvitseeko niitä kaikkia todella? Mainonta luo kaikenlaisia tarpeita ja välillä on hyvä tarkastella omaa kemikaalikuormaansa.
Itse annoin kasvaa hiukseni pitkiksi ja huomasin, etten enää tarvitse muotovaahtoa, suoristusaineita tai -rautaa ollenkaan, ja hiuslakkaakin vain harvoin. Todella vapauttavaa.
Reissuun kannattaa joskus ostaa monikäyttöisiä tuotteita varta vasten, eikä jumittua vaan niihin mitä käyttää kotona. Sitten tietysti kohdemaassakin on kauppoja, joista saa hammastahnat ja muut.
Kuulostaa ihanalta, sinulla on varmasti todella hyvä hiuslaatu. Itselläni pörröinen luonnonkihara, joka tarvitsee aina omat muotoilutuotteensa ja -välineensä jotta saa sen näköiseksi että kehtaa mennä työtilaisuuteen. Olen kateellinen ihmisille joiden hiukset ovat siistin näköiset mitään tekemättä!
Vierailija kirjoitti:
Helppoa kuin heinänteko. Lennä pelkät käsimatkatavarat mukana niin viimeistään kolmantena päivänä haiset jo niin ettei koko palaveriin tarvitse enää mennä ja voitkin lentää kotiin.
Pikkuisen pyykinpesuainetta mukaan. Lavuaariin vaate ja vettä. Likoaa ja puristelee. Huuhtele ja väännä kuivaksi. Suihkulla helppo huuhtoa myös. Henkariin kuivumaan. Ohut kangas kuivuu nopeasti.
Ei ole mikään iso asia pyykin pyöräytys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihanalta, sinulla on varmasti todella hyvä hiuslaatu. Itselläni pörröinen luonnonkihara, joka tarvitsee aina omat muotoilutuotteensa ja -välineensä jotta saa sen näköiseksi että kehtaa mennä työtilaisuuteen. Olen kateellinen ihmisille joiden hiukset ovat siistin näköiset mitään tekemättä!
Kyllä, minullakin on pörröinen luonnonkihara! Nyt kun hiukseni ovat pitkät niin tarvitsen vain pienen tipan siloittavaa ainetta, jonka sivelen hiuksiin heti pesun jälkeen. Yöksi teen löysän letin ja aamulla on ihanat sileät kiharat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan riippuu siitä, kuinka pitkäksi aikaa ja millaiselle matkalle on menossa. 4 päivän työmatka menee vielä ihan hyvin käsimatkatavaroilla, kun osan saa pakattua vielä läppärilaukkuun. Pitää vain oikeasti miettiä ne vaatteet, että ottaa mukaan sen minimin, mitä todella tarvitsee, eikä mitään ylimääräistä. Kevyttä materiaalia, helposti yhdisteltävissä. Vaatteet mahtuvat tiukasti rullattuina oman kokemuksen mukaan parhaiten ja pysyvät vielä sileinäkin.
Suurempi ongelma kuin vaatteiden viemä tilavuus on:
- 8kg painoraja kun on läppäri ja sen tarvitsemat härpäkkeet mukana
- toiset kengät
- kosmetiikka jos on yhtään vaativampi iho tai tukka (nesterajoitus)
Tämä painojuttu on minullakin se rajoittava tekijä. Jos mukaan tulee läppäri ja toiset kengät, niin kaikkien lentoyhtiöiden käsimatkatavaran painoraja paukkuu paljon ennen kuin laukku muuten olisi täynnä. Käytännössä toki noita laukkuja aika harvoin punnitaan jos ne koon puolesta ovat OK. Elämäni aikana tosin 2 kertaa olen joutunut antamaan käsimatkatavarat punittavaksi. Tällöin juuri ja juuri menneet läpi, mutta en halua ottaa riskiä
Finnair on kiristänyt käytäntöjä käsimatkaravaran kanssa viime aikoina.
Matkustan työn puolesta jonkin verran ja viimeisen parin kuukauden sisään Finnairilla on punnittu käsimatkatavarat kolmesti. Joka kerta on mennyt laukku ruumaan, se 8kg raja tulee nopeasti vastaan. Pelkkä työläppäri laukkuineen ja latureineen ym on 3kg. Lentolaukku tyhjänä 2kg. Tässä on mennyt jo 5kg ja jäljellä olevaan 3kg pitäisi mahduttaa kosmetiikka, hiustenlaittovälineet, vaihtovaatteet ym. Shampoo, saippua ja pyyhe on hotellissa, mutta meikit, meikknpoistoaineet, hiuslakka, rasvat, suoristin, hiusharja ym tarvitaan kuitenkin. Vaatteita virallisempaa päiville ja rennompaa after workille. Äkkiä sitä kertyy.
Mun reppu painaa tyhjänä 600 grammaa eli 0,6 kg.
Hair&body saippua 100ml pullo. Deodorantti ja hiusharja. Hammasharja ja tahna. Pyykinpesuainetta. Perusvoideputkilo. Pari t paitaa, pikkuhousunsuojia, kevyt yö/olomekko hotellihuoneessa oleskeluun. Sukat. Laturi.
Talvella tietysti paksut päällysvaatteet.
5 kilon repulla tehnyt monta Euroopan matkaa. Passi, visa ja puhelin on reistaskussa.
Suututtaa kyllä, kun minäkin joudun maksamaan lisämaksua kassia isommasta repusta, vaikkei ole mitään kassia edes.
Alkanut myös näkymään kangaskasseja, jotka on valtavan kokoisia. Siellä sitten matamilla pakkelit, sori, eivät kaunista.
Kauneus kun on myös tilannetajua ja muiden huomioimista.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon mitä kohteessa tehdään, mikä majapaikan varustelu ja mikä keli mutta itse pakkaisin jotenkin näin: Viidet alkkarit, yhdet rintsikat, sukkia, pitkät housut, 2 yläosaa. Ehkä vaihtokengät. Kosmetiikka matkakokoa. Ilmakiharrin. Takki kulkee päällä.
Mitä sinä niillä alkkareilla siellä teet kun kuitenki ole perse pystyssä ja paljaana koko ajan?
Kosmetiikan (nestemuodossa olevan) mahduttaminen litran pussiin on kyllä isoin ongelma. Tykkään laittautua ja pitää itsestäni huolta, ja mulla esim. blondatut, kiharat hiukset, jotka tarvitsevat ihan tietyt hoito- ja muotoilutuotteet, lisäksi meikinpudistusaineet, meikit, deodorantti, hajuvesi... Ei mitenkään mahdu 1 litraan.
Kahdet alkkarit, joita voi pestä välillä. Kahdet sukat, voi pestä iltaisin. Rintsikat. Pari puseroa. Näyteputeleiden verran shampoota ym kempparituotteita. Paikanpäältä voi sitten ostaa mitä tarvii. Hotelleistakin saa monenlaista, mm kihartimia lainaksi, shampoota. Hyvin on mahtunut vielä lääkkeetkin käsimatkatavaroihin.
Vierailija kirjoitti:
Kahdet alkkarit, joita voi pestä välillä. Kahdet sukat, voi pestä iltaisin. Rintsikat. Pari puseroa. Näyteputeleiden verran shampoota ym kempparituotteita. Paikanpäältä voi sitten ostaa mitä tarvii. Hotelleistakin saa monenlaista, mm kihartimia lainaksi, shampoota. Hyvin on mahtunut vielä lääkkeetkin käsimatkatavaroihin.
Mutta tuo paikan päältä kosmetiikan ostaminen, onko siinäkään järkeä? Pitäähän niidenkin mahtua palatessa siihen samaan litran pussiin. Vai onko tarkotus dumpata ne roskiin? Se ei kuulosta kovin ekologiselta. Tuskin niitä loppuun ehtii kuluttaa siellä kuitenkaan.
Painoraja ehkä suurin ongelma mutta otat riskin, suurella todennäköisyydellä mitään ei edes punnita varsinkaan jos käytät itsepalvelu check in automaatteja! Käsimatkatavaralaukku, sinne mahtuu ne kevyemmät kengät ja helposti (minulla viimeeksi 4 mekkoa, 5 t paitaa/toppia, housut, shortsit, kahdet sandaalit, suoristusrauta kihartamiseen, kosmetiikkapussukka, jossa kaikki minikokoa ja ostin vielä paikanpäältä 2 mekkoa, paitapuseron, sandaalit ja t paidan, pari maustepurkkia). Kyseessä oli 10 päivän reissu, joka oli ennätykseni käsimatkatavaroilla. Alle viikon reissuihin en enää edes lähtisi ruumalaukun kanssa kun noin on niin paljon helpompaa. Sitten penkin alle meneväksi laukuksi isoin käsilaukku, sinne mahtuu pikkulaukku ja muuta tavaraa kuten kirja, laturi jne ja vaikka tarvittaessa ne kosmetiikat ja kengät. Painavimmat tai eniten tilaa vievät vaatteet päälle. Tärkein että muistaa pakatessa sovittaa jokaikisen asun, niin että kaikkiin asuihin mätsää ne kengät ja vaatteet jotka mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien vaatteiden pitää mätsätä toisiinsa. En yleensä pese pyykkiä matkalla, enkä hikoile ellen urheile. Viideksi päiväksi ottaisin kävelykengät, yhdet housut ja hameen rypistymätöntä kangasta (mulla on Rukka-merkkiset ohuet kapeat mustat ulkoiluhousut, jotka käyvät niin toimistoon kuin ulkoiluunkin). Sitten kolme ohutta trikoopuseroa, yksi neuletakki, sirot avokkaat/sandaletit, näyttävä kaulakoru ja alusvaatteet + ohut yöpaita. Kosmetiikkaa vain ripsiväri ja huulipuna, jota sipaisu myös poskiin. Talvella sävyttävä päivävoide. Jos urheilet, niin vaaleapohjaiset kevyet tennarit (niillä juoksee vähän, pelaa badelia ja käy salilla/jumpassa) ja trikoot.
Suunnittele jokaisen päivän asu ja kerrospukeudu, jos on kylmää. Musta toppi ensin päivällä neuletakin kanssa, sitten iltatilaisuuteen korun ja hameen kera ja vielä seuraavana aamuna kuntosalille.
Hyvät ohjeet. Mutta käsimatkatavaraan nuo ei nykyisillä rajoituksilla mene. Laita laukku ruumaan.
Kyllä menee, ihan perusreppuun. Tuostahan on housut, pusero, neuletakki ja kävelykengät päällä koneessa.
No hyvä jos pystyt. Mutta mulla ei mene alle 8 kg painavaan perusreppuun avokkaat, tennarit, jumppatrikoot, työkelpoiset vaihtovaatteet ja kosmetiikka neljäksi päiväksi, koska tosiaan tarvin työmatkalle myös läppärin, puhelimen, akut ja laturit ja vähän muitakin tarvikkeita. Myös käsilaukku pitää nykyään mahtua siihen reppuun.
Miksi kolmet kengät reissuun?
Kävelen mielelläni, joten jalassa on tukevat nahkakengät. Juhlaviin iltatilaisuuksiin tykkään laittaa hameen, sitä varten pakkaan mokkaiset vuorettomat korkkarit. Ne ei paina oikein mitään ja menevät pieneen tilaan. Tennarit tai paljasjalkatossut riittävät urheiluun, kävelykengilläni ei voi juosta eikä ne toimi sisäpelikenkinä. Tennarini ovat varsimallia, mutta ohutta puuvillaa, ne menevät ihan littanaksi repun selkää vasten. On elämys käydä ulkomailla kuntokeskuksessa. Suomalaiset naiset on hirveän vahvoja verrattuna siihen, miten naiset kuntoilee monissa maissa, tosin mulla kokemusta vain Euroopasta ja lähialueilta.
Passi ja hammasharja mahtuu povariin. Perillä sit ostetaan mitä tarvitaan.
Kyllä mä matkustan pelkillä käsimatkatavaroilla. Panen ne rullakassiin ja nousen istumaan rullakassin päälle, mela kädessä. Siitä sitten melaa heiluttaen pitkin valteitä. matkustan käsimatkatavaroilla.
Laita shampoota, hoitoainetta yms. niihin kaikista pienimpiin minigrip-pusseihin sen verran, mitä tarvitset matkalle mukaan. Nämä pussit sitten siihen litran pussiin. Näin saat mahtumaan paljon enemmän rasvoja tms. kuin ottamalla kaikki pienet purkit mukaan.
Kahdet kengät, joista painavimmat jalkaan.
Airbalticilla käsimatkatavaroiden painoraja 8 kg, mutta pienellä summalla saat 4kg lisää.
Ne ettei mammat ole paljonkaan reissanut. Minulla aina reppu mukana johon mahtuu kaikki tarvittava.
Eihän kukaan hölmökään ala raahaamaan mitä kauheita matka askeja pitkin maailmaa.
Ne matka askin raahaajat ovat juntteja ja pellejä.
Hammasvälineet shampoot jne saa ostettua paikan päältä. Ja monta muuta jos tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta käsimatkatavaroiden lisäksi on syytä ottaa matkalle mukaan ainakin tarvittavat matkaliput.
Matkaliput kulkevat puhelimessa, pöllö, ja puhelin kuuluu käsimatkatavaroihin.
Ei ole matkalippuja kyselty, vaan passin esittäminen on riittänyt. Tietenkin jos on lähtöselvityksen tehnyt etukäteen, niin silloinhan boarding pass on sähköisessä muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Laita shampoota, hoitoainetta yms. niihin kaikista pienimpiin minigrip-pusseihin sen verran, mitä tarvitset matkalle mukaan. Nämä pussit sitten siihen litran pussiin. Näin saat mahtumaan paljon enemmän rasvoja tms. kuin ottamalla kaikki pienet purkit mukaan.
Kahdet kengät, joista painavimmat jalkaan.
Airbalticilla käsimatkatavaroiden painoraja 8 kg, mutta pienellä summalla saat 4kg lisää.
Riippuu tietysti matkan luonteesta, mutta kengiksi esim vesikengät, lenkkarit joista ei haittaa vaikka kastuu. Varalle paljasjalkakengät tmvkevyet. Eli yksilläkin pärjää.
En matkusta pelkillä käsimatkatavaroilla, laukulla on paha lentää, siirtyä paikasta toiseen. Persmäke voi talvella laskea.