Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkustatteko pelkillä käsimatkatavaroilla? Kertokaa niksejä miten sen teette

Vierailija
25.04.2022 |

Tiukkoja vaihtoja tulossa lentoon ja houkuttaisi lähteä matkaan pelkillä käsimatkatavaroilla. Onko ihan utopistinen ajatus? Jos joku on onnistunut näin tekemään, niin kertokaahan parhaat vinkkinne :) Kyseessä viiden päivän työmatka.

Kommentit (537)

Vierailija
361/537 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuussa tulossa oma ensimmäinen reissu käsimatkatavaroilla, kosmetiikka ainoa joka mietityttää mutta eiköhän siitäkin selvitä, saippuat löytyy hotellilta. 3 päivän kaupunkiloma, eli kaks asua, hyvät kengät ja puhtaat alusvaatteet. Hyvin mahtuu reppuun.

Vierailija
362/537 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua. Mutta nämä henkilöt jotka ehdottaa, että paikan päältä voi sitten ostaa, eivät ole varmaan koskaan olleet työmatkalla. Mun työmatkoilla ei jää kyllä yhtään aikaa shoppailuun, edes illalla. Olisi muurenkin aikamoinen stressi yrittää vieraasta kaupungista nopeasti ostaa jotain sopivaa. Kun yleensä kokouksen ja tiimi-illallisen väliin jää tunti ja siinäkin ajassa pitää vastata s-posteihin. Juuri ja juuri voisi jäädä aikaa lavuaarissa iltayöstä pestä vaatteita, jotta voi käyttää samaa uudelleen.

Just näin. Reppureissut on erikseen. Nyt puhutaan työmatkoista. 

riippuu mobtako pvää työmatka

Lue aloitus, 5 päivän työmatka. Vinkkejä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/537 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen monesti mennyt lentolaukulla plus reppu ja 2 viikkoakin, ei ongelmaa.

Ennen oli ennen. Nykyään et saa turistiluokkaan sekä lentolaukkua että reppua. 

Vierailija
364/537 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uteliaisuudesta kysyn, mihin töihin te reissussa läppäriä käytätte. Meettekö tekemään ulkomaille toimistohommia?

Vierailija
365/537 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien vaatteiden pitää mätsätä toisiinsa. En yleensä pese pyykkiä matkalla, enkä hikoile ellen urheile. Viideksi päiväksi ottaisin kävelykengät, yhdet housut ja hameen rypistymätöntä kangasta (mulla on Rukka-merkkiset ohuet kapeat mustat ulkoiluhousut, jotka käyvät niin toimistoon kuin ulkoiluunkin). Sitten kolme ohutta trikoopuseroa, yksi neuletakki, sirot avokkaat/sandaletit, näyttävä kaulakoru ja alusvaatteet + ohut yöpaita. Kosmetiikkaa vain ripsiväri ja huulipuna, jota sipaisu myös poskiin. Talvella sävyttävä päivävoide. Jos urheilet, niin vaaleapohjaiset kevyet tennarit (niillä juoksee vähän, pelaa badelia ja käy salilla/jumpassa) ja trikoot.

Suunnittele jokaisen päivän asu ja kerrospukeudu, jos on kylmää. Musta toppi ensin päivällä neuletakin kanssa, sitten iltatilaisuuteen korun ja hameen kera ja vielä seuraavana aamuna kuntosalille.

Mitä - miksi pitää ottaa musta toppi? Saako ottaa valkoisen topin? Tai sinisen tai punaisen? Riittäähän se, että housut, hame ja neuletakki on jotain neutraalia väriä ja sopii yhteen. 

Musta nyt vaan on hiton hyvä topin väri. Mustan kellohameen kanssa se näyttää mekolta. Koru nousee mustasta hyvin esiin. Kun neuletakki ei ole musta, niin kokonaisuus ei ole synkkä. Jos on kolme toppia/t-paitaa, niin itse otan mustan trikootopin, vaaleanpunaisen holkkihihaisen viskoosipaidan, jossa on vesiputouspääntie ja kolmanneksi kirjavan 3/4-hihaisen trikoopaidan. Housujen ja hameen kanssa siinä on kuusi asua.

Vierailija
366/537 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta kysyn, mihin töihin te reissussa läppäriä käytätte. Meettekö tekemään ulkomaille toimistohommia?

Ulkomaille mennään työmatkalle sen takia, että kansainvälisessä yhtiössä jotkut työt vaatii välillä myös ulkomailla paikan päällä olemista ja siellä kokouksissa edellytetään usein esim. demojen esittämistä. Reissun aikana täytyy myös pitää yhteyttä Suomeen, osallistua etäkokouksiin ja tehdä muitakin töitä, kuten niitä demoja, raportointia ja aikatauluja yms. 

Vierailija
367/537 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä kokeillut matkustaa käsimatkatavaroilla. Voisi olla mielenkiintoinen kokemus. Olen matkustanut erilaisilla liikennevälineillä kyllä.

Vierailija
368/537 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljon mitä kohteessa tehdään, mikä majapaikan varustelu ja mikä keli mutta itse pakkaisin jotenkin näin: Viidet alkkarit, yhdet rintsikat, sukkia, pitkät housut, 2 yläosaa. Ehkä vaihtokengät. Kosmetiikka matkakokoa. Ilmakiharrin. Takki kulkee päällä.

Yhdet rintaliivit? Epähygieenistä..

Vierailija
369/537 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on siis työmatka, eli töiden vuoksi joutuu roudaamaan mukana kaikkea sälää, mitkä jo täyttää sen käsimatkatavaralaukun. Työmatkan ollessa kysessä on täysin turha luetella jotain köykästä mukaanotettavaa.

Olen reissannut työmatkoilla ympäri maailman yli 20 vuotta ja erittäin harvoin olen pärjännyt pelkillä käsimatkatavaroilla, jopa yhden yön tai lyhyimmillään yhden päivän (aamulla sinne ja illalla takaisin) on monesti tarvinnut täyden pakaasin ruumaan. Pisimmillään työkeikat ovat kestäneet pari vuotta, joten on tarvittu muuttokuormaa lentorahtina. Ja kaikkea tältä väliltä.

Työkeikoista puhuttaessa voidaan tarvita joko vain 1 kg omaa sälää mukana, tai sitten 100 kg, työmatkojen kyseessä ollen pituudesta riippuen ei lasketa niiden mukaanotettavien alkkareiden ja sukkien määriä.

Työkeikoilla työnantaja kuitenkin maksaa hotellin pesulalaskut, joten vähemmälläkin kauluspaitamäärällä pärjää pidemmänkin matkan. Jos pyykit pitää maksaa itse, niin hotellissa pesee käden käänteessä lavuaarissa ne alkkarit ja sukat ja t-paidatkin menee siinä ohessa.

Tiukkojen vaihtojen ongelma on aina ollut läsnä, joten tärkeimmät kamat käsimatkatavaroihin, kuten muutenkin kaikki arvokas, ja sitten vähemmän tärkeät mitä voi ostaa helposti paikan päältä, niin ruumaan. Jos käsimatkatavaroiden painoraja tulee vastaan, niin takin taskuihin saa sullottua monta kiloa sälää, kun valitsee siihen sopivan takin, samaten mahdolliset lisävaatteet kaikki päälle tiskiasioinnin ajaksi ja takas laukkuun tarkastuspisteiden jälkeen.

Parhaimmillaan lomamatkoilla olen pukenut kolme päällystakkia päällekkäin (kuorirotsi ja muu urheiluvaatetus ja muuta) ja kaikki taskut täyteen painavaa sälää, jolloin takkirakennelma on painanut parhaimmillaan yli 10 kg, turvatarkastuksissa ei ole koskaan puututtu taskujen täytteeseen, jos mitään luvatonta ei taskuihin pakkaa. Laadukkaissa kuoritakeissa on tyypillisesti todella isot taskut.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja varsinkin Finnairin tiskeillä on aina ollut kaikista tiukinta lähtöselvityksessä, kun on pitänyt maksaa ylipainomaksut jne. ympäri maailmaa vuosikymmenet työ- ja lomamatkoilla matkustaneen kokemuksella. Ylimääräisistä kiloista maksettaessa on Hki-Vantaalla aina ensimmäiseksi punnittu käsimatkatavarat, joku kummallinen kantasuomalainen tiukkapipoisuusasia.

Vierailija
370/537 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en siihen pystyis! Nim aina pitää olla hiuslaitteet, hiustuotteet, ihonhoito ja meikit mukana! + Vaatteita

Up

Vierailija
371/537 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien vaatteiden pitää mätsätä toisiinsa. En yleensä pese pyykkiä matkalla, enkä hikoile ellen urheile. Viideksi päiväksi ottaisin kävelykengät, yhdet housut ja hameen rypistymätöntä kangasta (mulla on Rukka-merkkiset ohuet kapeat mustat ulkoiluhousut, jotka käyvät niin toimistoon kuin ulkoiluunkin). Sitten kolme ohutta trikoopuseroa, yksi neuletakki, sirot avokkaat/sandaletit, näyttävä kaulakoru ja alusvaatteet + ohut yöpaita. Kosmetiikkaa vain ripsiväri ja huulipuna, jota sipaisu myös poskiin. Talvella sävyttävä päivävoide. Jos urheilet, niin vaaleapohjaiset kevyet tennarit (niillä juoksee vähän, pelaa badelia ja käy salilla/jumpassa) ja trikoot.

Suunnittele jokaisen päivän asu ja kerrospukeudu, jos on kylmää. Musta toppi ensin päivällä neuletakin kanssa, sitten iltatilaisuuteen korun ja hameen kera ja vielä seuraavana aamuna kuntosalille.

Mitä - miksi pitää ottaa musta toppi? Saako ottaa valkoisen topin? Tai sinisen tai punaisen? Riittäähän se, että housut, hame ja neuletakki on jotain neutraalia väriä ja sopii yhteen. 

Musta nyt vaan on hiton hyvä topin väri. Mustan kellohameen kanssa se näyttää mekolta. Koru nousee mustasta hyvin esiin. Kun neuletakki ei ole musta, niin kokonaisuus ei ole synkkä. Jos on kolme toppia/t-paitaa, niin itse otan mustan trikootopin, vaaleanpunaisen holkkihihaisen viskoosipaidan, jossa on vesiputouspääntie ja kolmanneksi kirjavan 3/4-hihaisen trikoopaidan. Housujen ja hameen kanssa siinä on kuusi asua.

Sivusta. Tuo on hyvä pointti että asut on yhdisteltävissä toisiinsa. Minulla työmatkat on useimmiten tropiikkiin, niin pitkät housut voi jättää pois eikä musta ole hyvä väri, koska on kuuma.

Yleensä laitan koneeseen rypistymättömän kukkahameen, siihen sopivan esim. pinkin lyhythihaisen puseron, kevyen neuletakin ja avokkaat/ballerinat. Sellaiset vaatteet, että on siistit, ei purista ja pystyy nukkumaan. Laukkuun pellavahame, pellavaiset bermudashortsit, 2 lyhythihaista puseroa, sandaalit/slingbackit, alusvaatteet, kevyt yövaate, pieni meikkipussi, aurinkovoide, hiusharja, uimapuku, oma privakännykkä ja työkännykkä, laturi, adapteri, läppäri ja sen tarvikkeet. Työmatkoilla kuntoilen uimalla aamulla hotellin altaalla. Ja jotenkin minun laukku painaa aina yli 8 kg. 

Vierailija
372/537 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on siis työmatka, eli töiden vuoksi joutuu roudaamaan mukana kaikkea sälää, mitkä jo täyttää sen käsimatkatavaralaukun. Työmatkan ollessa kysessä on täysin turha luetella jotain köykästä mukaanotettavaa.

Olen reissannut työmatkoilla ympäri maailman yli 20 vuotta ja erittäin harvoin olen pärjännyt pelkillä käsimatkatavaroilla, jopa yhden yön tai lyhyimmillään yhden päivän (aamulla sinne ja illalla takaisin) on monesti tarvinnut täyden pakaasin ruumaan. Pisimmillään työkeikat ovat kestäneet pari vuotta, joten on tarvittu muuttokuormaa lentorahtina. Ja kaikkea tältä väliltä.

Työkeikoista puhuttaessa voidaan tarvita joko vain 1 kg omaa sälää mukana, tai sitten 100 kg, työmatkojen kyseessä ollen pituudesta riippuen ei lasketa niiden mukaanotettavien alkkareiden ja sukkien määriä.

Työkeikoilla työnantaja kuitenkin maksaa hotellin pesulalaskut, joten vähemmälläkin kauluspaitamäärällä pärjää pidemmänkin matkan. Jos pyykit pitää maksaa itse, niin hotellissa pesee käden käänteessä lavuaarissa ne alkkarit ja sukat ja t-paidatkin menee siinä ohessa.

Tiukkojen vaihtojen ongelma on aina ollut läsnä, joten tärkeimmät kamat käsimatkatavaroihin, kuten muutenkin kaikki arvokas, ja sitten vähemmän tärkeät mitä voi ostaa helposti paikan päältä, niin ruumaan. Jos käsimatkatavaroiden painoraja tulee vastaan, niin takin taskuihin saa sullottua monta kiloa sälää, kun valitsee siihen sopivan takin, samaten mahdolliset lisävaatteet kaikki päälle tiskiasioinnin ajaksi ja takas laukkuun tarkastuspisteiden jälkeen.

Parhaimmillaan lomamatkoilla olen pukenut kolme päällystakkia päällekkäin (kuorirotsi ja muu urheiluvaatetus ja muuta) ja kaikki taskut täyteen painavaa sälää, jolloin takkirakennelma on painanut parhaimmillaan yli 10 kg, turvatarkastuksissa ei ole koskaan puututtu taskujen täytteeseen, jos mitään luvatonta ei taskuihin pakkaa. Laadukkaissa kuoritakeissa on tyypillisesti todella isot taskut.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja varsinkin Finnairin tiskeillä on aina ollut kaikista tiukinta lähtöselvityksessä, kun on pitänyt maksaa ylipainomaksut jne. ympäri maailmaa vuosikymmenet työ- ja lomamatkoilla matkustaneen kokemuksella. Ylimääräisistä kiloista maksettaessa on Hki-Vantaalla aina ensimmäiseksi punnittu käsimatkatavarat, joku kummallinen kantasuomalainen tiukkapipoisuusasia.

Nykyään turvatarkastuksessa pyydetään tyhjentämään taskut. Muuallakin kuin Helsingissä. Taskujen sisältöä ei ole kuitenkaan punnittu. 

Vierailija
373/537 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikää 47 ja ihan mahdotonta olla vaihtamatta paitaa päivittäin. Sen verran tuppaa tulemaan hikikohtauksia.

Vaihda deodorantti Triple Dry -merkkiin. Saa apteekista. Illalla siihkun jälkeen deo kainaloihin eikä hikoile. Menisin 5 päivän työkeikan kahdella paidalla tai yhdellä mekolla ja yhdellä paita + hame -yhdistelmällä. Terv. Nainen 49 v.

Vierailija
374/537 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Mikä on maailman homoin nimi?

- P ut1n 😄

Vierailija
375/537 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta. Tuo on hyvä pointti että asut on yhdisteltävissä toisiinsa. Minulla työmatkat on useimmiten tropiikkiin, niin pitkät housut voi jättää pois eikä musta ole hyvä väri, koska on kuuma.

Yleensä laitan koneeseen rypistymättömän kukkahameen, siihen sopivan esim. pinkin lyhythihaisen puseron, kevyen neuletakin ja avokkaat/ballerinat. Sellaiset vaatteet, että on siistit, ei purista ja pystyy nukkumaan. Laukkuun pellavahame, pellavaiset bermudashortsit, 2 lyhythihaista puseroa, sandaalit/slingbackit, alusvaatteet, kevyt yövaate, pieni meikkipussi, aurinkovoide, hiusharja, uimapuku, oma privakännykkä ja työkännykkä, laturi, adapteri, läppäri ja sen tarvikkeet. Työmatkoilla kuntoilen uimalla aamulla hotellin altaalla. Ja jotenkin minun laukku painaa aina yli 8 kg. 

Riippuu varmaan millainen työ ja mihin päin. Minulla työmatkat usein messumatkoja, joissa joutuu päivällä kävelemään todella paljon, eikä lenkkarit sovi, bisnes-tyylinen pukeutuminen, illalla asiakastapaamisia ja muita edustustilaisuuksia. Pakko ottaa ainakin kahdet vaihtokengät. Messumatkoissa hyvä puoli, että ei tarvitse erikseen lähteä lenkille. 

Vierailija
376/537 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari viimeistä vuotta matkustanut viikottain Hki-Vantaalta, eikä koskaan ole matkatavaroitu punnittu. Lennän pääsääntöisesti Finnairilla, mutta käsimatkatavarat täyttäisi punnittaessakin yhtiön vaatimukset. Uusi painoraja ja laukkumäärä on hyvä, kunhan sitä vaan valvotaan. Nyt viikon sisään käsimatkatavaramäärät on todella vähentyneet, eli reissaajat on ymmärtäneet laittaa ne ylimääräiset, isot laukut sinne ruumaan. 

Vierailija
377/537 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon tilaa vievää tavaraa, joita ei kannata laukkuun tunkea ovat mm. farkut, bleiseri ja paksut puuvillaneuleet.

Vaihtojalkineiksi otan pelkät släbärit.

Vaihtohousuiksi ohuet puuvillakankaiset.

Alusvaatetta, ohutta pikeepaitaa jne. Selvitän pesulamahdollisuudet.

Viiden päivän työmatkalle pelkät släbärit ja joku pikeepaita? Just joo ...

Tuli reissattua työn vuoksi aikanaan paljon. Onneksi vaihdoin duunia. Työreissut itsellä olivat onneksi luokkaa max 2 yötä. Siinä veti samalla puvulla. Käsimatkatavaroissa vaihtohousut, ohut neule, varakengät, paitoja, sukkia, kalsonkeja ja läppäri. Meni yhteen silloiseen laukkuun.

Jos duuni on sellainen ettei käsimatkatavaroilla selviä, niin miksi roikut täällä inttämässä? Firma maksaa sulle sen matkalaukun ruumaan.

Aloittaja pyysi vinkkejä 5 päivän työmatkalle.

Tuo mitä kerroit, oli ennen. Noin minäkin tein ennen näitä uusia sääntöjä. Nykyään ongelma ei ole etteikö tavarat mahtuisi laukkuun, vaan se painorajoitus. Kengät painaa helposti 2 kg, kevytkin neule 1 kg, housut 1 kg, läppäri 3 kg ja muut siihen liittyvät härpäkkeet 1 kg. Nykyään se menee niin, että jos tosiaan otat kengät, housut ja neuleen, et voi ottaa enää paitoja, alusvaatteita ja kosmetiikkaa. Eikä todellakaan voi ottaa salikamoja, vaikka ne laukkuun mahtuisikin. 

Eihän matkustamoon menevän käsimatkatavaran painoa kukaan tarkista, kun tekee sisäänkirjautumisen automaatilla.

Vierailija
378/537 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon tilaa vievää tavaraa, joita ei kannata laukkuun tunkea ovat mm. farkut, bleiseri ja paksut puuvillaneuleet.

Tuli reissattua työn vuoksi aikanaan paljon. Onneksi vaihdoin duunia. Työreissut itsellä olivat onneksi luokkaa max 2 yötä. Siinä veti samalla puvulla. Käsimatkatavaroissa vaihtohousut, ohut neule, varakengät, paitoja, sukkia, kalsonkeja ja läppäri. Meni yhteen silloiseen laukkuun.

Jos duuni on sellainen ettei käsimatkatavaroilla selviä, niin miksi roikut täällä inttämässä? Firma maksaa sulle sen matkalaukun ruumaan.

Tuo mitä kerroit, oli ennen. Noin minäkin tein ennen näitä uusia sääntöjä. Nykyään ongelma ei ole etteikö tavarat mahtuisi laukkuun, vaan se painorajoitus. Kengät painaa helposti 2 kg, kevytkin neule 1 kg, housut 1 kg, läppäri 3 kg ja muut siihen liittyvät härpäkkeet 1 kg. Nykyään se menee niin, että jos tosiaan otat kengät, housut ja neuleen, et voi ottaa enää paitoja, alusvaatteita ja kosmetiikkaa. Eikä todellakaan voi ottaa salikamoja, vaikka ne laukkuun mahtuisikin. 

Eihän matkustamoon menevän käsimatkatavaran painoa kukaan tarkista, kun tekee sisäänkirjautumisen automaatilla.

Riippuu täysin lentoyhtiöstä. 

Vierailija
379/537 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvät ohjeet. Mutta käsimatkatavaraan nuo ei nykyisillä rajoituksilla mene. Laita laukku ruumaan. 

Kyllä menee, ihan perusreppuun. Tuostahan on housut, pusero, neuletakki ja kävelykengät päällä koneessa.

No hyvä jos pystyt. Mutta mulla ei mene alle 8 kg painavaan perusreppuun avokkaat, tennarit, jumppatrikoot, työkelpoiset vaihtovaatteet ja kosmetiikka neljäksi päiväksi, koska tosiaan tarvin työmatkalle myös läppärin, puhelimen, akut ja laturit ja vähän muitakin tarvikkeita. Myös käsilaukku pitää nykyään mahtua siihen reppuun. 

En ymmärrä, miten tuosta voi tulla yli 8 kilon paino.

Vierailija
380/537 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se voidaan punnita portilla ennen koneeseen nousua. Monella halpalentoyhtiöllä on portilla myös se laukkuteline käytössä, millä kokeillaan, että laukku on matkustamoon kelpaava. Checkinnissä on mm. mahdoton ennustaa, paljonko kukakin on ostamassa "taxfree"-ostoksia kentältä. Niiden ostostenkin kun pitää sisältyä siihen 8kg painoon ja sallitun laukun mittoihin. 

Ei kannata luottaa siihen, että pääsee livahtamaan turvatarkatukseen saakka ilman, että kukaan huomaa ylipainoa ja saa laukut koneeseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi