Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

' ~* Enskattarien la-su *~*

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ei ollutkaan viikonlopulle uutta pinoa, joten pistetäänpä pystyyn:=)

Miehellä tänään salibandyturnaus ja on siellä päivän ja mä olen lähdössä kaverin kanssa Ikeaan shoppailemaan ja syömään jonnekin. Pitäiskin vaihtaa vaatteet ja olla vartin päästä lähtökunnossa... Eli nyt hösseliksi etten myöhästy=)

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Aurora + poitsu TASAN rv 20+0

Vierailija
2/20 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten kopioin eiliseen pinoon tänään kirjoittamani viestin tänne :-D

Ai että osaa olla tuo Niameyn prinsessa suloinen, ja niin nauravainen että <3

Kelläs olis seuraava vuoronumero nyytinhakujonossa?!?

Minä käväisin lääkärineuvolassa tuossa viikolla.

Rv 36+3

Painonmuutos -200g (mitattiin eri vaa' alla joten johtunee siitä)

Rr 118/75

Hb:a ei otettu kun vasta viikko sitte otettiin...

Pissa puhdas

Sf 33 (noussu viikossa 2 cm! Tosin eri mittaaja...)

Viivin sykkeet 145-150

Tarjonta selkeä RT, Viivi laskeutunut selvästi ja kohdunkaula lyhentynyt 3 cm -> 2 cm ja kohdunsuu pehmennyt mutta kiinni (tosin taisi olla ruksi pehmeän kohdalla jo rv 30)

Tuossa rupesi tuo viimeinen mietityttämään, et onkohan tolla kohdunkaulan lyhenemisellä ym. mitään merkitystä siihen että jotain olisi lähiaikoina tapahtumassa? Kellään kokemusta? Lääkäri sanoi vain että ei nyt ainakaan tällä viikolla synny mutta siitä eteenpäin ei pysty sanomaan... Tosi selkeä kommentti... Arvioi Viivin kuitenkin keskikokoiseksi ja mun lantion säännölliseksi :-)

Ja sit valivali: tää flunssa ei tahdo ainakaan kokonaan helpottaa, joka toinen päivä tuntuu paremmalta ja joka toinen pahemmalta :-( Eilen taas yskitti ja illalla kuumeinen ja tukkoinen olo muttei kuitenkaan ollu mitään kuumetta. Sit taas tänään ei ainakaan tähän mennessä mitään hätää!?! Oon jo ruvennu miettii et kuvittelenko tän kaiken? Antibioottikuuri loppuu maanantaina joten johan tässä pitäs olla pöpön lähteny. Osa näistä oireista kuuluu varmaan tähän loppuraskauteen, kuten kova väsymys ja yleinen saamattomuus ja lievät kuvotukset sillon tällön. Koputan puuta, mut ei oo vähään aikaan ummettanukaan!

No mut nyt täytyy kyllä ryhdistäytyy ja pestä vaikka pyykkiä ja tiskata ja lähtee käymään ulkona ku on vähän sellanen töttöröö-olo tääl sisäl istumisesta. Pitkälle ei voi kuitenkaan mennä ku rupee pissattaa niin nopeesti :-D

Mukavaa viikonloppua ensikot!

JoJo + Viivi rv 36+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...palstailen minäkin! Pinoja olen ahkerasti lueskellut, mutta en vaan ole saanut itseäni niskasta kiinni kirjoittaakseni kuulumisia. Hyi minä! Kahden viikon kuluttua jäänkin jo kotiin ensin lomalle ja sitten alkaa äippälomakin, joten varmasti roikun täällä sitten enemmän!

Kovasti onnitteluja vauvansa saaneille MiaMikille, Burdelle, Karssulille ja Ezzielle!!

Enkelikello kyseli eilen, mikä auttaa pahoinvointiin. Mä olin niin onneton tapaus, että mulla ei kyllä auttanut mikään muu kuin aika. (pahoinvointi ja oksentelu alkoi rv7 ja loppui siinä rv19 tietämissä) Mitään ei tehnyt mieli syödä, kaikki tuli kuitenkin ylös ja kaikki ruoka maistui jotenkin oudolle metalliselle. Paras on vaan yrittää syödä jotain, mitä edes vähän tekee mieli ja ottaa yhteys herkästi neuvolaan tai äitipolille, jos ei mikään ala pysyä sisällä ja vointi menee vetämättömäksi. Nestetiputus auttoi aina hetkeksi ja virkisti oloa tosi paljon. Jostain syystä jäisiä " herkkuja" kuten juuri mehujäitä, mansikoita tms. sai syötyä jossain vaiheessa enemmän, samoin tuoremehujen juominen nosti nopeasti verensokeria kun meinasi aivan kuukahtaa. Mulla ei ainakaan auttanut yhtään sängyssä syöminen tai mitkään korput tms. Mutta se on varmasti hyvin yksilöllistä, joten toivottavasti sinulle niistä olisi apua! Tsemppiä sinulle ja toivotaan, että pahoinvointi pysyy siedettävissä rajoissa!

JoJolle tsemppausta flunssan voittamiseen! Tosi kurjaa!

Niameyn pikkuneiti on aivan hurmaava! :) ja hän saa ihanan nimen. Kiva kuulla, että vauva-arki sujuu ja nautit siitä täysillä!

Amy miehineen oli päässyt katsomaan todella mielenkiintoista ja nykyaikaista videota synnytysvalmennuksessa :) Voi apua, luulisi nyt että nykyaikana olisi saatavilla jotain vähän tuoreempaa materiaalia kuin 80-luvulla kuvattu video... Salaa olet sinäkin hankkinut nuita raskausviikkoja noin paljon, ihan juurihan vasta juhlittiin plussaamistasi :)

Äh, AinoAuroran hammaslääkärireissu tuo ikävästi mieleen muistutuksen, että omalla kohdalla olisi kanssa aika ajankohtaista samanlainen kidutusreissu lähiviikkoina. Jotenkin sitä vaan lykkää ja lykkää, taidan salaa toivoa,että kohta en enää mahdu siihen hampulääkärin tuoliin ja ne sanoo, että tule sitten ensi vuonna uudestaan... ;)

Viipuli kyseli mahan jomotuksista. Mulla oli ainakin just noilla viikoilla alavatsalla ja muuallakin sellaista painontunnetta ja vähän kipujakin. Päättelin niiden olevan kohdun kasvamisesta johtuvia ja niitä on aina välillä edelleenkin.

Ykkösopelle toivotellaan, että verenpaineet laskisivat ja ei mitään tylsää raskausmyrkytystä pukkaisi! Toivottavasti saat olla vielä kotosalla ja ehdit tehdä kaikki valmistelut rauhassa loppuun ennen pikku-Ahaan saapumista!

Ihanaa oli lukea MiaMikin tuoreet ekan kotiyön kuulumiset! :) Niitä lukiessa tulee sellainen olo, että saisipas tuon omankin masuasukki-Sitruunan pian kotiin... Vaikka ihan vielä ei ole kiire, mutta pian kuitenkin... :)

Kandivaiheella on kauhea työputki menossa! Toivottavasti saat edes vähän levättyä, tsemppiä urakkaan!!!

Kovin on hiljaista tänä viikonloppuna pinossa...

Omaa napaa sen verran, että masuasukas Sitruuna on kasvanut hyvin ja viimeisimmällä neuvolakäynnillä rv 27+2:

Hb 122,

RR 116/73,

painoa tullut +285g/vko,

sf-mitta oli 25

ja kohdunsuu kiinni napakasti.

Sitrus raivotarjonnassa silloin, nyttemmin vaihtaa asentoaan lähes päivittäin. Seuraava neuvolavisiitti onkin sitten vajaan kahden viikon kuluttua.

Väsymys on todella lamaannuttavaa, tänäänkin nukuin kymmenen tunnin yöunien jälkeen reilut puolentoistatunnin päiväunet... Ja taas väsyttää. Taitaa tuo hemoglobiini vaan olla edelleen laskusuunnassa, vaikka rautaa popsinkin.

Nyt makaamaan telkkarin ääreen, mukavaa viikonloppua kaikille enskoille!

Keinuhepo ja Sitruuna 29+6

Vierailija
4/20 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaista venyvää ja sitkeää...????

taisi tulla osa siitä, tosin on kyllä kirkasta mutta ihan reilusti jäi paperiin ja venyi ja venyi kun siihen koski. en kyllä mitenkään uskoisi että olisi sekoittunut spermaan...ei sitten mitenkään...

tökin sitä aikojani ja venyttelin. oiskohan se sitä? tietääkö joku jolla kokemusta?

kiitos jos joku näin lauantaina jaksaa vastata..

terv ellu ja masukki rv 35+1

5/20 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies lähti kaverinsa kans kaffelle enkä jaksanu lähtee mukaan, joten tulin sit tänne lukemaan teidän kuulumisia :)

Kauheesti on lisäännytty viime kerran jälkeen! Isot onnittelut MiaMikille, Karssulille ja Ezzielle! Ja Annikakin on varmaan jo saanut vauvansa kainaloon <3 Täytynee toivoa, että minä oisin jo seuraava!

Tyhjä pää... Mitä hittoo mun piti kommentoida... AI NIIN, joku kyseli mikä auttaa pahoinvointiin. Ei mikään :) Mä elin viikot 8-20 melkein pelkästään omppujen ja jäisten mansikoiden avulla. Mutta tärkeintä on tosiaan, että syö sitä mikä maistuu ja pysyy edes jotenki sisällä. Tsemppiä!

Ja Ellu kyseli limatulpasta. Mulla tuli kolme viikkoo sitte yhen päivän aikana monta kertaa limaklöntti pöksyihin, semmonen vähä ruskee ja venyvä. Ällön näköinen. Oletin sen olevan limatulppaa, en sit tiedä...

Sit elättelinki toiveita, että synnytys kohta käynnistyis, ku paikatki oli jo aika kypsät lääkärin mielestä. Mut paskat, täällä sitä vielä kärvistellään.

Jaahas, no ei mulla kai kauheesti mitään asiaa ollu. Tänään kävin ostamassa silmälasit vihdoinki! Ihana saada uudet joilla jotain näkeekin, ku noi vanhat on jo vähä huonokuntoiset eikä niillä oikein mitään nää.

Sit taas meinasin hermostua ihmisiin kaupungilla. En tiedä johtuuko mun iästä vai mistä, että kaikki ihmiset (varsinki naiset) kattoo mun masua aina jotenki ilkeesti. Tai emmä tiedä ilkeesti, mut ei ainakaan kauheen ystävällisen näköisesti. Se on raivostuttavaa.

Joo, mutta ei tässä tän kummempia. Hyvää viikonloppua kaikille!!

-Larsku 38+6

Vierailija
6/20 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se limatulppaa voi olla. Joillain se tulee viikkoja ennen synnytystä ja sitten taas esim. mulla lähti vasta kun vedet alkoi lorahdella ja sitten se olikin menoo...

Vierailija
7/20 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä olen jo aika varma että se oli sitä itteään, ja menee tunteja tai viikkoja mutta hyvä että jotain tapahtuu. meille kun iso poju tulossa, saisi vaikka kahden viikon päästä syntyäkin.

nyt sänkyyn ja telkkua tölläämään.

-ellu ja masukki- rv 35+1

Vierailija
8/20 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=#00008B]Lähetin just miehen matkaan..Huoh..Viikko nyt sitten yksinään täällä. Onneksi tuliaisia pitäisi tulla paljon, hyvällä lykyllä räpsy saa vaunutkin matkalta..=) Heinin kanssa ollaan nyt sitten yhdessä viikkoleskiä..=)

Ezzielle ja miehelle onnea pojasta! =)

MaiMikillä oli sit painokin tippunut melkein lähtölukemiin. Tietenkin. =D Paljon sulle tulikaan kokonaisuudessaan?

Kandilla on tiedossa raskas viikko. Jaksamista sinne..eihän se kuitenkaan ikuisesti kestä!

Naukun massu oli huomattu! Mä näytän aina vaan vähän possulta..=)

AA ja tikru oli kummatkin käyneet hampilääkärillä. Mulla on se edessä huomenna ja nyt jo pukkaa kylmää hikeä. Hitto, että jotain voikin vihata kamalasti...=/

Jojon flunssa ei tahdo hellittää..Se on kyllä huono..=( Mä en ole just koskaan syönyt antibiootteja kun en niihin oikein jaksa uskoa, mutta toivotaan, että tepsivät! Jaksamista =)

Keinuhepokin oli käynyt ilmoittautumassa..mukavaa, että Sitruunan kanssa sujuu hyvin. =)

Larskua tuijotellaan kadulla? Tekeeköhän mielikuvitus tepposia vai oisko ihmiset tosiaan niin tylsiä? Ota katsekontaktia tuijottajiin ja kysy nyppiikö joku..=)

Jos sade hellittäis vähäsen tänään niin vois lähteä iskän kanssa sienimetsään iltapäivällä..Menis aika nopsasti ja pääsis isäkin hetkeksi pois maman valvovan silmän alta..=)

Ihanaa ja rauhallista sunnuntaita kaikille! Ajatelkaa suuria ja iloitkaa pienistä! =)

t. poppis ja räpsy rv24+4

Vierailija
9/20 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mennyt useampi päivä ilman palstailua, joten täällä on tietysti ehtinyt tapahtua vaikka mitä.

Sydämelliset onnittelut kaikille uusille äideille (ja isille myös)!! Mukava lukea synnytskertomuksia, jotka niin ihanan erilaiset jokaisella.

Yritin painaa mieleeni kommentoitavat jutut, mutta eipäs tietenkään päässä mitään juuri säilynyt. Hmm, olikos se Kandi kenellä ihan hurja viikko edessä töiden merkeissä? Varmaan aika mielenkiintoista siellä kansainvälisessä ilmapiirissä olla, mutta rankkaa myös. Jaksamista kaikin puolin!

Me olimme eilen isoilla syntymäpäiväjuhlilla ja yllätyksekseni koin seuraavanlaisen ongelman: mitä laitan päälle, kun juhlavammat housut sekä hameet tunui kaikki puristavan. Eihän tässä vaiheessa pitäisi vielä vaatteiden jäädä pieneksi...?!!? Masennuin aikaslailla, mutta onneksi kelpovaatteet lopulta kaapista löytyi jotta miehen seuraan kehtasin lähteä. Itse juhlat meni ihan ok. Olo on ollut vähän parempi viime aikoina - ehkä se isoin väsymys alkaa väistymään.

Päivästä näyttää tulevan tylsä ja harmaa. Siispä siirryn keittiön puolelle leipomaan ja kokkailemaan. =) Mukavaa ja leppoisaa sunnuntaita!

t. iida-linnea rv 10+6

Vierailija
10/20 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin just takapihalta pihahommista sisälle. Kävin eilen hakemassa tädiltä hiukan kukkia ja pensaita ja nyt oli sitten ne laitettava maaahan kun ei sada. Mies oli eilen baarissa ja tuntuu nyt siltä, että olen minäkin humalassa kun hengittänyt tuota viinahöyryä koko yön :O)

Niamey oli laittanut ihania vauvakuumeen nostatus kuvia... Jos tää kuume voi tästä enää korkeammaksi nousta,

Amy: miten voi olla mahdollista, että tuollaisia videoita vielä näytetään!?!? Olisikohan ollut niin, että SE OIkea video oli hukassa/hajalla...toivotaan niin...

Viikkoleskille voimia ensi viikkoon...

Muuten täällä on taas kaikki niin kuin aikaisemminkin. Toukka vielä myörii kovasti ja elättää vanhemmilleen toiveita myös kääntymisestä. Nämä loppuraskauden viikot menevät aivan älyttömän nopeasti. Ja nyt kyllä on huomattava, kuinka kannattaa jo ajoissa aloittaa valmistelu :o)

Onneksi meillä on jo kaikki valmiina, niin ei tarvitse stressata ja juosta asioiden hankkimisen perässä. Saa vaan nauttia tästä autuaalisesta äitiyslomasta ja tekemättömyydestä.

Nyt pyykin kimppuun... Meidän toukkahan on jo kahden viikon päästä täysi-aikainen :O)

Heidi <3 Toukka viikolla 35+0!!!!!!!

Vierailija
11/20 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on taas hetki tätä omaa aikaa, kun tyttö ja mies vetelee sikeitä :) Voisin vaikka aamupalankin ihan rauhassa syödä :) Sairaalassa kun sattui varmaan kaksi ateriaa menemään silleen, että joku ei roikkunut tisulla...

Poppis kyseli paljonko mulle ehti sitä painoa kertyä. Viimeisen neuvolakäynnin mukaan 9,3 kiloa, mutta uskon siihen tulleen vielä ainakin kilon lisää ennen synnytystä ;) Tänään puntari näytti jo 56,5 kg, eli puolisen kiloa lähtöpainoon? Mä luulin et menee ainakin semmoinen pari kuukautta ennenkuin mahtuisin omiin vaatteisiin...

Oli kyllä Niameyn tyttö semmoinen hymypakkaus että :)

Mitenköhän sitä osaisi siirtyä tuonne vauva-puolelle ;)

Mutta nyt syömään :)

MiaMik ja tyttö huomenna viikon ikäinen :)

Vierailija
12/20 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

huhuuu onko täällä enää ketään....

Aika hiljasta ollu viikonloppun täällä. mut moni voi olla tähän aikaan tirsoilla, itte heräsin just vähä aikasitten.

Mulla on tälläne tyhmä kysymys mieles ku oon seurannu millee te noita viikkojen kulumisii merkkailette,et millee ne kuuluu ilmottaa. et ku jokku laittaa et on vaik tasan 20+0. Nimillee ne oikein kuuluu ilmottaa ku ite oon aatellu et ne menee tällee elikkäs nyt mulla on menossa vko 17 ja tänään olis +2, ma +3 ti+4 ke+5 to+6 pe+7 ja taas lauantain uus viikko +1. Et se tyhmä kysymys on et mihin väliin se +0 kuulus tulla ko sit olis vkos jo 8 pvää??? Anteeks tyhmyyteni. :}

´Sit oon miettiny et millasii rattaita teil o? Ku ollaan vähä katteltu mitä ostais ja miehen sukulainen ehdotti et yhdistelmärattaat olis hyvät?

Mut sellasenki päätöksen oon tehny et ei osteta ennen mitään isoo vauvalle ennenku ollaan oltu marraskuun alus rakenneultras jos vaik sattus et on oikein kamalasti joku pieles.

Mut ehkä jo kumminki ens viikolla ollaan ostaas pinnasänky brion pähkinän värine.

mukavaa sunnuntain jatkoo kaikille jotka täällä hyörii

sadeye 17+2

Vierailija
13/20 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sadeye: Ne viikot voi laskea kahdella tavalla.. Yleisempi käytäntö, ja se mitä ainakin neuvolassa käytetään, on se millä tavalla me muut ollaan laskettu. (tai en oo varma onks kaikki enskat mut mä ainakin)

Eli se päivä minkä sä lasket vaikka 20+1 on 20+0.. Viikon viiminen päivä on siis 20+6, sellasta 20+7 ei ole ollenkaan..

Tajusitko tosta selityksestä mitään? Vähän vaikee selittää..

Larskulle piti sanoa,et mustakin tuntuu et katotaan tosi pitkään tota mun mahaa.. Mut kai ihan yleisestikin odottajien mahoja katellaan. Ei oo onneks viel kukaan vieras tullu silittelemään. Sä oot varmaan mun kans saman ikänen, nikistä päätellen.. Et voihan se ikäkin kyl vaikuttaa siihe,et jotkut kattoo tyhmästi.

poppis jäi viikoksi yksin kotosalle. ikävähän siin ehtii tulla, mut koita keksii jotain kivaa :)

jepjep. Mulla on ens viikolla synttärit. Tykkään synttäreistä ja lahjoista ja herkuista varsinkin, joten jeejee. Tosin ei jaksais mitään kahvitteluja pitää.. Ku en osaa leipoa.. Voih. Jotain on yritettävä väsätä.

Nyt en jaksa enempää kirjotella. Ummetus vähän helpottanu, kun oon syöny puuroa ja täysjyväleipää ja activia-jogurtteja.

" söin vähän huonosti ja nyt turvottaa.." argh,kauhee mainos:D

mut ei se taida kokonaan lähteä. masu kuitenki ollu pipi, kai ne sit kohdun kasvusta vaan johtuu..

lara ja mötkö 30+5

Vierailija
14/20 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvosta Laralei.

Se millee neuvoit ku laskeskelin ni sopis ultran mukaan annettuihin päiviin ku kävin siel ni päivä oli maanantai ja ne merkkas et+2. mut sit se mikä mut sekottaa täs hommas on et neuvolas merkataan et tiistain on +4 ja ny ku viimeks olin ni olin torstain neuvolas ja siellä merkattiin et +6. Et näis paikois on vissiin kaks eri tapaa laskee ja ny oon si pyöräl pääst ku ei tiä kummal taval pitäs laskee.

Mut hyvä puoli hommas on et vaik ei tiä millee kuuluu laskee päivät ni silti ne kuluu koko ajan ja tulee vkoi enemmän.

Et jos mä lasken si sillee ku ultras ni oon si teitin kans samanlaisís lasku tavois , jos en mee si sekasin, mut onneks se aika tosiaan silti kuluu vaik laskis kuin väärin tahansa

elikkäs sadeye ja pampale 17+1

Vierailija
15/20 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yritetään vältellä päikkäreitä - eikä ole ihan helppoa! Eilinen meni nopeasti, kun miehen vanhemmat oli kyläilemässä ja käytiin sitten porukalla syömässä mun vanhemmilla ja poikettiin mökilläkin. Päikkärit jäi siinä väliin ja illalla uni tuli nopeasti. Mutta sitten yöllä tai aamusella valvoin puoli viidestä melkein seitsemään ennen kuin sain taas unta. Nukuin sen jälkeen muutaman tunnin - onneks. Päivällä käytiin nostamassa mökillä laituri ja vene. Saunottiin siihen päälle ja kun nyt tultiin kaupunkiin, niin arvaatte varmaan kuinka tuo tyyny huutelee tuolla makkarissa... Mutta sitkeästi aion nyt olla kuulematta sitä kutsua ja saada illalla unen heti BB:n jälkeen.

Eilen saatiin sitten meidän EkaVekaran ensisänky kotiin. Voi kun se on suloinen. Sellaine rautainen vanha pinnasänky, mikä on siis pienempi kuin ä-pakkauksen laatikko. Avoppi oli tehnyt siihen kauniit sinertävät laitasuojat ja samasta kankaasta lakanatkin. Tuolla se nyt odottaa nukkujaa valmiiksi pedattuna. Voisin muten ottaa siitä joku päivä kuvan ja laittaa näytille. Samalla saimme lisää vauvan vaatteita (kivasti kokoja 68-74, joita meillä ei kauheesti olekaan vielä) ja pyyhkeitä ja vaikka mitä tarpeellista.

Meidän synnytysvideo oli saanut aiheellista huomiota. ;o) Kun me hiukan protestoitiin sitä siellä valmennuksessa, niin peruste sen näytölle oli, että uudemmat on paljon pidempiä (45 min, kun tuo oli noin 20 min.) ja että niitä tarttis sit kelailla paljon. Huh, mikä syy! Naurettiinkin, että eipä muuta kuin kamera käyntiin oman synnytyksen aikana ja pieni kotieditointi ja sitten homma rahoiks... =D

Mites Auroran Ikea-reissu? Joko muuten vaunut on koeajettu?

JoJo, eipä taida sun " oireet" tuolla kohdunsuulla vielä mitään kummempia tarkoittaa, tai niin mä oon ymmärtänyt, että tilanne voi olla tuollainen viikkojakin. Toivotaan kuitenkin, ettei enää montaa viikkoa tartte teidänkään kärvistellä!

Keinis, juu salaa iteltäkin nämä viikot on tulleet! Ei meinaa päähän iskostua vieläkään, että ihan todella täällä on kohta uus ihminen meidän kanssa. Mutta on niitä sullakin jo vaikka kuinka kasassa! Älä muuten kauheen pitkälle päästä sitä hammaslääkäriä, ettei oo sitten ihan kauhee olo siinä tuolissa, kun masu painaa.

Larsku, onnea uusista silmälaseista! Piristävät varmasti kummasti ja onhan se mukavaa nähdäkin kunnolla... =) Toisille tuo odottajien ikä ei oo koskaa sopiva - toinen on liian nuori ja toinen liian vanha. Mutta näytä mielessäs kieltä niille mulkoilijoille ja mene nokka pystyssä ohi!

Poppis, voimia reissuleskiviikkoon! Löytyikös sieniä? Onko siellä päin? Täällä ei vieläkään sanottavasti ole löytynyt. =( Onneks eilen saatiin äiteellä oikein kermaista tattimuhennosta. Nam! =)

Heidillä on ollut multasormipäivä. Se on kyllä välillä vallan mukavaa. Josko se Toukkakin vielä kääntyis...

MiaMik, tuota vauvapuolelle siirtymistä mietit. Mä oon jo siellä käynyyt lueskelemassa ja aika vähän sellaisia täältä tuttuja siellä nykyään tuntuu kirjoittelevan. Yritetään me olla ahkeria, kun on ollut niin mukavaa tää porukka täällä. Eli sinne vaan! Me tullaan muut pian perässä....

Sadeye, nuo viikot menee siis niin, että tuo +7 on se +0 - viikot ei ole 8-päiväisiä. Vaunuja tosiaan on vaikka millaisia, mutta kai nykyään aika yleistä on ostaa nuo yhdistelmät. Niitäkin on vaikka mitä, mutta kannattaa miettiä, minkälaiseen käyttöön ne itsellä tulee (asvaltille, hiekkateille, pitkille lenkeille, kaupunki ja bussikäyttöön...) ja tarviiko mahtua autoon/hissiin ym. ja sitten vaan lähtee kauppoihin katselemaan ja kyselemään. Ja sitten kun tietää mitä haluaa, niin esim. huutonetistä voi löytyä vähän käytetyt vallan edulliseen hintaan, jos ei tahdo maksaa uusien hintaa. Meillä tuossa eteisessä odottaa Hartanin SkaterX:t eli sellaiset ketterät ja tukevat kolmipyöräiset, joilla on hyvä lenkeillä ja mennä vähän möykkyisemmälläkin tiellä. Vaunuajan jälkeen niistä tulee sitten rattaat. Ystävältä sain aikanaan vinkin, kun olivat kovatsi tykänneet. Monet toki vannovat Briojen nimeen, mutta kuten kaikessa, ite täytyy löytää se sopiva.

Laralle jo nyt synttärionnittelut! Mä oon samanlainen, että tykkään synttäreistä - edelleen, vaikkei enää kakun päälle kynttilät mahdukaan... ;o) Hienoa, jos ummetus helpottaa, jatka vain terveellistä ruokavalioo ja muista juoda paljon vettä!

No niin, tulihan taas romaani. Mieskin nauroi, että jo kuuluu naputus. Mutta nyt ei enää väsytä niin paljon. Voikaahan hyvin kaikki!

-Amy ja EkaVekara, rv 37+3

Vierailija
16/20 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuo Amyn tapa sopis sit mun neuvolan kans yhteen. mut silti se eroo ultrasta. ite olin kans aatellu et toi +7 olis+0 ku siihen se sillee niinku lookisesti sopis.

Ja neuvolan täti kyl sano et niil on siäl ultras joku eri ohjelma millä ne laskee viikot. Mut kyl sitä mieluummin neuvolan + päivien mukaan menee ku enemmän siel tulee käytyy ka ultra on vaa kaks kertaa

Eli vaihdan päivän takas normaaliin

sadeye 17+2

Älkää pitäkö mua ihan pöhkönä. Ne hormoonit. :}

Vierailija
17/20 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli maanantaiaamuna klo 5 heräsin todella tiukkaan menkkamaiseen jomotukseen. Melkein heti alkoi sitten supistukset, joissa oli potkua enemmän kuin ennen. Supistukset olivat kuitenkin vielä melko epäsäännöllisiä. Kahdeksan maissa supistuksiin tuli huomattavasti lisää tehoa, ja alkoi jo tehdä melko kipeää. Passitin kuitenkin miehen töihin, kun meillä oli varattuna yliaikaiskontrolli klo yhdeksi, eikä supistuksissa ollut sitä tarvittavaa säännöllisyyttä (pisin supistuksien väli oli jopa 25 minuuttia).

Yliaikaiskontrollia odotellessa helpotin oloa kuumassa suihkussa. Merkitsin jokaisen supistuksen ylös, välit olivat 4-8 minuuttia. En oikeastaan edes tässä vaiheessa vielä uskonut, että pääsisimme synnyttämään, vaan arvelin, että meidät lähetetään Kättäriltä vielä kotiin odottelemaan.

Mies tuli sitten kotiin ja pakkasimme kuitenkin varmuuden varalta autoon turvakaukalon ja sairaalakassin. Kättärillä olimme yli puoli tuntia ennen varattua aikaa, ja siinä odotellessa välit sitten tihenivät neljään minuuttiin. Olo muuttui tuskaiseksi todella nopeaksi, ja meidät vastaanottanut kätilö totesi, että synnytys saattaa olla hyvinkin käynnissä. Itse yritin vaan änkyttää, että vastahan nämä säännölliseksi muuttuivat ¿ mielessä kun oli valmennuksessa saatu ohje, että sairaalaan lähdetään kun kahden tunnin ajan on tullut kivuliaita supistuksia viiden minuutin välein.:)

Lääkäri sitten totesi, että jaahas, olet kolme senttiä auki, kyllä se vauva sieltä tänään syntyy, ja meidät saateltiin sitten suoraan Haikaranpesään synnytyssaliin. Itse olin aivan yllättynyt, että epäsäännölliset supistukset olivat saaneet niin paljon aikaan.

Siirryin sitten suihkuun, joka kumma kyllä ei helpottanut laisinkaan vaan laittoi supistuksiin aivan uudenlaista potkua. Supistuksien välit olivat myös hieman tihentyneet. Olin melko huonovointinen, ja supistukset saivatkin sitten oksentamaan. Pian sen jälkeen kokeillusta ilokaasusta ei ollut juurikaan apua. Paras kivunlievityskeino olikin ehdottomasti mieheni, johon tarrauduin kuin viimeistä päivää aina supistuksen tullessa. Hän hieroi selkääni ja juotti mehua. Myös rauhallisesta hengityksestä oli apua.

Kätilö päätti sitten tutkia kohdunsuun tilanteen ja olin klo viiden maissa 6 cm auki eli oli epiduraalin aika. Epiduraalia jouduinkin sitten jonkin aikaa odottelemaan, kun anestesialääkäri oli juuri lähtenyt hätäsektioon. Kätilö passitti minut pian sängylle selän pesua varten. Makoilu supistuksien kourissa ei ollut erityisen mukavaa, eikä sitten se epiduraalin laittokaan, kun piti olla paikallaan ¿ miehen läsnäolo ja käden puristus kuitenkin auttoivat.

Epiduraali ei sitten kuitenkaan tepsinyt minuun, ainakaan se ei vienyt supistuksia kokonaan pois. Kätilö sanoi, että epiduraalin ansiosta minun pitäisi pystyä nukkumaan ja lepäämään, mutta supistuksilla oli edelleenkin sen verran tehoa, etten pystynyt oikein nukkumaan. Olo kuitenkin helpottui hieman, ja lepäilin vähän sängyllä.

Aika kului jotenkin hirveän nopeasti, vaikka supistukset alkoivat taas tuntua tiukemmilta koko ajan. Kätilö totesi, että vauvalla on virheellinen asento, ja vauvan pää painaa siellä niin, että supistukset sattuvat epiduraalista huolimatta. Supistuksia jouduttiin lisäksi kiihdyttämään oksitosiinilla, joten aloin olla todella kipeä. Olin jo saanut kaikki epiduraaliannokset, jotka voin saada, joten ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin kärvistellä kipujen kanssa.

Aloin olla todella väsynyt, kun en ollut saanut syötyä enkä levättyä kunnolla, joten oli aikamoinen helpotus kun kymmentä vaille yhdeksän alkoi ponnistuttaa. Jalat eivät kantaneet, joten en voinut ponnistaa seisaaltani kuten olin toivonut, vaan pääsyin sitten ponnistamaan puoli-istuvaan asentoon sängylle. Aloin sitten ponnistaa kätilön ohjeiden mukaan, mutta vauva ei kuitenkaan ollut vielä tulossa, ja kätilö sanoi, että voit ponnistella kyljelläsi omaan tahtiisi, jotta ponnistuksen tarve poistuisi. Kätilö lähti avuksi toiseen synnytykseen, ja jäimme miehen kanssa kahdestaan.

Siinä sitten ponnistellessa mies meni kurkkaamaan alapäähän ja totesi, että voi apua, vauvan pää näkyy jo. Soitimme kätilön takaisin, ja sitten alkoi todellinen punnertaminen vauvan syntymiseksi. En muista monellako supistuksella vauva sitten syntyi, mutta siinä ei kestänyt enää kauaa, kun vauva oli jo maailmassa. Muistan vaan hirmuisen paineen tunteen, ja muistan ajatelleeni, etten tunne vauvaa ollenkaan, mutta tunnen, että peräaukosta pursuaa jotain. Se oli hullunkurista¿ 

Kymmenen pisteen tyttövauva syntyi siis 21.13. Kun näin hänet purskahdin onnen ja helpotuksen itkuun. Sitä tunnetta ei voi sanoin kuvata. Tyttö oli varsin valpas, kun sain hänet rinnalleni, ja katselimme siinä koko perhe toisiamme hämmennyksen vallassa. Vihdoinkin perhe kasassa! Välilihaan tuli pieni repeämä, ja kätilö laittoi kaksi tikkiä sillä aikaa kun me tutustuimme toisiimme. Mies pääsi pian kylvettämään pikkuista ja oli ja on edelleenkin aivan onnesta soikea!

Vaikka synnytys oli kivulias, se oli onneksi nopeahko, ja eteni ongelmitta. Kätilö oli todella mukava, ja synnytyksestä jäi todella hyvä fiilis. Mies ja kätilö kannustivat niin, etten missään vaiheessa tuntenut tekeväni mitään väärin, vaan oli jotenkin sellainen ¿voittaja-fiilis¿, että kyllä minä tästä selviän. Mies oli aivan ihana tuki, vaikka ei omasta mielestä tehnytkään mitään.

Arki meillä on lähtenyt mukavasti käyntiin. Vauva syö tosi usein, hän kun tuppaa nukahtamaan tissille. Imetys onnistuu matalien nännien takia vain rintakumin kanssa, mutta onneksi onnistuu kuitenkin, sillä on aivan ihanaa olla niin lähekkäin vauvan kanssa. Pari viimeistä yötä on mennyt erityisen mukavasti, vauva syö 2-3 tunnin välein ja saan nukkua välit rauhassa. Päivisin hän on melko paljon valveilla, ja syö tosiaan sitä rintaa melko lailla koko ajan. Onneksi mies on kotona auttamassa, kun en aina edes meinaa syömään ehtiä...

Sellaista siis meillä, palailen myöhemmin lukemaan kuulumisia ja kertomaan miten vauva-arki sujuu. Mies tuli kotiin pizzojen kanssa, joten eikun syömään.

Karssuli ja Aino-tyttönen 6 vrk

Vierailija
18/20 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ajattelin tulla iltasella kattelemaan, josko porukka on jostain löytynyt, kun on ollu niin hiljasta koko viikonlopun :) Ja olihan tänne nyt sentään jotain kertynyt!

Karssulille kiitos synnytyskertomuksesta, kuulosti ihan " mahdolliselta" tuo toimitus ;)) Selviydyit säkin loppujen lopuksi aika inhimillisessä ajassa eikä nuo " kärsimyksetkään" kuullostaneet mitenkään ihan ylivoimaisilta :) Perässä tullaan, niin uskomattomalta kuin se itsestäkin vielä tuntuu!

Poppis joutuu selviytyä yksikseen koko viikon, myötätuntoa! Onneksi sulla on ne kisut seurana edes :) Mä en kyllä pärjäis viikkoa yksin... ;) Me voitais kyllä koittaa treffata joku päivä, jos vaan mun olo sen sallii... Toivottavasti, tai sit mun on kutsuttava sut meille ;)

Sadeye kyseli vaunuista. Tosiaan musta hyvä neuvo on tuo Amyn neuvo, että miettii mitä niitten kanssa " pitää pystyä" tekemään ja minne pitää päästä/ mahtua ja siltä pohjalta sitten menee rohkeesti kauppoihin kattelemaan ja kyselemään! Ja tietenkin voi kysellä tutuilta kokemuksia käytännössä. Meillä odottaa eteisessä Teutonian yhdistelmät, jotka valittiin sillä perustella, että mahtuu helposti ja mukavasti autoon, mahdollistaa liikkumisen " maastossa" (hiekkateillä tms) ja kaupungissa, tutuilla hyviä kokemuksia, ulkonäkö miellytti ja käytännöllisyys yleensä, eli helposti " pinottavat" ja irrotettavat & pestävät kankaat jne. Ja vaunuajan jälkeen tulee tukevat rattaat. Saa nähdä sitten käytännössä, osuiko valinta nappiin vai kaipaisko vielä jotain ;)

MiaMik mietti vauvapuolelle siirtymistä... Menehän sinä edeltä " siloittelemaan tietä" , kyllä me pian täältä perästä tullaan :)) Ja onhan teitä nyt sinne samaan aikaan monta menossa, Karssuli, Ezzie ja Annika sun lisäksi nyt ainakin ihan viime aikoina jakautuneina :)

Amylla oli ollut vieraita, jotka toi kivoja tuliaisia ;) Meilläkin kävi eilen mun vanhemmat moikkaamassa, ovat kai vähän huolissaan meikäläisestä ja kaiken maailman probleemista mitä on matkan varrella alkanut tulla... Piristi kummasti, kun olosuhteista johtuen oon aika paljon ollut viime aikoina hyvinkin rauhaksiin vaan kotosalla, ja täytynee ottaa vielä jatkossakin tosi rauhallisesti, niin välttyy ikävyyksiltä varmemmin...

Olo onkin ollut oikeestaan tosi hyvä koko viikonlopun, liekö sitten just pieni vaihtelu joka piristää, ei tarvii ja voi koko aikaa keskittyä miettimään omaa oloa ja oireita. Ahaakin on ollut aktiivinen ;) Aika jännä ajatus, että pian päästään ihan oikeasti tutustumaan ja näkemään millainen tyyppi hän oikeen onkaan :))

Huomenna taas äitipolille kontorolliin, mutta enpä usko että on mitään syytä huoleen, kun olokin on parempi taas. Pitää levätä ja kerätä voimia koko alkuviikko, jos sitten jaksais/ pääsis vaikka loppuviikosta Hulluille Päiville ;)) Itkuhälyttimet/ radiopuhelimet ainakin ois sieltä tarkotus hommata!

Rentouttavaa loppuiltaa kaikille enskoille!

t. Ope ja Ahaa rv 37+6 ja huomenna taas uusi viikko, 2 weeks to go ;))

Vierailija
19/20 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen unen tuloa vielä lukaisin viimeiset viestit.

Kiitos Karssuli synnytyskertomuksesta, oli hieno lukea se ja ihanaa että kaikki meni sitten hyvin.

Olikos siellä Hulluilla päivillä itkuhälytin, en huomannutkaan.. täytyypä katsoa uudelleen tuo kuvasto, aion mennä heti keskiviikkoaamuna tsekkaamaan mallikappaleet, joista parhaat menee heti päältä.

Kävin tänään vähän jaloittelemassa ja oltiin miehen kanssa MLL:n kirpputorilla. Suosittelen, sieltä löysin muutamia ihan uuden tuntuisia vauvojen vaatteita 0,50-2 euroa/kpl. Myös äitiysvaatteita oli myynnissä ihan kivasti. Ostin 2 eurolla tete-a-tete merkkisen hameen, mulla on ennestään sellaiset housut ja ne on todella hyvät, tosin maksoikin uutena joku 80 euroa :-O kyllä paljon säästäisi jos osaisi hyödyntää kierrätyksen.

Eipäs sitten muuta kuin unten maille ja keräämään voimian tulevaan sairaslomaviikoon..

t. Heini rv 28

Vierailija
20/20 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mä kyl yritin tarkottaa samaa kuin amy.. Eli jos sul ois 20+7 ni se on 21+0. Onpa tät hankala selittää.