Miksi vaatimattoman näköiset lapset usein myös puetaan vaatimattomasti ja pidetään epähuoliteltuina?
Minä olin vaatimattoman näköinen lapsi. Nyt aikuinen, joka on opetellut pitämään huolta ulkonäöstään ja saa joskus päätkin kääntymään. Olin harmaavarpunen, eikä äitini koskaan letitellyt hiuksiani tai ostanut minulle nättejä vaatteita. Sen jonkun kerran, kun minulla jostain syystä oli jokin kaunis vaaleanpunainen mekko ylläni ja kiva kampaus, niin todella tunsin oloni hyväksi ja prinsessaksi. Siksi ihmettelen tätä, kun monesti näyttää että jos lasta ei aivan ole ulkonäöllä siunattu, niin hänestä ei muutenkaan pidetä niin hyvää huolta. Eikö vaatimattomamman näköinen lapsi ansaitse sitä? Sen sijaan hyvännäköisiä lapsia kyllä myöskin puetaan kauniisti ja muodikkaasti, ja leikataan heille muotikampaukset parturissa tai kampaajalla. Vaikka ne vaatimattomamman näköiset sitä paljon enemmän tarvitsisivat. En ymmärrä.
Kommentit (197)
Kyllä kaunis lapsi on kaunis lapsi, ei se tosi asia siitä mihinkään muutu. Ja hyvin todennäköisesti kaunis lapsi on kaunis myös aikuisena.
Ja hyvin todennäköisesti myös kauniilla lapsella on muitakin vahvuuksia kuin ulkonäkö (viitaten ketjun alkupään kommenttiin siitä, ei vaatimattomammalla lapsella on sitten sentään muita vahvuuksia).
Voi myös olla, että ei - niin - kaunis lapsi on ikävä luonteeltaan, eikä omaa sen kummempia vahvuuksia. Kyllä tämä pitää voida sanoa ääneen, eikä aina pitää niitä kauniita ihmisiä jollain tapaa muita huonompina.
Varmaan siksi, että ei huoltajat ajattele ulkonäköasioita vaan jotain aivan muuta. Vaikka tyyliin onko kurakelillä vettäpitävät vaatteet. Itsekin vaatimattoman näköinen taaperona, ja edelleenkin ihan normi mutta toki halutessani voisin olla hyvinkin huomiota herättävä.
Geenit itä-helsinki tai savo, niin lopputulos on tiedossa. Eipä sitä makaroonilaatikonkaan päälle Beluga-kaviaaria laiteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sana "tekopyhä" tähän kuuluu? Onko se nyt mahdotonta ymmärtää, että jonkun mielestä esim. kakkavaippojen vaihto vauvalle on paljon vähemmän vastenmielistä hommaa kuin vaateostoksilla oleminen?
Olen sinänsä samaa mieltä siitä, että kunnollisten vaatteiden hankkiminen lapselle kuuluu vanhemman velvollisuuksiin, mutta ei sillä ole tekopyhyyden kanssa mitään tekemistä, jos joku hoitaa tämän velvollisuuden vähän huonostu.
Tekopyhyydellä tarkoitin tätä asennetta että esitetään jonain hyveenä se että oman lapsen ulkomuoto tai rasvainen takkutukka ei kiinnosta pätkän vertaa.
Tämä! Mitä hienoa on, että lapsi kulkee reikäisissä, likaisissa ja liian pienissä vaatteissa rasvainen tukka hulmuten. Ei mitään. Ja tämän jotkut esittävät hyveenä. Aikuisella itsellään on usein merkkivaatteet päällä, mutta lapselle haetaan kaikki kirppikseltä.
Mun mielestä on noloa pukea pieni lapsi, tai itsensä, merkkivaatteisiin, tai ainakin maksaa niistä paljon (vaikka rahaa olisikin). Se on vaan jotenkin turhaa ja lisää ympäristökuormaa.
Siksi oon ylpeä että mun lapsella (ja mulla) on usein kirppisvaatteet, jotka kestää liikettä ja leikkiä ja likaantumista ja joista ite tykkää. Mutta kyllä ne yleensä on (ainakin hetken) puhtaita ja ehjiä. Joskus ne toki on käytettyjä merkkivaatteita, jos merkki vastaa laadusta (esim. Polarn o Pyret) ja niillä on ees kohtalainen jälleenmyyntitoivo.
Tosin tää lapsi on ns. söpö lapsi sinisilmineen ja pellavatukassaan, vaikka oiskin vähän ylikasvanut tukka ja paidassa liian lyhyet hihat. Mutta ei se haittaa, pääasia että pitää hauskaa ja käyttäytyy ihmisiksi.
Hienoa. Suurin osa ihmisistä vaan on niin itsekeskeisiä, ettei ne ympäristöstä välitä. Pääasia, että oma lapsi näyttää "prinsessalta". Viis siitä millaisella maapallolla se joutuu aikuisikänsä elämään.
Lentokone matkustaminen tuhoaa luonnon. Yksi lento Espanjaan vastaa vuoden autoilua.
Itse asiassa vaateteollisuus on yksi kaikista pahimpia saastuttajia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaunis lapsi on kaunis lapsi, ei se tosi asia siitä mihinkään muutu. Ja hyvin todennäköisesti kaunis lapsi on kaunis myös aikuisena.
Ja hyvin todennäköisesti myös kauniilla lapsella on muitakin vahvuuksia kuin ulkonäkö (viitaten ketjun alkupään kommenttiin siitä, ei vaatimattomammalla lapsella on sitten sentään muita vahvuuksia).
Voi myös olla, että ei - niin - kaunis lapsi on ikävä luonteeltaan, eikä omaa sen kummempia vahvuuksia. Kyllä tämä pitää voida sanoa ääneen, eikä aina pitää niitä kauniita ihmisiä jollain tapaa muita huonompina.
Olen eri mieltä. Lapsuuden kauneus tai söpöys ei välttämättä korreloi mitenkään kauneuteen aikuisena. Itse asiassa monet mallit esim ovat kuvanneet olleensa lapsena outoja ja kömpelöitä.
Eikä kukaan pidä kauniita tai hieman vaatimattomampia ihmisiä sinänsä huonompina tai parempina. Ongelma on siinä, jos yksi ominaisuus eli ulkonäkö arvotetaan monien muiden ominaisuuksien edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt yhtä kaksostyttöparia. Toista sanotaan aina kauniiksi, on sanottu vuosikymmenien ajan. Ja toinen on ollut se harmaa varpunen. Olen nähnyt kuvia heidän elämänsä varrelta ja tilanne voisi olla myös päinvastainen.
Harmaa varpusella on mielenkiintoiset piirteet. Kaunis on oikeastaan kaunis hyvin tavanomaisella tavalla. Kyllä sillä on suuri merkitys, mitä ympäristöstään kuulee. Tavanomaisen kaunis (näitä tyttöjä on paljon) on huolitellumpi, laitetumpi. Ilmiselvästi käyttää rahaa ja aikaa ulkonäköönsä. Mielenkiintoinen on taas luonnollisempi, näkee, että ulkonäkö ei juuri merkkaa.
Taustalla on muutenkin kaksosten aika eriarvoista kohtelua. Molemmat kuitenkin pärjänneet hyvin elämässä. Mutta kuinka voi vanhempi, ja tässä tapauksessa äiti, tehdä noin? En ymmärrä.
Näin käy kun kaikilla lapsilla on eri isät???
Ai kaksosilla eri isät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä kannata tottua saamaan kehuja ulkonäöstä. Ulkonäkö voi muuttua jossain vaiheessa radikaalisti. Ei ihme, että yhä nuoremmilla on ulkonäköpaineita, kun jo lasten kohdalla siihen keskitytään.
Tärkeintä lapselle on peiliin katsoessa kokea itsensä kauniiksi tai komeaksi. Se on sisäinen kokemus eikä liity muiden kehuihin. Rumasti puettu tai epäsiisti lapsi näkee peilistä itsensä juuri rumana ja epäsiistinä, ja se mielikuva voi pinttyä lapsen kokemukseksi itsestään ja aiheuttaa kaikenlaista ongelmaa tulevaisuudessa. Lapselle on tärkeää sada nähdä itsensä peilistä olemukseltaa ulkoisesti miellyttävänä ja myös tärkeää näyttää siltä, ettei ikätoverit vieroksu.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Höps. Tämä lasten koristelu vaatteilla on ihan aikuisten keskinäistä kilpavarustelua. Lapset tarkoituksenmukaisiin vaatteisiin ja aikuiset koristelkoot itseään.
Enkä tarkoita etteikö lapselle voisi hankkia mieluisia vaatteita, eli sellaisia mistä lapsi itse pitää. Tottakai voi ja pitää, kohtuudella. Ja hiukset laittaa siististi jnejne ja joskus juhliin vähän laittautua hienommin. Mutta kun aikuisilla on niin kauhea vimma pukea lapsia milloin minkäkin trendin mukaan, vaikka se lapsi olisi tyyliin onnellisin serkulta peritystä Elsa/Monsteri/whatever mistä lapsi pitää printtipaidasta.
No tuskinpa se likainen tukka sotkussa ainakaan tarhaikäisen lapsen oma valinta on. Eikä kaikissa valinnoissa, kuten vaikkapa suihkussa käymättömyydessä, tule tukea lasta. Sille on ihan syynsä, miksi lapsilla on vanhemmat.
Kyllä ymmärrän tämän aloituksen ihan täysin. Sille nätille nukellekin laitettiin kivempaa päälle kuin tavisnukelle. Olen niin vanha että oli vielä olemassa isoja nukkeja leluina.
Mutta jostain ihmeen syystä kivannäköiset ihmiset usein kantaa vaatteet paremmin, jo lapsena. Silloin niille on hauska ostaa kivempaa, ehkä. Ja jos tukkakin on kaunis, sitä on kiva laitella.
Ymmärrän kyllä että jotkut eivät nyt tajua yhtään mistä puhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höps. Tämä lasten koristelu vaatteilla on ihan aikuisten keskinäistä kilpavarustelua. Lapset tarkoituksenmukaisiin vaatteisiin ja aikuiset koristelkoot itseään.
Enkä tarkoita etteikö lapselle voisi hankkia mieluisia vaatteita, eli sellaisia mistä lapsi itse pitää. Tottakai voi ja pitää, kohtuudella. Ja hiukset laittaa siististi jnejne ja joskus juhliin vähän laittautua hienommin. Mutta kun aikuisilla on niin kauhea vimma pukea lapsia milloin minkäkin trendin mukaan, vaikka se lapsi olisi tyyliin onnellisin serkulta peritystä Elsa/Monsteri/whatever mistä lapsi pitää printtipaidasta.
No tuskinpa se likainen tukka sotkussa ainakaan tarhaikäisen lapsen oma valinta on. Eikä kaikissa valinnoissa, kuten vaikkapa suihkussa käymättömyydessä, tule tukea lasta. Sille on ihan syynsä, miksi lapsilla on vanhemmat.
No ei tässä nyt kyse ollut mistään suihkussa käymättömyydestä ja muusta perushygieniasta. Älä viitsi liioitella.
Huolittelemattomuus voi näkyä monessa muussakin, esim. siinä että ei hoideta kuivaa ihoa tai muita vaivoja tai sairauksia kunnolla mitä lapsella on. Tai että ei hoideta lapsen hampaita. Nämä vaikuttavat olemukseen paljon molempiin suuntiin.
En välitä kaikista vaatemerkeistä, mutta kun löysin kivan Benettonin hupparin taaperolleni niin siihen olin kyllä tyytyväinen! En tiedä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. Lapsuuden kauneus tai söpöys ei välttämättä korreloi mitenkään kauneuteen aikuisena. Itse asiassa monet mallit esim ovat kuvanneet olleensa lapsena outoja ja kömpelöitä.
Eikä kukaan pidä kauniita tai hieman vaatimattomampia ihmisiä sinänsä huonompina tai parempina. Ongelma on siinä, jos yksi ominaisuus eli ulkonäkö arvotetaan monien muiden ominaisuuksien edelle.
99 prossaa kauniista kuvittelee tai väittää olleensa rumia kömpelyksiä lapsena mutta eivät todellisuudessa olleet. On lähes rikollista sanoa että "joo kuulkaa olin tosi kaunis jo lapsesta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tässä nyt kyse ollut mistään suihkussa käymättömyydestä ja muusta perushygieniasta. Älä viitsi liioitella.
Öö tota niin se kylläkin on tämän koko ketjun aihe.
Rumille lapsille sopii rumat vaatteet ja sotkuinen ulkoasu muutenkin. Kannattaa keskittyä ja korostaa hänelle luontaisia piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli kuitenkin kyse hieman eri asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
99 prossaa kauniista kuvittelee tai väittää olleensa rumia kömpelyksiä lapsena mutta eivät todellisuudessa olleet. On lähes rikollista sanoa että "joo kuulkaa olin tosi kaunis jo lapsesta".
No ei kauneudessa mitään ylpeilyn aihetta ole kylläkään, kun se ei mitenkään ole omaa ansiota. Paljon mielenkiintoisempi on ihminen, joka on jotenkin päässyt vaikeuksista huolimatta eteen päin ja oppinut niistä ymmärtäväisyyttä muita ihmisiä kohtaan. Silti tosiasiat voidaan tunnustaa, kuten että toiset on ulkonäkönsä suhteen onnekkaampia kuin toiset, Eikä sillä yleensä ole mitään kielteisiä seuraamuksia tässä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijaa, aloituksessa puhuttiin muotivaatteista ja kampaajalla leikatuista muodikkaista kampauksista jne. Ei mistään "lasta ei koskaan pestä"-touhusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut, vaan se on että jostain syystä hieman harmaavarpunen lapsi usein puetaan myös hieman värittömämmin. Ei ollut nyt puhe siitä että lapsi jätetään heitteille ja hampaat pesemättä.
Mikä vaatimattoman näköinen lapsi? Ei niitä kuvankauniita lapsia ole kuin jenkkileffoissa jotka ovat satua.
Ja puehan täällä suomen oloissa pikkutytölle joku prinsessamekko ja nätti takki, niin kohta ovat kurassa ja ravassa!
Lentokone matkustaminen tuhoaa luonnon. Yksi lento Espanjaan vastaa vuoden autoilua.