Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko suomalaisia jotka eivät osaa englantia?

Vierailija
23.04.2022 |

Minkä ikäisiä ja millainen tausta heillä on?

Minä tunnen montakin. He ovat syntyneet 40- ja 50-luvuilla, ja käyneet pelkän kansakoulun ja kansalaiskoulun, osalla nuoremmista saattaa olla myös joku ammattikoulutus. Heidän kouluaikoinaan ei ole opiskeltu vieraita kieliä ollenkaan, tai nuorempien kohdalla vähän englannin alkeita. Suomea ja ruotsia puhuvat.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että iso osa osaa englantia aika suppeasti. Mutta kyllähän silläkin hyvin pärjää.

Vierailija
62/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ainakin isäni, joka puhuu aika surkeaa englantia, hyvin suppea sanavarasto eikä lauseita osaa niistä rakennella juurikaan. Uskon kuitenkin, että erilaisilla viittomilla ja hokemilla pärjäisi ulkomaillakin englannillaan tai ilman sitä... :D sitten tunnen myös ihan ikäiseni pelkän peruskoulun käyneen nuoren naisen, joka on yhtä surkea englannissa, mutta kuvittelee puhuvansa sitä hyvin, mikä on minusta kyllä vielä huolestuttavampaa. Ei siis pärjäisi töissä eikä ulkomailla kun ei ota niitä viittomiakaan mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. Sotien jälkeen Suomessa oltiin sitä mieltä, että Saksan kieli on valtakieli. Itse olen käynyt keskikoulu-lukion, jossa pääkieli Saksa, sitten latina, ruotsi ja Suomi. Englannin kielen olen opiskellut aikuisena iltakoulussa.

Vierailija
64/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa yli kolmekymppisistä ei pysty keskustelemaan natiivipuhujan kanssa jos tämä ei ole kotoisin tietyltä alueelta Britanniasta tai Yhdysvalloista.

Vierailija
65/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

30- ja 40-luvulla syntyneet osaavat vähän saksaa ja ruotsia, mutta harvemmin englantia, varsinkin jos eivät ole yliopiston käyneitä.

Nuorissakin voi yllättäen olla sellaisia, jotka eivät ole sujuvasti englantia käyttäviä. Ei kaikilla ole kielipäätä.

Ja sitten on heitä, jotka osaavat jonkin verran lukea vaikka jotain auto/tietokonejuttuja ja hyödyntää englanninkielistä materiaalia, mutta puhuminen ei suju ollenkaan.

Vierailija
66/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on syntynyt 30-luvulla eikä puhu englantia ollenkaan. Minä puhun erinomaista englantia. Ulkomaan reissuilla äiti "puhui" sujuvasti myyjien kanssa äännähtelemällä ja heiluttamalla käsiään ja ilmehtimällä samalla kun minä seisoin jäykkänä ja katsoin että mitä ihmettä tässä tapahtuu :D

Olen just sellainen kielitaitoinen ihminen, joka muistelee vielä kuukausia miten lentokentällä sanoi kaupan kassalle jotain tyhmää kuittia saadessaan.