Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko suomalaisia jotka eivät osaa englantia?

Vierailija
23.04.2022 |

Minkä ikäisiä ja millainen tausta heillä on?

Minä tunnen montakin. He ovat syntyneet 40- ja 50-luvuilla, ja käyneet pelkän kansakoulun ja kansalaiskoulun, osalla nuoremmista saattaa olla myös joku ammattikoulutus. Heidän kouluaikoinaan ei ole opiskeltu vieraita kieliä ollenkaan, tai nuorempien kohdalla vähän englannin alkeita. Suomea ja ruotsia puhuvat.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lukenut useita vuosia englantia, aloitin 3. luokalla. Osaan kyllä jonkin verran ja ymmärrän sitä, mutta en ole mitenkään ertyisen hyvä siinä, vaikka olen lukenut vuosikaudet sitä. Ilmeisesti minullakin on jokin oppimihäiriö (lievä). Minulla on korkeakoulututkinto ja kielet olivat minulle erittäin työläitä, vaikka sain kovalla työllä suhteellisen hyvät arvosanat niistä. 

Kyllähän niitä on ihan nuoriakin, jotka eivät opi kieliä kunnolla. 

Vierailija
22/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kehtaa ääneen puhua, jos ei täydellisesti osaa. Niin rumasti siitä haukutaan ja naureskellaan. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, minä. 70-luvulla syntynyt. Lienen viimeisiä, joka on voinut aloittaa enkun valinnaisena c-kielenä 14-vuotiaana ja jättänyt sen kesken.

Kiinnostavaa, en tiennytkään että englanti on tullut pakolliseksi niin myöhään. Minä olen synytynyt -77, ja meillä englanti alkoi pakollisena viidennellä luokalla.

Olen syntynyt 60- luvulla ja meillä englanti alkoi kansakoulun 3. luokalla. Niin eri tavalla Suomessa järjestettiin kouluasiat eri osissa maata. Tämä oli Uudellamaalla.

Sama täällä, aloitin englannin opiskelun 3. luokalla. Olen myös 60-luvulla syntynyt.

Vierailija
24/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en osaa ja olen 32 ei ole koskaan ollut tilanteita jossa sitä olisi pitänyt käyttää paitsi viime vuosina on se törkeää että omassa kotimaassaan ei saa puhua omaa äidinkieltä.

Vierailija
25/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duu juu spiik enklish

Vierailija
26/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Duu juu spiik enklish

jees ai duu

Vierailija
27/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen. Suurin osa tuntemistani suomalaisista ei osaa englantia. En itsekään osaa.

Vierailija
28/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukkini luki oppikoulussa ruotsia ja saksaa. Samoin lukiossa matikkalinjalla. Valmistui Polilta DI: ksi osaamatta sanaakaan englantia.

Eikä kukaan suvusta häpeä häntä.

Ei tietenkään.

Juntit kuvittelevat englantia maailmankieleksi, kun saksa on tieteen ja filosofian kieli, espanja matkailualan kieli, kansankiina, hindi, urdu ja kirja-arabia nousevia pääkieliä.

Arabiaa puhutaan eri tavoin eri maissa, mutta kirjakieli on sama. Niinpä.persjunttien on sangen järjetöntä arabiaakaan pelätä. Se on runouden kieli.

Bäd inglish on yhtä junttia kuin tekosavo.

Vierailija
29/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Duu juu spiik enklish

jees ai duu

Ja muistetaan sitten, että rallienglannissa ei ole mitään häpeämistä! Kaikki muutkin ei-natiivit puhuvat englantia omilla aksenteillaan ja vivahteillaan, eikä sitä mitenkään nolostella. Miksi muka englannin murtaminen suomalaisittain olisi jotenkin eri asia kuin vaikka ranskalaisittain? Mehän olemme ihastuttavan eksoottisia 90 % maailman mielestä.

Vierailija
30/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa oikein yhtään puhumaan. Kuuntelen ja luen kirjoja englanniksi sujuvasti. Puhumaan en oppinut koskaan.

Vierailija
31/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 32 enkä osaa. Keskivaikea lukihäiriö. Ja yrittämisestä ei ole ollut kiinni, tankkasin sanakokeisiinkin kaksi iltaa ja kävin tukiopetuksessa, mutta silti aina arvosana oli 6. Diagnoosin sain vasta aikuisena

Vierailija
32/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -42. Ja käynyt vain kansakoulun koska keskikoulua ei lähimailla ollut.

Jonkin verran englantia olen koettanut omaehtoisesti opiskella. Kyllä tää noloa on.

Hyvin kyllä pärjätty.

Vierailija
33/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äiti ei osaa englantia. 50-luvulla syntynyt. En tiedä historiaa, miksei englanti oikein suju.

Vierailija
34/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan vaadittavasta tasosta.

Suurin osa puhuu auttavaa turistienglantia.

Kirjallinen tuottaminen onkin jo hankalampaa useimmalle.

Vierailija
35/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, minä. 70-luvulla syntynyt. Lienen viimeisiä, joka on voinut aloittaa enkun valinnaisena c-kielenä 14-vuotiaana ja jättänyt sen kesken.

Kiinnostavaa, en tiennytkään että englanti on tullut pakolliseksi niin myöhään. Minä olen synytynyt -77, ja meillä englanti alkoi pakollisena viidennellä luokalla.

Olen syntynyt 60- luvulla ja meillä englanti alkoi kansakoulun 3. luokalla. Niin eri tavalla Suomessa järjestettiin kouluasiat eri osissa maata. Tämä oli Uudellamaalla.

Sama täällä, aloitin englannin opiskelun 3. luokalla. Olen myös 60-luvulla syntynyt.

Minä myös, v. 1960 syntynyt, aloitin englannin 3. luokalla kansakoulussa. Mun kolme vuotta vanhempi veli taas aloitti kansakoulussa ruotsin ja jatkoi sitä oppikoulussa, jossa opiskeli ruotsin lisäksi saksaa. Englantia hän opiskeli vasta lukiossa. Mulla oli kirjastossa työkavereina kansalaiskoulun käyneitä kirjastovirkailijoita, joita hävetti se, etteivät osanneet englantia. Ei heitä voinut laittaa asiakaspalveluun muualle kuin lastenosastolle satunnaisesti.

Vierailija
36/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa ikäluokassani ehkä n 65% meni oppikouluun, jossa oli kielten opetusta. Siihen aikaan kansakoulussa ei opetettu kieliä.

Lisäksi niistä oppikoululaisista lähes puolet luki saksaa ja jos ei mennyt lukioon, niin oli opiskellut vain ruotsia ja saksaa.

T. Mummeli 70+

Vierailija
37/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 1966 syntynyt ja kyllä meillä luettiin koulussa englantia jo kolmannelta luokalta lähtien. Minä olin enkun tunneilla John, koska se oli Avaruusasema Alfa -sarjan kapteenin John Koenigin etunimi.

Vierailija
38/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntynyt 1951. Meillä kielet olivat ruotsi ja saksa. Olin lukiossa pitkän matikan linjalla ja englanti oli vapaaehtoinen. Koska tiesin haluavani biokemistiksi, en valinnut englantia vaan extrat kemian ja fysiikat ohjelmat. En siis oikeastaan osaa puhua englantia, ymmärrän kyllä englanninkielistä tieteellistä tekstiä, mutta muutun mykäksi, kun pitäisi puhua.

Vierailija
39/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen lukuisia 30-40 luvuilla syntyneitä jotka ei osaa kieliä. Myös nuoremmista ikäluokista löytyy kielitaidottomia lähinnä oppimisvaikeuksien takia.

Vierailija
40/66 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omissa vanhoissa sukulaisissa on vielä tuollaisia. Eivät ole kovin pitkään koulua käyneet, eivätkä osaa yhtään mitään vierasta kieltä.