Tunnetko suomalaisia jotka eivät osaa englantia?
Minkä ikäisiä ja millainen tausta heillä on?
Minä tunnen montakin. He ovat syntyneet 40- ja 50-luvuilla, ja käyneet pelkän kansakoulun ja kansalaiskoulun, osalla nuoremmista saattaa olla myös joku ammattikoulutus. Heidän kouluaikoinaan ei ole opiskeltu vieraita kieliä ollenkaan, tai nuorempien kohdalla vähän englannin alkeita. Suomea ja ruotsia puhuvat.
Kommentit (66)
Tunnen jokusen vanhemman ihmisen, joka puhuu esim. saksaa, mutta ei englantia.
Vierailija kirjoitti:
Joo, minä. 70-luvulla syntynyt. Lienen viimeisiä, joka on voinut aloittaa enkun valinnaisena c-kielenä 14-vuotiaana ja jättänyt sen kesken.
Lisään että olen korkeakoulutettu. Kauheeta sumplimistahan se opiskelu on ollut, koska paljon pitäisi lukea enkuksi.
Tunnen vaikka kuinka paljon. Ovat käyneet peruskoulun, mutta eivät osaa puhua englantia, vaikka ovat sitä koulussa opiskelleet.
Vierailija kirjoitti:
Joo, minä. 70-luvulla syntynyt. Lienen viimeisiä, joka on voinut aloittaa enkun valinnaisena c-kielenä 14-vuotiaana ja jättänyt sen kesken.
Kiinnostavaa, en tiennytkään että englanti on tullut pakolliseksi niin myöhään. Minä olen synytynyt -77, ja meillä englanti alkoi pakollisena viidennellä luokalla.
87-vuotiaan appeni. Hän on aikoinaan käynyt vain kansakoulun eikä koskaan opiskellut mitään kieliä.
Vierailija kirjoitti:
No mikä sulla oli sitten se kolmannella luokalla alkanut kieli? 1961 syntyneillä alkoi pakollinen vieraan kielen opetus kolmannella luokalla. Itse olen 1960 syntynyt, mutta kun olin niin pienessä koulussa että kolmosista ylöspäin oltiin samassa luokkatilassa, opettaja oli sitä mieltä, että samallahan me nelosetkin voidaan opetella enkkua.
En nyt varsinaisesti tunne, mutta itse ulkomailla asuvana olen hyvin usein törmännyt tilanteisiin joissa suomalaiset eivät osaa tai uskalla puhua englantia. En tiedä kummasta on kyse.
Nuoret yleensä jo osaa vallan mukavasti, vanhemmat ei. Että tuskin se nyt niin harvinaista on.
Olen erityisopettaja ja tunnen vaikka kuinka monta. Iältään 13-20+-vuotiaita. Kaikilla on kielellinen oppimisvaikeus tai kielellinen erityisvaikeus. Ahkerasti opiskelivat englantia erityisopetuksessa, mutta kun piuhat päässä ovat erilaiset kuin muilla niin ei vaan pysty. Ei sille voi mitään.
No ihan kaikki iäkkäämmät sukulaiseni. Uskon että ymmärtävät aika paljonkin (tv) mutta ei heillä ole ollut ympäristöä jossa sitä olisi puhuttu ikinä.
En minun suuressa perheessä . Mutta monta jotka eivät myöskään puhu ruotsia vaikka ovat täällä asuneet kymmeniä vuosia.
Tunnen joitakin eri-ikäisiä englantia taitamattomia. He kuuluvat kaikki siihen ryhmään, joille kieltenopiskelu on ollut todella työlästä. Eivät omaa ns. kielikorvaa.
Noloo.
Kun on peruskoulun käynyt, on i di oot ti, ellei vähintään kahta kieltä osaa äidinkielen lisäksi.
Turpa auki ja ähkimään, kyllä se siitä. Ja raajat ja eleet avuksi. Go go go go.
Jag hade ett egnahemshusprojekt och byggnadsmän kom från Jakobstad. Dom var ganska förtjusade då jag kommunikerade på svenska.
Dom tyckte inte vara medveten att svenskan är obligatorisk till alla finskspråkiga, liksom finsk är oblikatorisk till svenskatalande.
Jos/kun tulee virheitä, jatka. Niihin ei kuole. Jokainen ihminen arvostaa, kun yrität hänen kielellään puhua.
Ukkini luki oppikoulussa ruotsia ja saksaa. Samoin lukiossa matikkalinjalla. Valmistui Polilta DI: ksi osaamatta sanaakaan englantia.
Eikä kukaan suvusta häpeä häntä.
Vanhempieni aikaan kuulemma suosituin kieli lukiossa ruotsin lisäksi oli saksa eikä englanti. Niinpä toinen noista ei osannut juurikaan englantia edes vanhana kun oli opiskellut sitä pitkää saksaa ja ruotsia.
Suurinosa ei taida osata. Näkeehän sen tälläkin palstalla jos joku antaa tietoa mikä on englanninkielellä niin porukka ei lue sitä. Porukka on kotimaisen median varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa, en tiennytkään että englanti on tullut pakolliseksi niin myöhään. Minä olen synytynyt -77, ja meillä englanti alkoi pakollisena viidennellä luokalla.
Olen syntynyt 60- luvulla ja meillä englanti alkoi kansakoulun 3. luokalla. Niin eri tavalla Suomessa järjestettiin kouluasiat eri osissa maata. Tämä oli Uudellamaalla.