Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Argh! Yht`äkkiä poika 3,5v kastelee JOKA yö sänkynsä!!

07.10.2006 |

Alkaa hermot loppua.. Poika alkaa huutaa joka yö n. klo 3-5 aikaan " äiti, sänky on vähän märkä" . Ja koko sänky ui pissasta! Peitto, tyyny, patja, lakanat, kaikki vaihtoon - JOKA yö! Tän äipän pää on nyt siinä pisteessä, et kohta se halkee kiukusta - varsinkin silloin yöllä. Silloin lentää kaikki sellaiset sanat, jotka ei ole lapsen korvalle tarkoitettu (eikä muillekaan, enkä tosiaan ole itsestäni ylpeä!), ja poika saa kuulla kunniansa.

Olen kuullut, että elämän muutokset aiheuttaa moista, ja pojalla alkoikin naperokerho kuukaus sitten, ja samalla nää yökastelut. Lisäks menee useammat alushousutkin joka päivä, kun poika ei ehdi vessaan. Siis pissaa panttaa niin pitkään, että kun on ihan pakko vessaan lähteä, niin on jo myöhäistä - vähintään alushousut kastuu, usein myös päällishousut ja vessan lattiakin.

Miten pitkään tällaista voi jatkua?? Vaippojako tuolle pitää ostaa? Ei varmaan pariin vuoteen ole enää edes öisin vaippaa käyttänyt.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös on poika tuon 3,5v. Kesän oli kuiva nyt on sänky märkänä joka yö. Minä kyllästyin pesemään pyykkiä ja heräilemään kesken yö ja otin käyttöön vaipat. Vähän olen suunnitellut että jos seuraavaksi yrittäisi lahjontaa. Ostan kivan leimasimen ja sitten poika saa leiman joka yöstä kun vaippa ei ole märkä. Kun leimoja on minusta riittävästi (sovitaan joku määrä) poika saa jonkun kivan lelun autoa olen miettinyt. Sitten voitaisi yrittää ilman vaippaa.

Mutta nyt pidetään jokunen viikko vain vaippaa ja annetaan asian olla että ei ala kauheasti stressaamaan se kuitenkin vain pahentaa asiaa. Tytöt meillä ovat oppineet ihan itse kerrasta yökuiviksi joskus vahikoja sattui mutta ei joka yö.

Päivällä poika on kuiva housuja sitten kastuu siinnä pissatessa kyllä ihan kiitettävästi kun suihkii välillä mihin sattuu. Ilmeiseti näin pienillä yökastelu on vielä normaalia. Sitä kai aletaan tutkia vasta lähempänä kouluikää.

Vierailija
2/7 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytöllä käväs tuossa sellainen vaihe noin suunnilleen 3,5v että saattoi kastella yöllä, ei tosin joka yö mutta usein. Rauhattomat illat yms. lisäs ihan selkeesti mutta ne meni ohi sitten omalla painollaan, en laittanut vaippaa!! vaikka mielessä kyllä ehti käydä, tiedän on tosi tympeetä joka päiväinen pyykki ja tyynyt, täkit, patjat kaikki!

Apteekista saa sellaisia kroonikkovaippa-lakanoita, " saniteettilakana" , mikä laitetaan sänkyyn, sen päälläkin voi nukkua ei välttämättä tarvi lakanaa väliin, toinen puoli muovia ja toinen sellaista imupintaa, suosittelen!

Onkohan siellä kerhossa jotain sopeutumisvaikeutta vai meneekö ihan mielellään?

Itse luin täältä netistä jonkun kirjoituksen tuosta yökastelusta ja se on varsin tavallista alle 5v lapsilla..

sinna

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan siellä kerhossa jotain sopeutumisvaikeutta vai meneekö ihan mielellään?

Poika tykkää olla kerhossa, ja leikkiä uusien kavereiden kanssa, mutta ei hän sieltä minua päästä pois silmistään. Ollaan nyt neljä kertaa oltu siellä, ja viimeksikin sain sen koko 2h istua siellä myös. Olin sentään jo koko ajan eri huoneessa, mutta pari kertaa poika kävi varmistamassa, että enhän lähde mihinkään..

Vierailija
4/7 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eihän poika ole kipeä? Meillä nimittäin tiedän heti että korvatulehdus tulossa kun poika 4v pissaa sänkyyn. En tiedä nukkuuko silloin jotenkin sikeämmin. Myös pissatulehdus kannattaa ottaa huomioon. Lapsilla voi olla joskus aika oireeton ja helppo selvittää kun pyytää terkkarista lähetteen ja vie pissanäytteen. Toivottavasti ja luultavasti vain kuitenkin joku ohimenevä vaihe, mutta tiedän, tosi raivostuttavaa yöllä unenpöpperössä lakanoita vaihdella.

Pahimpina aikoina kun ollut joka yö sänky märkä olen petannut päällekäin kaksi petausta, iso muovitettu frotee vain väliin. On sitten helpompaa kun voi vain nypätä päällimmäiset lakanat pois ja sänky on valmis!

Vierailija
5/7 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin samanikäinen poika alkoi kevään ja kesän kuivan kauden jälkeen kastella joka yö. Juttelin tutun neuvolatädin kanssa ja ensimmäiseksi sanoi, että varsinkin pojalla saattaa piilevänä olla pissatulehdus, joten ehdotti testiä ensimmäiseksi. Tosin totesi heti jatkoon, että tuskin tulehdusta on, kun meillä kuitenkin päivällä sujui pissailut ihan hyvin. Toki lapsilla on erilaisia kehitysvaiheita, ja meilläkin poika juuri tuolloin nukkui sitte todella sikeästi, kun siihen asti oli aina itse herännyt pissahätään - siis niin sikeästi, että saatoimme vasta aamulla huomata, että jossain vaiheessa yötä oli tullut pissa ja housut oli jopa ehtiny jo vähän kuivahtaa!!

Toisekseen täti käski kokeilla yökasteluun ennen vaippaan siirtymistä seuraavia juttuja:

-päivän aikaan täytyy saada riittävästi juomista, jotta iltajuomiset jää mahdollisimman vähäksi

-pissattaminen siinä vaiheessa kun itse menee nukkumaan (meillä tapahtuu noin klo 11 tienoilla, ku poika nukkunu pari tuntia). Meillä poika kiukutteli aina jos vessaan vietiin pöntölle, joten nyt potta sängyn vieressä ja pissaa siihen lähes unissaan. Tämä on auttanut meillä, vaikka toki joskus tulee vahinkoja sitten myöhemmin yöllä. Vahinkojen varalle on toki hyvä olla patjaa suojaamassa muovitettu frotee, reilun kokoinen sellainen!

-pikkarit jalkaan yöhousujen alle. Tiukempi tunne saattaa herättää paremmin hätään

Pojilla nämä pissahommat vaan alkaa monesti sujua vähän myöhemmin oikein kunnolla. Mutta jo se että jossain vaiheessa on jo mennyt ihan hyvin on mielestäni ihan hyvä viite siitä, ettei mistään kovin pahasta ole kysymys ;)

Vierailija
6/7 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Mitä todennäköisimmin vahingot johtuvat viilenneestä säästä. Kokeilepa itse istua vaikka puoli tuntia kylmässä maassa ja pidätellä sen jälkeen. Voi olla vaikeaa aikuisellekin. :-) Tilannetta voi vähän helpottaa lisäämällä housuja mutta ei lasta kannata kuitenkaan hikeen asti hauduttaa.

Meillä molemmilla lapsilla sattui varsinkin yöllisiä vahinkoja kuivaksi oppimisen jälkeisenä syksynä kun ilmat viilenivät. Lapsen pitää tavallaan oppia vielä toinen kerta kuivaksi kun kylmä kausi alkaa. Aikaa meni meillä ehkä pari viikkoa.

Itse laitoin yöksi salaa vaipan kun lapsi oli nukahtanut. Tämä onnistuu, jos lapsi ei ole kovin herkkäuninen. Useimmat lapset kai ovat tosi syvässä unessa heti yöunille nukahtamisen jälkeen.

Salavaipassa oli itselläni se juoni, että lapsi luulisi menneensä unille ilman vaippaa ja ymmärtäisi herätä vessaan. Tiedä sitten, tepsikö mutta oppivat pian uudestaan kuiviksi.

Vierailija
7/7 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samanikäinen poika ja jostakin syystä välillä on kausia, että kastelee sänkynsä useampana yönä putkeen. En ole jaksanut asiasta juuri stressata.

Kun ensimmäinen " pissayö" on takana, osaan jo varautua seuraavana yönä, ja usein laitan lakanan alle pyyhkeitä ja joskus tuon muovitetun froteen. Ja pojan huoneeseen valmiiksi kuivia kamppeita jo illalla odottamaan. Sitten yöllä vain koko märkä kasa huithapeliin, poika usein jatkaa uniaan kunnolla heräämättä, ja kuivaa päälle. Mitä enemmän asiasta suuttuu, sitä pahemmaksi asia voi mielestäni mennä. Alitajunta kun voi saada lapsen kovastikin pelkäämään näitä vahinkoja. Vaippoja ei tulisi mieleenikään enää laittaa sen kerran kun niistä ollaan eroon päästy.