Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä kadonnut migreeni vanhemmiten? Mulla oli kauhea migreeni kaksikymmentä vuotta sitten

Vierailija
22.04.2022 |

mutta nyt pian 50-vuotiaana en oo kärsinyt siitä enää viiteen vuoteen.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Mun aurallisesta migreenistä on enää aura jäljellä, joskus harvoin migreenin näköhäiriö tulee, kestää 10-20 minuuttia mutta sitä ei seuraa särkyä, kuvotusta, sekavaa oloa ta mitään muita oireita kuten nuorena. Noin nelikymppisenä muuttui.

Sama. Aikaisemmin migreeni oli hirvittävää, todella kova päänsärky, oksetus, ääni-ja valoyliherkkyys. Nykyään tulee se aura pariksi minuutiksi silloin tällöin ja se häviää itsestään aika pian. N50

Mikä on AURA joka tulee migreenissä? Tulee mieleen raamatullinen sädekehä. Ei kai sellainen nyt tule migreenistä kärsivän pään päälle?

Sitä migreeniä ennakoivaa olotilaa: silmissä vilisevät kuviot, hajujen voimistuminen, huono olo jne, sitä kaikkea kutsutaan auraksi.

Vierailija
22/34 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Mun aurallisesta migreenistä on enää aura jäljellä, joskus harvoin migreenin näköhäiriö tulee, kestää 10-20 minuuttia mutta sitä ei seuraa särkyä, kuvotusta, sekavaa oloa ta mitään muita oireita kuten nuorena. Noin nelikymppisenä muuttui.

Sama. Aikaisemmin migreeni oli hirvittävää, todella kova päänsärky, oksetus, ääni-ja valoyliherkkyys. Nykyään tulee se aura pariksi minuutiksi silloin tällöin ja se häviää itsestään aika pian. N50

Mikä on AURA joka tulee migreenissä? Tulee mieleen raamatullinen sädekehä. Ei kai sellainen nyt tule migreenistä kärsivän pään päälle?

Mulla aura alkaa sokeana pisteenä. Jos juttelen jonkun kanssa, huomaan ensimmäiseksi, etten näe hänen kasvojaan. Menee siis näkökyky osassa näkökenttää. Sen jälkeen alkaa 5-10 minuutissa pieni välkkyvä pallo tai viiva näkökentässä ja migreenin edetessä se laajenee ja kasvaa 30min ajan. Lähetessään siitä erottaa sahalaidan, joka on kuin diskon valo, eri värejä ja valoja välkkyy nopealla tahdilla. Päänsärky, puutuminen ja huono olo alkaa, kun tuo välke etenee näkökentän sivuille ja lopulta häviää ns. takaviistoon, silloin säryt jää tunneiksi. Tätä on mun aurallinen migreeni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lapsesta asti useita kertoja vuodessa tai jopa viikossa toistuva paha migreeni, joka vain yhtäkkiä loppui 29-vuotiaana. Mikään ei ollut elintavoissani muuttunut silloin varmaan pariin vuoteen.

Vierailija
24/34 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auraoireita on tosi monenlaisia. Voi olla huimausta yms.... ja silmissä voi näkyä milloin mitäkin kuvioita.

Vierailija
25/34 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa kadonnut.Ehkä viimeisen kerran tullut 40-50 v.Aluksi 20v. tuli kun jouduin pyörittään kädellä monta tekstiili lappua päivässä.Tuli ensin se sahalaita ja sitten särky johonka auttoi särkylääke.Se alkoi puutumisella toisesta kädestä ja pää sitten toiseen käteen ja toi sahalaita jne.

Vierailija
26/34 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kadonnut. Olen 62-v. ja edelleen kärsin, onneksi harvakseltaan, aurallisesta migreenistä. Vetämätön olo kohtauksen jälkeen kestää 2 - 3 päivää, vaikkei päänsärky niin rajuna välttämättä tulekaan kuin nuorena. Aurana mulla on näköhäiriö, joka ilmenee puutoksena näkökentässä tai sahalaitana, tai sitten ihan vaan todella huono ja pyörryttävä olo enteilee migreeniä. Kaikki äänet ja hajut aistin paljon voimakkaammin verrattuna normaalioloon ja valot sattuu silmiin. Joskus 25 - 40-vuotiaana migreeniä oli vain ehkä kerran vuodessa, jos niinkään usein, sen jälkeen vähintään kerran kuussa ja nykyään taas harvemmin. Teini-iästä asti olen siitä kärsinyt.

Vierailija
27/34 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi kohtalotoverini sanoi, että sitten kun tulet vaihdevuosi-ikään, migreeni loppuu. Mutta sain ennen sitä beetasalpaajalääkityksen, ja sen jälkeen ei ole ollut yhtään migreenikohtausta, vain ennakko-oireita muutaman kerran.

Vierailija
28/34 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä tulee samaan tahtiin kuin ennenkin, ehkä 3-5 kertaa vuodessa mutta nykyään päätä särkee vain lievästi kun nuorena kipu oli todella kovaa. Myös se on muuttunut, että aurakuvio saattaa tulla useamman kerran peräkkäin kun aiemmin vain kerran.

Vierailija
29/34 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä tulee samaan tahtiin kuin ennenkin, ehkä 3-5 kertaa vuodessa mutta nykyään päätä särkee vain lievästi kun nuorena kipu oli todella kovaa. Myös se on muuttunut, että aurakuvio saattaa tulla useamman kerran peräkkäin kun aiemmin vain kerran.

Niin ja ikää on 47v.

Vierailija
30/34 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä odotellessa.

Vierailija
31/34 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurallinen migreeni on ollut vähentynyt.

Sain visiirin käytöstä viimeksi.

Maskista iriitin tyyppistä kipua silmien ympäristöön.

Olen 47v. Stressi, liian vähäinen uni ja jotkut ruoka-aineet voivat liittyä migreeniin.

Vierailija
32/34 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auraoireita on tosi monenlaisia. Voi olla huimausta yms.... ja silmissä voi näkyä milloin mitäkin kuvioita.

Minulla on ennen sahalaita yms. kuvioita tunne etten näe kunnolla. Pian tätä seuraavat.

Vierailija
33/34 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInulla on jäänyt kokonaan pois ikääntymisen ja stressittömän elämän myötä. Mikä helpotus!

Vierailija
34/34 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kun se alkoi vasta 30-vuotiaana.