Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten reagoisit, jos mies olisi salannut sinulta tulonsa/säästönsä?

Vierailija
22.04.2022 |

Salaisuusketjusta kopsattu:
"Kun mentiin yhteen, naisystäväni tienasi lähihoitajana enemmän kuin minä. Silloin sovittiin ettei rahalla ole merkitystä, pakoliset kulut puoliksi ja kumpikin käyttää omansa miten haluaa. Minun palkkani on hiljalleen noussut, ja nyt tienaan vähän enemmän.

Sain myös perintöä, jonka sijoitin. Nyt säästössä on 130 000 euroa, ja saan osinkoja viitisen tonnia vuodessa. Jos naisystävä tietäisi, hän alkaisi takuulla kinuamaan parempaa asuntoa jollain järjestelyllä, nyt kun säästöjeni ansiosta saisimme sellaisen hankittua. Tekisi mieli myös hevosta, puhumattakaan lomamatkoista.

On sanomattakin selvää etten anna säästöjäni tuhlarin käsiin. Hä saa rakkauteni kyllä, sehän on tärkeintä :)"

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja avovaimollani on molemmilla omat rahat ja säästöt. En tiedä, kuinka paljon hänellä on säästössä. Itselläni on vasta hieman vajaat 80 000,- euroa osakkeissa kiinni. Ja juuri nyt sattuu olemaan käteistä hieman yli 6000 euroa (myin veneen, maksu käteisellä). 

Meillä on molemmilla siis omat rahamme yhteisestä sopimuksesta. Yhdessä hoidetaan kyllä juoksevat kulut ja hankinnat. Minä saan parempaa palkkaa, joten maksan suhteessa sitten enemmän näistä kuluista. 

Vierailija
62/108 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pihi mies, jos viiden tonnin vuosittaisista osingoista ei tarjoa edes yhtä lomamatkaa vuodessa.

Mietityttäisi kyllä mitä/ketä varten jemmaa rahojaan.

Minä saan osinkoja ja vuokratuottoja vuodessa saman verran muttei tulisi mieleenkään lähteä rahoilla lomalla tai tarjota reissua kumppanille. Ne rahat sijoitetaan uudelleen eikä tuhlata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, meillä on vähän sama tilanne. Mies luulee että tienaan jotain 1500-1600e vaikka käteen jää 2800e, palkkaa, lapsien tuet Ja osingot. Minulla jää säästöön kuukaudessa n.1500e eli osingot vain kasvavat vuosivuodelta.. en nyt erityisesti salaa näitä asioita mutta emme niistä puhukaan.

Vierailija
64/108 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvä kun täällä myönnetään, että rahan perässähän sitä ollaan :DDDDDD

Rehellisyydestähän tässä on kyse. Itse loukkaantuisin nimenomaan siitä, että toinen salailee asioita. Rahaa en ole vailla.

No sitten sua ei haittaa että mies kertoo rahoistaan eikä edelleenkään käytä niitä "yhteiseen hyvään" vaan pitää itsellään.

Vierailija
65/108 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime yönä mietin, että alankin deittailla jatkossa naisia, mutta tää keskustelu kyllä selvitti mun pään tosi nopeesti. Ei kiitos, en ota kyllä naisiakaan riesoiksi. Vievät vielä rahat ja talon! :DDDDD

Vierailija
66/108 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoidat mukisematta omam osuutesi menoista eli 50% niin muu ei kuulu toiselle. Mistä tiedät millainen tilanne toisella on.

Vierailija
67/108 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hoidat mukisematta oman osuutesi menoista eli 50% niin muu ei kuulu toiselle. Mistä tiedät millainen tilanne toisella on.

Juuri näin.

Tosin kuten jo joku aiemmin mainitsi: on olemassa niin härskejä loisia, että hoitavat reilusti alle 50% ja säästävät mielummin kuin maksavat osansa.

Ja olisi myös mahdollista, että menot maksetaan palkkojen suhteessa, mutta pienempipalkkaisella on perinnön tms. seurauksena paljon enemmän pääomaa. Tällöinkin voi alkaa suurempaa % maksavasta homma tuntua lokittelulta.

Vierailija
68/108 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime yönä mietin, että alankin deittailla jatkossa naisia, mutta tää keskustelu kyllä selvitti mun pään tosi nopeesti. Ei kiitos, en ota kyllä naisiakaan riesoiksi. Vievät vielä rahat ja talon! :DDDDD

Aioit siirtyä miehistä naisiin vai peräkammarinpoika kuvitteli pääsevänsä naisen kanssa deiteille :D

Vierailija
69/108 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvä kun täällä myönnetään, että rahan perässähän sitä ollaan :DDDDDD

Rehellisyydestähän tässä on kyse. Itse loukkaantuisin nimenomaan siitä, että toinen salailee asioita. Rahaa en ole vailla.

No sitten sua ei haittaa että mies kertoo rahoistaan eikä edelleenkään käytä niitä "yhteiseen hyvään" vaan pitää itsellään.

Et niinkuin ymmärtänyt, että salailu oli se ongelma ja suhde saattaisi olla sen salailun takia katkolla, eikä nainen jäisi suhteeseen vaan mies saisi ihan yksin elää niiden rahojensa kanssa.

Mieshän tässä ei luota naiseen, kuka nainen sellaiseen suhteeseen haluaa jäädä? Iän myötä tällaisten miesten meno menee yhä hullummaksi ja naisen tulisi varmaan maksaa 100% yhteisistä menoista todistaakseen miehelle, ettei nainen ole lokkeilija.

Vierailija
70/108 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exä salasi minulta tulonsa ja säästönsä. Niinpä hänellä oli erossa melkoiset rahavarat.  Minulla ei, koska aasina olin maksanut kaiken muun, paitsi ruuan. Ja siitäkin kustansin itselleni kahvin ja leivänpäälliset, "koska ne olivat niin kalliita".  Voi surkeus nuorta ihmistä, miten tolvana sitä voikaan olla. Ja miten luottavainen.

Miehellä oli heti uusi, ja häämätkalle mentiin New Yorkiin.

Vierailija
71/108 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulut jaetaan miten sovitaan, mutta salailulle perustuva suhde ei ole ok.

Varsinkin jos aletaan miettiä lapsia, on molempien osapuolien hyvin tärkeä ymmärtää, mihin taloudelliseen tilanteeseen ne tehdään. Voi olla velkoja, joista ei ole kerrottu, mikä sitten vaikuttaa puolison kykyyn elättää lasta omalta osaltaan. Tai onko reilua laittaa toinen säästämään etukäteen, jotta tällä olisi edelleen varaa maksaa sama summa yhteisistä menoista yhteistä lasta kotona hoitaessaan, ja toisella onkin salaa varaa kuluttaa itseensä kuten ennenkin?

Vierailija
72/108 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihmisillä unohtunut todellisuus? :O

Siis 130 000 muka pieni summa?

Todellisuus on se, että suomessa 85% ihmisistä ei tule elämänsä aikana koskaan näkemään tuollaista summaa tilillään, kuin sen aikaa, kun maksaa asuntolainan jonka on saanut pankista.

Tutkimus kertoo, että normaalisti tienaava suomalainen ei välttämättä näe elämänsä aikana tilillään säästettynä edes vuosiansio summaansa tilillä ja keskiarvio taitaa olla 35000-40000 vuodessa. Jos olet ostanut omakotitalon nuorena pankkilainalla niin jossain vaiheessa, kun olet sen saanut maksettua niin saatat uuden asuntolainan ottaessa nähdä sen hetkenaikaa tilillä, kunnes ostat sen paremman asunnon. Kuollessa perikunta sitten myy asunnot ja näkee sen rahan ehkä hetkenaikaa.

Sitten on erikseen nämä 15% jotka ovat rikkaita ja heille tuo 130000 on taskurahaa.

Vierailija
73/108 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varallisuus ja ex-panokaverit on yksityisasia. Ei tarvitse kertoa toiselle.,

Vierailija
74/108 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että mieheni tienaa minua enemmän, hänellä on enemmän omaisuutta ja hän sai perinnön. Summia en tiedä eikä ne edes minulle kuulu. Olemme olleet yhdessä vuosikausia ja molemmilla on omat tulot ja omat menot. Yhteiset menot maksetaan suhteessa 2:3 ja lasten hankinnat maksaa se joka kerkeää.

Vierailija
75/108 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tiedä mieheni tuloista enkä säästöistä. Eikä minua kiinnosta. Maksan puolet yhteisistä kuluista ja omistan puolet asunnosta. Loput rahat voi kumpikin käyttää

niin kuin haluaa.

Vierailija
76/108 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Exä salasi minulta tulonsa ja säästönsä. Niinpä hänellä oli erossa melkoiset rahavarat.  Minulla ei, koska aasina olin maksanut kaiken muun, paitsi ruuan. Ja siitäkin kustansin itselleni kahvin ja leivänpäälliset, "koska ne olivat niin kalliita".  Voi surkeus nuorta ihmistä, miten tolvana sitä voikaan olla. Ja miten luottavainen.

Miehellä oli heti uusi, ja häämätkalle mentiin New Yorkiin.

Ette olleet naimisissa? Vai oliko avioehto? Muuten erossa kaikki avioliiton aikana tulleet säästöt menevät puoliksi. Jopa lottovoittokin menisi puoliksi. Puolison saama perintökin menee puoliksi jos testamentissä ei ole erikseen mainittu, että sen osuus ei koske puolisoa. Vai onko tilanne nykyään muuttunut?

Vierailija
77/108 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä todella petetty olo. Ei siksi, että haluaisin niitä rahoja, vaan siksi ettei toinen luota minuun. Jos mieheni puhuisi minusta niin kuin tuo kirjoittaja niin kyllä se olisi hirvittävän loukkaavaa. Toisaalta ajattelisin että miten tunnen puolisoni noin huonosti, mitä muuta hän salailee.

Vierailija
78/108 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki tilit ovat yhteisiä, enkä usko, että puoliso mitenkään pystyisi salaamaan minulta mitään. Tiedän palkat ja kaikki tulot ja tilisiirrot, joten tottahan tietäisin, jos rahaa "katoaisi" johonkin. En ymmärrä edes miksi hän haluaisi salata minulta mitään. Kaikki rahaan ja talouteen liittyvä toiminta on meillä ollut aina avointa, ja niistä keskustellaan säännöllisesti. Kumpikaan ei tuhlaa, eikä käytä rahaa holtittomasti.

Vierailija
79/108 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on suurehko salkku ja miehellä muita omistuksia, joista minulla ei ole mitään tietoa. Ei rahalla ole merkitystä - outo aloitus. Niin siis miehelläni ei ole tästä salkustani mitään tietoa, ei ole ollut mitään syytä asiasta puhua. Ei hän ole kiinnostunut sijoittamisesta, joten ei syytä puhua.

Vierailija
80/108 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ihmisillä unohtunut todellisuus? :O

Siis 130 000 muka pieni summa?

Todellisuus on se, että suomessa 85% ihmisistä ei tule elämänsä aikana koskaan näkemään tuollaista summaa tilillään, kuin sen aikaa, kun maksaa asuntolainan jonka on saanut pankista.

Tutkimus kertoo, että normaalisti tienaava suomalainen ei välttämättä näe elämänsä aikana tilillään säästettynä edes vuosiansio summaansa tilillä ja keskiarvio taitaa olla 35000-40000 vuodessa. Jos olet ostanut omakotitalon nuorena pankkilainalla niin jossain vaiheessa, kun olet sen saanut maksettua niin saatat uuden asuntolainan ottaessa nähdä sen hetkenaikaa tilillä, kunnes ostat sen paremman asunnon. Kuollessa perikunta sitten myy asunnot ja näkee sen rahan ehkä hetkenaikaa.

Sitten on erikseen nämä 15% jotka ovat rikkaita ja heille tuo 130000 on taskurahaa.

15% rikkaita?? Kyllä rikkaita on Suomessa paljon vähemmän. Arviolta 48.000 suomalaisen varallisuus on yli miljoonan. Se on 0,87% kaikista suomalaisista eli alle 1%. Eikä valtaosalle heistäkään 130.000 eur ole taskuraha.