Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK valintakoe kevät 2022

Vierailija
22.04.2022 |

Yhteishaku meni jo, nyt valintakokeet edessä! Minne laitoitte hakemusta ja oletteko jo aiemmin hakeneet? Menettekö ensikertalaisina vai ei-ensikertalaisina? Kuinka olette valmistautunut pääsykokeisiin?

Joka tapauksessa tsemppiä meille kaikille! :)

Kommentit (2045)

Vierailija
161/2045 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei mikä on amk toisen vaiheen koe? Oon nähny porukan puhuvan siitä muutaman kerran, mut en ainakaan tälle vuodelle löydä tietoa siitä. Onko se vanha käytäntö? Vai pitääkö tässä olla vielä valmistumassa maholliseen toiseen pääsykokeeseen, riippuen miten eka menee? 🙉 Siis oon yrittäny ehtiä tietoa netistä, mut en löytäny semmosta vastausta, joka antas selvyyttä itelle tähän. Oon siis ihan uus näissä kokeissa, nii ei löydy mitään aikasempaa tietoa.

Se koski vain ekaa koronakevättä 2020, kun tavanomaiset pääsykokeet eivät olleet mahdollisia.

Ensimmäinen koe tehtiin kotona ja vain parhaat kutsuttiin paikan päälle lähikokeeseen. Näin saatiin osallistujien määrä karsittua minimiin.

Onhan niissä kohteissa, joihin ei saada tarpeeksi aloittajia joskus täydennyshaku sen jälkeen kun todistuksella ja valintakokeessa sisään päässeet ovat joko ottaneet tai hylänneet opiskelupaikkansa. Tämä on joskus heinä-elokuussa ja tosiaan ne tiettyjen koulutusten jämäpaikat ovat jaossa. Tiedän tyypin joka pääsi opiskelemaan inssiksi tämän täydennyshaun ja siihen liittyvän valintakokeen kautta. Kai näistä täydennyshauista ilmoitetaan siellä opintopilun sivuilla

Tämä vuonna mahdolliset lisähaut on 2.8-25.8. Kannattaa seurailla näitä, josko sattuisi paikkoja jäämään .

Millanen on se lisähaku? Ja onko sillä kans jotain valintakoe?

Vielä ei ole paljoa tietoa tämän kesän lisähausta. Tästä voi katsoa esimerkiksi mitä XAMKin sivuilla kerrotaan.

https://www.xamk.fi/koulutus/lisahaku/

Näköjään tuo lisähaun valintakoe järjestetään siellä AMK ssa, missä ne tyhjät paikat on?

Vierailija
162/2045 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko jollain sitä kansanedustaja tehtävää päätöksentekotaidoissa? Mitä ootte vastannu siihen? Itse tein kokeen ke iltapäivällä :)

Ai se, missä oli mies joka oli joko:

- Kansanedustaja

- Kansanedustaja ja isä

- Keskustan kansanedustaja

- Eronnut kansanedustaja

Siinä kysyttiin, mikä oli todennäköisesti tosi.

Tämä on todennäköisyyslaskelmaa, joten jos joku vaihtoehdoista oli tosi, hänen oli pakko olla kansanedustaja, koska se oli ainoa asia, mikä oli jokaisessa vaihtoehdossa.

Joo just tämä, ja meni se sitten oikein :)

Entä se lasten harrastus juttu että millä reitillä teatteria harrastava lapsi joutuu odottamaan pisimpään harrastuksen alkua? Teatteri alkoi kaikista harrastuksista myöhäisimpään aikaan ja kodin ja harrastuksen matka ajallisesti oli 10min. Tähän oli mielestäni kaksi sopivaa vastausvaihtoehtoa, jos sitten ei jäänyt jotain yksityiskohtaa huomaamatta 🤔

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/2045 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku sano, että millainen valintakoe on suuhygienistin hakeville? Eli pakollisten koe osioiden lisäksi mitä muita osioita tulee?

Matikka, tunnetaidot ja eettiset taidot.

Vierailija
164/2045 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei mikä on amk toisen vaiheen koe? Oon nähny porukan puhuvan siitä muutaman kerran, mut en ainakaan tälle vuodelle löydä tietoa siitä. Onko se vanha käytäntö? Vai pitääkö tässä olla vielä valmistumassa maholliseen toiseen pääsykokeeseen, riippuen miten eka menee? 🙉 Siis oon yrittäny ehtiä tietoa netistä, mut en löytäny semmosta vastausta, joka antas selvyyttä itelle tähän. Oon siis ihan uus näissä kokeissa, nii ei löydy mitään aikasempaa tietoa.

Se koski vain ekaa koronakevättä 2020, kun tavanomaiset pääsykokeet eivät olleet mahdollisia.

Ensimmäinen koe tehtiin kotona ja vain parhaat kutsuttiin paikan päälle lähikokeeseen. Näin saatiin osallistujien määrä karsittua minimiin.

Onhan niissä kohteissa, joihin ei saada tarpeeksi aloittajia joskus täydennyshaku sen jälkeen kun todistuksella ja valintakokeessa sisään päässeet ovat joko ottaneet tai hylänneet opiskelupaikkansa. Tämä on joskus heinä-elokuussa ja tosiaan ne tiettyjen koulutusten jämäpaikat ovat jaossa. Tiedän tyypin joka pääsi opiskelemaan inssiksi tämän täydennyshaun ja siihen liittyvän valintakokeen kautta. Kai näistä täydennyshauista ilmoitetaan siellä opintopilun sivuilla

Tämä vuonna mahdolliset lisähaut on 2.8-25.8. Kannattaa seurailla näitä, josko sattuisi paikkoja jäämään .

Millanen on se lisähaku? Ja onko sillä kans jotain valintakoe?

Suosituimpia aloja siinä lisähaussa ei luonnollisesti ole, kun ne paikat on otettu vastaan. Lähinnä noissa maakunnissa näitä vapaita paikkoja on tai sitten ruåttinkielisissä amkeissa jotain täällä etelässäkin.

Vierailija
165/2045 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vitsi tää odottaminen!

Haluisin jo tulokset, että tää piina loppuisi!

428

Vierailija
166/2045 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi vitsi tää odottaminen!

Haluisin jo tulokset, että tää piina loppuisi!

428

Kolme viikkoa vielä!

Ainakin viime vuonna tuloksia alkoi tulla juhannusviikolla.

Vierailija
167/2045 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku sano, että millainen valintakoe on suuhygienistin hakeville? Eli pakollisten koe osioiden lisäksi mitä muita osioita tulee?

Matikka, tunnetaidot ja eettiset taidot.

Millanen osio on se tunnetaidot ja eettiset taidot? Eli millaiset kysymykset niissä tulee?

Vierailija
168/2045 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko jollain sitä kansanedustaja tehtävää päätöksentekotaidoissa? Mitä ootte vastannu siihen? Itse tein kokeen ke iltapäivällä :)

Ai se, missä oli mies joka oli joko:

- Kansanedustaja

- Kansanedustaja ja isä

- Keskustan kansanedustaja

- Eronnut kansanedustaja

Siinä kysyttiin, mikä oli todennäköisesti tosi.

Tämä on todennäköisyyslaskelmaa, joten jos joku vaihtoehdoista oli tosi, hänen oli pakko olla kansanedustaja, koska se oli ainoa asia, mikä oli jokaisessa vaihtoehdossa.

Joo just tämä, ja meni se sitten oikein :)

Entä se lasten harrastus juttu että millä reitillä teatteria harrastava lapsi joutuu odottamaan pisimpään harrastuksen alkua? Teatteri alkoi kaikista harrastuksista myöhäisimpään aikaan ja kodin ja harrastuksen matka ajallisesti oli 10min. Tähän oli mielestäni kaksi sopivaa vastausvaihtoehtoa, jos sitten ei jäänyt jotain yksityiskohtaa huomaamatta 🤔

Tuohon harrastuskysymykseen en vastannut ollenkaan, tuossa vaiheessa alkoi porukka lähteä salista ja alkoi kauhea hälinä. Meni aivot ihan lukkoon

Vierailija
169/2045 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vastasin paineen alla harrastuskysymykseen niin, että lapsi olisi viety klo 17.00 alkavan harrastuksen jälkeen omaan harrastukseen, jolloin alkamisen odottamisaika olisi minun logiikalla pisin? 

Vierailija
170/2045 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vastasin paineen alla harrastuskysymykseen niin, että lapsi olisi viety klo 17.00 alkavan harrastuksen jälkeen omaan harrastukseen, jolloin alkamisen odottamisaika olisi minun logiikalla pisin? 

Mä vastasin myös samoin. Jätin tuon tehtävän viimeiseksi jotta sain ajatuksen kanssa kunnolla miettiä. Kello valitettavasti tikitti kovasti, joka toi painetta.

Vierailija
171/2045 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea vastaus oli että pisimpään odotti kun lapI vietiin ensimmäisenä omaan harrastukseen ja viimeinen harrastus oli 17:00 alkava. Minun tehtävässä lapsen harrastus alkoi klo18, joten näin tuli pisin odotusaika (lapsi taisi olla jo ennen klo16 odottelemassa tällä reitillä)

Vierailija
172/2045 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea vastaus oli että pisimpään odotti kun lapI vietiin ensimmäisenä omaan harrastukseen ja viimeinen harrastus oli 17:00 alkava. Minun tehtävässä lapsen harrastus alkoi klo18, joten näin tuli pisin odotusaika (lapsi taisi olla jo ennen klo16 odottelemassa tällä reitillä)

Mulla oli tää sama ja itse löysin vastausvaihtoehdoista kaksi vaihtoehtoa joissa kyseinen lapsi viedään ekana omaan harrastukseen, joten oliko näitten vaihtoehtojen välillä jotain ratkaisevaa eroa kumpi oli oikein vai oliko molemmat? Itse vastasin jälkimmäisen joissa tämä lapsi vietiin ekana harrastukseen.

Vierailija
173/2045 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli tää sama ja itse löysin vastausvaihtoehdoista kaksi vaihtoehtoa joissa kyseinen lapsi viedään ekana omaan harrastukseen, joten oliko näitten vaihtoehtojen välillä jotain ratkaisevaa eroa kumpi oli oikein vai oliko molemmat? Itse vastasin jälkimmäisen joissa tämä lapsi vietiin ekana harrastukseen.

Oli niissä ero. Se oli oikein, missä lapsi vietiin viimeisenä ekana alkavaan harrastukseen.

Vierailija
174/2045 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli niissä ero. Se oli oikein, missä lapsi vietiin viimeisenä ekana alkavaan harrastukseen.

Miten tämän ekana viedyn lapsen tilanteeseen vaikutti se missä järjestyksessä seuraavat lapset viedään omiin harrastuksiin, jos hänet kuitenkin viedään ensimmäisenä jolloin hänen odotus aikansa on silloin pisin suhteessa omaan harrastukseen joka alkoi klo 18?

Vierailija
175/2045 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kellään sellasta tehtävää, että taikurilla oli kolme laatikkoa: vihreä, punainen ja sininen. Sitten oli jotain vaihtiehtoja.. Kysymys kuulu jotenki, että mitä lisätietoa tarvitsee tehtävän ratkaisuun. Oliko teidän mielestä vastausvaihtoehdoissa oikeaa vastausta?

Vierailija
176/2045 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kaksi muuta lasta myös vähintään varttia aikasemmin paikalla, kun 18 alkava vietiin ekana?

Vierailija
177/2045 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni se väärin, koska unohin et siinä kysyttiin missä laatikossa nimenomaan salmiakit oli. 😢 Mut olis tarvittu joko 1 ja 3, tai 2 ja 3. 2 ja 3 vaihtoehtoo siellä ei muistaakseni ollu. Mut ai että kisimmittää, kun unohin et vaan sen yhen laatikon väri piti selvittää.

Vierailija
178/2045 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain ainakin salmiakkien laatikon värin selville ilman lisätietoa, niin ihmettelin, mihin sitä lisätietoa tarvitaan? Vaihtoehdoissa ei ollu tämmöstä valintaa.

Vierailija
179/2045 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaa kertaa käynyt valintakokeessa täällä hei...tuleeko tuloksista joku viesti vai pitääkö kytätä jotain sivustoa?

Mielestäni koe oli aika vaikea, odotukset ei ole korkealla....

Vierailija
180/2045 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompa? kirjoitti:

Oliko kellään sellasta tehtävää, että taikurilla oli kolme laatikkoa: vihreä, punainen ja sininen. Sitten oli jotain vaihtiehtoja.. Kysymys kuulu jotenki, että mitä lisätietoa tarvitsee tehtävän ratkaisuun. Oliko teidän mielestä vastausvaihtoehdoissa oikeaa vastausta?

Joo, se vastaus oli tarvitaan lisätieto 2 sekä joko 1 tai 3!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä