AMK valintakoe kevät 2022
Yhteishaku meni jo, nyt valintakokeet edessä! Minne laitoitte hakemusta ja oletteko jo aiemmin hakeneet? Menettekö ensikertalaisina vai ei-ensikertalaisina? Kuinka olette valmistautunut pääsykokeisiin?
Joka tapauksessa tsemppiä meille kaikille! :)
Kommentit (2045)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli eka kertaa päivittyny vipuseen nuo omien hakukohteiden tilastot. Reilussa viikossa ei oo paljoa muutoksia tullu. Nyt vaan alkoi enemmän ärsyttää, että opiskelupaikan vastaanottajien määrä lisääntyny ja mun varasija ei muutu.
Vain ylimpiä toiveita voi toistaiseksi hyväksyä, joten kukaan ei voi hyväksyä paikkaa niin, että poistuisi sinun edestäsi varasijajonosta.
Mutta jos se mun edessä oleva saakin paikan omasta ykköstoiveesta, niin eikös se poistu mun edestä. Eihän muuten kellään varasijat liikkuis vai miten se menee?
Varasijat liikkuu enemmän sitten kun koko haku on valmis eli kaikki tulokset on tulleet ja ihmiset pääsee ottamaan vastaan ja hylkäämään muiltakin hakutoiveilta kuin ykköseltä paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hitto. Aikaisemmin varasijat tippui 8. -> 2. mut nyt kun pääsykoevalinnoista on tullut tuloksia niin ei ole tippunut enää ollenkaan 🥺 Oon surkeana kun oon niin lähellä ja ajattelin et todistusvalinnat tiputtaisi pisteitä.
Mikä ala? DIA
Haku ei vielä ole valmis.Ammattikorkeakoulu restonomi
Restonomiksi voi hakea myös tuolla "uudella" valintakurssilla eli teet 5op edestä tehtäviä/motivaatiohaastattelu yms. jos teet hyvin niin pääset opiskelemaan.
Näyttää olevan hyvä uudistus ja yleistyvän entisestään. Tuohon suuntaan olisi muutenkin hyvä mennä. Antaa ensimakua opinnoista ja samalla antaa koululle kuvaa sinusta opiskelijana, sekä kiinnostaako sinua oikeasti kyseinen opinto. Samalla haastatteluiden kautta käy ilmi oletko sopiva koko alalle.
Onko tuo Tamkissakin?
Nopeasti kun googletin restonomi valintakurssi niin taisi olla tamkin ja savonian linkit ensimmäisinä.
https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/palveluliiketoiminnan-tutkinto…
Tosiaan tuolla on tuosta, että yhteishakuaikaan haettaisiin myös valintakurssille. "Valintakurssi on palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelmaan kuuluva 5 opintopisteen laajuinen opintojakso. Valintakurssi järjestetään aikavälillä 11.4. klo 8.00 - 20.5. klo 15.00 ja toteutetaan Tampereen ammattikorkeakoulun Moodle verkko-oppimisympäristössä." ja sitten kurssin sisältö perässä.
Tosin tuossa valintakurssissa oli myös "Restonomi (AMK) -monimuotototeutukseen on rajattu pohjakoulutusvaatimus. Hakukelpoisuuden antaa:
Matkailu-, ravitsemis- ja talousalan ammatillinen toisen asteen tai opistoasteen tutkinto,
Tekniikan alan kiinteistöpalveluiden ammatillinen toisen asteen tai opistoasteen tutkinto tai
Elintarvikealan ammatillinen toisen asteen tai opistoasteen tutkinto."
Voisin kuvitella että uusi haku olisi nyt syksyllä myös tuohon valintakurssiin. Sen voi kätevästi tehdä siinä samalla, kun odottelet yhteishaun pääsykokeisiin.
Nopeasti kun noita joitain valintakursseja olen katsellut eri aloilta vaikkapa arkkitehdiksi tai restonomiksi tai tradenomiksi tai vaikkapa sairaanhoitajaksi/terveydenhoitajaksi niin niihin pitää olla jokin pohjakoulutus joka liittyy jotenkin alaan.
Yritän katsoa opintopolkua vasta seuraavan kerran ensi viikon perjantaina, jolloin kaikki koetulokset tulevat. Ei ole varasijat tänään liikkunut.. 🙈
Syksyn kohteita on jo runsain mitoin Opintopolussa.
https://opintopolku.fi/konfo/fi/haku?koulutustyyppi=amk-alempi&order=de…
Hakuhan alkaa jo ihan kohta, parin kuukauden päästä.
Restonomikin löytyi, mutta ei juuri Tampereelle.
Vierailija kirjoitti:
Entä sosionomi ja Oulu 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sosionomi ja Oulu 😊
Siitähän ne linkistä näkee.
Ei näyttänyt olevan Oulusta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sosionomi ja Oulu 😊
https://www.oamk.fi/fi/koulutus/ammattikorkeakoulututkinnot/sosionomi-a…
Näyttäisi olevan syksyn haussa sosionomikin.
Olen ensikertalainen ja haen pääsykoe valinnalla sisään. Ensikertalaisten kiintiö on valintakoe valinnalla 7 ja yhteensä koulutukseen valitaan 30.
Olen jonossa tällä hetkellä 15. Onko nämä kaikki edellä olevat jonossa näihin 7 paikkaan? Eli onko kaikilla kiintiöillä oma jono? Voiko joku olla myös sijalla 15 esim ei-ensikertalaisena pääsykoe valinnalla?
Aivot poksahtaa kirjoitti:
Olen ensikertalainen ja haen pääsykoe valinnalla sisään. Ensikertalaisten kiintiö on valintakoe valinnalla 7 ja yhteensä koulutukseen valitaan 30.
Olen jonossa tällä hetkellä 15. Onko nämä kaikki edellä olevat jonossa näihin 7 paikkaan? Eli onko kaikilla kiintiöillä oma jono? Voiko joku olla myös sijalla 15 esim ei-ensikertalaisena pääsykoe valinnalla?
On oma jono kaikkiin. Olet myös kaikkien kiintiössä jonossa, mutta siinä sijoituksesi todennäköisesti on huonompi kuin tuo 15.
Paljonkohan nuo varasijat yleensä liikkuu? Olen 1. Hakukohteeseeni kokeella varasijalla 34, mutta sain kokeesta 10 pistettä vähemmän kuin atm alimmat hyväksytyt. Sain kummiskin 2. Vaihtoehdosta paikan ja asunto pitäisi nyt irtisanoa jos muutto tulee uudelle paikkakunnalle. Eikai ne noin paljoa liiku? Tekniikan ala kyseessä
Vierailija kirjoitti:
Paljonkohan nuo varasijat yleensä liikkuu? Olen 1. Hakukohteeseeni kokeella varasijalla 34, mutta sain kokeesta 10 pistettä vähemmän kuin atm alimmat hyväksytyt. Sain kummiskin 2. Vaihtoehdosta paikan ja asunto pitäisi nyt irtisanoa jos muutto tulee uudelle paikkakunnalle. Eikai ne noin paljoa liiku? Tekniikan ala kyseessä
Vaikee tietää varmaksi mitään. Riippuu sisäänottomäärästä ja miten muut on saanu ja hakenu paikkoja. Kaukanahan tuo sun varasija on, mutta on kait joskus kaukaiseltakin varasijalta paikkoja saatu.
Milloin pystyy ottaa muilta sijoilta kuin 1. paikkoja vastaan? Onko yliopistojen isoja tuloksia vielä tullut? 😊
Vierailija kirjoitti:
Tosi vaikea sanoa kun yliopistojen tekniikan DIA-haun valintakoevalinnat ei ole tulleet. Toki tekniikan alalla se valintakoekiintiö on vain 30% paikoista.
Vierailija kirjoitti:
Milloin pystyy ottaa muilta sijoilta kuin 1. paikkoja vastaan? Onko yliopistojen isoja tuloksia vielä tullut? 😊
Esim. DIA-haku ei ole vielä valmis. Olikohan se 8/7 jälkeen kun voi ottaa muitakin paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Tästä näkyy mitkä valintakoekiintiö kset on tullut
https://www.utu.fi/fi/opiskelijaksi/tulokset/julkaistut-tulokset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi vaikea sanoa kun yliopistojen tekniikan DIA-haun valintakoevalinnat ei ole tulleet. Toki tekniikan alalla se valintakoekiintiö on vain 30% paikoista.
Tulisipa nämä DIA-haun tulokset jo. Itse en hakenut, mutta jännitän toisen puolesta, joka on nyt varasijalla 9
Aapua! Olen nyt 1. varasijalla Haagaan it-tradenomi monimuoto ja vielä ei-ensikertalainen! Ajattelin, ettei ole mahdollisuuksia, mut on toivo herännyt, vaikka ei uskalla vielä luottaa kuitenkaan!
Vierailija kirjoitti:
Aapua! Olen nyt 1. varasijalla Haagaan it-tradenomi monimuoto ja vielä ei-ensikertalainen! Ajattelin, ettei ole mahdollisuuksia, mut on toivo herännyt, vaikka ei uskalla vielä luottaa kuitenkaan!
Eiköhän tuosta pääse, kunhan kauppis tulee.
Huvittaa itseäni, kun käyn malttamattomana joka päivä opintopolussa katsomassa onko lisää tuloksia tullut. Lähden opiskelemaan syksyllä työn ohessa monimuotona, yksi paikka on varmistunut. Varmaan jouluun mennessä tämä malttamattomuus on vaihtunut jo kokopäivätyössä käyvän, perheellisen ihmisen väsymykseksi. 😂
Voihan ne sun edessä jonossa olevat olla hakeneet tuohon kohteeseen minä tahansa hakutoiveenaan. Toki jokainen jolle järjestyy paikka ylemmistä hakutoiveistaan on poissa sinun edestäsi varasijoilta.