AMK valintakoe kevät 2022
Yhteishaku meni jo, nyt valintakokeet edessä! Minne laitoitte hakemusta ja oletteko jo aiemmin hakeneet? Menettekö ensikertalaisina vai ei-ensikertalaisina? Kuinka olette valmistautunut pääsykokeisiin?
Joka tapauksessa tsemppiä meille kaikille! :)
Kommentit (2045)
Vierailija kirjoitti:
Voi hitto. Aikaisemmin varasijat tippui 8. -> 2. mut nyt kun pääsykoevalinnoista on tullut tuloksia niin ei ole tippunut enää ollenkaan 🥺 Oon surkeana kun oon niin lähellä ja ajattelin et todistusvalinnat tiputtaisi pisteitä.
Ja siis alin hyväksytty on 109 ja itse oon sijalla 2. pisteillä 108 ensikertalaisena. Sitä oon pohtinut et voiko mun takana jonossa olla ihmisiä jotka on samalla sijalla ja pisteillä? Et sen takia en pääse ku siel ois iso porukka.
Vierailija kirjoitti:
Voi hitto. Aikaisemmin varasijat tippui 8. -> 2. mut nyt kun pääsykoevalinnoista on tullut tuloksia niin ei ole tippunut enää ollenkaan 🥺 Oon surkeana kun oon niin lähellä ja ajattelin et todistusvalinnat tiputtaisi pisteitä.
Mikä ala? DIA
Haku ei vielä ole valmis.
Sain äikästä täydet pisteet ja enkusta melkein täydet, harmi että matikka ja logiikka meni niin huonosti... No, syksyllä ja ensi keväänä uutta matoa koukkuun jos en pääse nyt toiskertalaisena todistuksella sisälle (kuten tuskin pääsen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa mikä vei tunneälyssä pisteitä kun monet saaneet täydet, ei tosin paljoa täysistä puutu mutta kuitenkin. Veikkaisin kuva tehtäviä, jotka oli odotettua haastavampia.
En tiedä mut itselle helpoin osio
Mitenhän noita osioita vois parantaa seuraavaa valintakoetta varten 🤔 itsellekki piti olla helppo mutta ei täysiä silti tullu.
Vierailija kirjoitti:
Sain äikästä täydet pisteet ja enkusta melkein täydet, harmi että matikka ja logiikka meni niin huonosti... No, syksyllä ja ensi keväänä uutta matoa koukkuun jos en pääse nyt toiskertalaisena todistuksella sisälle (kuten tuskin pääsen).
Matikka ja logiikka kans huonoiten suhteessa odotuksiin 😓 sekä tunneäly.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matikka ja logiikka kans huonoiten suhteessa odotuksiin 😓 sekä tunneäly.
Itse osasin vähän odottaa matikasta huonoja pisteitä, koska en siihen kerrannut ollenkaan. Olen kyllä yllättynyt, että sain matemaattis-luonnontieteellisestä yli 10 pistettä, vaikka arvasin kaikki yhtä lukuunottamatta :'D Eettiset taidot oli sellainen, mistä yllätyin, miten huonosti meni :/ tai jo kokeen jälkeen tiesin, että huonosti meni, joten pisteet eivät olleet yllätys, mutta se oli yllätys, että se tuntui niin vaikealta. Mutta kielistä olen kyllä vähän ylpeä, koska varsinkin enkku taisi olla monelle hankala?
Hui, mun 3. hakukohteen varasija tippunut eilisestä 11 -> 7! 2. hakukohde ei ole liikkunut ollenkaan, varasija 12😩
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis alin hyväksytty on 109 ja itse oon sijalla 2. pisteillä 108 ensikertalaisena. Sitä oon pohtinut et voiko mun takana jonossa olla ihmisiä jotka on samalla sijalla ja pisteillä? Et sen takia en pääse ku siel ois iso porukka.
Voi olla niinkin. Yleensä just siinä kohtaa mihin sisäänpääsypisteraja osuu on todella paljon ihmisiä pienin oiste-eroin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa mikä vei tunneälyssä pisteitä kun monet saaneet täydet, ei tosin paljoa täysistä puutu mutta kuitenkin. Veikkaisin kuva tehtäviä, jotka oli odotettua haastavampia.
En tiedä mut itselle helpoin osio
Mitenhän noita osioita vois parantaa seuraavaa valintakoetta varten 🤔 itsellekki piti olla helppo mutta ei täysiä silti tullu.
Jotkut täällä ovat mainostaneet jotain valmennuskursseja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala? DIA
Haku ei vielä ole valmis.
Ammattikorkeakoulu restonomi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla niinkin. Yleensä just siinä kohtaa mihin sisäänpääsypisteraja osuu on todella paljon ihmisiä pienin oiste-eroin.
Mut eihän tossa ole mitään reilua että ilmoittavat et mä olen toisella sijalla ja pääsemässä ekan jälkeen ja sit mun kans samalla sijalla olisikin porukka ihmisiä?? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut eihän tossa ole mitään reilua että ilmoittavat et mä olen toisella sijalla ja pääsemässä ekan jälkeen ja sit mun kans samalla sijalla olisikin porukka ihmisiä?? 🤔
Siihen on sääntöjä, miten tasapistetilanteissa jonon järjestys määritetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä oli joku juttu, millä valitaan kuka pääsee sisään jos moni jakaa saman varasijan. Ammattikorkeakouluun.fi- sivustolta taitaa löytyä vastaus. Voin linkittää myöhemmin tuon varasijojen liikkumisen, kunhan ehdin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut täällä ovat mainostaneet jotain valmennuskursseja
Kuuluukohan näihin tuo tunneäly myös? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäs sille voi jos koe ei ole erotellut riittävästi tai on paljon hakijoita kohteeseen. Toivottavasti kumminkin jono etenisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäs sille voi jos koe ei ole erotellut riittävästi tai on paljon hakijoita kohteeseen. Toivottavasti kumminkin jono etenisi.
Hain pelkästään todistuksella eli en puhu pääsykoejonosta ja lisäksi alalle ei ole kovaa tunkua. Seurasin myös jo aikaisemmin miten varasijat liikkui eikä sielä ollut millään pisterajalla montaa hakijaa.
En saanut opiskelupaikkaa ja nyt katselen polkuopintoja. Mietin mikä idea näissä Diakin polkuopinnoissa on?
"Jos valitset avoimessa ammattikorkeakoulussa suoritettaviksi opinnoiksi kokonaisen lukukausi- tai lukuvuosipaketin, kutsutaan sitä polkuopiskeluksi. Polkuopinnoista hakeudutaan tavallisesti tutkintoon johtavaan koulutukseen.
Lukukausiopinnot kestävät yhden lukukauden, laajuus n. 30 op. Ensimmäisen lukukauden opintokokonaisuus on tarkoitettu sekä niille, jotka aikovat myöhemmin hakea tutkinto-opiskelijaksi yhteishaussa, että niille, jotka tavoittelevat avoimen amk:n opintojen antamaa suorahaun hakukelpoisuutta."
ja sitten:
"Jos olet suorittanut avoimessa ammattikorkeakoulussa vähintään 59 opintopisteen laajuiset koulutuskohtaiset opinnot, voit hakea Diakin AMK-tutkintoon johtaviin koulutuksiin avoimen AMK:n erillishaun kautta."
Niin eli tarjotaan puolen vuoden opintoja joista saa 30 op, mutta sitten niillä ei kuitenkaan voi hakea tutkinto-opiskelijaksi koska pitäisikin olla 59 op? Mikähän idea tällaisissa opinnoissa on? Kenelle nämä on tarkoitettu?
Helle käy heimoon, joten tuskastutan itseäni lisää seuraamalla miten varasijat liikkuu.
Minut on hyväksytty todistusvalinnalla toiseen hakukohteeseen ja ensimmäiseen tuskin pääsen, vaikka olen sijalla 6. En mennyt valintakokeeseen ja nyt vain malttamattomana odotan, että voisin hyväksyä opiskelupaikan vaikka sitten kakkosvalinnasta.
Vierailija kirjoitti:
En saanut opiskelupaikkaa ja nyt katselen polkuopintoja. Mietin mikä idea näissä Diakin polkuopinnoissa on?
"Jos valitset avoimessa ammattikorkeakoulussa suoritettaviksi opinnoiksi kokonaisen lukukausi- tai lukuvuosipaketin, kutsutaan sitä polkuopiskeluksi. Polkuopinnoista hakeudutaan tavallisesti tutkintoon johtavaan koulutukseen.
Lukukausiopinnot kestävät yhden lukukauden, laajuus n. 30 op. Ensimmäisen lukukauden opintokokonaisuus on tarkoitettu sekä niille, jotka aikovat myöhemmin hakea tutkinto-opiskelijaksi yhteishaussa, että niille, jotka tavoittelevat avoimen amk:n opintojen antamaa suorahaun hakukelpoisuutta."
ja sitten:
"Jos olet suorittanut avoimessa ammattikorkeakoulussa vähintään 59 opintopisteen laajuiset koulutuskohtaiset opinnot, voit hakea Diakin AMK-tutkintoon johtaviin koulutuksiin avoimen AMK:n erillishaun kautta."Niin eli tarjotaan puolen vuoden opintoja joista saa 30 op, mutta sitten niillä ei kuitenkaan voi hakea tutkinto-opiskelijaksi koska pitäisikin olla 59 op? Mikähän idea tällaisissa opinnoissa on? Kenelle nämä on tarkoitettu?
Sillä puolen vuoden opinnoilla saa jonkun kokonaisuuden suoritettua, voisi olla vaikkapa joku lyhytterapiajuttu mielenterveyteen liittyen.
Polkulaisena tarvitset lukuvuosipaketin. Sellainenkin oli tarjolla.
Enkku vaikein, siitä vähän vajaa 2p. Äikkä meni hyvin, siitä 7.5p. Looginen päättelykyky ja matematiikka vähän reilut 3/4 täysistä pisteitä ja matemaattis-luonnontieteellisestä kyllä alitti oman tason, kun vaan alle puolet oikein. Varasijalla 14 keikutaan ja pisteitä reippaasti yli alimman hyväksytyn tason. Saas nähä miten käy!