AMK valintakoe kevät 2022
Yhteishaku meni jo, nyt valintakokeet edessä! Minne laitoitte hakemusta ja oletteko jo aiemmin hakeneet? Menettekö ensikertalaisina vai ei-ensikertalaisina? Kuinka olette valmistautunut pääsykokeisiin?
Joka tapauksessa tsemppiä meille kaikille! :)
Kommentit (2045)
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa itseäni, kun käyn malttamattomana joka päivä opintopolussa katsomassa onko lisää tuloksia tullut. Lähden opiskelemaan syksyllä työn ohessa monimuotona, yksi paikka on varmistunut. Varmaan jouluun mennessä tämä malttamattomuus on vaihtunut jo kokopäivätyössä käyvän, perheellisen ihmisen väsymykseksi. 😂
Minun on myös pakko käydä joka päivä katsomassa tuloksia. Niin jännittävää ja kutkuttavaa. Paikka mulle on hyväksytty mutta jännittää liikkuuko varasijat ja tuleeko vielä muutoksia. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa itseäni, kun käyn malttamattomana joka päivä opintopolussa katsomassa onko lisää tuloksia tullut. Lähden opiskelemaan syksyllä työn ohessa monimuotona, yksi paikka on varmistunut. Varmaan jouluun mennessä tämä malttamattomuus on vaihtunut jo kokopäivätyössä käyvän, perheellisen ihmisen väsymykseksi. 😂
Minun on myös pakko käydä joka päivä katsomassa tuloksia. Niin jännittävää ja kutkuttavaa. Paikka mulle on hyväksytty mutta jännittää liikkuuko varasijat ja tuleeko vielä muutoksia. 😁
Mullakin paikka on jo mutta 1. kohteeseen varasijalla 57 ja 2. kohteeseen varasijalla 45. En edes ymmärrä miksi käyn katsomassa koska aika epätodennäköistä olisi että noihin pääsisin enää : D
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä😂 minut on jo hyväksytty alimpaan hakukohteeseen, kolmas hakukohde varasija 7 ja toisessa varasija 12. Ensimmäiseen hakukohteeseen ei ole mahdollisuuksia, varasija 63.
Teettekö te, jotka opiskelevat työn ohessa, 100% työaikaa sitten? Itse miettinyt vähentäisikö jo suosiolla työaikaani. En tiedä haluanko edes lähteä yrittämään täydellä työtunneilla opiskelua, siihen päälle vielä perhe ja vapaa-aika.
Minä otin ekalle vuodelle suosiolla opintovapaan. Oma työ on aika raskasta asiantuntijatyötä ja perhettäkin on siunaantunut. Ajattelin, että keskityn hetkeksi ihan vaan opiskeluun niin riittää aikaa ja jaksamista myös perheelle ja omille harrastuksille. Katon sit ekan vuoden jälkeen miten homma jatkuu.
Mä olen ei-ensikertalaisena hyväksyttynä todistuksella 3. hakuvaihtoehtooni ja ykkösessä ja kakkosessa varasijoilla 3 ja 5. Noista en kyllä usko pääseväni sisään. Olisi kiva päästä jo hyväksymään toi kolmosvaihtoehto niin pääsis orientoitumaan jo kunnolla syksyyn.
Vierailija kirjoitti:
Minä otin ekalle vuodelle suosiolla opintovapaan. Oma työ on aika raskasta asiantuntijatyötä ja perhettäkin on siunaantunut. Ajattelin, että keskityn hetkeksi ihan vaan opiskeluun niin riittää aikaa ja jaksamista myös perheelle ja omille harrastuksille. Katon sit ekan vuoden jälkeen miten homma jatkuu.
Mä olen ei-ensikertalaisena hyväksyttynä todistuksella 3. hakuvaihtoehtooni ja ykkösessä ja kakkosessa varasijoilla 3 ja 5. Noista en kyllä usko pääseväni sisään. Olisi kiva päästä jo hyväksymään toi kolmosvaihtoehto niin pääsis orientoitumaan jo kunnolla syksyyn.
Opintovapaan ottamista olen myös miettinyt. Teen siis 3-vuorotyötä, joten mietityttää miten sitä jaksaa.. 😬 päivä- tai 2-vuorotyöhön siirtyminen ei ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintovapaan ottamista olen myös miettinyt. Teen siis 3-vuorotyötä, joten mietityttää miten sitä jaksaa.. 😬 päivä- tai 2-vuorotyöhön siirtyminen ei ole mahdollista.
Jos taloudellisesti vain on mahdollista niin ehkä tilanteessasi harkitsisin opintojen alkuun ainakin hetkeksi opintovapaata. Siinähän sit näkisi mihin rahkeet ja jaksaminen riittää ja siirtyiskö vaikka osittaiselle opintovapaalle sitten tms 🤔 Onhan toi 3-vuorotyö aika raskasta jo ihan ilman opiskeluakin.
Toisaalta 3-vuoro tuo paljon päivävapaita. Helpompi opiskella päivällä kuin illalla.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta 3-vuoro tuo paljon päivävapaita. Helpompi opiskella päivällä kuin illalla.
No tämäkin kyllä totta. Onneksi tässä vielä ehtii hetken pohtia vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä😂 minut on jo hyväksytty alimpaan hakukohteeseen, kolmas hakukohde varasija 7 ja toisessa varasija 12. Ensimmäiseen hakukohteeseen ei ole mahdollisuuksia, varasija 63.
Teettekö te, jotka opiskelevat työn ohessa, 100% työaikaa sitten? Itse miettinyt vähentäisikö jo suosiolla työaikaani. En tiedä haluanko edes lähteä yrittämään täydellä työtunneilla opiskelua, siihen päälle vielä perhe ja vapaa-aika.
Teen 100% työaikaa. Ei ole taloudellisesti mahdollista yksinhuoltajana ottaa pienempi työaikaprosentti. Onneksi pomo on ymmärtäväinen ja tukee opiskeluissa.
Riippuu varmaankin opiskellusta alasta ja kuinka intensiivistä se on. Kieltämättä jotkut alat ovat "helpompia" tuon työskentelyn kannalta. Riippunee paljonkin onko pohjalla jo valmiiksi osaamista/kokemusta asiasta ja onko aikalailla samaa alaa missä jo työskentelee. Useimmilla aloilla voi myös jo ensimmäisen tai toisen vuoden jälkeen alkaa tekemään opintoihin liittyviä töitä opiskelijana mikä taas auttaa myös opinnoissa, kun saa alalta työkokemuksta siinä samalla.
Riippuu toki mikä oma tämän hetkinen työ on. Fyysisen työn päälle jokin erittäin teoreettinen opinto voi tuntua raskaalta. Käytännönläheinen ala taas kevyeltä harrastukselta siihen päälle.
Joissakin opinnoissa on erittäin paljon teoriaa ja niiden läpikäyminen omalla ajalla käy jo päivätyöstä sen koulussa istumisen lisäksi.
Vaikkapa oairaanhoitajaksi opiskellessa taas on helppo käydä samalla töissä ja voikin varmaan helposti tehdä sitä työtä vuoden tai parin jälkeen opiskelijana. Se varmasti on kannattavaakin, koska töistä saat paljon kokemusta, joka auttaa opiskeluissa.
Jos saisin opiskelupaikan, niin teksin 60-80% työaikaa. Päivätyöstä tuosta saa jo vähän aikaa opiskeluun ja lisäksi aikuisopintotukea. Eikä myöskään vähäiset aikuisopintotukikuukaudet kuluisi niin nopsaa. Toivottavasti vaan varasijalta aukeaa tie opintoihin. Suunnitelmat on jo valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin opiskelupaikan, niin teksin 60-80% työaikaa. Päivätyöstä tuosta saa jo vähän aikaa opiskeluun ja lisäksi aikuisopintotukea. Eikä myöskään vähäiset aikuisopintotukikuukaudet kuluisi niin nopsaa. Toivottavasti vaan varasijalta aukeaa tie opintoihin. Suunnitelmat on jo valmiina.
Minä taas mietin onko varaa pitää opintovapaata ollenkaan.. Viime vuonna olisin voinut pitää mutta kulut on noussut nyt jo infernaalisesti. Aikuistukeen olisin oikeutettu. Ehkä pari pvää kuussa olisi vara pitää muttei ole mitään kannatusta, koska se söisi puolen kuun tuet. Opintolainaakaan ei taida saada kun ei riitä "opintotunnit/päivät". Ihan kiva perheellisenä ja vuorotyöläisenä.
Onko kukaan muu täällä päässyt terveydenhoitaja puolelle Xamkii? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla vuorotyö ja 2 v lapsi. Jään suosiolla opintovapaalle ensi kesään asti ja sitten katson tilannetta uudelleen.
Hei! Osaako joku sanoa mitenkähän viime vuonna on päässyt varasijoilta xamkiin tradenomi, tietojenkäsittely, verkkototeutukseen? Olen nyt varasijalla 25.
Vierailija kirjoitti:
Hei! Osaako joku sanoa mitenkähän viime vuonna on päässyt varasijoilta xamkiin tradenomi, tietojenkäsittely, verkkototeutukseen? Olen nyt varasijalla 25.
On mahikset vielä, kun DIA ja kauppis ovat vielä tulematta. Ne liikuttavat jonkin verran tradenomituloksia.
Kokeilemalla ahkerasti erilaisia suodatusyhdistelmiä Vipusessa sain ongittua sieltä esiin, että ykköshakukohteessani (johon otetaan kuusi ei-ensikertalaista) on paikan vastaanottanut kolme henkilöä. Lisäksi yhdellä hakijalla paikka on ykköshakukohteena, mutta hän ei ole vastaanottanut sitä vielä. Olettaisin tämän neljännenkin paikan siis menevän, jollei tämä henkilö halua jäädä kokonaan ilman koulupaikkaa.
Näiden lisäksi sinne on sitten valittuna kaksi, joilla ko koulutus on toisena hakukohteena eli odottelevat ykköshakukohteensa tuloksia vielä. Jotka lienee yliopistojen tuloksia, koska amk:t taitaa olla tulleet jo aika lailla kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilemalla ahkerasti erilaisia suodatusyhdistelmiä Vipusessa sain ongittua sieltä esiin, että ykköshakukohteessani (johon otetaan kuusi ei-ensikertalaista) on paikan vastaanottanut kolme henkilöä. Lisäksi yhdellä hakijalla paikka on ykköshakukohteena, mutta hän ei ole vastaanottanut sitä vielä. Olettaisin tämän neljännenkin paikan siis menevän, jollei tämä henkilö halua jäädä kokonaan ilman koulupaikkaa.
Näiden lisäksi sinne on sitten valittuna kaksi, joilla ko koulutus on toisena hakukohteena eli odottelevat ykköshakukohteensa tuloksia vielä. Jotka lienee yliopistojen tuloksia, koska amk:t taitaa olla tulleet jo aika lailla kaikki.
Mistä tällaiset tiedot saa näkymään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tällaiset tiedot saa näkymään?
No vipusesta, sieltä taulukon (hakeneet ja valitut ja paikan vastaanottaneet) suodattimista. Tietokoneella, ei kännykällä. Suodattimia on sekä vasemmapuoleisessa sarakkeessa erilaisia, että oikealla puolella nappulan Kenttäluettelo takaa henkilövalinnoista. Sieltä voi suodattaa esim hakijan ikäryhmää, kotipaikkakuntaa, sukupuolta ym. Vasemman puolen sarakkeista voi suodatattaa ensikertalaisuutta, hakutoiveen paikkaa, valintajonoa (todistus tai koepisteet) yms.
Vipusen joissain taulukoissa pyöristellään näytettyjä numeroita. Jos on alle neljä vastaanottanut paikan, näytetään "1-4". Jos yli neljä, lukuja pyöristetään lähimpään kolmella jaolliseen lukuun eli esim jos näyttää, että 6 vastaanottanut paikan, se voi olla oikeasti 5, 6 tai 7. Omaan hakukohteeseeni suodattimilla venkslaaminen toimi hyvin siksi, että sinne otetaan niin vähän ei-ensikertalaisia. Jos otetaan enemmän porukkaa niin toki ei välttämättä niin hyvin erotu, moniko paikan on oikeasti vastaanottanut.
Minulla vähän aikalailla sama tilanne. Ja vaikka tiedän että ihan turhaa käydä katsomassa tuloksia koko ajan niin silti pitää katsoa monta kertaa päivässä :D