AMK valintakoe kevät 2022
Yhteishaku meni jo, nyt valintakokeet edessä! Minne laitoitte hakemusta ja oletteko jo aiemmin hakeneet? Menettekö ensikertalaisina vai ei-ensikertalaisina? Kuinka olette valmistautunut pääsykokeisiin?
Joka tapauksessa tsemppiä meille kaikille! :)
Kommentit (2045)
Joissakin amkeissa on vielä tulossa lisähakujakin. Paikan voi vielä saada jos ei eka kerralla onnistu. :D
Vierailija kirjoitti:
Eli siis tuolta vipusesta pitää katsoa syksy 2022, vaikka nyt oli kevään 2022 yhteishaku?
Nyt oli KEVÄÄN 2. yhteishaku eli opinnot jotka alkavat syksyllä 2022. Ensimmäinen haku oli pienimuotoinen ja koulutukset alkoivat keväällä. Yleensä Kevään ensimmäisessä haussa on lähinnä englanninkielisiä koulutuksia sun muita. Syksyllä alkavasa yhteishaussa haetaan keväällä/alkuvuodesta alkaviin opintoihin.
Eli tuo on aivan oikein. Syksy 2022. Niihin opintoihin olet hakenut vai elätkö menneessä?
Help! Oonko ainut kuka ei ole saanut vielä tuloksia valinnoista? 4 amk paikkaan hain joista vasta yhdestä tullut tulokset?
Hei! Onko mahdollista päästä jamk opiskelemaan tieto ja viestintätekniikkaa 16 varasijalta. Ensikertalainen ja pisteet 48.02. Vipusesta jos oikein katsoin niin 72 on ottanut paikan vastaan?
2 varasija, Xamk ensihoito, ei-ensikertalainen, onko mitään mahiksia päästä sisään? Jono ei oo liikkunut yhtään....
Vierailija kirjoitti:
Help! Oonko ainut kuka ei ole saanut vielä tuloksia valinnoista? 4 amk paikkaan hain joista vasta yhdestä tullut tulokset?
Jamk ilmoittaa että opiskelijavalinta kesken
Katsoin vipusesta viime vuoden tilastoja. Tuohon Oamk:n ympäristö- ja energiatekniikkaan on vähemmän ottanut paikan vastaan kuin hyväksyttyjä opiskelijoita olisi ollut. Tänä vuonna tuohon koulutukseen oli kyllä hakijaryntäys verrattuna viime vuoteen, mutta silti antoi toivoa, että varasijalta +10 pääsee vielä sisään. Toki voihan sekin olla mahdollista, että joku ei vaan ole paikkaansa ajoissa luovuttanut ja jonossa olijatkaan eivät saa ilmoitusta hyväksymisestä.
Oon varasijalla 382 Tradenomiks. Oisko vielä mahkuja? Nojooo ei taida olla.. :'D
Toivoa on kirjoitti:
Oon varasijalla 382 Tradenomiks. Oisko vielä mahkuja? Nojooo ei taida olla.. :'D
Jos olet papereilla tuolla varasialla, niin onko ABBA -paperit?
Hei!
Näkyykö kaikilla ensikertalaisilla opintopolussa hakulomakkeen valintatavan kohdalla ensikertalaisuus näin jollain kuvan hänen tuloksestaan ja siinä ensikertalaisuus oli mainittu. Itse olen ensikertalainen eikä ole mainintaa.
Vierailija kirjoitti:
2 varasija, Xamk ensihoito, ei-ensikertalainen, onko mitään mahiksia päästä sisään? Jono ei oo liikkunut yhtään....
on mahiksia. Yleensä lähes kaikki opinnot liikkuvat ainakin muutamalla varasijalla. Katso vipusesta kuinka moni on ottanut paikan vastaan. Jos on vaikka vain puolet ottaneet paikan vastaan niin on isot mahdollisuudet päästä. Tämä tarkoittaa sitä, että ne jotka eivät ole ottaneet vastaan odottavat vielä muiden koulujen tuloksia. Elikkä heillä ei ole tuo koulutus edes ykkösvaihtoehtona. Jos vaikkapa on 10 ottamatta paikan vastaan niin on mahdollista, että kaikki 10 saavat haussa ylemmän paikan ja 10 paikkaa vapautuu jolloin jono liikkuu jopa 10 paikkaa. Tällöinkin on mahdollista, että seuraavasta 10:stä ainakin muutama ei ota paikkaa vastaan tai saa ylemmän paikan listasta joten on mahdollista päästä isommiltakin varasijoilta. Riippuen tietysti kuinka haluttu kyseinen opinto on.
Moni myös on tehnyt sen virheen, että on hakenut useampaan paikkaan ja laittanut vaikka kyseisene ensihoidon 3. hakuvaihtoehdoksi ja nyt kuukausien jälkeen on havahtunut siihen, että ei haluakkaan niihin opintoihin jotka laittoi 1 ja 2 vaihtoehdoiksi vaan haluaisi tuohon ensihoitoon. Kuitenkin jos pisteet riittävät 1 tai 2 paikkaan niin tuo paikka ensihoidon paikka aukeaa seuraaville jonossa. Näissä tapauksissa henkilöt saattavat myös perua 1 tai 2 paikkansa, koska eivät halua niihin kouluihin.
Voisin veikata, että nyt juhannuksen jälkeisellä viikolla alkaa tulemaan loput tulokset ja sinulla on erittäin hyvät mahdollisuudet päästä kyseisiin opintoihin.
Voisi vielä lisätä ylläolevaan toisinpäin tuon, että on myös niitä jotka ovat laittaneet ylemmäksi haussa jonkin tietyn opinnon vaikkapa tuon ensihoidon ja nyt kuukausien päästä on huomannutkin, että olisi halunnut oikeasti niihin alempiin vaihtoehtoihin. Vaikka olisikin ensimmäisenä vaihtoehtona tuo ensihoito niin kyseinen henkilö saattaa silti perua sen ja syksyllä tai ensi vuonna hakee niihin alempiin vaihtoehtoihin, että ei mene ensikertalaiskiintiö ja on helpompi päästä niihin seuraavassa haussa.
Kuten mainitsin niin useimmissa opinnoissa varasijat liikkuvat vähintään muutamalla. Mitä enemmän vipusessa on ottamatta vastaan paikkoja niin on erittäin hyvät mahdollisuudet, jos varasijasi on suunnilleen puolet tai alle ottamattomien paikkojen määrästä. Ok mahdollisuudet jos se on aika sama, kuin ottamattomat paikat ja heikohkot, mutta silti mahdolliset jos on yli tai vaikkapa tuplat.
Vierailija kirjoitti:
Voisi vielä lisätä ylläolevaan toisinpäin tuon, että on myös niitä jotka ovat laittaneet ylemmäksi haussa jonkin tietyn opinnon vaikkapa tuon ensihoidon ja nyt kuukausien päästä on huomannutkin, että olisi halunnut oikeasti niihin alempiin vaihtoehtoihin. Vaikka olisikin ensimmäisenä vaihtoehtona tuo ensihoito niin kyseinen henkilö saattaa silti perua sen ja syksyllä tai ensi vuonna hakee niihin alempiin vaihtoehtoihin, että ei mene ensikertalaiskiintiö ja on helpompi päästä niihin seuraavassa haussa.
Kuten mainitsin niin useimmissa opinnoissa varasijat liikkuvat vähintään muutamalla. Mitä enemmän vipusessa on ottamatta vastaan paikkoja niin on erittäin hyvät mahdollisuudet, jos varasijasi on suunnilleen puolet tai alle ottamattomien paikkojen määrästä. Ok mahdollisuudet jos se on aika sama, kuin ottamattomat paikat ja heikohkot, mutta silti mahdolliset jos on yli tai vaikkapa tuplat.
Mulla on näin. Haluaisin minun 2. vaihtoehtoon😅 en 1. tai 3.
Mietinkin opiskelupaikan hylkäämistä, jos 1 tai 3 pääsen. Olen tasaisissa ja hyvissä varasijoilla 3 ja 2 hakukohteissa. 1 hakukohteen varasija on sen verran korkea ettei mahdollista päästä. Jospa nyt tuohon toiseen hakutoiveeseen paikka aukeaa!
Sain koulupaikan mut ny alkaa se helvetillinen asunnon etsintä 😮💨
"Valintatavalla ei varasijoja käytössä. Nämä rajoitukset varasijoihin astuvat voimaan viimeistään kun kaikki haun tulokset ovat julkaistu"
Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Onko mahdollisuuksia päästä sisälle?
Olen varasijalla 3.
Vierailija kirjoitti:
"Valintatavalla ei varasijoja käytössä. Nämä rajoitukset varasijoihin astuvat voimaan viimeistään kun kaikki haun tulokset ovat julkaistu"
Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Onko mahdollisuuksia päästä sisälle?
Olen varasijalla 3.
Juuri sitä mitä siinä lukee. Eli sitten, kun kaikki tulokset kaikille ovat tulleet, paikan saaneet saavat paikan ja muut jäävät rannalle ruikuttamaan.
Mahdotonta sanoa onko mahdollisuuksia. Se riippuu alasta, koulusta, paikkojen määrästä ja ensikertalaisuudestasi.
https://tulokset.amkvalintakoe.fi/ -palvelusta näkee osiokohtaiset pisteet. On siis näkyvissä nyt, ainakin minulle.
Näet AMK-valintakokeesta saamasi osiokohtaiset pisteet Valintakoepisteet-palvelussa.
Valintakoepisteet-palvelu on auennut 27.6.2022. AMK-valintakokeen osiokohtaisia pisteitä voi tarkastella Valintakoepisteet-palvelussa 31.8.2022 asti.
Valintakoepisteet-palveluun pääsee kirjautumaan seuraavasti:
Mene sivulle https://tulokset.amkvalintakoe.fi/
Kirjaudu sisään käyttäen Suomi.fi-palvelun vahvaa tunnistautumista.
Linkin palveluun löydät myös omalta hakemukseltasi Oma Opintopolusta.
Vierailija kirjoitti:
https://tulokset.amkvalintakoe.fi/ -palvelusta näkee osiokohtaiset pisteet. On siis näkyvissä nyt, ainakin minulle.
Katsoin. Yllättävät tulokset oli. Sen tiedän että joulemuunnos on ollut hamutehtävä kun siihen en vastannut ja täydet pisteet sain.
Se syksy tarkoittaa koulutuksen alkamiskautta, niinhän siinä lukeekin :) Kevään yhteishaussa haetut koulut alkavat syksyllä.