AMK valintakoe kevät 2022
Yhteishaku meni jo, nyt valintakokeet edessä! Minne laitoitte hakemusta ja oletteko jo aiemmin hakeneet? Menettekö ensikertalaisina vai ei-ensikertalaisina? Kuinka olette valmistautunut pääsykokeisiin?
Joka tapauksessa tsemppiä meille kaikille! :)
Kommentit (2045)
Itse koe oli ihan ok, mutta aika kohtuuttoman lyhyt. Etenkin englanti meni tästä syystä pieleen.. Ja loogisessa päätelyssä jäi vastaamatta, kun ei vaan kerenny kaikkia..
Hain ensikertalaisena lukemaan bio- ja elintarviketekniikan insinööriksi. Todistuksen perusteella olen varasijalla 17, mutta päätin jättää pääsykokeet väliin, en usko että oikeasti jaksan käydä täyspäiväisesti töissä, harrastaa ja pyörittää perhettä jos vielä käyn kouluakin.
Luovuttajan puhetta, tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Hain ensikertalaisena lukemaan bio- ja elintarviketekniikan insinööriksi. Todistuksen perusteella olen varasijalla 17, mutta päätin jättää pääsykokeet väliin, en usko että oikeasti jaksan käydä täyspäiväisesti töissä, harrastaa ja pyörittää perhettä jos vielä käyn kouluakin.
Luovuttajan puhetta, tiedän.
Realistin puhetta, sanoisin. On hyvä, jos tiedostat rajasi. Ei tuo yhtälö mahdoton ole, mutta raskasta se tulisi olemaan sinulle (ja perheellesi). Ehkä joskus voit jättää työnteon yhtälöstä pois? Ja koskaan ei ole liian myöhäistä opiskella.
Huomenna koe... vielä paniikkikertausta, mitä tarkottaa eettinen näkökulma 🥲
Itse meen huomenna kolmatta kertaa pääsykokeeseen. Jos joku nyt täällä sanoo että se on helppo niin hyvä hänelle. Silloin varmaan on rahkeet esim DI tutkintoon yliopistoon aivan heittämällä. Ja kyllähän maakuntien ammattikorkeisiin pääseen jopa 30/80pst insinöörialoille, Helsinkiin ja Tampereelle sitten tarvitaankin jo hieman parempi tulos. Sen oon oppinut että se aikapaine on ainakin itselle paha. En ole oikeastaan ikinä aikaisemmin tehnyt aikapainekokeita ja kouluistakin on aikaa yli 15 v. Itsellä ei nuorena riittänyt millään kärsivällisyys minkäänlaiseen opiskeluun ja sähköasentajana duunarin hommaa on väännetty jo tovi. Viime keväänä en ollut mitenkään valmis siihen pääsykokeeseen, ymmärsin sen sitten vasta syksyllä kunnolla, kun otin valmennuskurssin. Viime syksynä jäin muutaman pisteen päähän koulupaikasta. Eli käytännössä yksi tai max kaksi tehtävää enemmän oikein/jättänyt vastaamatta väärän. Pienestä oli kiinni. Nyt oon paljon paremmin valmistautunut ja suhteellisen luottavaisin mielin meen kokeeseen, mutta tiedostan että mahdollisuus olla saamatta paikkaa on edelleen suhteellisen suuri.
Jännillä fiiliksillä huomenna kokeeseen! Kertasin vielä tänään mitä kerkesin, mutta olen parhaani yrittänyt valmistautuessa. Olen ei-ensikertalainen.
Voi kökkö, tossa äsken muksua nukuttaessa tajusin, että tein yhen niistä matikan tehtävist ihan väärin. Käytin sen laskemiseen viel hirveesti aikaakin xD
Vaikea koe oli tai sitten olen tyhmempi kuin luulin. Englanti varsinkin yllätti vaikeudellaan. Olen tottunut lukemaan englannin kielisiä tutkimusartikkeleita ja osin työskentelenkin englanniksi, mutta silti jouduin jättämään monta kohtaa tyhjäksi, kun en ollut varma vastauksesta. Osa kysytyistä sanoista oli ihan vieraita ja luettavaa oli yllättävän paljon noin lyhyeen aikaan. Miten muut koitte englannin osion?
Oli vaikeita sanoja enkussa joista piti valita! Ymmärsin tekstit, mutta kielitaito perustuu paljon myös siihen, että osaa päätellä asiayhteydestä mitä joku sana tarkoittaa, mikä ei toimi jos pitää valikosta valita joku sana tarkottamaan esim sitä "korkeempaa yhteiskuntaluokkaa" perheen adjektiiviiks.
Ite kans oon tottunu englannin lukija ja käyttäjä.
Enkku oli kyllä yhtä pilkunnussintaa. Ymmärsin 99% lukemastani, mutta luetunymmärtämistä koskevat kysymykset olisivat suomeksikin olleet vaikeampia kuin äikän versiossa.
Täällä kans yksi, joka on menossa kolmatta kertaa kokeeseen. Mulla on ollut kokeet helppo kaksi aikaisemmassa kokeessa mutta aika oli vähän. Olen aika hidas lukija sen takia tarvin ainakin 45min kielten osioon. Toivottavasti täällä kertaa pääsen😭
Englanti oli kyllä kauhistus. Osaan englantia ihan hyvin, mutta tuo meni kyllä taas ihan yli hilseen. Ja kun ei siihen voi oikein etukäteen kerratakaan, kun kyse on lähinnä supervaikeasta sanastosta. Pitäis varmaan jotain sanakirjoja päntätä läpi että pärjäisi. :-D Myös äidinkieli oli aika vaikea ainakin siinä mielessä, että aika loppui ihan kesken. Olen aika hidas lukija, ja keskittymiskyky on vähän koetuksella tuollaisissa tehtävissä. Huoh. Saa nähdä miten meni, olen hakenut samaan kouluun jo monta kertaa ja aina jäänyt ihan ovensuulle roikkumaan, kun ei-ensikertalaisena on lähes mahdotonta päästä sisään. :-(
Missä järjestyksessä teitte tehtäviä: ensin helpot vai vaikeat tehtävät? Itsellä pääsykoe huomenna :)
Mä tein itelle vaikeimmat/keskittymistä vaativimmat eka ja sit tunnetaidot ennen äikkää, että sai niissä hetken huilata ennen ku teki äidinkielen: matikka, päätöksenteko, englanti, eettiset, tunnetaidot ja äidinkieli tais olla järjestykseni.
Tää oli itelle hyvä, mutta nyt vrk kokeen jälkeen oon tajunnu jo kahessa matikan tehtäväs olleet virheet mitkä oisin tajunnu ilman tota aikapainetta. Jos en ny pääse luen matikkaa vaan lisää ja lisää. Siitä jää itselläni sisäänpääsy roikkumaan ja noi virheet ei tullu ees missään vaikeissa tehtävissä:(
Hoitsuksi? kirjoitti:
Mä tein itelle vaikeimmat/keskittymistä vaativimmat eka ja sit tunnetaidot ennen äikkää, että sai niissä hetken huilata ennen ku teki äidinkielen: matikka, päätöksenteko, englanti, eettiset, tunnetaidot ja äidinkieli tais olla järjestykseni.
Tää oli itelle hyvä, mutta nyt vrk kokeen jälkeen oon tajunnu jo kahessa matikan tehtäväs olleet virheet mitkä oisin tajunnu ilman tota aikapainetta. Jos en ny pääse luen matikkaa vaan lisää ja lisää. Siitä jää itselläni sisäänpääsy roikkumaan ja noi virheet ei tullu ees missään vaikeissa tehtävissä:(
Juuri samaa mietin itsekin, että vaikeampia ensin ja toisaalta vähän huilia välissä. Pidän sinulle peukkuja! :)
35 kirjoitti:
Hoitsuksi? kirjoitti:
Juuri samaa mietin itsekin, että vaikeampia ensin ja toisaalta vähän huilia välissä. Pidän sinulle peukkuja! :)
Kaikkein vaikeimmalla ei kuitenkaan kannata aloittaa, ettei tule turhautumista. Eli en itse aloittaisi enkusta.
Mä tein ensin yhden helpon osion jotta sain rauhoituttua ja keskityttyä hyvin (perusmatematiikan). Sen jälkeen tein mielestäni vaikeimman osion (matemaattis-luonnontieteellinen). Sitten tein äidinkielen ja englannin, koska en halunnut pitkiä tekstejä viimeiseksi ja halusin keskittyä niihin rauhassa ennen kuin ihmiset alkaa lähtemään. Ja lopuksi tein päätöksentekotaidot.
Joutavia karsintoja!
Mikseivät tee vain alakohtaisia pääsykokeita ja lisää paikkoja järjestä?
Mulla oli tänään pääsykokeet, aika mietteliäs fiilis. Onko muita jotka käyneet jo kokeessa? Millaiset fiilikset jäi?