Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset ottavat yhdyssukunimen tällaisissa tilanteissa?

Vierailija
21.04.2022 |

Ymmärrän, että osa haluaa ehdottomasti pitää oman sukunimensä naimisiin mennessään. Ymmärrän, että toisista on luontevaa ottaa puolison sukunimi ja olla koko perhe samalla sukunimellä. Mutta miksi jotkut haluavat yhdyssukunimen, jos yhdistelmäsukunimi on yleisistä sukunimistä? Tyyliä Korhonen-Virtanen (osa perustelee sukunimiasiaa sillä, että haluaa vaalia harvinaista nimeä). Miksi yhdyssukunimi valitaan tilanteissa, joissa nimiyhdistelmä on jotenkin haastava? Tyyliin Tossavainen-Nguyen tai Arvilommi-Alapiha. Yhdyssukunimeen kun yhdistää vielä kaksiosaisen etunimen, niin nimi on todella pitkäkin. Kiinnostaisi kuulla, kun itsellä on vaikea käsittää tätä yhdyssukunimiasiaa, enkä olisi voinut kuvitellakaan avioituessani ottavani yhdyssukunimeä.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin monet työuralla edenneet tai vaikka tutkijana toimineet haluavat pitää sen oman sukunimen mukana, jos ovat jo sillä nimellä alallaan tunnettuja. Olisiko tämä osalla syy siihen, miksei omasta nimestä halua luopua, vaan ottaa mieluummin yhdysnimen?

Ei. Silloin pitää oman nimensä.

Vierailija
62/80 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te avioituvat aina ihmettelette niitä vähiten sortavia valintoja? Miksi miehet eivät vaihda nimeä? Miksi se on AINA nainen? Miksi perheellä pitäisi olla yhteinen nimi kun et ole mitään sukua miehellesi?

Naiset on aivottomia. Se nimi sortaa kaikkia naisia koska tyttöjä ei haluta koska vain pojat jatkavat nimeä. Sorratte siis täysin ulkopuolisia valinnoillanne, pässit. Heteronainen on itsekeskeinen lehmä, teitä vain petetään ja silti nimet vaihtuu vaikka se saa miehet vihaamaan kaikkia naisia vain enemmän.

Mies on naiselle susi.

Sitä paitsi Nguyen on paljon yleisempi nimi kuin Korhonen. Te ä**ät kadotatte suomalaisen perimän koska vain pojat jatkavat sitä. Kiitos siis kulttuurin hävittämisestä.

Yllättyisit, jos tajuaisit kuinka moni mies ottaa vaimonsa sukunimen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasa-arvo kirjoitti:

Itse en ole milloinkaan ymmärtänyt sitä,miksi yleensä joku nainen ottaa miehen sukunimen? Kyllä sinä olet aina oman sukusi ihminen ,et sukunimellä toiseen sukuun liity.Se on aikoinaan vaan tehty siksi,että sillä on näytetty,että nainen siirtyy miehensä omistukseen.Ennen on varsinkin yläluokkien naiset olleet omalla nimellään.Historiasta on tästä mukava lukea.Sukunimille ottaminen ei tue tasa-arvoa eikä naisen itsenäisyyttä.Aika hirveää ja ihmisarvoa alentavaa on tämä miehen merkkaamaksi joutuminen. Kyllä sitä yhä lailla on perhe,vaikka eri sukunimillä ollaan.Paljon fiksumpi ja ajattelevampi on nainen,joka tiedostaa oman arvonsa ja sukunsa perinteet

No miten sitten selität tasa-arvon nimissä, erinimiset ihmiset?

Vierailija
64/80 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vielä pahempi olisi perisuomalaiset

Mahla

ja

Toosa

Et voi olla tosissasi, eikai noi ole oikeita nimiä, vai onko? Tai joo, kun ajattelen, niin taidatpa olla ihan tosissasi, onhan niitä nimiä, jotka herättävät ajatuksia, hiukan....hmm...erikoisia nimiä.

Vierailija
65/80 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet naiset haluaa sen yhdyssukunimen, koska lapset saa miehen sukunimen. On sitten edes osittain sama sukunimi lasten kanssa.

Lapset, joiden vanhemmat eivät ole keskenään naimisissa, saavat äitinsä sukunimen elleivät vanhemmat päätä toisin.

Myös ne lapset, joiden vanhemmat ovat keskenään naimisissa, saavat äitinsä sukunimen elleivät vanhemmat päätä toisin.

No kyllä meillä meni niin, että ensin vihittiin meidät, otin mieheni sukunimen. Automaattisesti pappi kastoi lapsemme mieheni nimellä.

Vierailija
66/80 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasa-arvo kirjoitti:

Itse en ole milloinkaan ymmärtänyt sitä,miksi yleensä joku nainen ottaa miehen sukunimen? Kyllä sinä olet aina oman sukusi ihminen ,et sukunimellä toiseen sukuun liity.Se on aikoinaan vaan tehty siksi,että sillä on näytetty,että nainen siirtyy miehensä omistukseen.Ennen on varsinkin yläluokkien naiset olleet omalla nimellään.Historiasta on tästä mukava lukea.Sukunimille ottaminen ei tue tasa-arvoa eikä naisen itsenäisyyttä.Aika hirveää ja ihmisarvoa alentavaa on tämä miehen merkkaamaksi joutuminen. Kyllä sitä yhä lailla on perhe,vaikka eri sukunimillä ollaan.Paljon fiksumpi ja ajattelevampi on nainen,joka tiedostaa oman arvonsa ja sukunsa perinteet

Minä olisin valmis vaihtamaan sukunimekseni vaimon sukunimen, koska se on hyvä ruotsalainen nimi. Vaihtaisin mielelläni kansalaisuutenikin ruotsalaiseksi, suomalaisuus on minulle pelkkä tyhjä sana.

Vierailija
67/80 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te avioituvat aina ihmettelette niitä vähiten sortavia valintoja? Miksi miehet eivät vaihda nimeä? Miksi se on AINA nainen? Miksi perheellä pitäisi olla yhteinen nimi kun et ole mitään sukua miehellesi?

Naiset on aivottomia. Se nimi sortaa kaikkia naisia koska tyttöjä ei haluta koska vain pojat jatkavat nimeä. Sorratte siis täysin ulkopuolisia valinnoillanne, pässit. Heteronainen on itsekeskeinen lehmä, teitä vain petetään ja silti nimet vaihtuu vaikka se saa miehet vihaamaan kaikkia naisia vain enemmän.

Mies on naiselle susi.

Sitä paitsi Nguyen on paljon yleisempi nimi kuin Korhonen. Te ä**ät kadotatte suomalaisen perimän koska vain pojat jatkavat sitä. Kiitos siis kulttuurin hävittämisestä.

Nainen on naiselle susi.

Vierailija
68/80 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet ampuivat itseään jalkaan. Tulevaisuudessa kaikki tulevat olemaan Ah*edeja ja Smithejä sen takia että nimi valitaan sukupuolen eikä itse nimen perusteella.

Ei ihme että Venäjä elää. Sitähän te heterot haluatte. Vahvempi saa aina pakottaa, valloittaa, kiusata pienempiään ja sokeat kansalaiset eli akat vain hihittävät vierellä ja sulkevat silmänsä väkivallalta. Tyttöjä poistetaan väestöstä miehen sukuun liittymisen takia. Silti tämä tapa saa elää, kertoo paljon miesten pahuudesta. Miehet ovat aivan sairaita kiusaajia.

Sekä ei ole NAISVIHAA, ETTÄ TYTTÖJÄ EI SAA SYNTYÄ KUN ISUKIN NIMI ON NIIN TÄRKEEEHHH? Miehet kiusaavat LAPSIA.

Muistaakseni Lapinlahdella ja Oulussa oli joku paikka, kun raivo saa vallan.

Vierailija
69/80 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein hymyilyttää, kun tulee vastaan todella kummallisia nimiyhdistelmiä. :D

Karseinta kuitenkin on yhdistää kaksi yleistä sukunimeä tyyliin Virtanen-Korhonen.

Vierailija
70/80 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet naiset haluaa sen yhdyssukunimen, koska lapset saa miehen sukunimen. On sitten edes osittain sama sukunimi lasten kanssa.

Lapset, joiden vanhemmat eivät ole keskenään naimisissa, saavat äitinsä sukunimen elleivät vanhemmat päätä toisin.

Myös ne lapset, joiden vanhemmat ovat keskenään naimisissa, saavat äitinsä sukunimen elleivät vanhemmat päätä toisin.

No kyllä meillä meni niin, että ensin vihittiin meidät, otin mieheni sukunimen. Automaattisesti pappi kastoi lapsemme mieheni nimellä.

😅

Vierailija
71/80 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina ajatellut että naisella on jokin kova tarve näyttää että on saanut miehen kun haluaa sen näkyvän jo nimestä. Eli tää sama sakki joiden pakko somessa postailla jatkuvasti kumppanistaan, mitä tekevät yhdessä jne ja varmistaa että kaikki varmasti tietää että onnistui saamaan miehen. Samoin kihlasormuksen pitää ehdottomasti laittaa heti näkyville ainakin 5 eri somekanavaan ja vielä uudelleen varmuuden vuoksi jos joku missasi.

Vierailija
72/80 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

namnbyte kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasa-arvo kirjoitti:

Minä olisin valmis vaihtamaan sukunimekseni vaimon sukunimen, koska se on hyvä ruotsalainen nimi. Vaihtaisin mielelläni kansalaisuutenikin ruotsalaiseksi, suomalaisuus on minulle pelkkä tyhjä sana.

Eli olet aiemman kirjoittajan kanssa yhtä mieltä siitä, että mies merkkaa naisen ja näin ollen naisen arvo alenee ja itsenäisyys on mennyttä.

Eli sittenkö tämä toisinpäin, mikäli vaimosi nimen otat? Niin missä se ihmisarvo. Teistä kumpikaan ei silloin arvosta itseä tai toista.

Lyhyesti: tällä ei ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa! Ottakaa jo selvää mitä tasa-arvo tarkoittaa!

Vierailija
73/80 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nainen on tehnyt uraa tyttönimellään niin se vedetään vessasta alas jos vaihtaa nimensä, esim. tehdyt tutkimukset yms ei löydy uudella nimellä. Yhdistelmänimellä saa edes osittain saman nimen kuin muulla perheellä, mutta silti uraputki ei hyydy.

Vierailija
74/80 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aina ajatellut että naisella on jokin kova tarve näyttää että on saanut miehen kun haluaa sen näkyvän jo nimestä. Eli tää sama sakki joiden pakko somessa postailla jatkuvasti kumppanistaan, mitä tekevät yhdessä jne ja varmistaa että kaikki varmasti tietää että onnistui saamaan miehen. Samoin kihlasormuksen pitää ehdottomasti laittaa heti näkyville ainakin 5 eri somekanavaan ja vielä uudelleen varmuuden vuoksi jos joku missasi.

Eräs tuttu nainen on juuri tällainen :D Kun alkoi seurustelemaan niin rupesi faceen tulemaan vähintään kerran viikossa päivitys kun tekee jotain yhdessä kumppaninsa kanssa, ja tietenkin aina kumppani tagattu. Tätä jatkunut jo noin 3 vuotta, edelleen jatkuvasti tagaa miehensä kanssa päivityksiä ja yhteiskuvia lähes viikottain.

Arvatkaa millainen sukunimi naisella on kun menivät naimisiin? :) Niinpä.

Vierailija
75/80 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi lähes 100% naisista ottaa miehen sukunimen naimisiinmennessä?

Itsekin kirjoitan nimeni omistamiini asioihin, mutten halua että minuun kirjoitetaan.

Ei se välttämättä epätasa-arvoa tarkoita. Voihan noin 100%:lla tapauksista miehellä olla se kauniimpi nimi.

Ihanimmat asiat naimisissa olossa oli, että sain kaksi upeaa lasta ja pääsin siitä perkeleen isännimestäni eroon ja nyt minulla on upea sukunimi. Sitten passasikin jo erota.

Ja mitä viŧŧua teille akat kenenkään toisen naisen valinnat kuuluu? Kukin tekee valintansa ja uteliaat juoruakat pitää turpansa kiinni.

Vierailija
76/80 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttu nainen on juuri tällainen :D Kun alkoi seurustelemaan niin rupesi faceen tulemaan vähintään kerran viikossa päivitys kun tekee jotain yhdessä kumppaninsa kanssa, ja tietenkin aina kumppani tagattu. Tätä jatkunut jo noin 3 vuotta, edelleen jatkuvasti tagaa miehensä kanssa päivityksiä ja yhteiskuvia lähes viikottain.

Arvatkaa millainen sukunimi naisella on kun menivät naimisiin? :) Niinpä.

Ja sinä katkerana kyttäät. Miten voi ola noin pieni mieli, että natisee toisen tekemisistä, älä kateellinen seuraa niin pääset ongelmasta. Viŧun kyylä.

Vierailija
77/80 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä nyt vaan meni noin! Vittuako alapeukutatte?!

Vierailija
78/80 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olen aikuinen.

Vierailija
79/80 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksiosainen sukunimi on itsetunnoltaan heikon naisen tapa korostaa olevansa naimisissa.

Vierailija
80/80 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimi on vain nimi eikä määritä mitään identiteettejä. Se on sen vuoksi että sut erottaa laumasta ja on joku, jolla kutsua. Ei sen kummempaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan