Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatteleeko irtisanoutumisella uhkailevat hoitajat että Suomessa on yllinkyllin 3000 euron kuukausipalkalla leppoisia toimistoduuneja?

Vierailija
21.04.2022 |

Ja sellaisia vielä, joihin ei vaadita mitään aiempaa kokemusta saati koulutusta.

Kommentit (4871)

Vierailija
2361/4871 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on oikein mukava ja leppoisa toimistoduuni. Mukavat työkaverit, mukavat työtehtävät, ei liian kiire, saa itse päättää milloin tulee töihin ja miten töitä tekee. Palkka on vaan 2000e brutto, ei siis näille hoitajille kelpaisi.

Mulla muuten sama, mutta palkka 3000€/brutto.

Tämä työ kyllä vaatii korkeakoulututkinnon, joten hoitsut ei ilman koulutusta töitä saa, vaikka siis itse pitävät omaa koulutustaan maailman vaativampaa ja mihin hyvänsä pätevöittäväksi 🤣

Hoitajat on kyllä uhossaan aivan äärimmäisen noloja.

Filippiineillä sairaanhoitajan koulutus yliopistossa kestää 4 vuotta, korkeimillaan tutkinto kandin tutkinto (BSN). Koulutus on korkeampi kuin Suomessa. Mutta silti ei voi suoraan muuntokouluttautua Suomessa sairaanhoitajaksi, vaan lähihoitajaksi. AY- pistänee kateellisena vastaan. 

Koulutus on muodollisesti täysin samantasoinen kuin sairaanhoitajan amk-tutkinto. Itse en sitä paitsi kauheasti luottaisi filippiiniläisiin yliopistotutkintoihin - on ala sitten mikä tahansa.

Vierailija
2362/4871 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvisihän se, miksi hoitajat vertaavat palkkaansa juuri insinööreihin.

Tehyn sivulta luettua:

”Sairaanhoitajan peruspalkka on 2 546€.

Samantasoisen koulutuksen saaneen rakennusinsinöörin palkka on 3 396€.”

Eli liitto osaltaan lietsoo tätä vastakkainasettelu hoitajien ja insinöörien välille.

Mikseivät sairaanhoitajat vertaa palkkaansa ministereihin? Lukemalla ylioppilaaksi pääsee Suomessa ulkoministeriksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2363/4871 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä ihmishenkiä vaarantuu hoitajapulan vuoksi. Kun tulin alalle, oli enemmän hoitajia. Nyt eläköityvien hoitajien tilalle ei ole tullut tilalle ketään. Nyt on vaan niin ettei enää jakseta jos ei tule lisää työkavereita. En jaksa enää yhtäkään 16 tunnin tupla työvuoroa. Eikä jaksa mun perhe. Nyt on onneksi ylityökielto. Pitäisi olla aina. Lapset näkee äitiään enemmän.

Se palkkahan tässä piti olla suurin ongelma.

Sillä palkalla houkutellaan lisää uusia työkavereita. Etkö tätä ymmärrä.

Sillä alan mollauksella, haukkumisella ja rutinalla mitä ay-pomonne johdolla on harrastettu jo useampi vuosi on laskettu tehokkaammin hoitoalan vetovoimaa mitä millään palkankorotuksella saadaan koskaan nostettua.

Hoitajien kyykytykset ja korona-ajan tapahtumat sekä arvostuksen puute ovat olleet paljon, paljon pahempi karkutin. Kiitos päättäjien.

Te itse kerrotte työolojen/työilmapiirin oleva pahin ongelma. Ja se johtuu ihan vain teistä itsestänne.

Työoloihin ei työntekijöillä ole yleensä hirveästi mahdollisuuksia vaikuttaa. Olet huono trolli. Mene pois.

Olen ymmärtänyt, että hoitajien lähiesimiehet ovat yleensä osastonhoitajia, ja näiden esimiehet taas ylihoitajia. Kaikki näistä ovat alkujaan sairaanhoitajia. Eli lähtisin katsomaan ensiksi sinne hoitajataustaisten esimiesten suuntaan, miksi työolot eivät ole kunnossa. 

Osastonhoitajalla ei valitettavasti ole paljon sanavaltaa. Määräykset ja ohjeet tulee ylempää. Meillä ainakin oh aina kysyy sijaisten perään ja puolustaa omiaan. Haukut saa ylhäältä: niillä mennään mitä on, lisää ette saa. Sormi osoittaa aina ylimpään palliin, jossa istuu isompi pamppu.

Jonkun ulkopuolisen tahon pitäisi tulla selvittämään, mistä työolojen ongelmat johtuvat. Tästä viestiketjusta päätellen ne eivät johdu pelkästään siitä, että porukkaa on liian vähän.

Hoitoalan opiskelijat kokevat olevansa arvoasteikossa torakoita – ”Alalla on valtavasti pahaa oloa”

Kehno kohtelu on hoitoalan opiskelijoiden mukaan yleistä. ”Tuntuu, että alalla on valtavasti pahaa oloa ja opiskelijasta tehdään helposti sijaiskärsijä”.

-Taloussanomat

Tässä yksi mielipide, vastaavia löytyy vaikka kuinka paljon.

En enää yhtään ihmettele, miksi juuri nuoret hoitajat kaikkoavat alalta viiden vuoden sisällä, kun kohtelu jo opiskeluaikoina on tällaista.

Niin, muru, yksi (1) mielipide. Ja vastaaviakin varmasti löytyy, mutta löytyy myös hyviä kokemuksia.

Koko nettikö tänne pitäisi postata?

Voit laittaa Rytköselle postia näistä hyvistä kokemuksista. Hän ei niistä nähtävästi ole kuullutkaan, pelkkää haukkumista hoitoalasta.

Vierailija
2364/4871 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehyn sivulta luettua:

Eli liitto osaltaan lietsoo tätä vastakkainasettelu hoitajien ja insinöörien välille.

Samantasoinen koulutus my ass. Mitään samanlaista noissa ei ole. Ei insinöörien ja hoitajien töitä voi verrata keskenään!

Vierailija
2365/4871 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, ymmärrät varmaan, että kaikki facen keskustelua seuraavat tietävät nyt kuka olet ja miltä näytät :D

Vierailija
2366/4871 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelin mennä siivoustöihin. Vastuusta vapaa ja "aivot narikkaan" hommaa. Ei tarvii stressata. Samalla saa hyvää liikuntaakin.

Ahaa, että sinne vaan "mennään".

Toiset vaan menee. Tuskinpa kaikki.

Jep,mulla on hyvät paperit kotityö- ja puhdistuspalvelut alalta sekä melkein 10 vuoden työkokemus siivouksesta (laitoksessa) eikä minuakaan valittu kuin vasta viidenteen yritykseen, johon hain. Ei siivoamaankaan noin vaan mennä.

Täällä on pulaa siivoojista ja tekevälle ihmiselle töitä löytyy, ei vaadita alan koulutusta eikä kokemustakaan. Itselläni koulutusta siihen ei ole, mutta kesätyökokemus on vuosien takaa. Olin aikeissa siirtyä niihin hommiin jo aiemmin ja hainkin jo, mutta eräästä syystä peruin sen. Sanoivat, että töitä kyllä on, jos haluan vielä myöhemmin tulla.

Vierailija
2367/4871 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolta voi lukea hoitoalan harjoittelun ihanuudesta.

Hoitoalan opiskelijat kokevat olevansa arvoasteikossa torakoita – ”Alalla on valtavasti pahaa oloa” https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005859279.html

Vierailija
2368/4871 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä ihmishenkiä vaarantuu hoitajapulan vuoksi. Kun tulin alalle, oli enemmän hoitajia. Nyt eläköityvien hoitajien tilalle ei ole tullut tilalle ketään. Nyt on vaan niin ettei enää jakseta jos ei tule lisää työkavereita. En jaksa enää yhtäkään 16 tunnin tupla työvuoroa. Eikä jaksa mun perhe. Nyt on onneksi ylityökielto. Pitäisi olla aina. Lapset näkee äitiään enemmän.

Se palkkahan tässä piti olla suurin ongelma.

Sillä palkalla houkutellaan lisää uusia työkavereita. Etkö tätä ymmärrä.

Sillä alan mollauksella, haukkumisella ja rutinalla mitä ay-pomonne johdolla on harrastettu jo useampi vuosi on laskettu tehokkaammin hoitoalan vetovoimaa mitä millään palkankorotuksella saadaan koskaan nostettua.

Hoitajien kyykytykset ja korona-ajan tapahtumat sekä arvostuksen puute ovat olleet paljon, paljon pahempi karkutin. Kiitos päättäjien.

Te itse kerrotte työolojen/työilmapiirin oleva pahin ongelma. Ja se johtuu ihan vain teistä itsestänne.

Työoloihin ei työntekijöillä ole yleensä hirveästi mahdollisuuksia vaikuttaa. Olet huono trolli. Mene pois.

Olen ymmärtänyt, että hoitajien lähiesimiehet ovat yleensä osastonhoitajia, ja näiden esimiehet taas ylihoitajia. Kaikki näistä ovat alkujaan sairaanhoitajia. Eli lähtisin katsomaan ensiksi sinne hoitajataustaisten esimiesten suuntaan, miksi työolot eivät ole kunnossa. 

Osastonhoitajalla ei valitettavasti ole paljon sanavaltaa. Määräykset ja ohjeet tulee ylempää. Meillä ainakin oh aina kysyy sijaisten perään ja puolustaa omiaan. Haukut saa ylhäältä: niillä mennään mitä on, lisää ette saa. Sormi osoittaa aina ylimpään palliin, jossa istuu isompi pamppu.

Jonkun ulkopuolisen tahon pitäisi tulla selvittämään, mistä työolojen ongelmat johtuvat. Tästä viestiketjusta päätellen ne eivät johdu pelkästään siitä, että porukkaa on liian vähän.

Hoitoalan opiskelijat kokevat olevansa arvoasteikossa torakoita – ”Alalla on valtavasti pahaa oloa”

Kehno kohtelu on hoitoalan opiskelijoiden mukaan yleistä. ”Tuntuu, että alalla on valtavasti pahaa oloa ja opiskelijasta tehdään helposti sijaiskärsijä”.

-Taloussanomat

Tässä yksi mielipide, vastaavia löytyy vaikka kuinka paljon.

En enää yhtään ihmettele, miksi juuri nuoret hoitajat kaikkoavat alalta viiden vuoden sisällä, kun kohtelu jo opiskeluaikoina on tällaista.

simputuksen pitäisi loppua vaikka onhan se vähentynyt siitä mitä se oli opiskelijoita kohtaan vielä 1990 luvulla.

Eli tällä on pitkät perinteet. Ei ihme, että nyt se on alkanut toden teolla näkymään, kun nykyajan nuoret eivät niele mitä tahansa käytöstä.

Töissä viihtyvyys on nykyään nuorten mielestä yksi tärkeimpiä kriteereitä alaa/työpaikkaa valittaessa.

Vierailija
2369/4871 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalan opiskelijat kokevat olevansa arvoasteikossa torakoita – ”Alalla on valtavasti pahaa oloa” https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005859279.html

Surullista luettavaa. :(

Vierailija
2370/4871 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista luettavaa. :(

Kyllä. Ja pelolla pidetään simputusta yllä. Harjoittelusuoritus hylätään, jos avaat suusi.

Vierailija
2371/4871 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketju tosi pitkä, mutta onko täällä irtisanoutuvat kommentoineet, että mihin heidän taustallaan om työllistytty? Itse en uskaltaisi heittäytyä tyhjän päälle, mutta ehkä osalla on ne varakkaat puolisot elättämässä

Itse jättäydyin aikanaan eri alalta tyhjän päälle ja meni liki kolme vuotta ennen kuin sain kunnollisen kokopäivätyön. Ei ollut kyllä alunperinkään illuusioita, että työllistyminen onnistuisi helposti.

Itse irtisanouduin vuodenvaihteessa. Oli sitä ennen opintovapaalla ja kouluttauduin uudelle alalle. Sain vakipaikan päivätyöstä heti valmistumisen jälkeen. Ja taloushallinnon töitä teen.

Suorittavan tason työtä on toki helpompi saada paitsi tietysti "ylikoulutetun".

Vierailija
2372/4871 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä voin tehdä pienemmälläkin palkalla töitä, kunhan eivät ole hoitoalan töitä. Tänään jätin hakemukseni hoitajan oikeuksieni poistamiseksi, sekä lähetin hakemuksen myyjäksi.

Totta. Alalla on suurempia ongelmia kuin pelkkä palkka, kun oikeudetkin on parempi poistaa, ettei sinne takaisin joudu. Tsemppiä sulle, toivottavasti pääset hakemaasi paikkaan! 👍🏼

Vierailija
2373/4871 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehyn sivulta luettua:

Hoitajilla on varsinaisia opintoja vain 140 opintopistettä, loppuaika on kaikenlaista harjoittelua.  Insinööri (AMK) on 240 op eli koulutus on pidempi kuin hoitajakoulu. Diplomi-insinööri on sitten vielä erikseen. Insinööri tekee tuottavaa työtä ja tekee tulosta omalle firmalleen. Firma sitten maksaa palkkoja henkilökunnalle ja osinkoja osakkaille ja investoi lisää omaan toimintaansa. 

Mitä hoitaja tekee? Ei mitään. Hoitaja ei tuota yhtään mitään.

Vierailija
2374/4871 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sun ole mikään pakko suostua ylitöihin vaikka kieltoa ei erikseen olisikaan. Älkää olko niin ällöttävän yli-kilttejä, vaan pitäkää puolenne! Minä en jää koskaan ylitöihin. Tai no, joskus hyvin harvoin jos sattuu niin ettei ole muutakaan tekemistä ja sillä hetkellä tuntuu siltä että vosin vaikka jäädäkin. Mutta päätös on aina minun, ja huolehdin aina siitä että saan myös hälytysrahan.

Minä olen tänä aikana saanut paljon ylimääräisiä vuoroja ja hälyrahoja ja tehnyt kovaa tiliä. Suosittelen muillekin :)

Vierailija
2375/4871 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehyn sivulta luettua:

Hoitajilla on varsinaisia opintoja vain 140 opintopistettä, loppuaika on kaikenlaista harjoittelua.  Insinööri (AMK) on 240 op eli koulutus on pidempi kuin hoitajakoulu. Diplomi-insinööri on sitten vielä erikseen. Insinööri tekee tuottavaa työtä ja tekee tulosta omalle firmalleen. Firma sitten maksaa palkkoja henkilökunnalle ja osinkoja osakkaille ja investoi lisää omaan toimintaansa. 

Mitä hoitaja tekee? Ei mitään. Hoitaja ei tuota yhtään mitään.

Hoitaja ylläpitää ihmisten terveyttä että sinullakin riittää maksavia asiakkaita ja tässä maassa veronmaksajia.

Vierailija
2376/4871 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tällä palstalla ollaan luulossa, että kaikki hoitoalalla työskentelevät ovat automaattisesti köyhiä? Itselleni ei tuota mitään ongelmaa jäädä pois töistä. Veikkaan, että mieheni tienaa enemmän, kuin kukaa tällä palstalla. Lisäksi, minulla on varakkaat vanhemmat.

Vierailija
2377/4871 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te vouhotatte? Suomessa vihataan hoitajia. Joten olkaa onnellisia, että ne tyhmät, laiskat hoitajat poistuvat alalta. Saatte tilalle niitä ihailemianne Intialaisia laatuhoitajia. Kaikki voittavat. Piste.

Vierailija
2378/4871 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää tätä hoitajavihaa suomessa. Missään muualla ei vihata hoitajia niinkuin meillä. Sisareni asuu Itävallassa, hän toimii hoitajana vanhusten hoitopaikassa ja on erittäin arvostettu. Ystäväni on hoitajana Usa: ssa ja hoitajia todella arvostetaan. Voisiko joku kertoa, miksi suomessa hoitajat ovat niin vihattuja, kun muualla he ovat todella arvostettu ammattikunta? Vai onko viha vain tällä palstalla?

Vierailija
2379/4871 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on oikein mukava ja leppoisa toimistoduuni. Mukavat työkaverit, mukavat työtehtävät, ei liian kiire, saa itse päättää milloin tulee töihin ja miten töitä tekee. Palkka on vaan 2000e brutto, ei siis näille hoitajille kelpaisi.

Tämä työ kyllä vaatii korkeakoulututkinnon, joten hoitsut ei ilman koulutusta töitä saa, vaikka siis itse pitävät omaa koulutustaan maailman vaativampaa ja mihin hyvänsä pätevöittäväksi 🤣

Filippiineillä sairaanhoitajan koulutus yliopistossa kestää 4 vuotta, korkeimillaan tutkinto kandin tutkinto (BSN). Koulutus on korkeampi kuin Suomessa. Mutta silti ei voi suoraan muuntokouluttautua Suomessa sairaanhoitajaksi, vaan lähihoitajaksi. AY- pistänee kateellisena vastaan. 

Koulutus on muodollisesti täysin samantasoinen kuin sairaanhoitajan amk-tutkinto. Itse en sitä paitsi kauheasti luottaisi filippiiniläisiin yliopistotutkintoihin - on ala sitten mikä tahansa.

Suomessa sairaanhoitajan koulutus luokitellaan myös kanditutkinnoksi. Silti koulutusten sisällössä maiden välillä voi olla huomattavia eroja.

Vierailija
2380/4871 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa sairaanhoitajan koulutus luokitellaan myös kanditutkinnoksi. Silti koulutusten sisällössä maiden välillä voi olla huomattavia eroja.

Korkeakoululain mukaan kandidaatit valmistuvat yliopistosta, eivät ammattikorkeakoulusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän