Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomen kaupungeissa ihmiset esittävät jotain roolia ja ovat silmät ja suu ammollaan kuin peura ajovaloissa?

Vierailija
21.04.2022 |

Samalla kuitenkin sosiaaliset taidot ja keskustelutaidot ovat melko... vaitonaisia ja yrmeys, slangi, sekä pistävyys on jotenkin cool.

Itse asun maalla, mutta olen asunut vuosia ulkomailla. Viime aikoina olen käynyt mm. pääkaupunkiseudulla, Tampereella, Seinäjoella ja Turussa. Mitä pohjoisemmaksi menee, sitä normaalimpia ihmisiä tapaa.

Ensinnäkin, ihmiset ovat vihaisen oloisia, muut ilmeet koko ajan kuin jokin suuri elämys nyt imaistaisi naamasta sisään ja silmät ja suu suurella, että sen saisi. Keskustelu ventovieraan kanssa lyhyen töksähtelevää näillä olemuksesta päätellen ns. kaupunkilaisten kanssa,mutta muutama ihminen juttelikin mielellään mukavan kevyesti kaikenlaisesta ja osoittautui, että he olivatkin Juvalta, Kyröskoskelta, Alajärveltä jne. käymässä kaupungissa.

Mikä teitä siellä oikein vaivaa?

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos istuu vaikka kahvilassa, yleisön joukossa penkillä, bussissa, junassa ym. niin mukava keskustelu ei kiinnosta? Paljon on vielä silloin oppimista vaikka keskieurooppalaisesta tai jenkkikulttuurista.

Puhelimen räpläys 3h putkeen on ilmeisesti kuvitelma sosiaalisuudesta?

Harvemmin istun missään julkisella paikalla kolmea tuntia ilman aitoa ohjelmaa esim. konsertissa. Ennemmin vaikka kahvilassa seuraan katuvilinää, kuin käyn keskustelua jonkun viereen sattuvan tuntemattoman kanssa.

Olen huomannut pk-seudun ihmisten kielitaidon heikkouden erilaisissa tilaisuuksissa. Koska sieltä ei koskaan muuteta minnekään esim. ulkomaille niin rallienglanti kuuluu todella vahvasti.

Juu ja landeltahan muutetaankin New Yorkiin, Pariisiin ja Tokioon. 

Landelta käydään edes paljon laajemmalla työssäkäyntialueella ja monet reissaa ihan työkseen.

Minä landelta olen tehnyt työreissuja ainakin 20 maahan ja 3 maanosaan.

Vierailija
62/116 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin keskustellut kanssasi. Sen takia olen tällä palstallakin, kun ei ole kavereita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos istuu vaikka kahvilassa, yleisön joukossa penkillä, bussissa, junassa ym. niin mukava keskustelu ei kiinnosta? Paljon on vielä silloin oppimista vaikka keskieurooppalaisesta tai jenkkikulttuurista.

Harvemmin istun missään julkisella paikalla kolmea tuntia ilman aitoa ohjelmaa esim. konsertissa. Ennemmin vaikka kahvilassa seuraan katuvilinää, kuin käyn keskustelua jonkun viereen sattuvan tuntemattoman kanssa.

Olen huomannut pk-seudun ihmisten kielitaidon heikkouden erilaisissa tilaisuuksissa. Koska sieltä ei koskaan muuteta minnekään esim. ulkomaille niin rallienglanti kuuluu todella vahvasti.

Landelta käydään edes paljon laajemmalla työssäkäyntialueella ja monet reissaa ihan työkseen.

Ihan kuin kaupungeista ei tehtäisi. En ajatellut, että tuo on hienoa. Lähinnä rasittavaa.

Vierailija
64/116 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin kaupungeista ei tehtäisi. En ajatellut, että tuo on hienoa. Lähinnä rasittavaa.

Niin no, sinähän sanoit ettei landelta muka muutettaisi mihinkään. Paljon enemmän täältä muutetaan, myös ulkomaille, kuin pk-seudulta minnekään. Kuten itsekin aikoinani ulkomaille.

Vierailija
65/116 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maalta lähtöisin. Asunut ulkomailla miljoonakaupungeissa ja pienemmissä isoissa kaupungeissa. Nyt asun Helsingissä ja olen tyytyväinen. Huono itsetunto, jos kokee ulkopuolisuutta vaikkei haluaisi.

Vierailija
66/116 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, sinähän sanoit ettei landelta muka muutettaisi mihinkään. Paljon enemmän täältä muutetaan, myös ulkomaille, kuin pk-seudulta minnekään. Kuten itsekin aikoinani ulkomaille.

En ollut se sanoja, vaan toinen kommentoija. "Paljon enemmän täältä muutetaan ulkomaille". Miksiköhän? 😉

Vierailija
67/116 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pk-seutulaisen eeppinen ja elämää suurempi muuttomatka on Vantaan Korsosta Espoon Saunalahteen. Siinähän saattaa ero vanhemmista revähtää jopa käsittämättömään yli 20 km matkaan.

Vierailija
68/116 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ollut se sanoja, vaan toinen kommentoija. "Paljon enemmän täältä muutetaan ulkomaille". Miksiköhän? 😉

Työ, hyvä palkka, rohkeus ja seikkailun halu.

Vierailija
69/116 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä näet ovatko pohjalaiset sittenkään niin töykeitä, kuin täältä saa aina lukea.

Vierailija
70/116 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menepä maaseudulla baariin ja yritä jutella. Heti kun kuullaan että olet kaupungista, ruvetaan vittuilemaan ankarasti. Ei kovin ystävällistä.

Kännissä ja läpällä. Se on tulikaste.

Vierailija
71/116 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lässytät ihan mitä sattuu. Maalla on varmaan ihan kivaa, mutta ei se automaattisesti tarkoita, että kaupungit on ihan p:stä.

Vierailija
72/116 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lässytät ihan mitä sattuu. Maalla on varmaan ihan kivaa, mutta ei se automaattisesti tarkoita, että kaupungit on ihan p:stä.

Vain epäsosiaalisia ihmisiä täynnä.

Vierailija
73/116 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain epäsosiaalisia ihmisiä täynnä.

Luulet vain. Toki trollaat aikaa tappaaksesi.

Vierailija
74/116 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sinä valitat siitä, että kaupunkilaiset jotenkin esittävät muuta, kuin ovat eivätkä juttele juuri Sinulle. Eikös se väkisin juttelu kenelle tahansa tuntemattomalle vain siksi, että pitäisi yrittää näyttää sosiaaliselta olisi juuri sitä feikkaamista ja esittämistä? Miksi muuten edes pitäisi olla erityisen sosiaalinen, mikä meriitti se nyt on? Ja miksi sen mittaus on se kuinka paljon juttelee junassa ja kahvilassa tuntemattomille ihmisille?

Ja olen itse maalta kotoisin ja nuoruuteni siellä viettänyt, mutta en ymmärrä yhtään tämän kaltaisia kaupunkilaisten lyttäysjuttuja.

Vierailija
75/116 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin tosiaan tässähän oli muuten Maailman kansalainen- leuhkiminen samassa, kun oikein asutaan ulkomailla ja ollaan sisäistetty välimeren ja jenkkien kulttuuria. Mutta me tyhmät suomalaiset ollaankin vaan suomalaisia.

Vierailija
76/116 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se elämänmeno isoissa kaupungeissa on aivan erilaista kuin maalla. Eletään paljon sosiaalisemmin. Maalla ajetaan hypermarkettiin, ostetaan ruuat ja iso paali vessapaperia ja ajetaan kotiin, jossa pyöritään loppu vapaa-aika riemuiten siitä, että kukaan ei näe vaikka grillaisi perse paljaana. Kaupungeissa ihmiset ovat aktiivisempia. Käydään harrastuksissa, kahviloissa, ravintoloissa, nähdään ystäviä niissä tai lähdetään vain lenkille kaverin kanssa. Siellä rappukäytövässä ei enää koeta sen suurempaa yhteisöllisyyden tarvetta sitten enää. Myöskään ne bussipysäkit tai junat eivät ole sellaisia tyhjiä elämyksiä, joihin kaipaisi juttuseuraa, vaan niissä kuunnellaan äänikirjoja tai käydään läpi päässä seuraavan neuvottelun tai kokouksen asialistaa, jotta kaiken muistaisi käydä sitten itse kokouksessa läpi. 

Tämä poikkeaa sitten monista muista maista. Smalltalk ei kuulu sitten suomalaisten rajoittuneiden kaupunkilaisten sosiaaliseen kanssakäyntiin. Toki elementtiläävässä ei opi keskustelemaankaan kuin itsensä kanssa.

Oletan, että olet maaalta. Vaikka et olisikaan, niin miten odotat, että joku puhuisi mielellään tuollaisen kommentin kirjoittavan henkilön kanssa?

Vierailija
77/116 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi asun Helsingissä ja olen tottunut sen menoon. Olis se sitten muiden silmissä mitä tahansa. Minulle se on normaalia. En koe olevani mollottaja. Voin ihmetellään ja katsoa, jos huomaan jonkun tuijottavan minua. Puhun, jos joku puhuu minulle. Harvoin koen tarvetta puhua muille. Jos koen, niin voin puhua ilman kynnystä ja saan vastakaikua eli keskusteluja Erin ihan hyvin. Ehkä se johtuu slangista. Vastapuoli ei säikähdä mietä ja sietä vaan on heti samalla aaltopituudella. Tämä on vitsi, koska puheessani kuuluu myös vanhempieni murretta.

Vierailija
78/116 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sinä valitat siitä, että kaupunkilaiset jotenkin esittävät muuta, kuin ovat eivätkä juttele juuri Sinulle. Eikös se väkisin juttelu kenelle tahansa tuntemattomalle vain siksi, että pitäisi yrittää näyttää sosiaaliselta olisi juuri sitä feikkaamista ja esittämistä? Miksi muuten edes pitäisi olla erityisen sosiaalinen, mikä meriitti se nyt on? Ja miksi sen mittaus on se kuinka paljon juttelee junassa ja kahvilassa tuntemattomille ihmisille?

Ja olen itse maalta kotoisin ja nuoruuteni siellä viettänyt, mutta en ymmärrä yhtään tämän kaltaisia kaupunkilaisten lyttäysjuttuja.

On se parempi nyt olla sosiaalinen kuin epäsosiaalinen. Ei ihme, että monissa Euroopan maissa osataan markkinoida ja myydä tuotteita paremmin kuin mykät suomalaisjöröt.

Vierailija
79/116 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös ihmetellyt hiukan samaa asiaa. Pitäisihän nyt kaupungin kansainvälisessä ja trendikkäässä ilmapiirissä sosiaalista enemmän, mutta ei näköjään tapahdukaan niin.

Vierailija
80/116 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös ihmetellyt hiukan samaa asiaa. Pitäisihän nyt kaupungin kansainvälisessä ja trendikkäässä ilmapiirissä sosiaalista enemmän, mutta ei näköjään tapahdukaan niin.

siis, sosiaalistua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan