Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksi lapsista ei halunnut 18-vuotiaana ajokorttia, pitääkö minun nyt vielä monen vuoden jälkeen kustantaa se?

Vierailija
20.04.2022 |

Kolmesta lapsesta kahdelle maksettiin kortti, tämä keskimmäinen ei sitä halunnut. Nyt 23-vuotiaana on sitä mieltä, että hänellekin pitäisi maksaa. Mitä mieltä olette? Minusta se mahdollisuus oli ja meni, ja nyt aikuisena hän on omillaan tässäkin asiassa.

Kommentit (177)

Vierailija
161/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ei tietenkään. Ei ajokortti edes kuulu vanhempien kustannettavaksi. Ei se ole mikään sellainen osa lapsen lakisääteistä elatusta vaan ihan vapaaehtoinen menoerä.

Eli ei, sun EI tarvitse tai ole pakko kustantaa sille kersalles enää mitään. Jos hän muuta väittää hän on väärässä. Ei ole lakia jonka mukaan lapsia pitäis kohdella tasapuolisesti.

Kyllä mua naurattaa sun kaltaiset mammat. Anteeks vaan.

Sinusta on siis oikein kohdella 2 muuta lasta paremmin, kuin sitä yhtä?

Ei ihme, että perheissä on lapsia jotka voivat huonosti, kun voidaan avoimesti kohdella tiettyjä lapsia paremmin,kuin niitä toisia. 

Vierailija
162/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen äimistynyt näistä kommenteista, siis onko tuo joku normi että vanhemmat maksaa ajokortin?! Minä ja sisarukseni maksettiin ajokorttimme itse, tekemällä töitä opintojen ohessa.

Mielestäni hyvä niin!

N33

On normi. Suurimmalle osalle tutuistani vanhemmat on maksaneet kortin aikanaan, niin myös minulle ja siskolleni. Toki jos rahaa ei ole niin sille ei voi mitään, mutta jos on niin en ymmärrä miksi ei maksaisi? Siitä on merkittävää hyötyä jo kesätöitä hakiessa.

N32

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tarvitaanko" Helsingissäkin yksityissaastutinta?

Mistä päättelet ap:n 23-vuotiaan lapsen asuvan Helsingissä? Aloituksessa ei ainakaan kerrottu mitään asuinpaikasta.

Onko järkevää olettaa, että 23-vuotias ihminen asuu loppuelämänsä Helsingissä? Vaikka ei tarvitsisi autoa juuri nyt, ajokortti voi olla silti tärkeä investointi tulevaisuuteen. Vähän vaikea muuttaa vaikka työn perässä pohjoiseen, jos ei ole vielä edes ajokorttia. Miten pääset autokouluun, millä kuljet työmatkat ja kauppareissut sen aikaa kuin autokoulu kestää? Entä jos on talvi ja pitäisi heti paikalla osata ajaa lumisilla, jäisillä ja pimeillä teillä ehkä lapset kyydissä?

Joo ei se ajokortin olemassaolo vielä mitään saastuta eikä pakota hankkimaan autoa jos sitä ei tarvitse. Mutta se antaa sen mahdollisuuden, jos tuleekin se tarve sille autolle. Tai vaikka firman autolla ajamiselle työtehtävissä.

Vierailija
164/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään opetusluvalla opettamine on käytännössä ilmaista. Joku vanhenmista sisaruksista opettjaaksi ja sitten  kokeisiin.

Vierailija
165/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä todettiin että ei kannata hankkia ajokorttia (3000e) koska auto on sitten kalliimpi hankinta ja nykyiset palkat on sellaiset että ei sellaisen takia kannata ajaa töihin. Menee palkka vuokraan ja autokuluihin, bensoihin yms huoltoihin.

Ei nykyään kannata hankkia kallista ajokorttia tai autoa riesakseen. Monissa paskoissa työpaikoissa on ehtona kortti että pääsee duunaamaan naurettavan halvalla palkalla tappiota itselleen ja koko suvulle.

Tästä syystä lapsille ei korttia.

Tämä on totta, jos kasvattaa lasta ikuisiin hanttihommiin. Toisaalta taas esimerkiksi monella teekkarilla parhaat kesätyöpaikat ovat tehtailla, ja lääketieteen kandit taas saavat parasta työkokemusta ja palkkaa aivan syrjäseutujen tk-päivystyksissä. Aitoa ei kannata tietenkään hankkia turhaan, mutta auto voi myös olla kannattava investointi, jos sen avulla saa hyvää työkokemusta.

Minä tein jossain vaiheessa keikkahommaa ympäri Suomea. Välillä ajoin firman autolla, välillä omalla (firma maksoi kilometrit), välillä menin julkisilla. Palkka oli paljon parempi kuin jos olisin jäänyt omalle paikkakunnalle tuntilaiseksi johonkin, ja toisaalta ilman korttia niitä keikkoja olisi ollut tarjolla paljon vähemmän. Sain arvokasta työkokemusta. Nykyinen työ on mielekäs asiantuntijatyö, mutta työpaikka sijaitsee sen verran syrjässä ettei julkisilla pääse. Kuljen kimppakyydeillä ja teen osin etänä. Ilman korttia ja autoa ei olisi mahdollista ja joutuisin tyytymään huonommin palkattuun ja vähemmän mielekkääseen työhön lähempänä.

Vierailija
166/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ei tietenkään. Ei ajokortti edes kuulu vanhempien kustannettavaksi. Ei se ole mikään sellainen osa lapsen lakisääteistä elatusta vaan ihan vapaaehtoinen menoerä.

Eli ei, sun EI tarvitse tai ole pakko kustantaa sille kersalles enää mitään. Jos hän muuta väittää hän on väärässä. Ei ole lakia jonka mukaan lapsia pitäis kohdella tasapuolisesti.

Kyllä mua naurattaa sun kaltaiset mammat. Anteeks vaan.

Jos tuolle linjalle lähdetään, niin mikään pakko ei ole myöskään millään lailla olla yhteydessä vanhempiinsa. Ei tarvi edes kertoa, missä asuu. Etenkään ei tarvitse auttaa yhtään missään, ei edes kuulumisia kysellä, ei edes jouluna. Kyllä mua naurattaa vanha äitini, joka kitisee kun estin sen kännykästäni, enkä aio sitä enää koskaan tavata. Siinähän yrittää vinkua apuja suosikkilapseltaan, joka on ihan liian hemmoteltu ketään auttamaan.

Vierailija
167/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tää uus palstahullu on joka jankkaa - MITÄ HYVÄÄ siinä ajokortin maksamisessa itse muka on-*!?!?

Hmmm... No esimerkiksi

- Arvostus. Kun jotain saa ilmaiseksi, sitä todennäköisesti ei arvosta ihan yhtä paljon, kuin jos olisi itse nähnyt vaivaa asian eteen. Aiemmin joku poliisi kommentoi tästä.

- Onnistumisen tunne. Kuinka omalla työllään ja säästämisellä on ihan itse saavuttanut jotain! Ylpeys omasta onnistumisesta!

- rahankäytön oppiminen käytännössä. Harva 18v on tuohon mennessä ehtinyt elämässään säästää systemaattisesti mihinkään suureen hankintaan, miettien samalla kulujaan. Latenjuoja oli oiva esimerkki, kuinka tuollaiset pienet turhat rahanreiät tulee nuoren huomattua tuossa.

- Nuori haluaa itsenäistyä. Osa tätä prosessia on se, että hän opettelee hankkimaan itse haluamansa asiat.

- Pitkäjänteisyyden oppiminen. Vaikka ajokortti maksaa muutaman tonnin vain, on se nuorelle iso raha, harva 18v tienaa mitään kolme tonnia kuussa.

Yksikään noista asioista ei ole semmoinen, jonka takia kannattaisi jättää kortti maksamatta. Ne voi aivan hyvin opettaa lapselle myöhemminkin, ja jopa ajattelisin että jos ei ole 18-vuotiaalle onnistunut opettamaan mitään rahankäyttötaitoja niin jossain kohtaa on mennyt pieleen... Joo ei ole kamalaa jos jättää sen kortin maksamatta, ei ole pakko maksaa sitä lapselle. Ei ole pakko auttaa lastaan millään tavalla varsinkaan tämän muutettua pois kotoa. Mutta edelleenkään en ymmärrä miksi joku ei sitä maksaisi, jos taloudelliset edellytykset ovat kunnossa. Sen ymmärrän hyvin ettei kaikilla ole, ei ainakaan ilman tiukkaa säästämistä, mutta se on aivan eri asia.

Vierailija
168/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä näitä kommentteja missä sanotaan että sille joka ei aikoinaan ajokorttia halunnut ajaa olisi pitänyt antaa sama raha 18 vuotiaana käteen. Mitä ihmettä, jos vanhemmat haluavat maksaa lapsilleen jotain hyödyllistä (kuten ajokortin) niin pitäisikö heidän vain reiluuden nimissä maksaa myös yhden lapsen ryyppyreissut samalla summalla kun hän ei silloin ajokorttia halunnut?

Vierailija
169/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen äimistynyt näistä kommenteista, siis onko tuo joku normi että vanhemmat maksaa ajokortin?! Minä ja sisarukseni maksettiin ajokorttimme itse, tekemällä töitä opintojen ohessa.

Mielestäni hyvä niin!

N33

Lukutaito sulta sitten puuttuukin.

Täällä kyllä ON paljon kommentteja joissa pidetään selviönä, että vanhemmat maksaa ajokortin. Missä kohtaa N33 muka on lukenut jotain väärin?

Minä olen itse nuorempi, 22v, ja minäkin maksoin ajokorttini itse. Ei siinä ole mitään erikoista.

Ei ole.

Täällä ei ole kukaan ottanut siihen edes kantaa.

Siihen on että lasten suhteen pitää olla tasapuolinen.

Aika moni otti nimenomaan siihen kantaa, yksikin kommentoi kuinka ajokortti on vanhempien maksettava, ihan kuten toisen asteen opinnotkin. Tai näin sen rinnasti. Samoin moni muu, että ainahan ne ajokortit on maksettava. Heistä inspiroituneena heitin ilmoille tuon kysymykseni jota aidosti ihmettelin, pahoittelut jos se triggeröi sua näin pahasti!

Aika moni muukin täällä kommentoi omia kokemuksiaan omasta elämästään, eli en nyt ymmärrä miksi se ärsyttää juuri minun viestissäni?

N33

Kerros N33 mitä hyvää siinä on että jouduit itse maksamaan korttisi? Onko hyvä asia, ettei omat vanhemmat tue koska "oppiihan pärjäämään" vai mikä sun pointti oli? Itse vanhempana koen, että lasten auttaminen ja lapsista huolehtiminen ei maagisesti pääty kun ovat aikuisia. Lapseni ovat minulle tärkeitä aina ja ikuisesti ja teen heidän eteensä kaiken mitä voin, koska rakastan ja välitän. 

En ole N33, mutta vastaan omasta puolestani. Kustansi siis ajokorttini itse. Se oli ensimmäinen iso hankinta, johon itse säästin ja tienasin rahat. Todella opettavainen kokemus rahankäytöstä, sellaisesta pitkäjänteisestä säästämisestä, mitä tuskin olisin mistään muusta saanut tuossa ikävaiheessa. Asuin pääkaupunkiseudulla, elikkä pääsin kulkemaan töihin ja kouluun julkisilla oikein mainiosti, ajokorttia ei siis ollut pakko saada HETI sinä päivänä kun täytin 18v, mutta kova polte se oli silti saada, mikä motivoi minua säästämään. Lopetin monet turhat tuhlailut, kuten jokapäiväisen lattekahvin ostin Waynes Coffeesta - ei kuulosta isolta jutulta, mutta viikossa noihin kahveihin meni useita kymppejä! Tuskin olisin muuten kiinnittänyt tuohon huomiota.

Ja vanhempani ovat aina tukeneet ja kannustaneet minua. Jos olisin sen kortin tarvinnut asap, esimerkiksi työn tai koulumatkan takia, varmasti olisivat sen maksaneet. Tuossa tilanteessa vain oli järkevämpää että itse säästin ja maksoin. Jotain tämän suuntaista oletan N33 tarkoittavan?

On hyvin huolestuttavaa jos säästämistä ja rahankäyttöä opetellaan vasta sitten kun on omilleen muutettu. Vanhempien tehtävä on myös opettaa ihan pienestä pitäen, kuinka rahaa käytetään, mistä raha tulee ja miten raha laitetaan töihin. Pidän jossain määrin huvittavana sitä, että kahvirahoista säästetään ajokortti. Edelleen kysyn, miksi oli järkevämpää että itse maksoit vs että vanhemmat olisivat maksaneet ja olisit saanut ne kahvitkin? Vai meinaatko että tuo "läksy säästäväisyydestä" pelasti sinut tulevalta vararikolta vai mitä tarkoitat? 

Kuten viestistäni käy ilmi, kävin töissä koulun ohella, eli ei ne kaikki ajokorttirahat kahveista säästynyt 🙈😂 rahan käyttöä ON opetettu mulle pienestä pitäen, aiemmin ei vaan ollut tullut eteen mitään yhtä iso hankintaa, jossa olisin voinut käytännössä toteuttaa näitä oppeja. Ja en asunut omillani vielä tuolloin 18-vuotiaana, muutin pois kotoa 20-vuotiaana kun pääsin opiskelemaan. Mielestäni oli hyvä, että olin opetellut rahankäyttöä isolla skaalalla ennen sitä. En ole väittänyt mitään sellaista, että ajokortin "ilmaiseksi" vanhemmilta saaminen vie vararikkoon 😂 enkä ole väittänyt että kaikkien tulisi toimia näin, enkä tuominnut heitä jotka toimii toisin. Mikäli sinä haluat maksaa lastesi ajokortit, siitä vaan, hieno juttu, en edelleenkään silti tajua miksi minun tai N33:n kokemus menee sinulla noin ihon alle? Me emme ole kritisoineet sinua ja valintojasi missään.

"Kuten viestissäni sanoin" on ilmaisu jota käytetään kun menee ihon alle, joten ehkä itselläsi meni. Et vieläkään perustele sitä, miksi tämä oma tapasi oli järkevämpi kuin se, että vanhempasi olisivat maksaneet sen kortin? Itse siis käytit tätä ilmaisua. Mielestäni kyse ei ole järkevyydestä ollenkaan. Päin vastoin nuorilla on paljon menoja ja vähän rahaa, siksi mielestäni vanhempien tulisi tukea taloudellisesti silloin kun kyseessä on joku ns. järkevä ja perustavanlaatuinen hankinta, kuten koulutus, asunto, ajokortti jne. Nuorena pitää mennä ja elää, ei säästää ja kitkuttaa. Tämä on sellainen turha myytti, että kärsimyksestä syntyy jotain autuasta. 

Ei mun tarvitse perustella miksi tämä tapa oli järkevämpi kuin se, että vanhemmat olis maksaneet ajokortin, en ikinä väittänyt tämän olevan parempi tapa? En siis arvostele ketään kommenteissani. Kerroin vain oman kokemukseni, ja miksi tuo oli minulle toimiva ja hyvä tapa, ja alunperin tungin tänne vastaamaan N33:n puolesta, kun vaikutti siltä että joku (sinä?) vainoaa häntä ja hänen kommenttiaan, nähdäkseni ihan turhan takia. Toin vain esille oman kokemukseni. Ja tuolla ylempänä on joku poliisi joka väittää, että itse maksettua ajokorttia arvostaa enemmän. Yhdyn tuohon mielipiteeseen.

Toisaalta en minä voi tietää, miten paljon arvostaisin ilmaiseksi saatua korttia, koska en ole sellaista kokenut.

ja kuten sanottu, en keksi muuta kallista kohdetta, mihin nuorena sitä rahaa säästäisi tavoitteellisesti ja oppisi näin kantapään kautta rahankäyttöä. Ainiin, minä nautin nuoruudesta ja elämästä, enkä kärsinyt siitä että maksoin ajokortin itse :)

Asuntoa?

ohis

Harvalla se asunto on elämän ensimmäinen iso säästökohde.

Oisin veikannut että monella on. Varmaan koska itsellä se on enkä keksi mitään muuta isoa.

Sama, minulla ei ole ajokorttia, ja ensiasuntoa varten aloin säästää lukiossa. 23-vuotiaana ostin ensiasuntoni, pienen yksiön. Asuin siihen asti kotona, eli siksi sain noin nopeasti säästettyä pesärahat. Moni tuttu tosiaan muutti omilleen jo heti lukion jälkeen, eli ei ihme ettei he ihan heti voineet asuntoa ostaa, siis säästöä yhtä paljon kuin minä.

Tuo joka jankkaa vastaan siitä, että ajokortin maksaminen itse on hyvä juttu, on varmaan myös sitä vastaan, että nuori säästää itse rahaa asuntoon :D

Haha, joo jotkut ei ymmärrä sitä, että nuori voi ihan itse haluta sen kokemuksen, kuinka onnistuu itse hankkimaan haluamansa asiat 🙈 eikä kyse ole mistään uhriutumisesta "yhyyy, ihan yksin maksoin kaiken", vaan kuten moni täällä on kertonut, ilolla ja ylpeydellä muistelee tuota, kuinka jostain hampurilaisravintolan palkasta säästi massit ajokorttiin. Mun mielestä ihan kiva kuulla, että vielä on nuoria jotka arvostaa työn tekoa. Eikä se ole mitenkään heiltä pois, jotka haluaa ja pystyy maksaa lastensa ajokortit, autot ja asunnot. Miksi siitä pitää hiiltyä, jos joku tekee eri tavalla?

Minä säästin opiskelijana esim matkailuun, kun ei tarvinnut ajokorttiin säästää. Oli kova polte päästä reissuun ja siitä sai tosiaan onnistumisen kokemuksia kun pääsi näkemään maailmaa. En matkaillut mitenkään kauhean paljon, mutta kyllä se ihan avartavaa oli ja toisaalta voimaannuttavaa huomata pärjäävänsä vieraassa paikassa vieraalla kielellä omillaan. Ei ollenkaan huonoja kokemuksia nuorelle nekään. Matkailun lisäksi nuori voi säästää esim omaan autoon, johonkin kalliiseen harrastusvälineeseen, siihen asuntoon tai hyvin moneen muuhun juttuun. Ajokortti on vaan yksi juttu. Jos olisi pitänyt itse maksaa ajokorttinsa niin olisi jäänyt moni muu kokemus kokematta. Enkä nyt tarkoita että se olisi jotenkin kamalaa nuorelle joutua se itse kustantamaan, ilman reissuja ja harrastusvälineitäkin selviää, mutta en oikein tajua miten se muka olisi erityisen hyvä asia jos vanhemmat ei sitä maksa.

Vierailija
170/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole tietenkään mikään pakko. Mutta kyllä itse maksaisin. En nyt millekään kolmekymppiselle työssäkäyvälle lapselle enää, mutta 23-vuotiaalle opiskelijalle kyllä. Ja no, ehkä kolmekymppisellekin jos ajokortille on oikea tarve ja rahasta pulaa. Kyllähän vanhempi voi lastaan auttaa vielä aikuisenakin, toki riippuen myös omasta rahatilanteesta.

Vierailija
171/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä mitä duunia te teette, jotka olette maksaneet kalliin ajokortin ja auton itsellenne?

Rikkaiden huvia mielestäni.

No minä olin lukion ohella töissä hampurilaisravintolassa. Asuin kotona lukion loppuun saakka, eli kyllä siinä säästi ajokorttirahat puolessa vuodessa.

Miten meni se lukio? Saitko haluamasi opiskelupaikan heti? Omat lapseni eivät taatusti saa E:tä ja L:ää, jos ovat hampurilaisravintolassa töissä. Tarvitsevat kuitenkin hyvät arvosanat jatkoa varten.

Kiitos kysymästä, lukio meni ns. Lukematta läpi ja C:n paperit tuli. Pääsin kuitenkin ekalla yrittämällä opiskelemaan Helsingin yliopistoon, pidin lukion jälkeen yhden välivuoden. Elikkä ihan hyvin minulle kävi.

Vierailija
172/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä mitä duunia te teette, jotka olette maksaneet kalliin ajokortin ja auton itsellenne?

Rikkaiden huvia mielestäni.

No minä olin lukion ohella töissä hampurilaisravintolassa. Asuin kotona lukion loppuun saakka, eli kyllä siinä säästi ajokorttirahat puolessa vuodessa.

Miten meni se lukio? Saitko haluamasi opiskelupaikan heti? Omat lapseni eivät taatusti saa E:tä ja L:ää, jos ovat hampurilaisravintolassa töissä. Tarvitsevat kuitenkin hyvät arvosanat jatkoa varten.

Kiitos kysymästä, lukio meni ns. Lukematta läpi ja C:n paperit tuli. Pääsin kuitenkin ekalla yrittämällä opiskelemaan Helsingin yliopistoon, pidin lukion jälkeen yhden välivuoden. Elikkä ihan hyvin minulle kävi.

Hyvä, että kävi hyvin. Omille lapsilleni mahdollistan mielelläni niin hyvät paperit kuin mihin rahkeet riittävät, muun muassa maksamalla heille tarvittavat asiat, ettei lukio hurahda lukematta läpi. Tunnetusti on hankalaa olla kahdessa paikassa yhtaikaa. Välivuosia ei tietenkään aina voi välttää, mutta eipä se mikään haitta olisi, vaikka pääsisi suoraankin haluamaansa opiskelupaikkaan.

Vierailija
173/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annoin sille lapselle joka ei korttia halunnut saman summan rahana.

No, jos kerran olet sen rahana antanut niin ei tarvi maksaa.

Mulla saman ikäinen, ei ajanut aikoinaan, mutta nyt on autokoulussa ja minä maksan.

Vierailija
174/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli kahdelle muulle on maksettu niin kyllä. Itseasiassa voitaisiin määritellä ennakkoperinnöksi. 18v on myös aikuinen. Toki itse olen maksanut omani ja en kustanna lasten korttia.

Vierailija
175/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsi kustantaa itse, ja jos ei fyrkkaa, se on laina. Ei kuulu lapsen oikeuksiin saada ilmaiseksi, ellet sitten itse saanut.

Vierailija
176/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin ainokaiselleni rahat kortiin pikkuhiljaa vuosien aikana. Hän ei halunnut ajaa ajokorttia 18-vuotiaana, mutta 19-vuotiaana olikin sitä mieltä että haluaa. Noh hän ajoi sitten 19v kortin, ja minä maksoin. 

Meillä homma ei ollut mikään että olisin säästänyt tietyn summan rahaa jonka lapsi saa 18 täytettyään käyttää mihin haluaa, vaan se oli ajokorttirahaksi korvamerkitty, ja olisi odotellut tilillä niin kauan että lapsi kortin itse haluaa ajaa. En olisi antanu humputuksiin sitä koskaan.

Vierailija
177/177 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aikoinaan sama tilanne, paitsi meitä sisaruksia oli 7. Kaikilla mahdollisuus saada ilmaiseksi kortti 18-vuotiaana. Yksi ei jaksanut autokoulua silloin käydä. 

En ymmärrä, miksi tämä jonkun mielestä olisi epäreilu tilanne? Kaikilla täysin tasa-arvoinen ja yhtäläinen oikeus saada kortti ilmaiseksi, yksi vain jätti tilaisuuden käyttämättä. Hankki sitten itse kortin myöhemmin. Ei hänellä tullut mieleenkään aikuisena, työssäkäyvänä ihmisenä vaatia vanhemmilta rahoja omien valintojensa vuoksi :D

En myöskään ymmärrä, miksi raha pitäisi muka muuten antaa tälle yhdelle? Varmaan aika moni juuri täysi-ikäistynyt teini käyttäisi rahat mieluummin ryyppäämiseen ja shoppailuun, mutta kyllä vanhemmat saa päättää itse mihin tarkoitukseen rahaa lapsilleen antaa. Jos ei kelpaa, niin sitten ollaan ilman 

Jos olet kahden ystäväsi kanssa kävelyllä, ja löydätte maasta kolme kymmenen euron seteliä, voit tehdä valinnan noukkia rahan tai jättää sen maahan. Jos molemmat ystäväsi ottaa setelin, ja sinä jätät omasi maahan, et voi enää parin vuoden jälkeen itkeä, että sinullekin kuuluu sama määrä rahaa. Valintoja, valintoja 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi