Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksi lapsista ei halunnut 18-vuotiaana ajokorttia, pitääkö minun nyt vielä monen vuoden jälkeen kustantaa se?

Vierailija
20.04.2022 |

Kolmesta lapsesta kahdelle maksettiin kortti, tämä keskimmäinen ei sitä halunnut. Nyt 23-vuotiaana on sitä mieltä, että hänellekin pitäisi maksaa. Mitä mieltä olette? Minusta se mahdollisuus oli ja meni, ja nyt aikuisena hän on omillaan tässäkin asiassa.

Kommentit (177)

Vierailija
101/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lukio on nykyään ilmainen. Itsellä meni kaikki rahat kirjoihin eikä piisannutkaan.

Vierailija
102/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen äimistynyt näistä kommenteista, siis onko tuo joku normi että vanhemmat maksaa ajokortin?! Minä ja sisarukseni maksettiin ajokorttimme itse, tekemällä töitä opintojen ohessa.

Mielestäni hyvä niin!

N33

Lukutaito sulta sitten puuttuukin.

Täällä kyllä ON paljon kommentteja joissa pidetään selviönä, että vanhemmat maksaa ajokortin. Missä kohtaa N33 muka on lukenut jotain väärin?

Minä olen itse nuorempi, 22v, ja minäkin maksoin ajokorttini itse. Ei siinä ole mitään erikoista.

Ei ole.

Täällä ei ole kukaan ottanut siihen edes kantaa.

Siihen on että lasten suhteen pitää olla tasapuolinen.

Aika moni otti nimenomaan siihen kantaa, yksikin kommentoi kuinka ajokortti on vanhempien maksettava, ihan kuten toisen asteen opinnotkin. Tai näin sen rinnasti. Samoin moni muu, että ainahan ne ajokortit on maksettava. Heistä inspiroituneena heitin ilmoille tuon kysymykseni jota aidosti ihmettelin, pahoittelut jos se triggeröi sua näin pahasti!

Aika moni muukin täällä kommentoi omia kokemuksiaan omasta elämästään, eli en nyt ymmärrä miksi se ärsyttää juuri minun viestissäni?

N33

Kerros N33 mitä hyvää siinä on että jouduit itse maksamaan korttisi? Onko hyvä asia, ettei omat vanhemmat tue koska "oppiihan pärjäämään" vai mikä sun pointti oli? Itse vanhempana koen, että lasten auttaminen ja lapsista huolehtiminen ei maagisesti pääty kun ovat aikuisia. Lapseni ovat minulle tärkeitä aina ja ikuisesti ja teen heidän eteensä kaiken mitä voin, koska rakastan ja välitän. 

En ole N33, mutta vastaan omasta puolestani. Kustansi siis ajokorttini itse. Se oli ensimmäinen iso hankinta, johon itse säästin ja tienasin rahat. Todella opettavainen kokemus rahankäytöstä, sellaisesta pitkäjänteisestä säästämisestä, mitä tuskin olisin mistään muusta saanut tuossa ikävaiheessa. Asuin pääkaupunkiseudulla, elikkä pääsin kulkemaan töihin ja kouluun julkisilla oikein mainiosti, ajokorttia ei siis ollut pakko saada HETI sinä päivänä kun täytin 18v, mutta kova polte se oli silti saada, mikä motivoi minua säästämään. Lopetin monet turhat tuhlailut, kuten jokapäiväisen lattekahvin ostin Waynes Coffeesta - ei kuulosta isolta jutulta, mutta viikossa noihin kahveihin meni useita kymppejä! Tuskin olisin muuten kiinnittänyt tuohon huomiota.

Ja vanhempani ovat aina tukeneet ja kannustaneet minua. Jos olisin sen kortin tarvinnut asap, esimerkiksi työn tai koulumatkan takia, varmasti olisivat sen maksaneet. Tuossa tilanteessa vain oli järkevämpää että itse säästin ja maksoin. Jotain tämän suuntaista oletan N33 tarkoittavan?

On hyvin huolestuttavaa jos säästämistä ja rahankäyttöä opetellaan vasta sitten kun on omilleen muutettu. Vanhempien tehtävä on myös opettaa ihan pienestä pitäen, kuinka rahaa käytetään, mistä raha tulee ja miten raha laitetaan töihin. Pidän jossain määrin huvittavana sitä, että kahvirahoista säästetään ajokortti. Edelleen kysyn, miksi oli järkevämpää että itse maksoit vs että vanhemmat olisivat maksaneet ja olisit saanut ne kahvitkin? Vai meinaatko että tuo "läksy säästäväisyydestä" pelasti sinut tulevalta vararikolta vai mitä tarkoitat? 

Kuten viestistäni käy ilmi, kävin töissä koulun ohella, eli ei ne kaikki ajokorttirahat kahveista säästynyt 🙈😂 rahan käyttöä ON opetettu mulle pienestä pitäen, aiemmin ei vaan ollut tullut eteen mitään yhtä iso hankintaa, jossa olisin voinut käytännössä toteuttaa näitä oppeja. Ja en asunut omillani vielä tuolloin 18-vuotiaana, muutin pois kotoa 20-vuotiaana kun pääsin opiskelemaan. Mielestäni oli hyvä, että olin opetellut rahankäyttöä isolla skaalalla ennen sitä. En ole väittänyt mitään sellaista, että ajokortin "ilmaiseksi" vanhemmilta saaminen vie vararikkoon 😂 enkä ole väittänyt että kaikkien tulisi toimia näin, enkä tuominnut heitä jotka toimii toisin. Mikäli sinä haluat maksaa lastesi ajokortit, siitä vaan, hieno juttu, en edelleenkään silti tajua miksi minun tai N33:n kokemus menee sinulla noin ihon alle? Me emme ole kritisoineet sinua ja valintojasi missään.

"Kuten viestissäni sanoin" on ilmaisu jota käytetään kun menee ihon alle, joten ehkä itselläsi meni. Et vieläkään perustele sitä, miksi tämä oma tapasi oli järkevämpi kuin se, että vanhempasi olisivat maksaneet sen kortin? Itse siis käytit tätä ilmaisua. Mielestäni kyse ei ole järkevyydestä ollenkaan. Päin vastoin nuorilla on paljon menoja ja vähän rahaa, siksi mielestäni vanhempien tulisi tukea taloudellisesti silloin kun kyseessä on joku ns. järkevä ja perustavanlaatuinen hankinta, kuten koulutus, asunto, ajokortti jne. Nuorena pitää mennä ja elää, ei säästää ja kitkuttaa. Tämä on sellainen turha myytti, että kärsimyksestä syntyy jotain autuasta. 

Ei mun tarvitse perustella miksi tämä tapa oli järkevämpi kuin se, että vanhemmat olis maksaneet ajokortin, en ikinä väittänyt tämän olevan parempi tapa? En siis arvostele ketään kommenteissani. Kerroin vain oman kokemukseni, ja miksi tuo oli minulle toimiva ja hyvä tapa, ja alunperin tungin tänne vastaamaan N33:n puolesta, kun vaikutti siltä että joku (sinä?) vainoaa häntä ja hänen kommenttiaan, nähdäkseni ihan turhan takia. Toin vain esille oman kokemukseni. Ja tuolla ylempänä on joku poliisi joka väittää, että itse maksettua ajokorttia arvostaa enemmän. Yhdyn tuohon mielipiteeseen.

Toisaalta en minä voi tietää, miten paljon arvostaisin ilmaiseksi saatua korttia, koska en ole sellaista kokenut.

ja kuten sanottu, en keksi muuta kallista kohdetta, mihin nuorena sitä rahaa säästäisi tavoitteellisesti ja oppisi näin kantapään kautta rahankäyttöä. Ainiin, minä nautin nuoruudesta ja elämästä, enkä kärsinyt siitä että maksoin ajokortin itse :)

Asuntoa?

ohis

Harvalla se asunto on elämän ensimmäinen iso säästökohde.

Oisin veikannut että monella on. Varmaan koska itsellä se on enkä keksi mitään muuta isoa.

Sama, minulla ei ole ajokorttia, ja ensiasuntoa varten aloin säästää lukiossa. 23-vuotiaana ostin ensiasuntoni, pienen yksiön. Asuin siihen asti kotona, eli siksi sain noin nopeasti säästettyä pesärahat. Moni tuttu tosiaan muutti omilleen jo heti lukion jälkeen, eli ei ihme ettei he ihan heti voineet asuntoa ostaa, siis säästöä yhtä paljon kuin minä.

Tuo joka jankkaa vastaan siitä, että ajokortin maksaminen itse on hyvä juttu, on varmaan myös sitä vastaan, että nuori säästää itse rahaa asuntoon :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuitenkaan enään mikään lapsi ja tuossa iässä jo voi edellyttää oman toimeentulon investointia.

Vierailija
104/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä "huolestuttavaa" siinä on, jos vasta nuorena aikuisena oppii rahankäyttöä? Nämä muista huolestuneet ovat yleensä heitä, jotka itse joutuivat nuoresta ansaitsemaan rahaa. Se on ihan hienoa! Mutta on niin ihmisestä kiinni, millainen rahankäyttäjä on.

Vierailija
105/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen äimistynyt näistä kommenteista, siis onko tuo joku normi että vanhemmat maksaa ajokortin?! Minä ja sisarukseni maksettiin ajokorttimme itse, tekemällä töitä opintojen ohessa.

Mielestäni hyvä niin!

N33

Täällä kyllä ON paljon kommentteja joissa pidetään selviönä, että vanhemmat maksaa ajokortin. Missä kohtaa N33 muka on lukenut jotain väärin?

Minä olen itse nuorempi, 22v, ja minäkin maksoin ajokorttini itse. Ei siinä ole mitään erikoista.

Ei ole.

Aika moni otti nimenomaan siihen kantaa, yksikin kommentoi kuinka ajokortti on vanhempien maksettava, ihan kuten toisen asteen opinnotkin. Tai näin sen rinnasti. Samoin moni muu, että ainahan ne ajokortit on maksettava. Heistä inspiroituneena heitin ilmoille tuon kysymykseni jota aidosti ihmettelin, pahoittelut jos se triggeröi sua näin pahasti!

Aika moni muukin täällä kommentoi omia kokemuksiaan omasta elämästään, eli en nyt ymmärrä miksi se ärsyttää juuri minun viestissäni?

N33

Kerros N33 mitä hyvää siinä on että jouduit itse maksamaan korttisi? Onko hyvä asia, ettei omat vanhemmat tue koska "oppiihan pärjäämään" vai mikä sun pointti oli? Itse vanhempana koen, että lasten auttaminen ja lapsista huolehtiminen ei maagisesti pääty kun ovat aikuisia. Lapseni ovat minulle tärkeitä aina ja ikuisesti ja teen heidän eteensä kaiken mitä voin, koska rakastan ja välitän. 

En ole N33, mutta vastaan omasta puolestani. Kustansi siis ajokorttini itse. Se oli ensimmäinen iso hankinta, johon itse säästin ja tienasin rahat. Todella opettavainen kokemus rahankäytöstä, sellaisesta pitkäjänteisestä säästämisestä, mitä tuskin olisin mistään muusta saanut tuossa ikävaiheessa. Asuin pääkaupunkiseudulla, elikkä pääsin kulkemaan töihin ja kouluun julkisilla oikein mainiosti, ajokorttia ei siis ollut pakko saada HETI sinä päivänä kun täytin 18v, mutta kova polte se oli silti saada, mikä motivoi minua säästämään. Lopetin monet turhat tuhlailut, kuten jokapäiväisen lattekahvin ostin Waynes Coffeesta - ei kuulosta isolta jutulta, mutta viikossa noihin kahveihin meni useita kymppejä! Tuskin olisin muuten kiinnittänyt tuohon huomiota.

Ja vanhempani ovat aina tukeneet ja kannustaneet minua. Jos olisin sen kortin tarvinnut asap, esimerkiksi työn tai koulumatkan takia, varmasti olisivat sen maksaneet. Tuossa tilanteessa vain oli järkevämpää että itse säästin ja maksoin. Jotain tämän suuntaista oletan N33 tarkoittavan?

On hyvin huolestuttavaa jos säästämistä ja rahankäyttöä opetellaan vasta sitten kun on omilleen muutettu. Vanhempien tehtävä on myös opettaa ihan pienestä pitäen, kuinka rahaa käytetään, mistä raha tulee ja miten raha laitetaan töihin. Pidän jossain määrin huvittavana sitä, että kahvirahoista säästetään ajokortti. Edelleen kysyn, miksi oli järkevämpää että itse maksoit vs että vanhemmat olisivat maksaneet ja olisit saanut ne kahvitkin? Vai meinaatko että tuo "läksy säästäväisyydestä" pelasti sinut tulevalta vararikolta vai mitä tarkoitat? 

Kuten viestistäni käy ilmi, kävin töissä koulun ohella, eli ei ne kaikki ajokorttirahat kahveista säästynyt 🙈😂 rahan käyttöä ON opetettu mulle pienestä pitäen, aiemmin ei vaan ollut tullut eteen mitään yhtä iso hankintaa, jossa olisin voinut käytännössä toteuttaa näitä oppeja. Ja en asunut omillani vielä tuolloin 18-vuotiaana, muutin pois kotoa 20-vuotiaana kun pääsin opiskelemaan. Mielestäni oli hyvä, että olin opetellut rahankäyttöä isolla skaalalla ennen sitä. En ole väittänyt mitään sellaista, että ajokortin "ilmaiseksi" vanhemmilta saaminen vie vararikkoon 😂 enkä ole väittänyt että kaikkien tulisi toimia näin, enkä tuominnut heitä jotka toimii toisin. Mikäli sinä haluat maksaa lastesi ajokortit, siitä vaan, hieno juttu, en edelleenkään silti tajua miksi minun tai N33:n kokemus menee sinulla noin ihon alle? Me emme ole kritisoineet sinua ja valintojasi missään.

"Kuten viestissäni sanoin" on ilmaisu jota käytetään kun menee ihon alle, joten ehkä itselläsi meni. Et vieläkään perustele sitä, miksi tämä oma tapasi oli järkevämpi kuin se, että vanhempasi olisivat maksaneet sen kortin? Itse siis käytit tätä ilmaisua. Mielestäni kyse ei ole järkevyydestä ollenkaan. Päin vastoin nuorilla on paljon menoja ja vähän rahaa, siksi mielestäni vanhempien tulisi tukea taloudellisesti silloin kun kyseessä on joku ns. järkevä ja perustavanlaatuinen hankinta, kuten koulutus, asunto, ajokortti jne. Nuorena pitää mennä ja elää, ei säästää ja kitkuttaa. Tämä on sellainen turha myytti, että kärsimyksestä syntyy jotain autuasta. 

Ei mun tarvitse perustella miksi tämä tapa oli järkevämpi kuin se, että vanhemmat olis maksaneet ajokortin, en ikinä väittänyt tämän olevan parempi tapa? En siis arvostele ketään kommenteissani. Kerroin vain oman kokemukseni, ja miksi tuo oli minulle toimiva ja hyvä tapa, ja alunperin tungin tänne vastaamaan N33:n puolesta, kun vaikutti siltä että joku (sinä?) vainoaa häntä ja hänen kommenttiaan, nähdäkseni ihan turhan takia. Toin vain esille oman kokemukseni. Ja tuolla ylempänä on joku poliisi joka väittää, että itse maksettua ajokorttia arvostaa enemmän. Yhdyn tuohon mielipiteeseen.

Toisaalta en minä voi tietää, miten paljon arvostaisin ilmaiseksi saatua korttia, koska en ole sellaista kokenut.

ja kuten sanottu, en keksi muuta kallista kohdetta, mihin nuorena sitä rahaa säästäisi tavoitteellisesti ja oppisi näin kantapään kautta rahankäyttöä. Ainiin, minä nautin nuoruudesta ja elämästä, enkä kärsinyt siitä että maksoin ajokortin itse :)

Asuntoa?

ohis

Oisin veikannut että monella on. Varmaan koska itsellä se on enkä keksi mitään muuta isoa.

Sama, minulla ei ole ajokorttia, ja ensiasuntoa varten aloin säästää lukiossa. 23-vuotiaana ostin ensiasuntoni, pienen yksiön. Asuin siihen asti kotona, eli siksi sain noin nopeasti säästettyä pesärahat. Moni tuttu tosiaan muutti omilleen jo heti lukion jälkeen, eli ei ihme ettei he ihan heti voineet asuntoa ostaa, siis säästöä yhtä paljon kuin minä.

Tuo joka jankkaa vastaan siitä, että ajokortin maksaminen itse on hyvä juttu, on varmaan myös sitä vastaan, että nuori säästää itse rahaa asuntoon :D

Haha, joo jotkut ei ymmärrä sitä, että nuori voi ihan itse haluta sen kokemuksen, kuinka onnistuu itse hankkimaan haluamansa asiat 🙈 eikä kyse ole mistään uhriutumisesta "yhyyy, ihan yksin maksoin kaiken", vaan kuten moni täällä on kertonut, ilolla ja ylpeydellä muistelee tuota, kuinka jostain hampurilaisravintolan palkasta säästi massit ajokorttiin. Mun mielestä ihan kiva kuulla, että vielä on nuoria jotka arvostaa työn tekoa. Eikä se ole mitenkään heiltä pois, jotka haluaa ja pystyy maksaa lastensa ajokortit, autot ja asunnot. Miksi siitä pitää hiiltyä, jos joku tekee eri tavalla?

Vierailija
106/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hyvä niin!

N33

Ei ole.

N33

Asuntoa?

ohis

Joo eieiei missään nimessä nuorten pidä opetella tienaamaan itse mitään konkreettisia

🤪

Vierailija
107/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas tätä, että ap ei kerro kaikkea aloituksessa eikä edes kommentoi. Siis onko se lapsi saanut muuta saman arvoista silloin. Tai onko se 23v töissä, eli onko sillä itsellään varaa. Kuitenkin aika olennaista että jos ap on vaikka pienituloinen ja lapsi on jo hyvissä töissä ja voisi itsekin kortin kustantaa. Toki tasapuolista olisi maksaa kaikille sama. Itsekin meinaan kustantaa lapsille kortit jos haluavat. Meille kustannettiin myös, toki minun kortit tuli hyvin halvaksi, kun kävin ammattikoulussa kuljetusalan. Mutta äiti maksoi osan mopostani, veljillä ei ollut mopoa, paitsi pikkuveljellä myöhemmin. Minäkin luultavasti opetan itse lapseni ajamaan, kun edelleen ajan työkseni.

Vierailija
108/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin, olisi tasapuolista. 23v ei vielä ole kovin vanha.

Vähän voisi toki mietityttää, jos itse olisin melko pienituloinen, ja 23v olisi jo jossain kunnon ammatissa ja työpaikassa. Mutta silloinkin luultavasti ajattelisin, että tasapuolisuuteen pyritään.

Vierailija
109/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan tukea lastani kaikin mahdollisin keinoin. Taloudellinen tukeminen on vain yksi osa. Minulla on yksi lapsi, joten minun ei tarvitse miettiä tasapuolisuutta.

Jos voin tasoittaa lapsen elämän polkua taloudellisella tuella, niin teen niin. Elämässä on ihan riittävästi kuoppia ja minä en halua olla niitä lapselleni lisäämässä

Yhden ajokortin maksaminen vähän vanhemmalle ei olisi minulle mikään ongelma.

Vierailija
110/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh joo kylläpä aiheutti tunteita joissakin noi kommentit, kuinka jengi on onnistunut itse tienaamaan ajokorttirahat. Tuo on muuten ihan normikauraa hieman vähävaraisemmissa perheissä, silloin nuoren on pakko itse hankkia rahat kun ei vanhemmilla ole. Eikä tuota pidetä niissä piireissä minään osoituksena, etteikö muka rakastaisi lastaan jossei maksa hänelle ajokorttia. Voi jestas.....

Ap, mikäli olet muillekin kortin maksanut eikö tuo yks lapsi aikoinaan saanut samansuuruista summaa, ja mikäli sinun taloudellinen tilanne yhä sen sallisi, maksa se ajokortti.

Vierailija
111/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän siihen kukaan voi sinua pakottaa, mutta mielestäni on kyllä epäreilua jos muille lapsille maksaa ja yhdelle ei. Enkä ymmärrä miten se ikä asiaan vaiktutaa. Olivathan ne muutkin lapset jo täysi-ikäisiä ajokortin saadessaan, joten mitä eroa siinä on onko 18v vai 23v? Sinun lapsiasihan ne ovat yhtä paljon kaikki. Voi myös jäädä kalvamaan tämän yhden mieltä, jos sisarukset saivat kalliin ajokortin teidän maksamana mutta hän ei. Ikävimmässä tapauksessa tekee hallaa sisarussuhteille, jos syntyy sellaisia tunteita että vanhemmat suosivat noita muita minuun nähden.

Meille (minulle, veljelleni ja serkuilleni) maksoi mummo ajokortin, hän halusi maksaa sen ylioppilaslahjana kaikille lapsenlapsilleen. On siis varakas eläkeläinen, enemmän rahoissaan kuin vanhempani.

Vierailija
112/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hyvä niin!

N33

Ei ole.

N33

En voi käsittää tällaisten viestien saamia alapeukkuja. Mikä teitä alapeuluttajia tässä nyt risoo? Sekä, kuinka joku ei uhriudu, vaan kertoo ilolla nuoruutensa ensimmäisestä konkreettisesta isosta rahankeräysprojektista?

Vierailija
113/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vhän sama mut en halunnu vanhempanakaan ja vanhempana autokorttia.

Ei tarvi viedä lapsia mummolaan. Hakekoon mummo autollaan lapsenlapset kylään.

Minä en aja korttia enkä aja autoa.

Turha ap:n varmaan odotella lapsenlapsia kylään myöhemmin jos ei maksa lapselleen korttia.

Jos on fiksu niin ei ota vastaan almuja boomreilta.

Hmmm. Kukakohan siinä ottaa almuja, jos ei viitsi ajaa korttia ja sitten olettaa muiden kuskaavan itseä ja lapsiaan?

Vierailija
114/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti on vain yksi osa kokonaisuutta. Toinen ihan yhtä tärkeä osa on antaa autoa alussa lainaan niin, että lapselle syntyy ajorutiini ja kunnollinen ajotaito.

On paljon ihmisiä, jotka eivät osaa tai uskalla ajaa autoa vaikka Helsingin keskustassa. On sekin hyvä osata (vaikka itse menen keskustaan aina julkisilla koska se on parempi tapa).

Ajokortittomuus rajoittaa elämää turhaan. Ei voi tehdä työkeikkaa automatkan päässä, ei voi muuttaa haja-austusalueelle, ei voi mökkeillä kuin hyvin hankalasti. Pahimmillaan joutuu lokkeilemaan kyytejä muilta ja jää aikuisena omassa perheessään semmoiseen kuskattavan teinin rooliin.

Vierailija
115/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh joo kylläpä aiheutti tunteita joissakin noi kommentit, kuinka jengi on onnistunut itse tienaamaan ajokorttirahat. Tuo on muuten ihan normikauraa hieman vähävaraisemmissa perheissä, silloin nuoren on pakko itse hankkia rahat kun ei vanhemmilla ole. Eikä tuota pidetä niissä piireissä minään osoituksena, etteikö muka rakastaisi lastaan jossei maksa hänelle ajokorttia. Voi jestas.....

Ap, mikäli olet muillekin kortin maksanut eikö tuo yks lapsi aikoinaan saanut samansuuruista summaa, ja mikäli sinun taloudellinen tilanne yhä sen sallisi, maksa se ajokortti.

Kukaan ei ole väittänyt, etteikö rakastaisi lastaan, jossei maksa korttia. Ihmetelty vain miksi ei niin tekisi, jos mahdollisuus on.

Toisesta asiasta: N21, N33, M48 ja sivusta seuraaja: viestien ilmaisutavoista näkee, että olette sama henkilö. Älä jaksa.

Vierailija
116/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sim duudurleissin duudur leissin duudur leiss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyys on lisääntymisen edellytys.

Tyhmästä päästä kärsii vaikka käsi.

Lisääntyminen on osa elämää ja elävästä voidaan mitata älykkyys. Kuolleesta velapariskunnasta ei voida, mutta useiden sukupolvienkin jälkeen elävistä voidaan mitata älykkyys.

Siksi älykäs lisääntyy aina.

Tämä. Siksi suomalaisten älykkyys on laskenut 90-luvulta asti. 

https://www.ts.fi/uutiset/3786346

Älykkäimmät kansat sikiävät eniten.

Laskeehan se kullikin ja nousee siinä missä älykkyyskin. Pointti olikin että tän päivän vela-pariskunta ei ole huomenna älykäs. Kun taas älykkyys mitataan jatkossakin eläviltä olennoilta. Älykkyys on siis tieteellisesti mitattavissa vain elävillä kunnes toisin todistetaan.

Paha tätä vela-pariskuntaa on mitata sadan vuoden päästä mitenkään.

Älykäs elämä lisääntyy aina ja pisteet voi laskea ja nousta, mutta ainahan elävä on älykkäämpi kuin kuollut.

Vierailija
117/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vhän sama mut en halunnu vanhempanakaan ja vanhempana autokorttia.

Ei tarvi viedä lapsia mummolaan. Hakekoon mummo autollaan lapsenlapset kylään.

Minä en aja korttia enkä aja autoa.

Turha ap:n varmaan odotella lapsenlapsia kylään myöhemmin jos ei maksa lapselleen korttia.

Jos on fiksu niin ei ota vastaan almuja boomreilta.

Hmmm. Kukakohan siinä ottaa almuja, jos ei viitsi ajaa korttia ja sitten olettaa muiden kuskaavan itseä ja lapsiaan?

Ei mua tarvitse kuskata mihinkään. Mulla on dösäkortti.

Jos haluaa nähdä lapsenlapsia ja leikkiä mummoa ja vaaria, niin ajaa autoillaan tänne ja hakee lapset ja ottaa vastuuta isovanhemmuudestaan.

Osoittaa että se autoilu on näille buumereille helppoa ja vaivatonta.

Minä en tule ajamaan autoa koskaan. Korkeintaan jos ostan auton, niin palkkan myös kuskin.

Vierailija
118/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään muu ei ole pakollista kuin kuolema ja verojen maksaminen. Mutta jos kuitenkin olet muille lapsillesi sen maksanut eikä tämä yksi kortiton ole aikoinaan saanut samansuuruista lahjaa/rahasummaa, niin mielestäni olisi kyllä reilua. Mitä väliä sillä on minkä ikäisenä sinne autokouluun menee? Parempi vain odottaa muutama vuosi jos tuntuu ettei heti 18-vuotiaana ole valmis ajamaan autoa liikenteessä.

Itse menin 20-vuotiaana autokouluun kun tuntui etten aiemmin uskaltanut. Ja kyllä, vanhemmat maksoi kortin, kuten aiemmin veljellenikin. Ja nyt varmaan joku repii pelihousunsa, mutta vanhemmat myös ostivat meille autot ja edelleen maksavat autovakuutukset. Olen 26v nyt ja veli 32v. Jos on varaa auttaa lapsiaan rahallisesti, niin miksei niin tekisi? Meidän autot on kuitenkin ihan perus autoja, ei mitään ferrareita.

Vierailija
119/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin. Kaikille lapsille yhtä paljon, ajankohdalla ei mitään merkitystä.

Vierailija
120/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin pitää. 

Miksi kohtelisit häntä toisin kuin muita? 

"Kiva" vanhempi.