Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksi lapsista ei halunnut 18-vuotiaana ajokorttia, pitääkö minun nyt vielä monen vuoden jälkeen kustantaa se?

Vierailija
20.04.2022 |

Kolmesta lapsesta kahdelle maksettiin kortti, tämä keskimmäinen ei sitä halunnut. Nyt 23-vuotiaana on sitä mieltä, että hänellekin pitäisi maksaa. Mitä mieltä olette? Minusta se mahdollisuus oli ja meni, ja nyt aikuisena hän on omillaan tässäkin asiassa.

Kommentit (177)

Vierailija
121/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen äimistynyt näistä kommenteista, siis onko tuo joku normi että vanhemmat maksaa ajokortin?! Minä ja sisarukseni maksettiin ajokorttimme itse, tekemällä töitä opintojen ohessa.

Mielestäni hyvä niin!

N33

Meillä maksoivat kaikille B-kortin. C-kortin maksoin itse, koska halusin "ylimääräisen" kuorma-autokortin. Arvostan vanhempieni

tahtoa auttaa aikuistuvia lapsiaan.

Vierailija
122/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh joo kylläpä aiheutti tunteita joissakin noi kommentit, kuinka jengi on onnistunut itse tienaamaan ajokorttirahat. Tuo on muuten ihan normikauraa hieman vähävaraisemmissa perheissä, silloin nuoren on pakko itse hankkia rahat kun ei vanhemmilla ole. Eikä tuota pidetä niissä piireissä minään osoituksena, etteikö muka rakastaisi lastaan jossei maksa hänelle ajokorttia. Voi jestas.....

Ap, mikäli olet muillekin kortin maksanut eikö tuo yks lapsi aikoinaan saanut samansuuruista summaa, ja mikäli sinun taloudellinen tilanne yhä sen sallisi, maksa se ajokortti.

Kukaan ei ole väittänyt, etteikö rakastaisi lastaan, jossei maksa korttia. Ihmetelty vain miksi ei niin tekisi, jos mahdollisuus on.

Toisesta asiasta: N21, N33, M48 ja sivusta seuraaja: viestien ilmaisutavoista näkee, että olette sama henkilö. Älä jaksa.

Täällä ei näy ketään N21 saati M48 nimimerkkiä. Lisäksi, minä en ole kirjoittanut kuin tasan nuo omalla nimimerkilläni merkkaamat viestit. Oikeastaan 80% tänne keskusteluun osallistuneista voisi olla sama henkilö, sen verran samalta kuulostaa jos vaan niin haluaa nähdä! Kokemukseni ei ole niin uniikki, ettei ihme että täältä löytyy muitakin, jotka työn ohessa tienanneet ajokortin.

N33

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun silmääni pistää tuo, kun monien mielestä sille, joka ei halua ajokorttia, täytyy reiluuden nimissä antaa sama summa käteen rahana. Ei todellakaan tarvitse. On ihan ok, jos vanhempi haluaa tukea rahallisesti jotain tiettyjä hyödylliseksi katsomiaan asioita. Epäreilua olisi se, jos kahdelle lapsista maksettaisiin ajokortti, mutta yhdelle ei, vaikka hän haluaisi. Jos teineillä on eri hintaisia harrastuksia, pitäisikö vanhemman antaa erotus baari- ja tekoripsirahana sille, jonka harrastus maksaa vähemmän kuin muiden? Ei tietenkään. Epäreilua on se, jos yhden harrastuksia tukee, mutta toisen ei, tai jos jollain ei ole lupaa yhtä kalliisiin harrastuksiin kuin muilla. Ei lapsi, edes 18-vuotias, määrää vanhempiensa itseensä kohdistuvasta rahankäytöstä, ellei erikseen saa jotain rahasummaa lahjaksi vapaaseen käyttöönsä. Kyllä asiat on huonosti, jos lapset saavat hyppiä silmille, lopettaa vaikkapa jalkapallon saadakseen enemmän rahaa mageisiin kledjuihin.

Eri asia, jos vanhempi HALUAA antaa rahana ajokorttirahat sille, joka ei korttia halua. Mutta ota tai jätä ajokortti -tarjous on ihan reilu.

Vierailija
124/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos annoit autokoulurahat rahana tai muuten lahjana, ei tarvi maksaa lapsen ajokorttia nyt myöhemmin. Hän on jo saanut saman rahan kuin sisaruksensa, vaikkei ihan samassa muodossa.

Jos taas ajokortista silloin kieltäytyny ei saanut mitään korvaavaa, niin sitten kyllä kannattaa ihan tasapuolisen kohtelun nimissä maksaa se ajokortti.

Kaikki ei koe olevansa valmiita autokouluun heti 18v kynnyksellä.

Vierailija
125/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh joo kylläpä aiheutti tunteita joissakin noi kommentit, kuinka jengi on onnistunut itse tienaamaan ajokorttirahat. Tuo on muuten ihan normikauraa hieman vähävaraisemmissa perheissä, silloin nuoren on pakko itse hankkia rahat kun ei vanhemmilla ole. Eikä tuota pidetä niissä piireissä minään osoituksena, etteikö muka rakastaisi lastaan jossei maksa hänelle ajokorttia. Voi jestas.....

Ap, mikäli olet muillekin kortin maksanut eikö tuo yks lapsi aikoinaan saanut samansuuruista summaa, ja mikäli sinun taloudellinen tilanne yhä sen sallisi, maksa se ajokortti.

Kukaan ei ole väittänyt, etteikö rakastaisi lastaan, jossei maksa korttia. Ihmetelty vain miksi ei niin tekisi, jos mahdollisuus on.

Toisesta asiasta: N21, N33, M48 ja sivusta seuraaja: viestien ilmaisutavoista näkee, että olette sama henkilö. Älä jaksa.

Nää on ehdottomasti hupaisa oma lajinsa nää, jotka syyttää samanlaisii mielipiteitä ja elämänkokemuksii omaavii tyyppei yhdeksi ja samaksi henkilöksi. 🙈😂

Onko täältä taas viestei poistunut, kun en löydä mitään N48 ja kuka tuo N21 muka on, se Latenjuojako? Hän ei oo kertonut ikäänsä. Ja sivustaseuraajia on monia, ketäköhän noista nyt syytetään olevan kukakin. Oikeesti, surku jos sun päässä pyörii kaikenmaailman salaliitot heti jos joku puolustaa jotakuta täysin perusteettomalta hyökkäykseltä kommentoimalla omia kokemuksiaan jotka natsaa esim ton N33 kanssa.

Ei mun vanhemmilla ollut varaa kustantaa ajokorttiani, eikä meillä oo rikkaita sukulaisia jotka ois jelpannut. Varmaan kaks kolmasosaa frendeistäni on myös maksanut ajokkrtin ja auton osittain tai kokonaan itse. Tiedostan monen olevan eri tilanteissa, ja ei se oo multa pois jos jonkun vanhemmat hänelle kortin sponssaa, mut en näe tässä mitään outoa tai uhriutumista saati kituuttamista, että minä ja moni muu on kortin itse maksanut. Siksi moni kommentoija kenties läks puollustamaan N33:sta.

Vierailija
126/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas jollain pahat vainoharhat päällä. Jos tuolle linjalle lähdetään, niin ketjun kaikki viestit vois olla skrivannut kolme ihmistä. Yks joka oot sinä, yks joka sanoo olleen kunnia-asia maksaa ajokortti ite, yks joka valittaa kuinka joutui maksaa kortin ite. Näin ei tietenkään ole, vaan tänne on useat kymmenet immeiset kokemuksiaan ilmaissut, osa heistä on solidaareja ilmaisemaan tukensa henkilöille joilla samankaltaisia elämän oivalluksia.

Vierailija
127/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla ei ole tasapuolisuusvelvoitetta mutta viisas on silti tasapuolinen.

Vanhempi lapseni meni palkalliseen koulutukseen peruskoulun jälkeen, asuu edelleen kotona ja kustannamme ruuat. Sovimme, että hän maksaa puolet autokoulustaan.

Nuorempi lapseni meni lukioon, ei ole saanut töitä loma-ajoiksi ja maksan hänen autokoulunsa kokonaan.

Tarkkaan ottaen en ole tasapuolinen, mutta toisaalta ei ole yhteiskuntammekaan. Jos sinulla on tuloja maksat asumisesi kokonaan, jos tulosi ovat pienet saat asumistukea.

Vierailija
128/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nyt haluaa sen ajokortin? Kyllä maksaisin jos muillekin se on kustannettu. Töiden saannin kannalta ajokortti on monesti välttämätöntä omistaa.

Mutta jos ei aio korttia ajaa niin tietenkään ei tarvitse mitään rahallista vaatetta siitä että muut ovat saaneet rahaa ajokortia varten.

Vierailija
129/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Upeita nää tyypit jotka alkaa heti öyhöttää "Sää ja sää oot sama henkilö!" jos tietyntyylisiä mielipiteitä alkaa olla hänen mielestä palstalla liikaa ja eriävät hänen mielipiteestään.... Noi kokemukset ajokortin maksusta itse ei ole mitenkään niin originellejä, ettenkö omasta elämästä minäkin pystyis kertoa noin parikymmentä tapausta ainakin sen kummemmin miettimättä. Vähän sama, jos jengi kertois tehneensä töitä opintojen ohessa, oltais heti syyttämässä yheks ja samaksi henkilöksi, vaikka se on varsin tavallista eli kommentoijia varmasti löytyy asialle :DDD

Vierailija
130/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen äimistynyt näistä kommenteista, siis onko tuo joku normi että vanhemmat maksaa ajokortin?! Minä ja sisarukseni maksettiin ajokorttimme itse, tekemällä töitä opintojen ohessa.

Mielestäni hyvä niin!

N33

Meillä maksoivat kaikille B-kortin. C-kortin maksoin itse, koska halusin "ylimääräisen" kuorma-autokortin. Arvostan vanhempieni

tahtoa auttaa aikuistuvia lapsiaan.

Niin minäkin arvostan omieni vanhempien tukea. Toisaalta ymmärrän myös taloudelliset realiteetit ja tajusin jo silloin, ettei heillä vain ole varaa maksaa kaikille viidelle lapselle ajokorttia...

Vierailija
131/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sim duudurleissin duudur leissin duudur leiss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyys on lisääntymisen edellytys.

Tyhmästä päästä kärsii vaikka käsi.

Lisääntyminen on osa elämää ja elävästä voidaan mitata älykkyys. Kuolleesta velapariskunnasta ei voida, mutta useiden sukupolvienkin jälkeen elävistä voidaan mitata älykkyys.

Siksi älykäs lisääntyy aina.

Tämä. Siksi suomalaisten älykkyys on laskenut 90-luvulta asti. 

https://www.ts.fi/uutiset/3786346

Älykkäimmät kansat sikiävät eniten.

Laskeehan se kullikin ja nousee siinä missä älykkyyskin. Pointti olikin että tän päivän vela-pariskunta ei ole huomenna älykäs. Kun taas älykkyys mitataan jatkossakin eläviltä olennoilta. Älykkyys on siis tieteellisesti mitattavissa vain elävillä kunnes toisin todistetaan.

Paha tätä vela-pariskuntaa on mitata sadan vuoden päästä mitenkään.

Älykäs elämä lisääntyy aina ja pisteet voi laskea ja nousta, mutta ainahan elävä on älykkäämpi kuin kuollut.

En tiedä mitä sönkötät, mutta tottahan se on ettei älykyyttäsi pysty mittaamaan sadan vuoden päästä, sillä älykkyys mitataan vain eläviltä olennoilta :DD

Vierailija
132/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä, miten hyökkäät täysin asiallisesti oman kokemuksensa kertoneen N33-nimimerkin kimppuun, ja sitten kun hälle löytyikin puoltajia, joilla itsellään samoja kokemuksia tai näkemyksiä, ne onkin heti maagisesti "sama henkilö", toisaalta taas tuolla oli pari poliisiakin heittänyt pari hyvää pointtia miksi se on hyvä asia että nuoret maksais ajokorttinsa itse - aika jännä, ettet ole heitä alkanut piinata.... ;)

Vierailija
133/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei näy ketään N21 saati M48 nimimerkkiä. Lisäksi, minä en ole kirjoittanut kuin tasan nuo omalla nimimerkilläni merkkaamat viestit. Oikeastaan 80% tänne keskusteluun osallistuneista voisi olla sama henkilö, sen verran samalta kuulostaa jos vaan niin haluaa nähdä! Kokemukseni ei ole niin uniikki, ettei ihme että täältä löytyy muitakin, jotka työn ohessa tienanneet ajokortin.

N33

Olen uusi tässä ketjussa ja kaikki viestit lukeneena kiitän onneani, etten löytänyt tätä ketjua ajoissa, koska olisin voinut kommentoida kuten sinä. Mun piireissä on enemmän poikkeus se jos vanhemmat maksaa ajokortin. Osa nuorista on jopa halunnut sen ihan itse maksaa, ei se oo mitenkään harvinaista. Enikeis, onneks en tätä kertonut ekojen joukossa, olisin kenties joutunut tuon yhden samanlaisen perusteettoman hyökkäystivaamisen kohteeksi kuten sinä N33 tai sinua puolustaneet.

Vierailija
134/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tää uus palstahullu on joka jankkaa - MITÄ HYVÄÄ siinä ajokortin maksamisessa itse muka on-*!?!?

Hmmm... No esimerkiksi

- Arvostus. Kun jotain saa ilmaiseksi, sitä todennäköisesti ei arvosta ihan yhtä paljon, kuin jos olisi itse nähnyt vaivaa asian eteen. Aiemmin joku poliisi kommentoi tästä.

- Onnistumisen tunne. Kuinka omalla työllään ja säästämisellä on ihan itse saavuttanut jotain! Ylpeys omasta onnistumisesta!

- rahankäytön oppiminen käytännössä. Harva 18v on tuohon mennessä ehtinyt elämässään säästää systemaattisesti mihinkään suureen hankintaan, miettien samalla kulujaan. Latenjuoja oli oiva esimerkki, kuinka tuollaiset pienet turhat rahanreiät tulee nuoren huomattua tuossa.

- Nuori haluaa itsenäistyä. Osa tätä prosessia on se, että hän opettelee hankkimaan itse haluamansa asiat.

- Pitkäjänteisyyden oppiminen. Vaikka ajokortti maksaa muutaman tonnin vain, on se nuorelle iso raha, harva 18v tienaa mitään kolme tonnia kuussa.

Vierailija
135/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hyvä niin!

N33

Käytännössä mihinkään töihin ei kaikkialla edes pääse ennen kuin on se ajokortti, että joo, voi se joissain tapauksissa olla oikein perusteltuakin.

Vierailija
136/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse, mutta voisihan sille jotain tukea osoittaa silti, vaikka luvata antaa harjoitella omalla autolla autokoulun aikana. Tai sopia, että kyseessä on useamman vuoden joululahja jne. On se loppuelämän kannalta hyödyllisempi lahja kuin jokin tavara olisi. Muttei lapseltakaan ihan kohteliasta, jos vaatii asiaa, kohtelias avunpyyntö  (johon ei tarvitse vastata myöntävästi) tietysti eri juttunsa.

Vierailija
137/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hyvä niin!

N33

Kyllä se nykyään on normi, ja oli jo 90-luvullakin.

N45

Vierailija
138/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun silmääni pistää tuo, kun monien mielestä sille, joka ei halua ajokorttia, täytyy reiluuden nimissä antaa sama summa käteen rahana. Ei todellakaan tarvitse. On ihan ok, jos vanhempi haluaa tukea rahallisesti jotain tiettyjä hyödylliseksi katsomiaan asioita. Epäreilua olisi se, jos kahdelle lapsista maksettaisiin ajokortti, mutta yhdelle ei, vaikka hän haluaisi. Jos teineillä on eri hintaisia harrastuksia, pitäisikö vanhemman antaa erotus baari- ja tekoripsirahana sille, jonka harrastus maksaa vähemmän kuin muiden? Ei tietenkään. Epäreilua on se, jos yhden harrastuksia tukee, mutta toisen ei, tai jos jollain ei ole lupaa yhtä kalliisiin harrastuksiin kuin muilla. Ei lapsi, edes 18-vuotias, määrää vanhempiensa itseensä kohdistuvasta rahankäytöstä, ellei erikseen saa jotain rahasummaa lahjaksi vapaaseen käyttöönsä. Kyllä asiat on huonosti, jos lapset saavat hyppiä silmille, lopettaa vaikkapa jalkapallon saadakseen enemmän rahaa mageisiin kledjuihin.

Eri asia, jos vanhempi HALUAA antaa rahana ajokorttirahat sille, joka ei korttia halua. Mutta ota tai jätä ajokortti -tarjous on ihan reilu.

Enemmän tässä on oltu sitä mieltä, että JOS ajokortin tilalle on annettu muuta, niin sitten ei tarvitse maksaa lisäksi myöhemmin ajokorttia. Mutta jos on maksettu vain ajokortit tyyliin ota tai jätä, niin kyllä pitäisi kolmannellekin maksaa vaikka haluaakin korttinsa muutamaa vuotta myöhemmin kuin toiset.

Vierailija
139/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tää uus palstahullu on joka jankkaa - MITÄ HYVÄÄ siinä ajokortin maksamisessa itse muka on-*!?!?

Hmmm... No esimerkiksi

- Arvostus. Kun jotain saa ilmaiseksi, sitä todennäköisesti ei arvosta ihan yhtä paljon, kuin jos olisi itse nähnyt vaivaa asian eteen. Aiemmin joku poliisi kommentoi tästä.

- Onnistumisen tunne. Kuinka omalla työllään ja säästämisellä on ihan itse saavuttanut jotain! Ylpeys omasta onnistumisesta!

- rahankäytön oppiminen käytännössä. Harva 18v on tuohon mennessä ehtinyt elämässään säästää systemaattisesti mihinkään suureen hankintaan, miettien samalla kulujaan. Latenjuoja oli oiva esimerkki, kuinka tuollaiset pienet turhat rahanreiät tulee nuoren huomattua tuossa.

- Nuori haluaa itsenäistyä. Osa tätä prosessia on se, että hän opettelee hankkimaan itse haluamansa asiat.

- Pitkäjänteisyyden oppiminen. Vaikka ajokortti maksaa muutaman tonnin vain, on se nuorelle iso raha, harva 18v tienaa mitään kolme tonnia kuussa.

Ja sitten, mitä huonoa siinä ajokortin maksamisessa itse on:

- voi tulla katkeraksi kun toiset nuoret saavat vanhempien huolenpidon kautta saman, minkä eteen itse joutui raatamaan pitkään. Näkyy tässäkin ketjussa. Ollaan niiiiin ylpeitä itse maksetusta ajokortista, ettei suotaisi kellekään muullekaan vanhempien apua.

- voi altistua liialle köyhyydelle, joka on monin tavoin epäterveellistä ja stressaavaa, koska 18-vuotiaalla voi olla paljon muitakin aikuisen ihmisen menoja niskassaan, vaikka hänellä on ani harvoin aikuisen kykyä elättää itseään (koulutuksen puute pitää pienipalkkaisissa töissä ja opiskelu vie pääosan ajasta, tai sen pitäisi viedä).

- koulumenestys voi kärsiä työnteosta ja esimerkiksi opiskelemaan pääsy voi viivästyä jopa useita vuosia, jos kirjoittaa keskinkertaisesti eikä ehdi lukea pääsykokeisiin. Siinä on kova hinta hanttihommissa työskentelyllä!

- edelleen se koulumenestyksen huonontuminen voi vaikuttaa itsetuntoon ja tavoitteisiin. Kokee olevansa epämatemaattinen seiskan oppilas, vaikka ne jotka saavat laajasta matematiikasta ysin vaan ehtivät panostaa läksyihin enemmän aikaa ja energiaa.

- jos vanhemmat muuten maksavat elämisen vielä tuossa iässä, se muu itse tienattu raha on kokonaan huvittelurahaa. Kun tottuu tienaamaan nuoren näkökulmasta ”isoja rahoja” voi olla vaikea sopeutua opiskelijaelämään ja aikuisen ihmisen taloudenpitoon. Tulee myös epärealistinen käsitys kolmen tonnin säästämisestä. Oikeilla aikuisilla siihen ei riitä, että tienaa kolme tonnia, kun ensin pitää maksaa verot, asuminen, ruoka…

Vierailija
140/177 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskolleni maksettiin autokoulu. Itse ajoin kortin vasta 24-vuotiaana, ja maksoin sen kyllä itse, vaikken nuorena saanut mitään vastaavaa rahasummaa.

Isä kyllä halusi vähän osallistua, maksoikohan satasen-pari. Mutta mielestäni se oli siinä vaiheessa oma menoni, en odottanut koskaan rahallista apua muihinkaan hankintoihini.