Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksi lapsista ei halunnut 18-vuotiaana ajokorttia, pitääkö minun nyt vielä monen vuoden jälkeen kustantaa se?

Vierailija
20.04.2022 |

Kolmesta lapsesta kahdelle maksettiin kortti, tämä keskimmäinen ei sitä halunnut. Nyt 23-vuotiaana on sitä mieltä, että hänellekin pitäisi maksaa. Mitä mieltä olette? Minusta se mahdollisuus oli ja meni, ja nyt aikuisena hän on omillaan tässäkin asiassa.

Kommentit (177)

Vierailija
41/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen äimistynyt näistä kommenteista, siis onko tuo joku normi että vanhemmat maksaa ajokortin?! Minä ja sisarukseni maksettiin ajokorttimme itse, tekemällä töitä opintojen ohessa.

Mielestäni hyvä niin!

N33

Onhan tuo maksanut jo 2/3 lapsista oma-alotteisesti NIIN VIT.TUA.KO SE SULLE KUULUU

Olen eri, mutta näin sivullisena pakko kommentoida, että tuliko tuo vastaus nyt ihan oikeaan viestiin? :D kauhee kiroilu, vaikka toi yks vaan ihmettelee ap:n saamia vastauksia, joiden perusteella vanhempien oletetaan aina maksavan lasten ajokortti. Ei tuo tyyppi arvostellut ap:ta missään kohtaa :D

Missähän sellaisia vastauksia on? Eihän sitä edes kysytty.

Täältä on rankalla kädellä poistettuja kommentteja, joista yksi kuului jotakuinkin näin :

"Tottahan toki maksat, se on vanhempien velvollisuus maksaa ajokortti lapselleen"

Minäkin kirjoitin samantyylisen viestin. Joka poistettiin. Miksi? Eli N33 "äimistelee" ihan asiasta!

M45

Vierailija
42/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti kuuluu tavallaan koulutukseen ja lapsethan koulutetaan niin hyvin kuin rahkeet itse kullakin riittää.

Jos kyseinen lapsi sai aikanaan ajokorttirahat tai jotain muuta mitä muut lapset eivät saaneet itselleen, sitten ei tarvitse maksaa. Mutta jos vanhemmat oli vaan tyytyväisiä kun pääsi halvemmalla, niin totta kai pitää maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen äimistynyt näistä kommenteista, siis onko tuo joku normi että vanhemmat maksaa ajokortin?! Minä ja sisarukseni maksettiin ajokorttimme itse, tekemällä töitä opintojen ohessa.

Mielestäni hyvä niin!

N33

Lukutaito sulta sitten puuttuukin.

Täällä kyllä ON paljon kommentteja joissa pidetään selviönä, että vanhemmat maksaa ajokortin. Missä kohtaa N33 muka on lukenut jotain väärin?

Minä olen itse nuorempi, 22v, ja minäkin maksoin ajokorttini itse. Ei siinä ole mitään erikoista.

Ei ole.

Täällä ei ole kukaan ottanut siihen edes kantaa.

Siihen on että lasten suhteen pitää olla tasapuolinen.

Täältä on poistunut liuta niitä viestejä, missä kyllä oltiin ehdottomasti sitä mieltä että vanhemmat aina maksaa ajokortin! Kävin itte alapeuluttamassa yhtä niistä, siksi huomasin heti kun se poistui 😂 ihan aiheesta tuo siis kummasteli.

Vierailija
44/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annoin sille lapselle joka ei korttia halunnut saman summan rahana.

Jos olet AP, niin tässä tapauksessa et maksa. Asioilla on seuraukset.

En ole ap. Jos olisin, tuossa lukisi että "ap".

Vähän armoa hei, joskus se vaan unohtuu!

Vierailija
45/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ihan eri juttu maksaa ajokortti 18-vuotiaalle, jolla ei välttämättä ole rahaa sitä itse kustantaa kuin aikuiselle, jolla on oletettavasti ammatti ja oma koti ja talous.

Me ollaan maksettu ajokortti vanhimmalle ja maksetaan muillekin kun se ikä tulee, mutta ei se musta mikään vanhempien velvollisuus ole.

Meillä on varaa mutta kaikilla ei ja aikuinen on kyllä itse vastuussa omista hankinnoistaan, niistä isoistakin. En minäkään omilta vanhemmilta ole enää aikuisena ja omillani asuvana rahaa vaatinut omiin menoihin, olipa ne opiskeluihin tai elämiseen. Eri asia on jos vanhemmat tarjoutuvat auttamaan itse.

Vierailija
46/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hyvä niin!

N33

Täällä kyllä ON paljon kommentteja joissa pidetään selviönä, että vanhemmat maksaa ajokortin. Missä kohtaa N33 muka on lukenut jotain väärin?

Minä olen itse nuorempi, 22v, ja minäkin maksoin ajokorttini itse. Ei siinä ole mitään erikoista.

Ei ole.

No minä ja muutama muu otti kyllä kantaa tuohon kuinka vanhempien täytyy maksaa ajokortti, kuten esimerkiksi toisen asteen opintojen aiheuttamat kulut. Joku ilmeisesti poisti ne kommentit, kun eivät liittyneet (muka) asiaan? Okei okeu, sori siitä. Kuitenkin tää N33 ihmetteli ihan oikeaa asiaa, ja kenties hänen kuplassaan se sitten on outous, jos vanhemmat ajokortin maksaa. Meitä on moneen junaan.

Vierailija
47/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hyvä niin!

N33

Ei ole normi. Tässä puhutaan perheestä jolla on rahaa sekä halua käyttää sitä ainakin jossakin määrin myös täysi-ikäisiin lapsiin. Ei siis liity sinuun mitenkään.

Toi kommentoijahan kohdisti kysymyksensä noille, jotka ketjussa kommentoivat, kuinka se on selvä homma et lapselle maksetaan aina ajokortti, vähänkuin toisen asteen opinnotkin. Jotain tämmöstä. Kyllä tuossa on paikka kummastella, jos kerta itse on elänyt ihan eri todellisuudessa.

Vierailija
48/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasapuolinen pitää olla.

Että saavat saman verran vaikka sitten jokainen eri asiaan.

Vierailija
49/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on ihan eri juttu maksaa ajokortti 18-vuotiaalle, jolla ei välttämättä ole rahaa sitä itse kustantaa kuin aikuiselle, jolla on oletettavasti ammatti ja oma koti ja talous.

Me ollaan maksettu ajokortti vanhimmalle ja maksetaan muillekin kun se ikä tulee, mutta ei se musta mikään vanhempien velvollisuus ole.

Meillä on varaa mutta kaikilla ei ja aikuinen on kyllä itse vastuussa omista hankinnoistaan, niistä isoistakin. En minäkään omilta vanhemmilta ole enää aikuisena ja omillani asuvana rahaa vaatinut omiin menoihin, olipa ne opiskeluihin tai elämiseen. Eri asia on jos vanhemmat tarjoutuvat auttamaan itse.

Meillä päin 23v ei yleensä ole vielä siinä vaiheessa, että olisi ammatti, koti ja talous kunnossa. Yliopistoon ei usein edes päästä ensiyrityksellä, ja ihan tavalliset maisteritutkinnon opinnot vievät viitisen vuotta.

Nimenomaan tuossa iässä sitä rahaa ei ole yhtään ylimääräistä. Teinilläkin on enemmän, kun kesätyörahat voi käyttää huvitteluun eikä makaroniin ja vessapaperiin.

Vierailija
50/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hyvä niin!

N33

Onhan tuo maksanut jo 2/3 lapsista oma-alotteisesti NIIN VIT.TUA.KO SE SULLE KUULUU

Olen eri, mutta näin sivullisena pakko kommentoida, että tuliko tuo vastaus nyt ihan oikeaan viestiin? :D kauhee kiroilu, vaikka toi yks vaan ihmettelee ap:n saamia vastauksia, joiden perusteella vanhempien oletetaan aina maksavan lasten ajokortti. Ei tuo tyyppi arvostellut ap:ta missään kohtaa :D

Missähän sellaisia vastauksia on? Eihän sitä edes kysytty.

Täältä on rankalla kädellä poistettuja kommentteja, joista yksi kuului jotakuinkin näin :

"Tottahan toki maksat, se on vanhempien velvollisuus maksaa ajokortti lapselleen"

Minäkin kirjoitin samantyylisen viestin. Joka poistettiin. Miksi? Eli N33 "äimistelee" ihan asiasta!

M45

Joo samoin kävi mun viestille. Katosi kuin.... Pilvi Saharaan!

Pidän erikoisena, kuinka ajokortin maksaminen tai maksamattomuus lapselle aiheuttaa muissa noin suuria tunteita. Jos joillain on periaate, ettei lapsille makseta ajokorttia, niin mikäs siin, hyvä että N33 ei ole kokenut mitään katkeruutta asiasta. Me taas asumme syrjäseudulla, ja koska lapseni asuivat kotona siihen saakka että pääsivät armeijasta, koin oikeaksi maksaa ne kortit heille, jotta 18-vuotiaana pystyvät kulkea kouluun ja pääsevät töihin. Ei täällä julkiset kulje, etkä sä sit kyllä mitään töitä saa ellei oo korttia.

Vierailija
51/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin vielä 23-vuotiaana. Isä kysyi silloin ostaisiko auton minulle. En halunnut autoa tuolloin vaan ostin sitten itse 10 vuotta myöhemmin.

Vierailija
52/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvin surullista, että jotkut ajattelee tätä asiaa pakkona. En keksi paljon järkevämpää rahankäyttökohdetta kuin omat lapset ja heidän kouluttamisensa. Ajokortti on nuorelle iso raha, todellakin maksaisin hänelle ajokortin. Lasteni onnellisuus ja hyvinvointi on minulle tärkeää, en missään vaiheessa ajatellut sen olevan pakkoa tai epämieluisaa. Päinvastoin nautin kun lapset menestyy ja voi hyvin ja jos minä olen voinut auttaa, koen siitä suurta kiitollisuutta. 

Vierailija
53/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä vielä 23-vuotiaalle esim opiskelevalle lapselle maksaisin. Jos kyseessä olisi 33-vuotias insinööri, niin sitten uskoisin vastuun olevan jo hänellä itsellään.

Vierailija
54/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pitää. Te maksatte kaikille lapsille ajokortit, ei ajankohdalla pitäisi olla merkitystä. Ymmärtäisin tuon vain jos teidän vanhempien taloudellinen tilanne olisi pahasti romahtanut tässä välissä, mutta muutoin teidän on oikeudenmukaisuuden ja tasapuolisuuden nimissä maksettava se ajokortti.

Vierailija
55/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ois korttiraha pitäny antaa sillon 18v käteen. Toisaalta jos asiaa ei silloin loppuun käsitelty, että oliko siihen mahis myöhemmin vai menikö ovi jo kiinni..

Vierailija
56/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hyvä niin!

N33

Ei ole.

Aika moni otti nimenomaan siihen kantaa, yksikin kommentoi kuinka ajokortti on vanhempien maksettava, ihan kuten toisen asteen opinnotkin. Tai näin sen rinnasti. Samoin moni muu, että ainahan ne ajokortit on maksettava. Heistä inspiroituneena heitin ilmoille tuon kysymykseni jota aidosti ihmettelin, pahoittelut jos se triggeröi sua näin pahasti!

Aika moni muukin täällä kommentoi omia kokemuksiaan omasta elämästään, eli en nyt ymmärrä miksi se ärsyttää juuri minun viestissäni?

N33

Vierailija
57/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasapuolisuus on kyllä yksi tärkeimmistä asioista, joilla voi osoittaa lapsilleen välittämistä. Haluatko lapsesi kantavan kaunaa siitä, että muut lapset ovat sinulle tärkeämpiä?

Vierailija
58/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hyvä niin!

N33

Ei ole.

Aika moni otti nimenomaan siihen kantaa, yksikin kommentoi kuinka ajokortti on vanhempien maksettava, ihan kuten toisen asteen opinnotkin. Tai näin sen rinnasti. Samoin moni muu, että ainahan ne ajokortit on maksettava. Heistä inspiroituneena heitin ilmoille tuon kysymykseni jota aidosti ihmettelin, pahoittelut jos se triggeröi sua näin pahasti!

Aika moni muukin täällä kommentoi omia kokemuksiaan omasta elämästään, eli en nyt ymmärrä miksi se ärsyttää juuri minun viestissäni?

N33

Kerros N33 mitä hyvää siinä on että jouduit itse maksamaan korttisi? Onko hyvä asia, ettei omat vanhemmat tue koska "oppiihan pärjäämään" vai mikä sun pointti oli? Itse vanhempana koen, että lasten auttaminen ja lapsista huolehtiminen ei maagisesti pääty kun ovat aikuisia. Lapseni ovat minulle tärkeitä aina ja ikuisesti ja teen heidän eteensä kaiken mitä voin, koska rakastan ja välitän. 

Vierailija
59/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hyvä niin!

N33

Hän luki esimerkiksi minun ja parin muun viestit, missä selvällä suomenkielellä kommentoitiin kuinka meille ja monille muille on selvää pässinlihaa, että jälkikasvulle maksetaan ajokortit aina. Joku katkera sitten ilmeisesti poisti minun ja monen muun tämäntyyppiset kommentit (miksi?), eli ihan oikein N33 luki! Mikäs tuossa hänen viestissä nyt noin riepoo? En minäkään tuosta suutu, vaikka hän nimenomaan minun tapaa kummasteli, ihan ymmärrettäväö jos tulee ihan toisesta maailmasta, jossa 18-vuotiaasta eteenpäin maksaa tuollaiset jutut itse.

Rauhoittukaa ihmiset! :) kaikki on hyvin, kyllä täällä kysyä saa!

Vierailija
60/177 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hyvä niin!

N33

Kannattaisikohan sinun opetella ymmärtämään tekstiä?

Missään ei sanota, että ajokortin maksaminen on normi, ap kysyi, pitääkö maksaa nyt kun keskimmäinen ei aikoinaan ottanut tarjousta vastaan.

Mielestäni sama summa keskimmäiselle nyt kuin aikaisemmille, jollet jo aikaisemmin summaa antanut.

Näin minä toimisin.

Minä en aikoinani saanut ja meillä kuopus, joka oli ainoa poika sai paljon enemmän kuin me tytöt, mm. lapsilisät hänelle talletettiin säästettiin. Viŧŧumaiset vanhemmat minulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan