Yksi lapsista ei halunnut 18-vuotiaana ajokorttia, pitääkö minun nyt vielä monen vuoden jälkeen kustantaa se?
Kolmesta lapsesta kahdelle maksettiin kortti, tämä keskimmäinen ei sitä halunnut. Nyt 23-vuotiaana on sitä mieltä, että hänellekin pitäisi maksaa. Mitä mieltä olette? Minusta se mahdollisuus oli ja meni, ja nyt aikuisena hän on omillaan tässäkin asiassa.
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Siis jos tämä lapsi sai ajokortin hintaa vastaavan summan muuten käyttöönsä 18-vuotiaana niin nyt sinulla ei todellakaan ole velvollisuutta alkaa maksaa vielä autokoulua siihen päälle.
Voi hyvää päivää.
Omasta lapsesta kyse niin luulisi haluavan antaa mutta nämä "äidit" puhuu valvollisuudesta, suorituksesta, pakosta.
Vierailija kirjoitti:
Olen äimistynyt näistä kommenteista, siis onko tuo joku normi että vanhemmat maksaa ajokortin?! Minä ja sisarukseni maksettiin ajokorttimme itse, tekemällä töitä opintojen ohessa.
Mielestäni hyvä niin!N33
Niin. Tämä on valinta.
En minäkään saanut korttia vanhemmilta, enkä mitään muutakaan.
Just siks, haluan antaa omilleni jotain tarpeelista, kuten ajokortti
Ostitko tuolle ajokorttia haluamattomalle lapselle sitten silloin 18veenä jotain muuta yhtä arvokasta, tai annoitko ajokorttia vastaavan summan rahana? Jos annoit, niin mielestäni ei tartte maksaa sitä korttia nyt.
Jos et antanut, niin olisi epäreilua ellet nyt maksaisi korttia. Onko kertonut syyn, miksi mieli muuttui? Onko hänen vaikea löytää töitä ilman ajokorttia? Oletan, että 23v asuu jo omillaan. Silloin saattaa olla haastavaa säästää ajokorttia vastaava summa, eli siksi kenties pyytää apua sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Olen äimistynyt näistä kommenteista, siis onko tuo joku normi että vanhemmat maksaa ajokortin?! Minä ja sisarukseni maksettiin ajokorttimme itse, tekemällä töitä opintojen ohessa.
Mielestäni hyvä niin!N33
Ei ole normi. Tässä puhutaan perheestä jolla on rahaa sekä halua käyttää sitä ainakin jossakin määrin myös täysi-ikäisiin lapsiin. Ei siis liity sinuun mitenkään.
Kyse on siitä antaako kaikille saman verran. Ei siitä maksetaanko ajokortti vai ei.
Meillä yksi lapsi halusi ulkomaille opiskelemaan. Me maksoimme lukuvuosimaksut ja vuokrat.
Kaksi opiskeli Helsingissä ja asui kotona.
Kyllä me tasasimme näitä summia, että mitä kenenkin puolesta maksettiin.
Turha aihettaa rahasta riitaa lastensa välille.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni hyvä niin!N33
Mä oon vähän vit tuun tunut että oma äiti ei maksanut. Muutettiin syrjäkylälle kun olin 16 ja veljellä oli jo kortti (amerikantuliaisina pilkkahintaan) ja itse ostamansa auto. Mä en meinannut saada edes bussilippuja siihen 2 tunnin välein kulkevaan dösään. Olis voint vaihtoehtoisesti lykätä sitä muuttoaan pari vuotta.
Nyt olen hankkimassa mopokorttia omalle teinille, vähenee nää harrastuskuskaukset edes valoisaan ja kuivaan vuodenaikaan, oma lehmä ojassa siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni hyvä niin!N33
Ei ole normi. Tässä puhutaan perheestä jolla on rahaa sekä halua käyttää sitä ainakin jossakin määrin myös täysi-ikäisiin lapsiin. Ei siis liity sinuun mitenkään.
No ei mulla ainakaan oo rahaa. Suht pieni palkka ja velkaaki on.
Säästän noihin kortteihin rahaa.
Ne nykyään maksa ku sellasen 800e.
Halventunut tosi paljon ite taisin maksaa lähemmä 2000e siitä joskus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni hyvä niin!N33
Onhan tuo maksanut jo 2/3 lapsista oma-alotteisesti NIIN VIT.TUA.KO SE SULLE KUULUU
Olen eri, mutta näin sivullisena pakko kommentoida, että tuliko tuo vastaus nyt ihan oikeaan viestiin? :D kauhee kiroilu, vaikka toi yks vaan ihmettelee ap:n saamia vastauksia, joiden perusteella vanhempien oletetaan aina maksavan lasten ajokortti. Ei tuo tyyppi arvostellut ap:ta missään kohtaa :D
Halvemmalla pärjää, kun ei tuhlaa rahojaan ajokorttiin ja autoon. Voi nekin rahat sijoittaa ja/tai käyttää vaikka matkusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni hyvä niin!N33
Onhan tuo maksanut jo 2/3 lapsista oma-alotteisesti NIIN VIT.TUA.KO SE SULLE KUULUU
Olen eri, mutta näin sivullisena pakko kommentoida, että tuliko tuo vastaus nyt ihan oikeaan viestiin? :D kauhee kiroilu, vaikka toi yks vaan ihmettelee ap:n saamia vastauksia, joiden perusteella vanhempien oletetaan aina maksavan lasten ajokortti. Ei tuo tyyppi arvostellut ap:ta missään kohtaa :D
Missähän sellaisia vastauksia on? Eihän sitä edes kysytty.
Korttia tarvitaan yllättävän monessa ammatissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni hyvä niin!N33
Lukutaito sulta sitten puuttuukin.
Täällä kyllä ON paljon kommentteja joissa pidetään selviönä, että vanhemmat maksaa ajokortin. Missä kohtaa N33 muka on lukenut jotain väärin?
Minä olen itse nuorempi, 22v, ja minäkin maksoin ajokorttini itse. Ei siinä ole mitään erikoista.
Kuinka vanhaksi tuo optio ajokortista sitten kestää? Lapsi äkkää nelikymppisenä, että haluaakin nyt sen ajokortin. Ja vanhemmat maksavat?
Mun vanhin lapsi on vasta 16v, mutta jos mulla vain mitenkään on rahaa niin autan häntä aina niin paljon kuin vain ikinä voin. Uskomatonta miten moni ei halua olla tasapuolinen eikä ylipäätään olla mitenkään apuna omille lapsilleen. Itse olen vieläpä köyhä ja monella muualla tuntuu olevan rahaa, silti ei halua auttaa omia lapsia. Kuulostaa ihan hirveältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni hyvä niin!N33
Lukutaito sulta sitten puuttuukin.
Täällä kyllä ON paljon kommentteja joissa pidetään selviönä, että vanhemmat maksaa ajokortin. Missä kohtaa N33 muka on lukenut jotain väärin?
Minä olen itse nuorempi, 22v, ja minäkin maksoin ajokorttini itse. Ei siinä ole mitään erikoista.
Ei ole.
Täällä ei ole kukaan ottanut siihen edes kantaa.
Siihen on että lasten suhteen pitää olla tasapuolinen.
Vanhemmilla ei ole tasapuolisuusvelvoitetta mutta viisas on silti tasapuolinen.
Muistutapa häntä että hän sai saman rahana kun ei halunnut ajokorttia. Jos nyt maksat ajokortin niin kustannat tälle yhdelle enemmän kuin muille. toki jos varaa niin anna kahdelle muulle sama summa rahana. Itse aion tehdä lapsille selväksi että 18 vuotis lahjaksi kustannan ajokortin. Jos lapsi ei halua mennä ei tule muutakaan. Eikä tule myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanhaksi tuo optio ajokortista sitten kestää? Lapsi äkkää nelikymppisenä, että haluaakin nyt sen ajokortin. Ja vanhemmat maksavat?
Sanoisin, että siihen saakka ku on vielä opiskelut kesken, eikä oo rahaa.
Jos 40v on tahallaan työtön, eikä oo kiinnostanut opiskelu, ni sit ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Muistutapa häntä että hän sai saman rahana kun ei halunnut ajokorttia. Jos nyt maksat ajokortin niin kustannat tälle yhdelle enemmän kuin muille. toki jos varaa niin anna kahdelle muulle sama summa rahana. Itse aion tehdä lapsille selväksi että 18 vuotis lahjaksi kustannan ajokortin. Jos lapsi ei halua mennä ei tule muutakaan. Eikä tule myöhemmin.
Saiko??? Missä se kerrottiin?
Kyllä minäkin ostaisin, jos sellaista olen tarjonnut. Tasapuolisesti kaikille lapsille. Ei ollut silloin kypsä asiaan, mutta nyt on.