Miten hiljainen, ujo, sosiaalisesti erakoitunut muka saa töitä???
Tosiaan olen maannut 6 vuotta kotoa ja cv ammottaa tyhjyyttä. Kun katselen läpi työhakemuksia kaikissa vaaditaan että on sosiaalinen, ulospäin suuntautunut, sitten pitäisi osata kirjoittaa hienoja hakemuksia ja omistaa työkokemusta useita vuosia. Taitaa olla ihan mahdotonta.
Kommentit (127)
Olen tällaiseen samaan vastannut ennenkin, mutta suosittelen kausityötä hautausmaalle. Riittää kun asenne ja motivaatio kohdillaan. Ei ole rakettitiedettä. Eka kesä näytön paikka, jos handlaat sen, niin sulla on seuraavanakin kesänä työpaikka touko-syyskuun välisen ajan. Ja taas seuraavana. Ja seuraavana ja seuraavana ja seuraavana..!
Sieltä itsekin ponnistin työmarkkinoille vajaa kolmekymppisenä mitään osaamattomana ja ilman ammattia. Nyt olen ollut 7 vuotta työelämässä ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hakemalla töitä. Ei sinua ainakaan kotoa töihin tulla hakemaan. Eikä kaikki ole totta, mitä niissä työpaikkailmoituksissa jauhetaan.
Olen hakenut. Kerran olin haastettelussakin. Mutta olen ujo ja pälyilevä joten en usko että minua palkataan.Olen tälläinen luonteeltani enkä muuksi aio muuttua jos ei erilaisena yhteiskunnassa pärjää.
Mä olen myös todella ujo, mutta olen huomannut, että kannattaa vaan suoraan sanoa se. Silloin haastattelija tietää, että se pälyilevä olemuksesi johtuu ujoudesta, eikä siitä että esimerkiksi työkkärin pakottamana haet paikkaa joka ei aidosti kiinnosta. Olen aina ollut töissä metallitehtaissa ja näissä suorastaan tykätään ujoista koska ne tekee töitä eikä jauha paskaa työajalla. Valitettavasti näihin usein pääsee parhaiten suhteilla, jos ei ole kokemusta. Mutta ekaan paikkaan pääsin työkkärin jonkun kurssin kautta. Siitä sain kokemusta. Sen jälkeen oli suhteellisen helppoa löytää uusia koska alalla on jatkuvasti pulaa hyvistä työntekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki työt tule koskaan mihinkään ilmoituksiin. Niihin löytyy tekijät muuten.
No parhaiten töihin pääseekin laittamalla haun ulkopuolella työnhaun suoraan työpaikan sähköpostiin. Ja valitettavasti olemalla jo valmiiksi töissä. Eli kannattaa ensin koittaa päästä ihan mihin tahansa pilipalityöhön, vaikka vain johonkin pari viikkoa kestävään hanttihommaan, tai jonkun kaverin tai sukulaisen firmaan kirjoille edes hetkeksi. Ja sinä aikana googlaa kaikki lähialueen firmat joihin uskot sopivasi ja tykitä hakemuksia niihin. Itse en ole koskaan saanut työpaikkaa hakujen aikana, vaan hakujen ulkopuolella kun on sattunut olemaan jossain firmassa kiirettä. Toki tämä aktiivimalli vähän sotkee tätä asiaa. Jos niitä hakemuksia alkaa tulla firmoihin hakujen ulkopuolella sen takia, on taas hankalampaa tulla huomatuksi.
Entä jos on jo 40 ja akateemisesta tutkinnosta vain haittaa tällaisiin paikkoihin hakiessa? Ja haluaisin myös postiin, hotellisiivoojaksi tms. luonteeni vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen tällaiseen samaan vastannut ennenkin, mutta suosittelen kausityötä hautausmaalle. Riittää kun asenne ja motivaatio kohdillaan. Ei ole rakettitiedettä. Eka kesä näytön paikka, jos handlaat sen, niin sulla on seuraavanakin kesänä työpaikka touko-syyskuun välisen ajan. Ja taas seuraavana. Ja seuraavana ja seuraavana ja seuraavana..!
Sieltä itsekin ponnistin työmarkkinoille vajaa kolmekymppisenä mitään osaamattomana ja ilman ammattia. Nyt olen ollut 7 vuotta työelämässä ympäri vuoden.
Muuten kuulostaa loistavalta, mutta paikkakunnalla I vaaditaan puutarha-alan tutkinto.
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten kuulostaa loistavalta, mutta paikkakunnalla I vaaditaan puutarha-alan tutkinto.
T. Eri
*Mikä se työnkuva tarkemmin ottaen on? Kirkkohr:n kautta kun seurailen seurakunnan työpaikkoja ahkerasti, niin ainakin siellä monesti haetaan samalle paikkakunnalle sekä puutarhuria että ns. ihan tavallisia kausityöntekijöitä omilla ilmoituksilla. Puutarhuria hakiessa työnkuva on hieman eri kuin perus kausityöntekijällä. Mutta ei seurakunnalla ole varaa pelkkiä puutarhureita hakea, koska puutarhureita ei ole jonoksi asti ja puutarhuri harvemmin suostuu tavallisen kausityöntekijän hommaan 1700e bruttopalkalla. Puutarhin työnkuva seurakunnalla koostuu usein siitä, että pitää toimia tiiminvetäjänä kausityöntekijöille, joille ei ole käytännössä mitään vaatimuksia.
-eri, pitkään srk:lla ollut puutarhuri
Perusta oma yritys? Jonkin sortin nettikauppa, jossa kommunikaatio asiakkaiden kanssa lähinnä sähköpostilla.
Repäisemällä. Sillä saa aina töitä, oli ala kuin ala.
Hankkimalla koulutuksen alalle jolla riittää töitä. Olen sosiaalisten tilanteiden foobikko, erakko ja asperger mutta päivääkään ei ole tarvinnut työttömänä olla, koodarille riiittää duunia.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos on jo 40 ja akateemisesta tutkinnosta vain haittaa tällaisiin paikkoihin hakiessa? Ja haluaisin myös postiin, hotellisiivoojaksi tms. luonteeni vuoksi.
Mene henkilökohtaisesti haluamaasi paikkaan kysymään töitä. Sano, että olet halukas tekemään ja kokemaan elämässäsi uusia juttuja ja että vaikka oletkin eri alalta/koulutettu/ym. olet innokas ja halukas oppimaan uutta. Painota elämänkokemustasi (ts. kykyä ajatella omilla aivoillasi) ja oma-aloitteisuutta, tarkkuutta ja hyvää lopputulosta tässä tulevassa työssäsi. Peset sillä kaikki parikymppiset kesästä syksyyn vain rahan perässä kekkuloijat. Pyydä tarpeeksi palkkaa, jos siihen annetaan tilaisuus, älä hinnoittele itseäsi alle keskitason, mutta pidä mielessä, että työnantaja on valmis maksamaan enemmän vain jos sitä oikeasti saa ja saa sillä jotain extraa esim. kesätyöläisiin verrattuna. Alussa kannattaa panostaa extran antamiseen, sillä se erottaa sinut muista. Onnea matkaan!
Miksi te olette sen työkkärin ja kelan kanssa niin naimisissa? Olkaa uskollisia omalle itsellenne, niin pääsette sinne ytimeen, että mikä on se teidän oma juttu. Sen jälkeen ei ole enää väljä tai kyse siitä onko ujo tai mitä lie, vaan silloin vain tekee ja mikään ei sitä voi estää. Ja raha seuraa perässä. Ei toisinpäin, että ensin raha, kela, työkkäri, plaaplaa. Sillä ei kukaan ole päässyt ikinä yhtään minnekään. Tai on, mutta ilman iloa, koska se oma itse unohtui sinne kaiken muun alle ja jäi kaiken muun jalkoihin!
Vauva-palstan modehomma etänä olisi unelma.
T. Korkeakoulutettu, viestinnän etiikka myös opiskeltu.
Ne voivat toivoa vaikka kuun taivaalta. Ei muuta kuin hakemus sisään. Todellisuudessa moneen työhön ujous tai hiljaisuus ei ole mikään heikkous. Se vaadittava määrä kommunikointia onnistuu helposti kuitenkin ajan kanssa.
Kirjoitat rehellisen hakemuksen niin luultavasti pääset heti töihin, koska rehellisyys työhakemuksissa/työnhaussa on niin harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Oma syysi että olet maannut kuusi vuotta kotona sen sijaan että oisit esim. opiskellut.
Jos tietää mille alalle haluaa työllistyä niin voi itsenäisesti opiskella. Vaikka siitä ei jääkään mitään todistusta niin antaa itsevarmuuta ja eväitä työhaastattelua varten. Esimerkiksi IT-alalla jotkut teollisuudessa käytetyt tuotteet ja menetelmät voi olla hyvä tehdä itselleen tutuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma syysi että olet maannut kuusi vuotta kotona sen sijaan että oisit esim. opiskellut.
Jos tietää mille alalle haluaa työllistyä niin voi itsenäisesti opiskella. Vaikka siitä ei jääkään mitään todistusta niin antaa itsevarmuuta ja eväitä työhaastattelua varten. Esimerkiksi IT-alalla jotkut teollisuudessa käytetyt tuotteet ja menetelmät voi olla hyvä tehdä itselleen tutuksi.
Kerro toki enemmänkin näistä "teollisuuden" käyttämistä "tuotteista ja menetelmistä".
naapurinsorsa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki enemmänkin näistä "teollisuuden" käyttämistä "tuotteista ja menetelmistä".
Ota itse selvää.
Voisiko joku näistä olla hyvä?
Filosofi
Historioitsija
Kirjailija
Tutkija
Visionääri
Guru
Soit hyvin pääpostin lajittelu keskus. Hihnalle kirjeet, ,laatikot. Työ on yksinäistä.Sama myös leipomoiden tehtaat, kuin liha tehtaat, kesitehtaat. Hihnalle töihin. Työ on yksinäistä.