Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko ristiäisiin kutsua siten, että ei tulisi lapsivieraita?

Vierailija
06.10.2006 |

Ajateltiin pitää pienet ristiäiset kotona ja tilaa on rajallisesti. Meillä on lähipiiriäkin sen verran (molempien vanhemmat, sisarukset, isovanhemmat, lapsen kummit jne.) että heti on 20 henkeä kasassa, vaikka kuinka rajoittaisi. Olisi suuri helpotus, jos voisi kutsua vain aikuisia ja pyytää jättämään lapset kotiin... Mutta voiko näin tehdä? Yksi syy, miksi haluaisin näin toimia, on se, että yhdessä lähipiirin perheessä on todella vaikea erityislapsi, joka vie helposti kaiken huomion itse tilanteesta. Toinen syy on se, että olen hieman " pöpökammoinen" enkä haluaisi päiväkodissa olevia lapsia tartuttamaan kaikki flunssa- ja oksennustauteja, nyt kun elellään tätä sesonkiaikaa. Tämä kuulostaa kauhea itsekkäältä ja tylyltä, tiedän. Mutta harmittaa, kun ei voi itse päättää ketä kutsuu... Tiedän, että lapsille, jotka jäisivät tulematta, on mahdollista saada hoitopaikat. Joten pyyntö ei sinänsä olisi kohtuuton... Mutta onko sopivaa toimia näin?! En halua kuitenkaan loukata ketään.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat ilmeisesti hyvin erilaisia siinä, miten he kokevat itsensä yksilöinä ja perheenä. Vaikka me olemme ensisijaisesti perhe, en koe loukkaavana sitä, että joillekin ihmisille -esim. joillekin ystävilleni- olen ensisijaisesti yksilö, eikä heidän tarvitse joka asiassa laskea minun perhettäni mukaan... Esim. sinkkukaverini voi ihan hyvin kutsua vain minut johonkin tilaisuuteen, enkä pahastu perheeni puolesta. Sama koskee minua ja miestä pariskuntana -en pahastu, jos meidät kutsutaan jonnekin ilman lapsia.

Nämä on niin vaikeita kysymyksiä. Laajat ja läheiset perhesuhteet ovat toisaalta rikkaus, toisaalta taakka. Olen jo valmiiksi huolissani kaikista tulevista synttäreistä ja jouluista yms. kun kaikkia ei vain voi miellyttää. Aina joku jää kutsumatta... Ehkä muilla ei ole kokemusta vastaavasta? Ja sitten jos rajaa joukon pieneksi, niin ehkä ne ongelmat ylikorostuu ja tietyt ihmiset vie enemmän huomiota... Eikö kellään muulla ole kokemusta siitä, kun on vaikeita ihmisiä lähipiirissä?

ap

Vierailija
42/64 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä vain kutsumatta lapset, minä ainakin kokisin sen helpottavana syynä jäädä juhlista pois. Ehkäpä muitakin samanlaisia löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsenne itkee sopimattomasti ja " pilaa" juhlan....

Vierailija
44/64 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummit JA isoisovanhemmat ja jättää sisarukset pois. Jos kummankaan sisaruksia ei kutsuta, se ei ole kellekään syrjivää.

Vierailija
45/64 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi jos perheellinen ystäväsi kutsuisi pelkästään sinut, mutta pyytäisi jättämään lapsesi kotiin, vaikka hänen lapsensa olisikin mukana?

Vierailija
46/64 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi koko juhliin.

Vierailija
47/64 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun juhlakalu on vastasyntynyt eikä tajua mitään saamastaan huomiosta? Päinvastoin, taitaisi olla tyytyväisempi vauva jos ei olisi koko ajan jonkun häpellettävänä vaan saisi olla omissa oloissaan ja rauhassa. Meillä ristiåisissä vauva oli suurimman osan ajasta omassa sängyssä nukkumassa, hermostui siitä hälystä ja metelistä.

Itse ihmettelen sitä miksi ette pyydä vain kummeja ja isovanhempia?

Vierailija
48/64 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muun! Kyse ei siis ole siitä, että kokisin lapset mitenkään yleisesti ongelmana juhlissa -päinvastoin!!! Totta kai lapset ovat tervetulleita. Kyse on yhdestä perheestä, jota en haluaisi kutsua ja syitä siihen on monia.

Voi hyvänen aika, ei minulla ole mitään kenenkään muiden lapsia vastaan. Jotta kukaan ei sellaista mene luulemaan, niin lienee paras valita joko sen isovanhemmat+kummit tai koko suku -vaihtoehtojen väliltä. Näin ongelman saa joko poistettua tai " piilotettua" .

ap

Vierailija
49/64 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei haittaa, jos seuraaviin juhliin perheestänne kutsutaan vain mies ja lapset tai sinä ja lapset? Tai pelkästään naiset ja tytöt tai pelkästään miehet ja pojat? (Vaikka kutsujaperheessä ovatkin paikalla kaikki perheenjäsenet, vain vieraista valitaan ne ketkä saavat tulla)

Jos tämä on sinusta ok, niin sitten voit niin toimia.

Jos tämä tuntuu sinusta typerältä, voit katsoa peiliin ja todeta että hyväksyt itseltäsi käytöksen jota et muille salli, luultavasti vetoamalla siihen että sinun perustelusi ovat vilpittömiä ja muut tahtovat vain loukata ja aiheuttaa riitaa ja ovat " ongelmaperhe" .

Lapset eivät ole mitään erikoisihmisiä joilla ei ole tunteita ja joita voi kohdella aikuisten toimesta miten tahtoo, he ovat ihan samanlaisia yksilöitä kuin mekin. Monet jopa huomattavasti mukavempia.

Vierailija
50/64 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristäiset pidetään -kauhea sanoa- vain koska on pakko. Koska esikoisellekin pidettiin. Sitä olisi vähän vaikea toiselle lapselle selittää, miksi hänelle ei pidetty ristiäisiä..! Minusta ne isot juhlat oli ihan kamalat, niiden järjestäminen oli kamalaa, oli kiusallista saada niin paljon lahjoja ja huomiota. Sukulaiset olivat kyllä tyytyväisiä, kun kaikki kutsuttiin. Mutta tällä kertaa haluaisin itse olla tyytyväinen.

Ehkäpä tämä ketju tosiaan vaan vahvistaa näkemystäni siitä, että jos olisimmekin tällä kertaa sillä lailla " itsekkäitä" , että pidetään ne TOSI pienet juhlat. Silloin olisi ehkä sittenkin vähiten loukkaantujia ja itsellekin jäisi siedettävä olo...

ap

Vierailija
51/64 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kaste on perhejuhla, johon mielestäni lapset ovat enemmän kuin tervetulleita, se on ikäänkuin semmoinen lastenjuhla.

Jos haluat vain pienen pienet kastajaiset, kutsutte vain vanhempanne ja lapsen kummit, ette sisaruksianne.

Vierailija
52/64 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla jo sanoit, että lapset vievät liikaa tilaa. Ja minä ajattelin siihen, että ei meillä ainakaan, sillä he häipyivät heti papin puheiden jälkeen työhuoneeseen lukemaan, kodinhoitohuoneeseen levittämään leluja ja makkariin, eli paikkoihin, missä aikuiset eivät halunneetkaan olla. Eli eivät vieneet mitenkään tilaa täällä pienessä kodissamme.

Mutta nyt ne lapset eivät olekaan se ongelma, vaan vain yksi perhe. No miksi muita lapsiperheitä pitää " rangaista" siitä, että yksi perhe on ongelmallinen. Ongelmaperheen asia pitää selvittää sen perheen kanssa, eikä vetää muita siihen. Tai sitten vain kestätte eteen tulevat tilanteet.

Vierailija
53/64 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi yksin ei ole ongelma, jos vanhemmat olisivat ok. Mutta kyseessä on ns. sosiaalitapaus... Vanhemmat ovat juuri ja juuri kykeneviä edes huolehtimaan lapsesta. Omat välini tähän sisarukseeni ovat vaikeat, mutta perhe on perhettä, enkä halua loukata omiakaan vanhempiani " sortamalla" yhtä sisarusta tämän ongelmien takia.

Siis se lapsien kutsumatta jättäminen olisi ollut vain eräänlainen " porsaanreikä" , jolla olisin saanut vähän helpotettua tilannetta. Jo se, että kys. perhe olisi tullut ilman lasta, olisi vähän auttanut tilannetta... Mutta toki siinä olisi sitten muut lapsiperheet joutuneet " sijaiskärsijöiksi" , kun heidän sinänsä tervetulleet lapset olisi pitänyt jättää kutsumatta.

No, olen läksyni oppinut: lapsia ei voi olla kutsumatta ristiäisiin. Älkää suotta kiihtykö. Puhdas tarkoitukseni oli vain selvittää mitä ihmiset tällaisesta ajattelevat. Nyt osaan toimia oikein ;)))

ap

Vierailija
54/64 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ymmärrän hyvin pointtisi. Mielestäni on kummallista, että ihmiset näyttävät loukkaantuvan helposti siitä, jos koko perhettä ei kutsuta. Mielestäni aivan hyvin voi USEISSA juhlissa rajata lapsia tai ainakin osan lapsista pois, mutta ristiäisten kohdalla se on kyllä hankalaa. Meillä oli häissä kutsuttu lapsista mukaan vain sisarusten lapset eikä ketään muita lapsia. Kukaan ei suuttunut eikä kukaan perheellinen itse asiassa jättänyt edes tulematta! Meillä häät olivat tosin ulkomailla, joten useat pariskunnat olivat tyytyväisiä, kun saivat " omaa lomaa" ja toisaalta ei olisi millään voitu järjestää monikielistä lastenhoitoa häihin.

Mielestäni paras ratkaisu olisi kutsua vain iso- ja isoisovanhemmat ja kummit ja jättää sisarukset perheineen pois, jos tuo yksi perhe on niin ongelmallinen. Toinen vaihtoehto voisi olla, että kutsutta ilmaistaisiin hyvin selkeästi millaista käytöstä lapsilta odotetaan itse toimituksen aikana (esim. kasteen aikana edellytetään hiljaisuutta ja toivotaan vanhempien huolehtivan lapsistaan). Eli tehtäisiin hyvin selväksi, että esim. riehumista kasteen aikana ei sallita. On totta, että kristinuskoon kuuluu lasten korkea arvostus ja " lasten salliminen" , mutta silti minkälaista käytöstä tahansa ei tarvitse sietää, vaan ainakin lyhyen kastehetken ajan voi olettaa, että myös lapset ovat hiljaa tai sitten vanhempiensa kanssa eri huoneessa.

Vierailija
55/64 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siis meidän lapsia niin olisin sanonut, että " joo järjestä viidelle lapselle hoitaja" ja mitä noihin pöpöihin tulee.. luuleeko joku älypää että niitä ei aikuisten välityksellä tule? Niin ei tietenkään aikuisethan ei käy missään.. hohhoijaa taas

Vierailija
56/64 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekavammaksi menee selityksesi koko ajan.

Jospa " erityislapselle" olis henkireikä päästä muiden lapsia näkemään, jos kerran vanhemmat ovat sosiaalitapaus...

Vierailija
57/64 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota noin...

Jos yksi ongelmistasi on omaan sisarusparveesi kuuluva henkilö ja hänen perheensä, mikset voi vain pyytää omia vanhempiasi pitämään hieman erityislasta silmällä, jotta juhla sujuisi? Erityislapsi lienee heidän lapsen lapsensa ja siksi varmasti heillekin tärkeä. Vai pelkäätkö, että omat kullanmurusi eivät saa tarpeeksi huomiota, jos isovanhemmat eivät keskity kuikuilemaan hänen ympärillään koko pippaloitten kestoa?

Vierailija
58/64 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin kummityttöni kastejuhlassa olin ilman omia lapsia ja ilman miestä. Tosin kutsussa ei mitään mainittu erikseen mutta koska kyseessä oli minun kaveri ja minun kummilapsi en halunnut omaa perhettäni sinne " sotkemaan" . Olin sylikummi ja juhla oli kiva. Toisen kummityttöni juhlissa olin koko perheen voimin. Tämänkin lapsen sylikummi olen ja tästä juhlasta viisastuneena en toisiin juhliin ottanut perhettä mukaan. Tässäkin kyse kaveristani ja hänen tytöstään jotka eivät ole varsinaisesti missään tekemisissä perheeni kanssa. Mukana juhlissa oli 4v. esikoinen ja vajaa 2v. kuopus ja nuorempi oli niin mustasukkainen että huusi kun palosireeni heti jos koskin vauvaan. Ja isompi narisi koko ajan kun ei ollut tekemistä. Kivempaa olisi siis ollut ilman lapsia. Mutta siis mielestäni pitää jättää perheen päätettäväksi haluaako ottaa lapset juhlaan mukaan.

Vierailija
59/64 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain tekosyitä sille, että voisin jotenkin oikeuttaa tiettyjen ihmisten kutsumatta jättämisen ilman, että kukaan kuitenkaan loukkaantuisi... Mission impossible. Niin olen kyllä yrittänyt oppia ajattelemaankin, että elämä ei ole täydellistä ja vaikka en ole itse perhettäni valinnut, niin perheeni on silti omani. Pakko kantaa ne ikävätkin puolet.

Lähdin nyt selittelemään tätä hyvin montaa kautta, koska yritin löytää meriselityksen, jonka voisi heittää lähipiirille... että miksi toimimme näin. Pahoittelen, että tästä tuli tällainen soppa ja moni hermostui ihan tosissaan. Sen vaan sanon, ettei tämä ollut mikään provo, joten ette ole " turhaan" osallistuneet keskusteluun! Sain ihan hyviä ideoita tästä, eikä teidänkään aikanne ole mennyt hukkaan...

Kiitos ja anteeksi!

ap

Vierailija
60/64 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihinkähän kummit olisi lapsensa ristiäisten ajaksi jättäneet? Itse en voi ymmärtää, mitä haittaa lapsista ylipäänsä on missään juhlissa. Ehkä ajattelisin toisin, jos olisi joku paikka, mihin lapset laittaa aina kun huvittaa. Kun ei ole, niin lasten mukanaolo juhlissa tuntuu ihan luontevalta.