Voiko ristiäisiin kutsua siten, että ei tulisi lapsivieraita?
Ajateltiin pitää pienet ristiäiset kotona ja tilaa on rajallisesti. Meillä on lähipiiriäkin sen verran (molempien vanhemmat, sisarukset, isovanhemmat, lapsen kummit jne.) että heti on 20 henkeä kasassa, vaikka kuinka rajoittaisi. Olisi suuri helpotus, jos voisi kutsua vain aikuisia ja pyytää jättämään lapset kotiin... Mutta voiko näin tehdä? Yksi syy, miksi haluaisin näin toimia, on se, että yhdessä lähipiirin perheessä on todella vaikea erityislapsi, joka vie helposti kaiken huomion itse tilanteesta. Toinen syy on se, että olen hieman " pöpökammoinen" enkä haluaisi päiväkodissa olevia lapsia tartuttamaan kaikki flunssa- ja oksennustauteja, nyt kun elellään tätä sesonkiaikaa. Tämä kuulostaa kauhea itsekkäältä ja tylyltä, tiedän. Mutta harmittaa, kun ei voi itse päättää ketä kutsuu... Tiedän, että lapsille, jotka jäisivät tulematta, on mahdollista saada hoitopaikat. Joten pyyntö ei sinänsä olisi kohtuuton... Mutta onko sopivaa toimia näin?! En halua kuitenkaan loukata ketään.
Kommentit (64)
Kuljemme perheenä juhlat sun muut tilaisuudet. Pienten lasten kuuluu saada kulkea vanhempien matkassa.
Mieti hetki omalla kohdallasi, jos olisit menossa kastajaisiin ja joutuisit jättämään kastettavan vauvan serkun (=oman lapsesi) pois juhlista?
Minä en ainakaan ymmärtäisi moista käytöstä. Pitäkää kastajaiset seurakuntakodilla tai jomman kumman vanhempien luona, mutta älkää tehkö kardinaalimokaa, josta saatte kuulla vielä vuosien jälkeenkin!
Jätätkö lapset kutsumatta että sankarisi saa yksin loistaa?
Olen ollut ilta ristiäisissä, ilman lapsia, ja oli upea kokemus, kaunis musiikki, kynttilöitä, ja harras tunnelma. Mutta jos perheellä omia lapsia, tuntuu lapsilta kielletty oudolta.
Meillä oli myös lastenpöytä erikseen. Minä taas en koskaan haluisi juuri lapsista typistää! Ihme aloitus! Ja vauvaa voi pitää äiti tai isä koko tilaisuuden ajan jos pelkää pöpöjä, mikä tuntuu kyllä jo tekosyylle!
Minä menen aikuisten takia, yleensä lasten vanhempien takia, en esimerkiksi kastettavan lapsen. Minä en koskaan pidä juhlakalua ristiäisten vetonaulana.
Voit tietysti tehdä noin, mutta juhlistanne tulee varmaan aika pienet, kun moni perhe jättää kokonaan tulematta.
Vierailija:
Minä menen aikuisten takia, yleensä lasten vanhempien takia, en esimerkiksi kastettavan lapsen. Minä en koskaan pidä juhlakalua ristiäisten vetonaulana.
meidän lasten ristiäisissä papit kohdistivat puheensa nimenomaan (kaikille) läsnäoleville lapsille, laulettiin lasten virsiä ym.
Seurakuntataloja, seurakunnan kerhohuoneita ym voi varata maksutta (tai ehkä pientä korvauta vastaan) tällaisiin tapahtumiin, niissä on yleensä vielä hyvä varustelu keittiöineen ja astioineen.
saat kutsun ristiäisiin ja vauvaasi ei haluttaisi sinne rääkymään/uhmistasi riehumaan ettei huomio menisi pois juhlakalulta??
että juhlakalu varmasti saa kaiken huomion?
Tämä oli hyvin tehokas mielipidemittari, kiitos tosiaan kaikille vastanneille! En ole mikään urpo, enkä todellakaan maksimoimassa lahjojen määrää! Päinvastoin, haluan kutsua mahdollisimman vähän vieraita, jos ollenkaan... Tavallaan en haluaisi pitää koko ristiäisiä, mutta pakkohan se on. Perhesuhteet ei aina ole niin ruusuisia, kuin toivoisi. Omassa lähipiirissä voi olla tosi vaikeita ihmisiä, joiden kanssa ei välttämättä haluaisi olla edes tekemisissä, mutta perheenjäsenyys velvoittaa :( Meillä on juuri sellainen tilanne ja siitä tämä kysymys lähti poikimaan.
Ehkä yksi vaihtoehto olisi kutsua vain isovanhemmat ja kummit. Mutta isoisovanhemmat olisivat silloin myös pahoillaan (vanhoille ihmisillä nämä jutut on tosi tärkeitä) ja toisaalta, jos heidät kutsutaan, tuntuisi hassulta olla kutsumatta miehen ja minun sisaruksia. (Se ns. ongelmaperhe on minun sisarusteni joukkossa.)
Toinen vaihtoehto olisi toki pitää juhlat seurakuntasalissa. Mutta sitten taas vieraiden rajaaminen on tosi vaikeaa, kun ei voi vedota pieniin tiloihin! Meillä on laajat perheet/suvut, jotka on paljon tekemisissä keskenään. Jos tilat suurenee, ns. " pakkokutsuttavia" on jo lähes 50 henkeä. Jos ei siis halua loukata ketään. En jaksa edes ajatella niin isojen juhlien järkkäämistä. Esikoisen kanssa annettiin kaikkien halukkaiden tulla ja ristiäiset oli ihan valtava ponnistus. Nyt haluaisin tehdä kaikki ihan toisin.
Kiitos tosiaan vastauksista! Hyvä, että " kokeilin kepillä jäätä" täällä. Jännä juttu vaan se, että ITSE en loukkaantuisi, jos minut ja mieheni kutsuttaisiin ristiäisiin ilman lapsia. Olen aina ollut vähän sitä mieltä, että kaikki tällaiset omat juhlat ovat ensisijaisesti niille, joita ne koskee. Eli ei ristiäiset ole mielestäni automaattisesti " lasten juhlat" . Synttärit voi sitä olla, mutta... Hyvä kuitenkin tietää vallitsevat näkemykset!
ap
Itse en 15 vuotta sitten siinä tilanteessa todellakaan vielä tiennyt mistä lapsiin liittyvistä asioista loukkaantuisin/en loukkaantuisi tulevassa : )
Vierailija:
Esikoisen kanssa annettiin kaikkien halukkaiden tulla ja ristiäiset oli ihan valtava ponnistus.
Päinvastoin, olen aina ymmärtänyt sen oikein hyvin, miksi joihinkin juhliin ei kutsuta lapsia. Mutta sopivaisuussäännöt ovat ilmeisesti tosiaan sellaiset, että ristäiset on juhla, josta lapsia ei voi rajata pois. Näinhän se varmaan on...
ap
Siitäkö se vääryys sitten tulisi, että omat lapsemme saisivat olla kotonaan juhlien ajan, vaikka kutsuisimme vain aikuisvieraita???!!!
Ongelma on ehkä ratkaistavissa sillä, että kutsutaan vain isovanhemmat ja kummit. Mutta loukkaantumisia tulee silläkin tyylillä.
ap
Tunnut vain pitävän niin tärkeänä, ettei yksikään toinen lapsi veisi huomiota häneltä. Esikoisesi tulee tämän tekemään, mutta sinuahan se ei häiritsisi, eihän? Hän kun on sinun lapsesi ja tärkeä sinulle. Muilla ei ole väliä.
Paitsi jos on varma, että tulevat kännissä tms. juhliin.
miksi edes pidätte ristiäiset, jos ette ymmärrä kristillisyydestä mitään. pitäkää nimiäiset.
Vierailija: