Voiko ristiäisiin kutsua siten, että ei tulisi lapsivieraita?
Ajateltiin pitää pienet ristiäiset kotona ja tilaa on rajallisesti. Meillä on lähipiiriäkin sen verran (molempien vanhemmat, sisarukset, isovanhemmat, lapsen kummit jne.) että heti on 20 henkeä kasassa, vaikka kuinka rajoittaisi. Olisi suuri helpotus, jos voisi kutsua vain aikuisia ja pyytää jättämään lapset kotiin... Mutta voiko näin tehdä? Yksi syy, miksi haluaisin näin toimia, on se, että yhdessä lähipiirin perheessä on todella vaikea erityislapsi, joka vie helposti kaiken huomion itse tilanteesta. Toinen syy on se, että olen hieman " pöpökammoinen" enkä haluaisi päiväkodissa olevia lapsia tartuttamaan kaikki flunssa- ja oksennustauteja, nyt kun elellään tätä sesonkiaikaa. Tämä kuulostaa kauhea itsekkäältä ja tylyltä, tiedän. Mutta harmittaa, kun ei voi itse päättää ketä kutsuu... Tiedän, että lapsille, jotka jäisivät tulematta, on mahdollista saada hoitopaikat. Joten pyyntö ei sinänsä olisi kohtuuton... Mutta onko sopivaa toimia näin?! En halua kuitenkaan loukata ketään.
Kommentit (64)
Minusta olisi ihan yhtä tyhmän kuuloista mutta vastaavaa, jos lapsesi 1-vuotis synttäreille saisivat tulla vain perheiden aikuiset...
Kaste on perhejuhla, johon mielestäni lapset ovat enemmän kuin tervetulleita, se on ikäänkuin semmoinen lastenjuhla.
Jos haluat vain pienen pienet kastajaiset, kutsutte vain vanhempanne ja lapsen kummit, ette sisaruksianne.
Mitenkä meinasit toimia jouluna, vai oletteko vain keskenään kotona?
Vanhempien sisaruksia ei ole pakko kutsua.
Silloin tilaa olisi enemmän, mahdolliset pöpöt eivät kulkeutuisi kotiinne - mitä väistämättä tapahtuu, vaikka vanhemmat jättävät lapsensa kotiin, mutta tulevat kotiinne pesemättä käsiään - ja voitte olla huolettomammin. Sitäpaitsi kun tilan vuokraa klo xx-xx ajaksi, lopuvat juhlatkin ajallaan, eikä kukaan vieraista jää loppuillaksi hengailemaan luoksenne.
rippijuhliin kutsuttaisiin vaan aikuiset, joiden pitäisi jättää omat teininsä kotiin. Etteivät vaan veisi huomiota päivänsankarilta.
En menisi itsekään tuollaisiin ristiäisiin, varsinkaan sen erityislapsen äitinä, jos kutsuja sanoisi: " voisitteko jättää sen hankalan erityislapsenne kotiin" ?
Kakkonen
Varaudu kuitenkin siihen, että esimerkiksi minun kaltaisiani olisi paljon. Minä jättäisin menemättä ristiäisiin, jos lapsiani ei kutsuttaisi. En ymmärrä miksi minun pitäisi tulla juhlistamaan jonkun toisen lasta, kun omani eivät olisi tervetulleita.
Voisit myös varata isomman juhlatilan jostain.
kersansa kotiin -ettei se tule viemään huomiota tai tartuttamaan pöpöjä likaisilla kätösillään.
Johan sinä ja miehesi olette bakteereja täynnä kun käytte vaikka kaupassa. Ja onhan sitä lastakin esim. neuvolaan vietävä... Ja kai teillä muutenkin käy vieraita vauvaa katsomassa??
Lapset kun tavallaan vievät eniten " tilaa" . Onko väärin haluta, että oma lapsi -siis kastettava- on huomion keskipisteenä ilman, että muut lapset ovat tilaisuudessa mukana? En usko, että mitkään tällaiset muodolliset juhlat ovat sellaisia, että lapset niistä kovasti nauttisivat. Siis harmistus voi koskea vain lasten vanhempia.
Mutta kiitos, 2, vastauksesta! Tätä juuri haen, että miten ihmiset sellaisen kutsun kokevat. Jos kauhean moni pitää sitä loukkaavana, niin silloin lienee varminta kutsua kaikki perheineen. Tiedän, että tämä on kauhea asia sanoa, mutta en vaan mitenkään jaksaisi sitä " erityislasta" (en keksi parempaakaan ilmaisua). Vanhempansa eivät kovasti katso perään, ovat vähän sellainen ongelmaperhe. Mutta heidän lapsensa ei voi olla ainoa, jota ei kutsuta, joten olisin lieventänyt tilannetta jättämällä kaikki lapset pois... *huoh* Hankalaa...
ja jos ympäristöstä katoaa kaikki pöpöt niin siinäpä sulla ihana sairas laspi, kun menee kouluun tai päikkäriin.. jep juu
Jos tilaa on vähän niin kutsu vain kummit ja isovanhemmat.
ovat lasten juhla. En keksi kyllä mitään keinoa jättää lapsia kutsumatta loukkaamatta heidän vanhempiaan.
Ja minä en ole erityisen herkkä loukkaantumaan ja juhlin mielelläni ilman lapsia aina kun mahdollista.
se minun mielestäni on tosi tökeröä jättää ne lapset kutsumatta. Katso vaikka kuinka yksimielisiä palstalaiset tässä ovat.
Eiväthän ristiäiset ole mikään muodollinen tilaisuus, vai millaista jäykistelyä olet suunnitellut?
Ei kukaan varasta huomiota päivän sankarilta, kastettavalta lapselta. Onko teillä vanhempia lapsia? Vietkö ne hoitoon kenties ristiäisten ajaksi?
Sinä olet nyt tehnyt kärpäsestä härkäsen, ei ne lapset mitään pilaa.
Sorry nyt vaan, mutta kuulostaa aika toopelta.
Minusta oli ihanaa, kun poikani ristiäisissä oli pienten lasten hälyä. Minulla on niin pieni suku, että aina voi huoletta pyytää vaikka kaikki.
Ymmärrän, että sinun lapsesi on mielestäsi niin tärkeä, että hän ansaitsisi kaiken huomion, mutta niin on niiden muiden vanhempien mielestä heidänkin lapsensa. Usko pois, erityislapsen äiti pitää taatusti omaa lastaan tärkeämpänä kuin sinun lastasi, oli tilanne millainen tahansa.
Ristiäiset jos mitkä, ovat sellainen juhla, että lasten pitää olla tervetulleita.