Kysymys tutkijoille koulutuksesta
Jos olet tohtoriopiskelija tai jo väitellyt, niin kuuntelisitko maisteria joka yrittäisi opettaa sinulle miten tehdä tutkimusta?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Näin tohtorina en kuuntelisi maisteria. Kun miettii, miten alkeellinen tekele se oma gradunikin aikanaan oli... Ei se oikeasti ollut vielä tutkimuksen tekemistä, vaikka sitä silloin maailman suurimpana asiana pitikin.
Tämä se kokemus on ollut. Ihmiset eivät ole suostuneet kuuntelemaan tätä henkilöä. Saa nähdä miten nyt menee, suostuvatko edelleenkään.
Tiedeyhteisö on niin ihanan hierarkinen ja tunkkainen 😅
Vierailija kirjoitti:
Etkä pysty asialle mitään. Get over it, näin se vain menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt tyrmäisi niitä neuvoja, jos henkilölla käytännön kokemusta riittää. Itse tein 15 vuoden tutkijanuran, ilman väitöskirjaa. Projekteja riitti, en ollut päivääkään työttömänä ja viittauksia artikkeleihini on n. 1000. Nyt jo muissa hommissa. Moni tutkijakaveri teki mielestäni paljon vaatimattomampaa uraa, vaikka olikin väitellyt.
Mutta sinähän olet tehnyt tutkimusta. Tässä olikin kyse henkilöstä, joka ei ole eläissään tehnyt päivääkään tutkimusta eikä ole siitä edes kiinnostunut, eli yrittää opettaa asiaa jota ei itse osaa ja josta ei ole kokemusta. Ja senhän sitten näkee, kiinnostaako tohtoriopiskelijoita edelleenkään tämän henkilön jutut. Tähän asti ovat kieltäytyneet kuuntelemasta häntä.
Aloitusviestissä ei puhuttu mitään siitä, oliko maisteri tehnyt tutkimusta vai ei. Olisi kannattanut heti sanoa, että joku yrittää opettaa jotain mitä ei itsekään osaa...
-eri
Tämä. Aloituksessa puhuttiin vain maistereista ja tohtoreista, ei kokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt tyrmäisi niitä neuvoja, jos henkilölla käytännön kokemusta riittää. Itse tein 15 vuoden tutkijanuran, ilman väitöskirjaa. Projekteja riitti, en ollut päivääkään työttömänä ja viittauksia artikkeleihini on n. 1000. Nyt jo muissa hommissa. Moni tutkijakaveri teki mielestäni paljon vaatimattomampaa uraa, vaikka olikin väitellyt.
Mutta sinähän olet tehnyt tutkimusta. Tässä olikin kyse henkilöstä, joka ei ole eläissään tehnyt päivääkään tutkimusta eikä ole siitä edes kiinnostunut, eli yrittää opettaa asiaa jota ei itse osaa ja josta ei ole kokemusta. Ja senhän sitten näkee, kiinnostaako tohtoriopiskelijoita edelleenkään tämän henkilön jutut. Tähän asti ovat kieltäytyneet kuuntelemasta häntä.
Aloitusviestissä ei puhuttu mitään siitä, oliko maisteri tehnyt tutkimusta vai ei. Olisi kannattanut heti sanoa, että joku yrittää opettaa jotain mitä ei itsekään osaa...
-eri
Tämä. Aloituksessa puhuttiin vain maistereista ja tohtoreista, ei kokemuksesta.
Eikä osaamisesta. Tutkinto sinänsä ei kerro mitään, mitä henkilö osaa ja kuinka hyvin. Minä en tohtorina pystyisi opettamaan kenellekään määrällisiä menetelmiä, koska en niitä ole opiskellut maisterivaiheen jälkeen enkä ole niitä käyttänyt. Monista laadullisista menetelmistäkään en osaisi opettaa kuin aivan perusteet. Kollegani 25 vuoden kokemuksella ei pystyisi opettamaan laadullisia menetelmiä, koska ei ole niitä opiskellut perustutkintovaiheen muutamaa luentoa enempää eikä niitä ole käyttänyt. Hän muuten väitteli neljä vuotta sitten, ja on Euroopan parhaita asiantuntijoita menetelmässä jota käyttää.
Outo kysymys. Olet tohtorina erikoistunut jollekin kapealle sektorille eli väitöskirjaasi ja nyt sitten ei tarvitse jatkossa kuunnella muita? Tuollainen asenne ei johda mihinkään hyvään lopputulokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi, pysyttelemällä kaukana siitä.
- ohis
Vierailija kirjoitti:
Outo kysymys. Olet tohtorina erikoistunut jollekin kapealle sektorille eli väitöskirjaasi ja nyt sitten ei tarvitse jatkossa kuunnella muita? Tuollainen asenne ei johda mihinkään hyvään lopputulokseen.
No mene sanomaan tätä niille sadalle tohtoriopiskelijalle jotka eivät halua kuunnella. Älä minulle kiukuttele, en minä kurssin kohderyhmään kuulu enkä minä siitä päätä ketä tohtoriopiskelijat suostuvat kuuntelemaan. Heillä on vapaus päättää siitä itse ja jos he eivät koe jonkun tuovan mitään lisäarvoa niin voivat olla kuuntelematta. Niin se maailma toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi, pysyttelemällä kaukana siitä.
- ohis
Ethän sinä nytkään suostunut pysymään kaukana, vaan änkesit keskusteluun joka oli osoitettu vain tutkijoille.
Näin tohtorina en kuuntelisi maisteria. Kun miettii, miten alkeellinen tekele se oma gradunikin aikanaan oli... Ei se oikeasti ollut vielä tutkimuksen tekemistä, vaikka sitä silloin maailman suurimpana asiana pitikin.