Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys tutkijoille koulutuksesta

Vierailija
18.04.2022 |

Jos olet tohtoriopiskelija tai jo väitellyt, niin kuuntelisitko maisteria joka yrittäisi opettaa sinulle miten tehdä tutkimusta?

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään.

Vierailija
2/70 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en, ellei sitten ole joku nuorempi sukulainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät neuvot on aina hyviä ja huonot huonoja.

Vierailija
4/70 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voisi opettaa mitään tutkimuksesta jos ei ole siitä koulutusta eikä ole koskaan tehnyt tutkimusta. Eli en kuuntelisi maisteria. Tietysti ihmisellä pitää olla jotain osaamista ja ymmärrystä siitä mitä yrittää muille opettaa.

Vierailija
5/70 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa tehdä tutkimusta, joten kuuntelisin, koska aina voi oppia jotain esimerkiksi erilaisista menetelmistä. Jos siis vaikuttaa, että maisteri tietää, mistä puhuu.

Vierailija
6/70 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin luonnontieteellisellä puolella opintoihin kuuluu käytännön labratöitä niin paljon, ettei tohtoriopinnot tuo mitään lisää. Tohtoriopinnotkin keskittyvät hyvin kapeaan alaan, josta yritetään saada julkaisuja aikaiseksi ja jokin väitös. Sen sijaan soveltavat opinnot tarjoaa paljon uutta ja niitä kannattaakin lukea jo maisterivaiheessa ylimäärin..

Vierailija
7/70 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti en. Ihan sama kuin jos opiskelisin putkimieheksi niin totta hitossa sen opettajan pitäisi tietää jotain putkimiehen hommista. En kuuntelisi jos viulisti yritti opettaa putkimiehen hommia. Tietysti asioita opettavan pitää tietää edes jotain niistä asioista.

Vierailija
8/70 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan, minkä alan maisteri kyseessä ja minkä tasoisen gradun on tehnyt.

Vierailija
9/70 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti en. Ihan sama kuin jos opiskelisin putkimieheksi niin totta hitossa sen opettajan pitäisi tietää jotain putkimiehen hommista. En kuuntelisi jos viulisti yritti opettaa putkimiehen hommia. Tietysti asioita opettavan pitää tietää edes jotain niistä asioista.

Ja päinvastoin. Putkimies ei voi opettaa viulistin hommia jos ei ole itse viulisti.

Vierailija
10/70 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tutkija, mutta tehnyt melkein pelkästään kvantitatiivista tutkimusta. Jos joku maisteri olisi tehnyt hyvän gradun laadullisilla menetelmillä, niin kuuntelisin mielelläni.

Vierailija
11/70 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sitten itse osaa tehdä tutkimusta? Vai miksi maisteri sitä sinulle yrittää opettaa?

Vierailija
12/70 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tutkija, mutta tehnyt melkein pelkästään kvantitatiivista tutkimusta. Jos joku maisteri olisi tehnyt hyvän gradun laadullisilla menetelmillä, niin kuuntelisin mielelläni.

Minä en. Tottakai haluaisin luennoimaan kvantitatiiviset menetelmät hallitsevan tutkijan, eli tohtorin joka on tehnyt paljon itse kvantitatiivista tutkimusta ja julkaissut sitä. Muuhan on vain ajanhukkaa eikä kunnon koulutusta jos joku tulee jorisemaan joka ei koskaan ole tehnyt tutkimusta eikä julkaissut mitään. En minä ainakaan sellaiseen aikaani tuhlaisi koska sen kvantitatiivista tutkimusta julkaisseen tohtorinkin saa. Ja tavoitteenahan on oppia tekemään sellaista tutkimusta jonka voi julkaista, eikä maisteri ole sellaista koskaan tehnyt joten ei ole pätevä opettamaan.

Vierailija
13/70 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö sitten itse osaa tehdä tutkimusta? Vai miksi maisteri sitä sinulle yrittää opettaa?

Eihän tässä minusta ollut kyse vaan yleisesti tutkijoista. Ja tohtorintutkinnon aikana kyllä nimenomaan opetellaan tekemään tutkimusta, se on koko tutkinnon juju. 

Vierailija
14/70 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tällainen tilanne on, että maisteri opettaa tothtoriopinnoissa olevaa?

Vierailija
15/70 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä minusta ollut kyse vaan yleisesti tutkijoista. Ja tohtorintutkinnon aikana kyllä nimenomaan opetellaan tekemään tutkimusta, se on koko tutkinnon juju. 

Mutta sitä tutkimuksentekoa nimenomaan opettavat tohtorintutkinnon ja postdocin suorittaneet sekä akateemista uraa jo tehneet proffat. Joilla on vyön alla tukku julkaistuja tutkimuksia. Siksi on naurettavaa, että joku hädintuskin maisterintutkinnon suorittanut kuvittelee voivansa mennä kertomaan tutkijoille mitä näiden pitäisi tehdä. 

Vierailija
16/70 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tällainen tilanne on, että maisteri opettaa tothtoriopinnoissa olevaa?

Toivoisin voivani sanoa, mutta en voi näin julkisella palstalla. 

Vierailija
17/70 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme tittelintuuret taas asialla. Jos maisterin ryhmä on julkaissut vaikka Naturessa ja oma väikkäri on joku 7 hikisen konferenssipaperin kokoelma, niin tottakai sitä pitää kuunnella.

Vierailija
18/70 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voisin kuunnella. 

Vierailija
19/70 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme tittelintuuret taas asialla. Jos maisterin ryhmä on julkaissut vaikka Naturessa ja oma väikkäri on joku 7 hikisen konferenssipaperin kokoelma, niin tottakai sitä pitää kuunnella.

Annapa esimerkki maisterista Suomessa, joka on yksin julkaissut Naturessa. Voinet antaa suoraan referenssin tällaiseen suomalaisen maisterin julkaisuun. 

Vierailija
20/70 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se automaattisesti tarkoita, että tohtoriopintoja tekevä olisi maisteria parempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän