Miten saada anoppikamökki sellaiseksi että siellä pystyisi käymään?
Suoraan sanottuna vihaan nykyisellään sitä paikkaa. En appivanhempia kuitenkaan, vaan siellä mökillä olemista vain. Ja mies taas rakastaa siellä olemista.
Se on ahdas ja alkeellinen. Mies viettää kaiken aikansa pihahommissa ja sellaisissa. Minun osa on vahtia pientä lastamme (anoppi lupaa vahtia mutta ei vahdi, häviää yhtäkkiä keittiöön ja jättää pienen uimataidottoman lapsen yksin jyrkkään rantaan. Meillä ei ole siellä omaa huonetta vaan joudutaan nukkumaan tuvassa, appivanhemmat nukkuu vieressä makkarissa. Mitään saunakamaria tms ei siellä ole. Mitään omaa tilaa ja rauhaa ei minulla missään siellä ole, ulkohuussissa korkeintaan mutta vain hetki ja sekin lapsen kanssa. Minun odotetaan tekevän ruokaa ja tiskaavan, tiskivesi pitää lämmittää rantasaunan padassa ja kantaa ämpärillä mökkiin. Meillä ei ole rahaa rakentaa sinne mitään aittaa. Eikä appivanhempia kiinnosta rakentaa, hekin tosin ovat vähävaraisia eläkeläisiä.
Osaisiko joki ehdottaa hyvää ratkaisua?
Kommentit (93)
Halpoja ratkaisuja, joilla ehkä hiukan lievittää tukaluutta: Ikeasta saa halvalla kattoon kiskot, joihin voi kiinnittää samasta paikasta löytyvät verhot jotka hiukan eristävät ääntä ja blokkaavat valon. Näin saatte hiukan nukkumarauhaa kun viritätte ne sänkyjen ympärille.
Ja kun muu porukka raataa töissään, lähde sinä lapsen kanssa päiväretkille lähiseudulle. Tuskin mökki niin kaukana kaikesta voi olla. Kun et koko päivää pyöri siinä anopin jaloissa, kestät illat mökillä paremmin.
Jos iltaruoan teko ja tiskaus on sinun vastuullasi, hoidat ne niin kuin itse tykkäät. Kauniilla säällä voit tiskata vadissa ulkona ja silloin tällöin tarjoilet vaikka vain nuotiomakkaraa ja perunasalaattia pahvilautasilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei mies voi mennä itsekseen?
Voi mennä mutta häntä harmittaa jos minä ja lapsi ei melkein koskaan olla siellä. Ja appivanhempia myös. Ap
Hienoa. Silloin on helppo sanoa, että sinä ja lapsi tulette seuraavan kerran mökille sitten kun teidän perheelle on tehty oma huone joko erilliseen aittaan tai mökkiä isontamalla.
Pienituloisten eläkeläisten tehtävä lapsen perheelle laajennus ;)
Jos yhteiselo on kovin vaikeaa, eikä kummallakaan perheellä ole mahdollista rakentaa lisätilaa, kannattaa käydä päiväseltään. Mökin omistajana en edes usko, että töitä olisi jatkuvasti, ennemminkin luulen, että mies tykkää puuhailla koko ajan. Exäni on touhuaja, oli viikko sitten lomalla lähistöllä ja olisi välttämättä halunnut tehdä paria remonttia, piti sanoa napakasti, että remontit tehdään kesällä, kun lumi ei ole haittana. Ja sanon nyt, ettei kenenkään tarvitse narista asiasta, remonttiin osallistuminen ei ole pakollista tai edes tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakentakaa pihaan oma aitta. Eivät maksa paljon, jos osaa itse pystyttää.
Toinen vaihtoehto on, että mökkeilet harvemmin. Mies käyköön useammin ja ottakoon lapsen mukaan, niin lapsi pääsee tapaamaan isovanhempia ja sinä saat omaa aikaa. En minäkään jaksa joka viikonloppu lähteä miehen mukaan mökille, vaikka on ihan oma mökki kyseessä. Missään anopin mökillä en todellakaan jaksaisi olla toisten nurkissa.
Kuka sitä lasta siellä vahtii jos ap on yksin kaupunkilomalla Pariisissa, mies pihahommissa apen kanssa ja anoppi jättää lapsen yksin rantakallioille?
Eikö miehellä ole mitään vastuuta lapsesta? Toki jos anoppi on noin huolimaton eikä miestä kiinnosta ottaa vastuuta, niin kannattaa jättää mökkireissut kokonaan tekemättä.
Kaikesta päätellen ap ei halua mökille mennä. Ei ehkä tykkää mökkeilystä tai askeettisista oloista. Se on ihan ok.
Olet aikuinen ihminen, sinun pitää nyt itse päättää menetkö vai et. Ukolle faktat pöytää, että et jaksa katsoa penikan perään, jos mökille menette ukko katsoo. Tai jäät penskan kanssa kotiin.
Anoppilan mökki, anoppilan tavat.
Osta köyhä oma mökki, sitten saat itse päättää tavat.
Helppoa kun se osaa.
Mutta ennen kaikkea älä saattana märise.
Kiitos.
Mua kyllä kiinnostaa, että mitä ihmeen puutöitä mies ja appi siellä päivät pitkät oikein puuhailee jos ei oikein mitään muuta kerkeä tekemään? Kuuluuko tonttiin joku hillitön metsäpalsta myös, jota pitää ihan tuntitolkulla joka päivä raivata? Kerrassaan erikoista.
Ja jos kerran niin toiminnan miehiä ovat, niin äkkiä varmaan raivaisivat tontille tilaa ja pistäisivät pystyyn piha-aitan tai pikkumökin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakentakaa pihaan oma aitta. Eivät maksa paljon, jos osaa itse pystyttää.
Toinen vaihtoehto on, että mökkeilet harvemmin. Mies käyköön useammin ja ottakoon lapsen mukaan, niin lapsi pääsee tapaamaan isovanhempia ja sinä saat omaa aikaa. En minäkään jaksa joka viikonloppu lähteä miehen mukaan mökille, vaikka on ihan oma mökki kyseessä. Missään anopin mökillä en todellakaan jaksaisi olla toisten nurkissa.
Kuka sitä lasta siellä vahtii jos ap on yksin kaupunkilomalla Pariisissa, mies pihahommissa apen kanssa ja anoppi jättää lapsen yksin rantakallioille?
Eikö miehellä ole mitään vastuuta lapsesta? Toki jos anoppi on noin huolimaton eikä miestä kiinnosta ottaa vastuuta, niin kannattaa jättää mökkireissut kokonaan tekemättä.
Anopin huolimattomuus voi adhd:ta(pahenee usein ikääntyessä) tai alkavaa dementiaa, jos lupaa katsoa lasta ja unohtaa lupauksen. En jättäisi lasta ollenkaan hänen vastuulleen.
En ymmärrä miksi tungette sinne samaan aikaan? Menkää eri aikoina. Tai sitten mies menee lapsen kanssa ja saat vapaata pari päivää itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei mies voi mennä itsekseen?
Voi mennä mutta häntä harmittaa jos minä ja lapsi ei melkein koskaan olla siellä. Ja appivanhempia myös. Ap
Kumpi on parempi: se että heitä harmittaa vai se, että itse olet aloituksessa kertomissasi olosuhteissa siellä viikkotolkulla? Sulla olisi lapsen kanssa kahdestaan kotona tosi paljon rennompaa kuin tuollaisissa olosuhteissa, varsinkin kun vastauksistasi on käynyt selväksi ettei kukaan aikuisista ole valmis muuttamaan mitään mihinkään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi kun kuulostaa ahdistavalta paikalta. Mun vanhemmat kanssa murjottavat kaikki päivät tuollaisessa askeettisessa mökissä ja ihmettelevät kun en koskaan käy siellä. Kesäisin on pakko käydä ja lasken tunteja, että sieltä pääsee pois.
Eikös tähän askeetikko-tyyliin kuulu myös se että ei ole oikeastaan mitään pihaa missä voisi oleskella ja lapset leikkiä. Sitten toki vielä joku jyrkänne järven rantaan jossa pikkuruinen vino laituri.
Ja mystisesti pitäää hirveästi pihahommia tehdä vaikka oikeastaan ei ole edes pihaa vaan mökki metsän keskellä
Metsän keskellä sitä risusavottaa vasta riittääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydätte aaada nukkua makuuhuoneessa, koska lapsi. Ulos pihatiskipaikka. Tiskiveden voi lämmittää myös vedenkeittimellä. Mies vahtii lasta. Käytte harvemmin.
Ei käy anopille ja apelle tuvassa nukkuminen. Se on kyllä totta että vedenkeittimellä voi lämmittää mutta järvestä pitää vedet silti kantaa keittiöön. Mies ei suostu vahtimaan lasta, koska hänelle on kerätty iso lista hommia tehtäväksi aina kun menemme (ja ne on sellaisia, joita appivanhemmat ei anna minun yksin tehdä enkä toisaalta osaisikaan). Ap
Nyt meni mielenkiintoiseksi: Vedenkeitin toimii, eli on sähköt. Mutta ei ole hellaa, jossa voisi (isolla) kattilalla lämmittää sen tiskiveden? Vedenkeittimet ovat yleensä aika pieniä, 1-2 litraa.
Omien appivanhempieni mökillä on kyllä aurinkopaneelit, joista tulee sähköä, mutta ei sitä riitä johonkin tiskiveden keittämiseen. Kaasuhellaa siellä käytetään kahvi- ja terevesienkin keittämiseen.
Kuinka monen kesän ajan tätä on jo jatkunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydätte aaada nukkua makuuhuoneessa, koska lapsi. Ulos pihatiskipaikka. Tiskiveden voi lämmittää myös vedenkeittimellä. Mies vahtii lasta. Käytte harvemmin.
Ei käy anopille ja apelle tuvassa nukkuminen. Se on kyllä totta että vedenkeittimellä voi lämmittää mutta järvestä pitää vedet silti kantaa keittiöön. Mies ei suostu vahtimaan lasta, koska hänelle on kerätty iso lista hommia tehtäväksi aina kun menemme (ja ne on sellaisia, joita appivanhemmat ei anna minun yksin tehdä enkä toisaalta osaisikaan). Ap
Nyt meni mielenkiintoiseksi: Vedenkeitin toimii, eli on sähköt. Mutta ei ole hellaa, jossa voisi (isolla) kattilalla lämmittää sen tiskiveden? Vedenkeittimet ovat yleensä aika pieniä, 1-2 litraa.
Omien appivanhempieni mökillä on kyllä aurinkopaneelit, joista tulee sähköä, mutta ei sitä riitä johonkin tiskiveden keittämiseen. Kaasuhellaa siellä käytetään kahvi- ja terevesienkin keittämiseen.
Ihme tulkintoja taas. Ei ap ole mistään sähköjen puutteesta tai hellan puutteesta sanallakaan kommentoinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa pikemminkin se vesijohto puuttua, eli vedet pitää kantaa rannasta tupaan joko kylmänä tai lämpimänä (sieltä padasta). Olen ollut mökeillä, joista juokseva vesi puuttuu vaikka sähköt on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa pikemminkin se vesijohto puuttua, eli vedet pitää kantaa rannasta tupaan joko kylmänä tai lämpimänä (sieltä padasta). Olen ollut mökeillä, joista juokseva vesi puuttuu vaikka sähköt on.
Näin minäkin käsitin, että vesi on kannettava ämpärillä järvestä. Rantasaunalta saa kannettua myös valmiiksi lämpimänä sen veden.
Mitenkäs, kun lapsenne kasvaa? Mihin hänet siellä mökillä majoitetaan, kun hän on teini-ikäinen? Hänen on kai silloinkin pakko joka kesä sinne mökille mennä, ettei mummolle ja papalle tule paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs, kun lapsenne kasvaa? Mihin hänet siellä mökillä majoitetaan, kun hän on teini-ikäinen? Hänen on kai silloinkin pakko joka kesä sinne mökille mennä, ettei mummolle ja papalle tule paha mieli.
Miksi teinin olisi pakko kun ap sanoo itsestäänkin että ei sinne aina mene (vaikka mies suuttuu).
Tommista mökkeilyä en kestäisi sekuntiakaan. Ihan sama vaikka kuka siitä suuttuisi,
Musta kerrassaan erikoista ja hirveääkin, että on ihmisiä (tuon tarinan anopin ja appi-ukon kaltaisia), jotka olettaa ja painostaa, että toisten ihmisten on pilattava kesänsä heidän primitiivisellä työleirillään ja vieläpä pienen lapsen kanssa. Sen vielä ymmärrän, että on ihmisiä jotka nauttivat elämästä alkeellisissa olosuhteissa luonnon helmassa mutta tuollaisten ihmisten ei pidä autistisesti olettaa, että kaikki muutkin viihtyvät noissa olosuhteissa.
Jos itse olisin tarinan anoppi tai appi, olisin syvästi kiitollinen jokaisesta päivästä, jonka minä lapsineen viettää alkeellisessa pikkumökissäni. Ilman muuta siksi aikaa antaisin nuorelle perheelle makuuhuoneen käyttöön, että saavat yksityisyyttä. Ostaisin kompostoituvat kertakäyttöastiat niin ei tulisi painetta tiskaamisesta. Hankkisin riippumaton tms, missä miniä voisi levähtää kirjan kanssa/päiväunilla sillä aikaa kun minä vahtisin ja leikittäisin lasta. En olettaisi miniän yksin vastaavan ruokahuollosta. Jos kukaan ei jaksaisi juurikaan kokkailla, niin sitten mentäisiin valmisruoilla. Antaisin miniälle paaaaljon myönteistä palautetta ja kiitosta siitä, että jaksoi ajaa 400 km mökille ja samalla muistuttelisin moneen kertaan, että en odota hänen viettävän koko lomaansa mökilläni.
Hienoa. Silloin on helppo sanoa, että sinä ja lapsi tulette seuraavan kerran mökille sitten kun teidän perheelle on tehty oma huone joko erilliseen aittaan tai mökkiä isontamalla.