Yöhikoilu ja esivaihdevuodet?
Täällä noin nelikymppinen nainen, joka hikoaa lähes joka yö aivan älyttömästi. Joudun vaihtamaan yöpaidan lähes aina yöllä ja ahdistaa nykyään jo iltaisin mennä nukkumaan.
Onko kenelläkään muulla ollut esivaihdevuosissa tällaista suunnatonta yöhikoilua?
Verikokeet otettu muusta syystä hiljattain ja ne olivat ainakin täysin normaalit, ei mitään poikkeavuuksia arvoissa.
Kai tässä täytyy ottaa työterveyteen kohta yhteyttä, jos tämä ei ala loppumaan. Mietityttää jo kaikki imusolmesyövät yms.
Kommentit (17)
Kyllähän se tuossa iässä erittäin todennäköisesti ihan vaan esivaihdevuosiin liittyy. Monella on tuota. Itsellä jo esivaihdevuodet loppuvaiheessa ja ikää 50, mutta mä olen jostain syystä päässyt kokonaan ilman hikoilu- tai oikeastaan muitakaan oireita. Mutta käsittääkseni tämä on lähinnä harvinaista, ettei ole muita oireita kuin kuukautiskierron epäsäännöllisyys, ja nuo hikoilut yms. on hyvin tavallisia.
Mistä esivaihdevuodet tunnistaa? Täytän tänä vuonna 47, enkä ole huomannut vielä mitään. Kuukautiskiertokin samat 28pvää, kuin 13-vuotiaana. Vaikuttaako raskauksien määrä jotenkin siihen, että tulevat myöhemmin?
Itselläni ei ollut, mutta kälylläni oli ja on vieläkin pahat yöhikoilut (yli 65 v). Puuvillainen ohut yöpaita ja vaihtopaita sängyn viereen sekä pyyhe kuivatukseen. Vähennä kahvinjuontia tai lopeta kokonaan, jätä kaikki maustetut ruuat, harrasta aamulla tai päivällä hikiliikuntaa (tasapainottaa hikoilun aamupäivään).
Aloitin estrogeenin käytön ja kolmen yön jälkeen hikoilu loppui. Mahtavaa.
Harrastan liikuntaa lähes päivittäin, olen normaalipainoinen enkä tupakoi.
Tämä yöhikoilu on jatkunut jo kuukausia pahentuen vaan :( kuukautiskierrossa kyllä muutoksia myös, on lyhentynyt useilla päivillä.
Taidan käydä varmuudeksi lääkärillä että poissuljetaan vakavammat syyt.
Mulla alkoi yöhikoilut, jotka ajoittuivat menkkoja edeltäviin öihin, kun olin n. 37 v. Oli todella inhottavaa herätä yöllä hiestä märkänä ja samalla palella julmetusti.
Vähän myöhemmin alkoi vasta kierron lyhentyminen ja runsastuminen.
Sinnittelin jonnekin 47-vuotiaaksi ennen kuin sitten hankin minipillerit, ja niillä pysyy mulla pois sekä menkat että muut (esi)vaihdevuosioireet, aikaisia aamuheräämisiä lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä esivaihdevuodet tunnistaa? Täytän tänä vuonna 47, enkä ole huomannut vielä mitään. Kuukautiskiertokin samat 28pvää, kuin 13-vuotiaana. Vaikuttaako raskauksien määrä jotenkin siihen, että tulevat myöhemmin?
yksilöllistä. Kuulut ehkä niihin, joilla menkat vaan joku päivä jää tulematta eivätkä tule enää ikinä ja siitä vain huomaat menopaussin. Sitten on meitä, jotka oireilevat yli kymmenenkin vuotta esivaihdevuosia ja varsinaisia vaihdevuosia ennen menopaussia.
Oli loppuvaiheessa kun kuukautiset loppui tuota yöhikoilua ja unettomuutta sitä myöten. Kesti muutaman kuukauden tosin en tiedä tuleeko jossain vaiheessa taas takaisin, toivottavasti ei, se on hirveetä. Ehkä liittyy sulla estrogeenivaihteluun, mutta mistä se johtuu tuossa iässä kun olet vielä noin nuorehko niin mene gynikselle.
Vierailija kirjoitti:
Esivaihdevuosien juttu on se, että ne voi kestää 0-10 vuotta. Eli on mahdollista, että sinä olet niitä, joilla on hyvin vähän tai ei yhtään esivaihdevuosia ennen kuin menopaussi tulee. Eli kuukautiset vaan loppuu ja sitten tulee vasta ne vaihtarioireet. Osalla vaan hormonitoiminta säilyy aika samana, kunnes loppuu. Toisilla on 10 vuottakin sitä vuoristorataa, jossa on välillä estrogeeniä liikaa ja välillä liian vähän. Sitten vielä sekin vaihtelee, miten kunkin elimistö reagoi tähän vuoristorataan. Esim. itselläni ainoa on ollut kuukautiskierron vaihtelut, mutta jollain toisilla tulee kipuja, mielialaongelmia, hikoilua, unettomuutta, aivosumua ja ties mitä. Mulla ei muutenkaan ole koskaan hormoneihin ihmeemmin keho reagoinut, esim. ei ole ollut mitään PMS-oireita, ei oireita e-pillereistä kun niitä söin jne.
Mutta niin on ihan mahdollista, että sulla menopaussi silti tulee ihan tavallisessa iässä, vaikkei ole esivaihdevuosioireita iässä, jossa useimmilla niitä on. Useimmilla tosiaan on - kuukautiskierto on keskimäärin lyhimmillään 42 vuoden iässä (lähde Terveyskirjaston sivut), eli useimmilla on siinä vaiheessa jo alkanut esivaihdevuosiprosessi ja muuttanut kuukautiskiertoa. Mutta on niitäkin joila loppuu 50-55-vuotiaana menkat "seinään", ja kaikkea siltä väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esivaihdevuosien juttu on se, että ne voi kestää 0-10 vuotta. Eli on mahdollista, että sinä olet niitä, joilla on hyvin vähän tai ei yhtään esivaihdevuosia ennen kuin menopaussi tulee. Eli kuukautiset vaan loppuu ja sitten tulee vasta ne vaihtarioireet. Osalla vaan hormonitoiminta säilyy aika samana, kunnes loppuu. Toisilla on 10 vuottakin sitä vuoristorataa, jossa on välillä estrogeeniä liikaa ja välillä liian vähän. Sitten vielä sekin vaihtelee, miten kunkin elimistö reagoi tähän vuoristorataan. Esim. itselläni ainoa on ollut kuukautiskierron vaihtelut, mutta jollain toisilla tulee kipuja, mielialaongelmia, hikoilua, unettomuutta, aivosumua
Mä en ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. Voisiko se vaikuttaa, ettei esivaihdevuosioireita tule?
"Mä en ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. Voisiko se vaikuttaa, ettei esivaihdevuosioireita tule?"
Vaikea uskoa, että sillä olisi asian kanssa mitään tekemistä. Kyse kun on siitä, miten aivolisäke/munasarjat akseli toimii, eikä siihen todennäköisesti vaikuta joku joskus menneisyydessä hormonaalisen ehkäisyn käyttö. Geneettisiä nuo jutut lähinnä on. Itsekin tosin joskus arvailen, että erittäin oireettomat vaihdevuoteni johtuisivat siitä, että olen ollut vegetaristi 16-vuotiaasta, mutta kun asiasta ei tutkimustietoa ole, niin se on vain arvaus ja voisi hyvinkin olla että sekasyöjänäkin olisi ihan sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
"Mä en ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. Voisiko se vaikuttaa, ettei esivaihdevuosioireita tule?"
Vaikea uskoa, että sillä olisi asian kanssa mitään tekemistä. Kyse kun on siitä, miten aivolisäke/munasarjat akseli toimii, eikä siihen todennäköisesti vaikuta joku joskus menneisyydessä hormonaalisen ehkäisyn käyttö. Geneettisiä nuo jutut lähinnä on. Itsekin tosin joskus arvailen, että erittäin oireettomat vaihdevuoteni johtuisivat siitä, että olen ollut vegetaristi 16-vuotiaasta, mutta kun asiasta ei tutkimustietoa ole, niin se on vain arvaus ja voisi hyvinkin olla että sekasyöjänäkin olisi ihan sama juttu.
Itse olen sekasyöjä, normaalipaininen. Lieneeköhän hedelmöityshoidoilla sitten jotain merkitystä? Aikamoinen määrä hormoneja tullut piikitettyä itseen..
Minua näin 40+ vuotiaana kiinnostaisi tietää, onko mitään 'merkkejä' mitkä ennakoivat helppoja tai vaikeita vaihdvuosia?
Esim. omalla kohdalla menkat on aina olleet liki kellontarkasti säännölliset, ei ole pahemmin ollut mitään 'menkkaoireita' (yleensä vuorokausi ennen menkkoja en ole saanut unta, paria päivää aiemmin hikoillut hieman normaalia enemmän, ei kipuja tmv.) Voiko esim. noista päätellä että vaihdevuodet tulee olemaan helpot (kun menkatkin olleet) vai ehkä vaikeat (kun luonnollinen/säännöllinen 'hormonitoiminta' loppuu) tmv. kokemuksia?
Paljon puhutaan että voi olla helpot/vaikeat, sitä ja tätä oireita tai ei mitään jne. mutta en ole oikein mistään löytänyt keskustelua siitä miten nuo mahdollisesti peilaantuvat 'menneeseen'. Juurikin vaikka tuohon helpot menkat = helpot vaihtari, vai ehkä juuri toisin päin? Jokuhan 'hormonijuttu' nouta kaikkia kuitenkin 'säätelee'... Toki ymmärrän henkilökohtaiset erot myös.
Ja tuotakin olen miettinyt, joku aiemmin jo laittoikin, onko merkitystä sillä onko käyttänyt hormonaalista ehkäisyä vai ei? Lopetin e-pillerit n. 10 vuoden käytön jälkeen n. 25-vuotiaana, jälkikäteen huomasin noiden aiheuttaneen alakuloa ym.
Nostan vielä jos illalla olisi lisää kokemuksia..
Kuukautisia edeltävät n.4-5pv tätä eskvaihtari-yöhikoilua ja se hikihän sitten haisee aivan kammottavalle, ei yhtään ns normihielle. Samoin hikoan esim selästä ja nivusista tuona aikana, joten pakko pitää vaihtoalusvaatteita ihan päivällä töissäkin mukana. Mahdollisimman hengittäviä vaatemateriaaleja kun suosii niin hieman helpompi olla. Olen 44v.
Nosto