Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmettelettekö koskaan suomalaisten häpeäkulttuuria? Hävetään milloin mitäkin

Vierailija
18.04.2022 |

Viimeisimpänä palstalla joku häpeää ylittää katua kävellen, kun autot odottavat. Olen nähnyt palstalla myös häpeämistä ostoksista (kassa näkee), sekä pakastemarjojen ostamisesta kesällä. Myös muita häpeämisiä olen palstalla nähnyt, mutta en nyt tähän hätään muista.

Häpeättekö te tuollaisia asioita? Onko tuollaiseen häpeämiseen syynä lapsuus, vai jokin yksittäinen kokemus, vai mikä?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua ainakaan nuo mainitsemasi arkiset asiat hävetä yhtään, ei pitäisi hävettää kyllä ketään muutakaan 🤔 tuosta vaan tuli mieleen kun naisystäväni joskus ihmetteli että oikeastikko minua ei hävetä ostaa hänelle terveysiteitä 😄 on kuulemma ollut joillekkin ihan ehdoton ei.

Vierailija
2/31 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Kyllä olen mietinyt mistä se johtuu.

Kouluttajapsykoterapeutti Katja Myllyviita:

"Häpeä liittyy moniin mielenterveysongelmiin, kuten masennukseen, riippuvuuksiin ja vihan hallinnan ongelmiin. Ihminen voi suojautua häpeältä esimerkiksi vihan avulla, jos hän kokee tulevansa alistetuksi, eikä usko saavansa mitään ilman vihaa.

– Tutkimusten mukaan häpeä altistaa monelle ongelmalle, koska siihen liittyy negatiivinen minä-käsitys. Toisinaan häpeän tunne jää päälle, ja alkaa muovata liikaa käsitystä omasta itsestä.

Häpeän käsittelytaitojen juuret löytyvät lapsuudesta. Vanhemmat voivat Myllyviidan mukaan joko vahvistaa tai heikentää niitä. Varhaislapsuuden kiintymyssuhdemalleilla on tutkimusten mukaan tärkeä merkitys siinä, miten ihminen osaa käsitellä vaikeita tunteita.

– Yleistynyt häpeä siirtyy sukupolvelta toiselle. Siltä suojaavia tekijöitä ovat muun muassa se, että vanhempi itse sietää hankalia tunteita ja epämukavuutta ja osaa sanoittaa pienelle lapselle, mitä tehdä kun tuntuu pahalta.

– Häpeän tunne on monilta osin sisäänrakennettu jo suomalaisuuteen, Myllyviita huomauttaa.

Siihen vaikuttaa hänen mukaansa puhumattomuus, mikä aiheuttaa yksinjäämisen kokemusta sekä vahva yksin pärjäämisen vaatimus.

– Se vahvistaa sitä ajatusta, että mitä tarvitsevampi olen, sitä hankalampi olen. Se vaikeuttaa myös avun hakemista ja häpeän purkamista.

Osaltaan vaikuttaa Myllyviidan mukaan sekin, että positiivisen palautteen antaminen on vieläkin liian harvinaista sekä työelämässä että perheissä.

– Silloin voi jäädä miettimään, että riitänkö tällaisena kuin olen. Ihminen tarvitsee myös sitä, että sanotaan ääneen se, mikä on hyvin."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen kulttuuri nyt on muutenkin omituinen. Täällä ei saa erottua massasta tai pidetään jotenkin pipinä tai huomionhaluisena. Ei saa nauraa liikaa varsinkaan yksin ollessa edes hauskalle kirjalle, eikä hymyillä vieraille, tai pidetään hulluna. Naapuria luikitaan piiloon ettei joudu tervehtimään. Kaikkea ''poikkeavaa'' tuijotetaan röyhkeästi, poikkeavaksi lasketaan jo värikkäät vaatteet mustan tai beessin sijaan.

Vierailija
4/31 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös se ole ihan universaali ilmiö, että haluaa näyttää muiden silmissä hyvältä ja toisaalta välttää kasvojenmenetyksen? Hienoa tietysti jo ympäristön kannalta, jos ihmiset eivät tuhlaisi rajallisia resursseja vain siksi, että näyttäisivät menestyneiltä esim. naapureihinsa, työkavereihinsa, sukulaisiinsa, jne. verrattuina. 

Vierailija
5/31 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan ulkomailla asunut kirjoitti:

No eikös se ole ihan universaali ilmiö, että haluaa näyttää muiden silmissä hyvältä ja toisaalta välttää kasvojenmenetyksen? Hienoa tietysti jo ympäristön kannalta, jos ihmiset eivät tuhlaisi rajallisia resursseja vain siksi, että näyttäisivät menestyneiltä esim. naapureihinsa, työkavereihinsa, sukulaisiinsa, jne. verrattuina. 

Tarkoitatko, että kadun ylittäminen, kun autot odottavat, tai pakastemarjojen ostaminen aiheuttaa kasvojenmenetyksen?

6/31 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sitä mieltä, että kyse on nimenomaan suomalaisesta ilmiöstä? Vaikka suomalainen kulttuuri voi ehkä jonkin verran vaikuttaa siihen, mitä asioita hävetään, niin itse kyllä uskoisin häpeilyn olevan ihan yleisinhimillinen ilmiö.

Vierailija
7/31 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauan ulkomailla asunut kirjoitti:

Tarkoitatko, että kadun ylittäminen, kun autot odottavat, tai pakastemarjojen ostaminen aiheuttaa kasvojenmenetyksen?

En tarkoittanut noin outoja juttuja, vaan siis yleensä asioita, jotka voivat aiheuttaa joko häpeää tai sitten ylpeyttä riippuen siitä, kuinka huonolta tai hyvältä näyttää omasta mielestään muihin nähden.

Vierailija
8/31 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En häpeä ostoksani ti muutakaan. Äitini oli sellainen häpeilijä, mielistelijä eikä uskaltanut tehdä mitään.

Vierailija
9/31 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vanhempi sukupolvi ainakin muistaa häpeällä kasvattamisen. Onhan sitä kyllä vielä nykyäänkin. https://www.is.fi/perhe/art-2000008205598.html   https://riikkariihonen.com/2018/02/18/hapeakasvatus-on-julmaa-ala-tee-s…

Vierailija
10/31 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolensa ja puolensa. Toisaalta yhteisön suorittama tuomitseminen ehkäisee pahantekoa.

Vierailija
11/31 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Ymmärräthän, että kyse ei ole siitä, että häpeäisi ylittää katua tai odotella liikennevaloissa? Se liittyy siihen oloon, että ihmiset tuijottaa ja olen tavallaan arvostelun kohteena.

Ja kysymykseen ongelman syystä; äitini on ollut aina hyvin häveliäs ja mietinkin, että olisiko se siirtynyt minulle.

T: Suojatienylityshäpeä-keskustelun aloittaja

Vierailija
12/31 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on vielä ne, ketkä kehoittavat tai käskevät toisia häpeämään. Ovatko itse häpeällä kasvatettuja, joille häpeämisestä on tullut osa persoonaa, ja jonka ovat kokeneet toimivana välineenä puolustaa itseään ja/tai rankaista toista?

Vierailija
13/31 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

S.B. kirjoitti:

Oletko sitä mieltä, että kyse on nimenomaan suomalaisesta ilmiöstä? Vaikka suomalainen kulttuuri voi ehkä jonkin verran vaikuttaa siihen, mitä asioita hävetään, niin itse kyllä uskoisin häpeilyn olevan ihan yleisinhimillinen ilmiö.

Itsekin pitkällä ulkomaankokemuksella sanoisin, että häpeily on universaali ilmiö. Joka maassa on ihmiset ovat mielellään ylpeitä itsestään  ja häpeää aiheuttavien asioiden paljastumista pyritään välttämään, ellei sitten ole päällä joku trendi, jonka vuoksi aiemmin häpeää aiheuttanutta asiaa tuodaankin usein esille (esim. julkkisten avautuminen mielenterveysasioistaan, mihin liittyy paljon positiivistakin, jos se madaltaa ihmisten kynnystä puhua ongelmistaan ja hakea apua).

Vierailija
14/31 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö erityisesti japanilaisessa kulttuurissa ole tämä häpeäkulttuuri vallalla?

Kasvojen menettäminen on pahinta, mitä voi tapahtua, tunteet piilotetaan naamion taa.

Voisi ironisesti todeta, että onneksi Suomessa saa sentään kännissä osoittaa kaikenlaisia tunteita, edes jotain helpotusta...

Vierailija
15/31 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa täällä häpeää sitä että Ruotsin poliisi puolustaa itseään huligaanej vastaan! 

Vierailija
16/31 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö erityisesti japanilaisessa kulttuurissa ole tämä häpeäkulttuuri vallalla?

Kasvojen menettäminen on pahinta, mitä voi tapahtua, tunteet piilotetaan naamion taa.

Voisi ironisesti todeta, että onneksi Suomessa saa sentään kännissä osoittaa kaikenlaisia tunteita, edes jotain helpotusta...

Entäs Kiina? 

Vierailija
17/31 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas on suomalaisista sellainen kuva etteivät tajua hävetä yhtään mitään. Pukeutuvat kuin idiootit, eivät kunnioita vanhempia ihmisiä, hyväksytään jopa luonnottomat käyttäytymiset kuten homous ja lesbous.

Vierailija
18/31 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hävettää tämä aloitus ihan AP:n puolesta, hävettäisi vielä enemmän jos joku saisi tietää että luen näitä juttuja täällä.

Vierailija
19/31 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hävettää tämä aloitus ihan AP:n puolesta, hävettäisi vielä enemmän jos joku saisi tietää että luen näitä juttuja täällä.

Heh, mikäs kulttuurimme tarkastelemisessa hävettää? ap

Vierailija
20/31 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, mikäs kulttuurimme tarkastelemisessa hävettää? ap

Jos täällä olevat kirjoitukset ovat osa suomalaista kulttuuria niin voi perhana tätä häpeän määrää.