Mitä raskaan rockin suosiolle on tapahtunut?
Nyt tulevana kesänä nähdään monissa keikka- ja festivaaliohjelmistossa hurja määrä sekä raskaan vanhoja rockin legendoja että 2000-luvun tärkeimpiä metalliyhtyeitä kuten Stam1na, Mokona sekä Euroviisuista maailman maineeseen nousseet Lordi ja Blind Channel. Ja tulevan kesän lähes kaikki keikat ja festarit on bookattu täyteen kotimaisia raskaan rockin konkareita. Hesarin toimituksessa ollaan kuitenkin huolissaan siitä, että kuuntelevatko suomalaiset enää rockia ja metallia samassa määrin kuten vielä takavuosina. Kansainvälisesti Suomi on edelleen erittäin hyvin tunnettu metallimaa, jossa on eniten metalliyhtyeitä asukaslukua kohti koko maailmassa eikä raskaalla musiikilla ole ollut missään muualla yhtä suurta valtasuosiota kuin täällä. Ja meidän suomalaisten erityisen suuri innostus metallimusiikkiin oli ennen tuttua jopa Barack Obamalle silloin kun tämä toimi Yhdysvaltain presidenttinä. Aikoinaan kaikki suomalaiset todellakin tykkäsi raskaasta musiikista ja kun katsoo parin vuosikymmenen takaisia listoja vuoden kuunnelluimmista kappaleista, niin kotimainen metalli ja raskas rock on kärjessä niissä kaikissa. Vielä 20 vuotta sitten suomalaiset olivat siis hulluina metalliin ja sitä kuunteli jokainen aina vauvasta vaariin ja mummusta muoriin. Ja sen perinteisen tarinan mukaan metalli on meillä suomalaisissa verissä koska raskasta rockia on jopa soitettu tuutulauluina pienille kehtolapsille, jotta nämä nukahtaisivat paremmin ja pienille rintalapsille, jotta nämä joisivat paremmin maitoa. Mutta 2000-luvun edetessä näyttää siltä että metalli on pikku hiljaa kadonnut hittilistoilta. Esimerkiksi vuonna 2020 75 kuunnelluimman kappaleen listalla ei ollut enää ainuttakaan raskaan rockin esittäjää.
Joten mitä on tapahtunut? Mitä suomalaisten metallirakkaudelle kuuluu tänään? Ja kuunnellaanko suomalaisissa kodeissa edelleen heviä ja metallia erityisen paljon kuten vielä ennen kuunneltiin?
Kommentit (169)
Ei ne tee siittä ennää yhtä hyvää kuin ennen. Tarvii kuunnella vanhoja biisejä. Sellainen tietynlainen tyyli on selkeästi havaittavissa, mitä päin tuntuu että useampi bändi on menossa.
Vanhemmat ovat lakanneet soittamasta rockia lapsilleen silloin kun lapset ovat pieniä. Meillä sitä soitettiin lapsille mahdollisimman paljon ja teini luukuttaa heviä edelleenkin vaikka on jo 18 eikä mikään muu musiikki kelpaa.
Raskasta rokkia olen kuunnellut siitä asti kun aloin musiikkia kuunnella kasarilla. Mulle ihan sama onko se suosittua vai ei. Ei ole koskaan liikuttanut se onko jokin asia muotia. Itseppä tiedän mistä tykkään ja muiden asiat kuten musiikkimaku ei liikuta mua millään tavalla.
Kaikki on nykyään tuossakin musiikkityylissä samanlaista tasapaksua. Kaikki on käsitelty studiotekniikalla ja autotunella mauttomaksi ja hajuttomaksi, eikä niitä samoja kliseitäkään jaksa vuosikymmenestä toiseen. Hevimiehet alkavat olla keski-iän huonommalla puolella suurin osa muutenkin.
Aikansa kutakin. Rokkifestareilla ja keikoilla väki on 35+ ikäistä, nuoret kuuntelee räppia, hiphopia tai sitten näitä ellinooria.
Vierailija kirjoitti:
Raskasta rokkia olen kuunnellut siitä asti kun aloin musiikkia kuunnella kasarilla. Mulle ihan sama onko se suosittua vai ei. Ei ole koskaan liikuttanut se onko jokin asia muotia. Itseppä tiedän mistä tykkään ja muiden asiat kuten musiikkimaku ei liikuta mua millään tavalla.
Pää pois kasarilta!!
Tässä se kaikkien fanittama 50 vuotias hoikka ,kaunis ja varakas nainen.
Katson nykyään animea..
Lisäksi olen laajentanut musamakuani 70 luvun diskoon.
Tykkään myös nu metallista ja black metallista.
Onko kampauksesi kuin kummelin THE SKORPPIONS laulaja hahmolla?
Vierailija kirjoitti:
Mene sinä Jone Nikula takaisin Ukrainan rajalle!
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä jaksanut sitä tylsää örinää ja metelöintiä kuunnella. Hidasjärkisten "musiikkia". Tervemenoa puolestani.
t. N48
No nyt oli kyllä harvinaisen hidasjärkinen kommentti.
Onneksi et julkaissut tuota omalla nimelläsi missään.
Vierailija kirjoitti:
Aikansa kutakin. Rokkifestareilla ja keikoilla väki on 35+ ikäistä, nuoret kuuntelee räppia, hiphopia tai sitten näitä ellinooria.
Ja Olavi Uusivirtaa!!
On aivan ihana ja ROCK!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä jaksanut sitä tylsää örinää ja metelöintiä kuunnella. Hidasjärkisten "musiikkia". Tervemenoa puolestani.
t. N48
Musiikki on makuasia.
en minäkään kuuntele CHEEKKIÄ
se kaunis ja varakas N50 VEE
No jännästi ne metallilevyt vaan nousee sinne albumilistan kärkeen edelleen. Ehkä niitä sitten kuunnellaankin enemmän niiltä levyiltä, kuin jostain striimipalveluista, en tiedä.
Mutta hevi voi ihan hyvin, kiitos kysymästä.
Vierailija kirjoitti:
Saitko p.illua viimeksi kasarilla?:)
Vierailija kirjoitti:
t. N48
Mitäpä sitte jaksat?
Teen itse aika merkittävän eron raskaan rockin (Led Zeppelin) ja metallin (80-luvun Metallica) välillä. Kummassakin pitkätukkaiset pojat soittavat kitaraa, mutta tyylit ovat kovin erilaiset. Ensin mainitusta pidän paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saitko p.illua viimeksi kasarilla?:)
Kyllä ja olen edelleen saman naisen kanssa, se antaa mun luukuttaa iron Maidenia perjantaisin puoli tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Teen itse aika merkittävän eron raskaan rockin (Led Zeppelin) ja metallin (80-luvun Metallica) välillä. Kummassakin pitkätukkaiset pojat soittavat kitaraa, mutta tyylit ovat kovin erilaiset. Ensin mainitusta pidän paljon enemmän.
Tässä se hurmaava 50 vuotias rokki tyttö
Mainitsinko jo että olen alkanut kuunnella 70-luvun musiikkia:)
Nykyään suositaan räppiä ja muuta taantumuksellista sontaa mikä ei vaadi tekijältään saati kuulijaltaan mitään kummoista aivotoimintaa.
toivottavasti et sinäkÄÄN kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. N48
Musiikki on makuasia.
en minäkään kuuntele CHEEKKIÄ
se kaunis ja varakas N50 VEE
Cheekki fanit alapeukuttaa??
Voi kun söpöö..sokka irti?
t. N48