Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvatusmetodit, joita teillä ei käytetä

Vierailija
18.04.2022 |

Ottamatta kantaa puolesta/vastaan, mitä kasvatusmetodeja teillä ei käytetä?

Meillä ei ole käytössä karkkipäivää (vaan karkkia syödään todella harvoin). Lasta ei myöskään istuteta ruokapöydässä, vaan saa poistua kun on syönyt mielestään tarpeeksi (lautasta ei tarvitse syödä tyhjäksi).

Mitä metodeja/tapoja teillä ei ole käytössä?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole tarkkaa nukkumaan menoaikaa. Siinä 19.30-21.00 välillä menevät nukkumaan.

Vierailija
2/29 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäähypenkkiä ei käytetä meillä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole viikkorahaa, vaan lapset voi tienata ja käyttää rahojaan päivittäin vaikka sitten karkkiin.

Vierailija
4/29 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koskaan lyödä lasta paljaalla kädellä

Vierailija
5/29 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lasten kanssa neuvotella.

Vierailija
6/29 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ihannoida monikulttuuria.

Vierailija
7/29 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole viikkorahaa, vaan lapset voi tienata ja käyttää rahojaan päivittäin vaikka sitten karkkiin.

Meillä ei viikkorahaa käytössä. Eikä rahaa tarvitse ”tienata” kotitöillä. Rahaa saa tarpeen mukaan ja kotitöitä tehdään ilman palkkioita.

Vierailija
8/29 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea ei tarvitse maistaa. Ei pakoteta eikä tyrkytetä. Usein haluaa maistaa omaehtoisesti kun huomaa että toisetkin syövät.

Vierailija
9/29 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kaupasta ei osteta mitään karkkia/leluja yms kinumalla, vaan vain ja ainoastaan jos sinne on lähdetty varta vasten ostamaan niitä -> Ei koskaan ole tullut riitaa tai kiukuttelua, tietävät ettei maksa vaivaa

- Hyvistä koenumeroista ei palkita rahallisesti tms., mutta kehutaan tottakai

- Ei viikkorahaa toistaiseksi, pitää tienata itse kotitöillä

- Lautasta ei tarvitse syödä tyhjäksi. Maistaa pitää. Vaihtoehtoisia tarjoiluja ei ole, jos ei kelpaa, sitten odottaa seuraavaa ruoka-aikaa. Ei sanota pöydässä, että ruoka on pahaa, yökitä tms. Saa sanoa ettei oikein pidä. Jos on täynnä tai ei pidä, saa jättää syömättä.

Vierailija
10/29 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei viikkorahaa käytössä. Eikä rahaa tarvitse ”tienata” kotitöillä. Rahaa saa tarpeen mukaan ja kotitöitä tehdään ilman palkkioita.

Jotkut kotityöt hoituu toki palkkiotta, mutta kyllä osasta pitää mielestäni maksaa, ei kukaan täällä kuitenkaan ala aikuisetkaan ilmatteeksi mitään tekemään, joten en halua lapsianikaan siihen opettaa.

Ennemmin pyrin siihen, että lapset koittaa myös itse kehittää keinoja hankkia rahaa kodin ulkopuoleltakin, esimerkiksi vievät välillä naapureiden roskia, kastelevat näiden kukkia, myyvät karkkejaan ja keräilykorttejaan kavereilleen voitolla yms.

Vierailija
11/29 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luvatun asian perumista kiukuttelun takia. Yksi kauheimmista "kasvatusmenetelmistä".

Vierailija
12/29 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kotityöt hoituu toki palkkiotta, mutta kyllä osasta pitää mielestäni maksaa, ei kukaan täällä kuitenkaan ala aikuisetkaan ilmatteeksi mitään tekemään, joten en halua lapsianikaan siihen opettaa.

Ennemmin pyrin siihen, että lapset koittaa myös itse kehittää keinoja hankkia rahaa kodin ulkopuoleltakin, esimerkiksi vievät välillä naapureiden roskia, kastelevat näiden kukkia, myyvät karkkejaan ja keräilykorttejaan kavereilleen voitolla yms.

Maksaako joku sulle kotitöistä?

Vierailija
13/29 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei karkkipäivää, ei ole pakko syödä lautasta tyhjäksi, ei viikkorahaa.

Rangaistukset ei ole random kieltoja tai aresteja, emme välttämättä rankaise ollenkaan. Asioista keskustellaan ja mietitään yhdessä, miten pitäisi jatkossa toimia ja miksi se miten toimittiin, ei ole oikein.

Ei ruutuaikaa.

Vierailija
14/29 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Kaupasta ei osteta mitään karkkia/leluja yms kinumalla, vaan vain ja ainoastaan jos sinne on lähdetty varta vasten ostamaan niitä -> Ei koskaan ole tullut riitaa tai kiukuttelua, tietävät ettei maksa vaivaa

- Lautasta ei tarvitse syödä tyhjäksi. Maistaa pitää. Vaihtoehtoisia tarjoiluja ei ole, jos ei kelpaa, sitten odottaa seuraavaa ruoka-aikaa. Ei sanota pöydässä, että ruoka on pahaa, yökitä tms. Saa sanoa ettei oikein pidä. Jos on täynnä tai ei pidä, saa jättää syömättä.

Tarkennus vielä. Siis kauppaan ei toki erikseen lähdetä aina ostamaan esim. karkkia/lelua, mutta jos aiotaan ostaa, siitä on etukäteen sovittu ja tiedossa on mitä voidaan ostaa (karkkipäivän karkit, hiekkaleluja rikkinäisten tilalle jne. Ei mitään leluja muuten vaan, niitä saa sitten synttäreinä ja jouluna). Kaupassa on siis turha kinua, se ei ole ikinä muuttanut tilannetta ja kiukutteluilta on vältytty kokonaan.

Vierailija
15/29 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun periaatteisiini taas kuuluu, että puutun, jos huomaan jonkun ”kaverin” yrittävän saada ”voittoa” omilta lapsiltani.

Vierailija
16/29 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös puhutaan kyllä ihan suoraan faktat faktoina. Ei kaunistella monikulttuurisuutta. Siihen liittyy paljon ongelmia, on varoitettu jengeistä, mu s li mi miesten erilaisista käsityksistä miten tyttöihin/naisiin suhtaudutaan ja ohjattu olemaan varovainen, Venäjä on hyökännyt Ukrainaan ja kyllä siellä moni sotaa kannattaa, ei vain johtajansa jne. Hyssyttely ja asioiden kaunistelu ei johda mihinkään hyvään.

17/29 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin itkemään jättäminen kun on paha mieli.

Mies tekisi tätä, minä en. Ja mies myös uhkailei heittää lapsen hankeen ku kiukutteli pöyässä.

Mä sanoin että mun lapselle ei puhuta noin. Mun lasta ei pelotella kamaluuksilla.

Ainoostaan joskus komennan että jos ei kiukuttelu lopu niin ei saa katsoa telkkaria yms.

Aina meen lohduttamaan lasta ja autan häntä tunteidensa kanssa. Lapsi tarvitsee lohdutusta ja tukea tunteiden käsittelyyn ja ilmaisuun.

Koitan opettaa lapselle keinoja rauhoittua.

Mun lapselle ei tule älykännykkää ennen yläasteikää. En halua altistaa lastani sille paskalle ja vaikee valvoa ettei käytä puhelinta väärin.

Vanhanaikasen puhelimen voi ehkä saada.

Mun lapselle ei osteta merkkivaatteita vaan. Saa kelvata halvemmat.

Mun lapselle tulee kotiintuloajat täysi ikäisyyteen asti. Kylillä ei oo syytä hillua myöhään.

Poikakaverin luo ei mennä yökylään.

Toisen lapseni asioista en voi päättää asuu isällään ja mua ei kuunnella.

Mun lapsi saa läjäpäin rakkautta, vähemmän materiaa ja vakaat hyvät rajat.

Kyllä se leluja saa tarpeeksi.

En opeta turhaa pokkurointia ja ärsyttäviä sääntöjä kuten ettei saa pöyästä lähtee ennenku kaikki syöny. Opetan ystävällisyyttä kunnioitusta hyviä elämänarvoja.

Kotitöitä pitää osata tehä ilman palkkaa. Ei siitä aikuisenakaan kotitöistä palkkaa saa. Extrahommista voi sitten maksaa.

Rahaa voin myös joskus vähän antaa mutten todellakaan paljon. En antas paljon vaikka olisin rikas koska lapselle ei oo hyväksi saada liikaa rahaa.

18/29 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

neliöeliö kirjoitti:

Mies tekisi tätä, minä en. Ja mies myös uhkailei heittää lapsen hankeen ku kiukutteli pöyässä.

Mä sanoin että mun lapselle ei puhuta noin. Mun lasta ei pelotella kamaluuksilla.

Ainoostaan joskus komennan että jos ei kiukuttelu lopu niin ei saa katsoa telkkaria yms.

Aina meen lohduttamaan lasta ja autan häntä tunteidensa kanssa. Lapsi tarvitsee lohdutusta ja tukea tunteiden käsittelyyn ja ilmaisuun.

Mun lapselle ei tule älykännykkää ennen yläasteikää. En halua altistaa lastani sille paskalle ja vaikee valvoa ettei käytä puhelinta väärin.

Mun lapselle tulee kotiintuloajat täysi ikäisyyteen asti. Kylillä ei oo syytä hillua myöhään.

En opeta turhaa pokkurointia ja ärsyttäviä sääntöjä kuten ettei saa pöyästä lähtee ennenku kaikki syöny. Opetan ystävällisyyttä kunnioitusta hyviä elämänarvoja.

Kotitöitä pitää osata tehä ilman palkkaa. Ei siitä aikuisenakaan kotitöistä palkkaa saa. Extrahommista voi sitten maksaa.

Rahaa voin myös joskus vähän antaa mutten todellakaan paljon. En antas paljon vaikka olisin rikas koska lapselle ei oo hyväksi saada liikaa rahaa.

Niin ja sateenkaariihmisistä meillä ei puhuta. Ei ole mitään syytä tuommosia aikuisten prversioi lapselle opettaa. Paitsi jos lapsi on muualta saanu asiasta kuulla niin sitten keskustellaan että ne on aikuisten höperyyksiä eikä sellasia tarvii ajatella

Vierailija
19/29 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkennus vielä. Siis kauppaan ei toki erikseen lähdetä aina ostamaan esim. karkkia/lelua, mutta jos aiotaan ostaa, siitä on etukäteen sovittu ja tiedossa on mitä voidaan ostaa (karkkipäivän karkit, hiekkaleluja rikkinäisten tilalle jne. Ei mitään leluja muuten vaan, niitä saa sitten synttäreinä ja jouluna). Kaupassa on siis turha kinua, se ei ole ikinä muuttanut tilannetta ja kiukutteluilta on vältytty kokonaan.

Samat periaatteet täälläkin, mutta kyllä silti on leluhyllyillä kiukuttu. Jos kaikki lapset (ja ihmiset ylipäätään) eivät koskaan haluaisi mitään mitä eivät ole tottuneet saamaan, olisi maailmassa moni keksintö jäänyt tekemättä, niin hyvässä kuin pahassa.

Vierailija
20/29 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

neliöeliö kirjoitti:

neliöeliö kirjoitti:

Niin ja sateenkaariihmisistä meillä ei puhuta. Ei ole mitään syytä tuommosia aikuisten prversioi lapselle opettaa. Paitsi jos lapsi on muualta saanu asiasta kuulla niin sitten keskustellaan että ne on aikuisten höperyyksiä eikä sellasia tarvii ajatella

Tuskinpa lapsi tuollaisten vanhempien kanssa koskaan sateenkaariasioista ”keskustelee”. Sen, mitä muualla kuulee, painaa toki mieleensä. Ja sitten kun täyttää 18, ei näy kuin perävalot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi