Te, joiden mielestä opettajat ansaitsivat huimaa palkkaa
niin millaiset opettajat teillä oli kouluaikoina? Itsellä on todella negatiivisia kokemuksia ja siksi en ymmärrä opettajien ylistystä. Muistan esimerkiksi kuinka opettajat itse kertoivat, kuinka opettajien pitäisi tienata lähemmäs 4000 euroa palkkaa kesken koulutunnin. Sama opettaja sanoi myös, että kiusattu ansaitsee kiusatuksi tulonsa. He eivät myöskään puuttuneet kiusaamistapauksiin. Tuntui, että he ajattelivat vain, että heidän tehtävänsä on opettaa. Oikeasti opettajia tarvitaan siihen kasvatustyöhön. Miksi joku ei opi? Miksi joku jää luokan ulkopuolelle? Opettajat eivät keskittyneet ollenkaan kasvatukselliseen tehtäväänsä. Jos he tekisivät sitä niin siitä pitäisi minusta maksaa, mutta siitä että höpöttää luokan edessä jostain pluslaskuista. Kaikki sen osaavat, mutta kuka saa kaikki luokan oppilaat oikeasti oppimaan asian? Se on jo taitoa.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tuo surullinen tilastovirhe palkoissa. Tilastointi tehdään siinä kuussa, jossa maksetaan lisiä. :(
Tämä väite ammutaan alas joka ketjussa. Uskotteko te opet tähän itse vai testaatteko meidän muiden oppimista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti koululaitos kanssa lopetetaan samoin kuin terveydenhuolto. Jokainen opettakoon ja hoitakoon omansa ihan itse. Sitten ei tarvitse ruikuttaa siitä, että joku haluaa asianmukaista palkkaa näistä töistä
Koronan aikana mammat ei kestänyt päivääkään OMAA LASTAAN kotona opiskelemassa. Mutta opettajille ei arvostusta riitä. Sellasta
Korona-aikana valitettavasti olin itse töissä tekemässä omia tärkeitä hommiani. Arvostusta riittää, mutta kun itsekin olen maisteri ja saan pienempää palkkaa kuin opettajat, en oikein jaksa tuota itkua pienestä palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain opetusalasta keskusteltaessa esitetään näitä näkemyksiä, että huonon opetuksen voi korjata maksamalla vielä huonompaa palkkaa. Tämä on kyllä hyvin erikoinen ajatus. Kaikista muista aloista puhuttaessa on itsestään selvää, että jos halutaan hyviä tekijöitä, pitää maksaa hyvin.
Jos opettaja tienaisi peruskoulussa esimerkiksi 6000 euroa kuussa, silloin lukuisista hakijoista ehkäpä jo päästäisiin valitsemaan lahjakkaita ja motivoituneita ihmisiä, joilla on erinomaiset sosiaaliset taidot ja ongelmanratkaisukyvyt. Mutta kun palkka alkaa jopa kakkosella, tämmöiset tyypit valitsevat yleensä jonkin muun alan, vaikka periaatteessa olisivatkin opettamisesta kiinnostuneita.
Tällä hetkellä osaa myös hyvistä opettajista motivoi vapaa-aika, vaikka päivät eivät niin lyhyitä ole kuin monet luulevat. Jos lomien tuoma lisäarvo vielä vietäisiin, niin eihän sitten opettajan kuitenkin aika raskaaseen työhön pyrkisi kuin ihmisiä, jotka eivät muuallekaanpääse tai keksi mennä.
Jos todella opetuksen ja kasvatuksen taso huolettaa, niin opettajille lisää lomia, lisää liksaa, paremmat työolot ja välineet, pienemmät ryhmät jne. Jo alkaisi työ kiinnostaa maan parhaitakin voimia, mikä olisi lasten etu.
Ei se toimi näin. Esimerkiksi lääketieteessä tutkimuspuoli on hyvin suosittu, vaikka siitä maksetaan paljon heikommin kuin potilastyöstä. Parempiin tuloksiin päästään parantamalla työoloja.
No onnea kun onnistuit löytämään poikkeuksen. Eiköhän tutkijoita motivoi esimerkiksi maine ja kunnia ja onnistuminen , jos on mukana keksimässä jotain uutta vaikkapa syövän parantamiseksi. Ihan tällaista ei ole useimmissa töissä odotettavissa.
Tästä poikkeuksestasi huolimatta pääsääntö on se, että lahjakkaat ja motivoituneet ihmiset eivät parveile pyrkimässä huonosti palkattuun työhön.
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Opettaja on 4 226 euroa kuukaudessa.
https://duunitori.fi/palkat/opettaja
Ei kovin moni akateeminenkaan saa tuollaista palkkaa ellei ole johtaja-asemassa.
Se on ikävää, että noita palkkoja vääristellään. Tai ehkä pitäisi erottaa opettajien palkat eri kouluasteiden mukaan, kun niistä puhutaan. Varhaiskasvatuksessa ja peruskoulussa ei kenelläkään opettajalla ole noin suuria palkkoja, kuin tuo keskiarvo väittää. Itse olen yläkoulun erityisopettaja kaikkine ikälisineen, eli palkkani on suurin mahdollinen, ja se jää todella kauas tuosta keskiarvopalkasta.
Ei ihme, jos monia ärsyttää, että vaaditaan lisää palkkaa, kun koko ajan julkisuudessa toitotetaan ihan muita ansioita, kuin se palkka oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin opettajat joutuivat laatimaan itse kokeet. Nykyisinhän kokeet ovat valmiina opettajan oppaan lopussa, joten tämä osio on helpottunut. Ja ainakin meidän lasten koulussa lapset lähetettiin kesken koulupäivän kotiin silloin kun oli opettajainkokous. Toki tästä ilmoitettiin etukäteen.
Kuitenkin opettajilla sitä varsinaista kauheutta eli opetusta on vain muutama tunti päivässä. Muut työt saa tehdä rauhassa oppilailta.
Opettajia on niin monenlaisia. Tiesitkö, että ammatillisena opettajana teen itse kaiken opetusmateriaalin, koska mitään oppikirjaa ei ole. Opetuksetonta aikaa viikossa saattaa olla jopa 10 tuntia. Siinä ajassa hoidan vastuuopettajan tehtävät ja tuntien suunnittelun ja materiaalit, tai siis pitäisi hoitaa, mutta illalla voi kotona jatkaa... Lisäksi vähintään 3 kahdeksan tunnin päivää olen pitämässä oppitunteja. Saan myös tehdä vähintään kerran viikossa opetusta aikuisten parissa klo. 17-21. Lisäksi tietysti myös viikonloppuisin saattaa olla opetusta.
Ja tiesitkö muuten, että ammatillisista oppilaista n. 30% kärsii erilaisista oppimisvaikeuksista? Suunnittelen ja otan huomioon opetuksessa myös heidän tarpeensa, koska mielestäni jokaisella on oikeus oppia.
Mutta kaikesta huolimatta en kaipaa lisää palkkaa vaan avustajaa opetustilanteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tuo surullinen tilastovirhe palkoissa. Tilastointi tehdään siinä kuussa, jossa maksetaan lisiä. :(
Tämä väite ammutaan alas joka ketjussa. Uskotteko te opet tähän itse vai testaatteko meidän muiden oppimista?
No jostainhan nuo luvut tempaistaan. Peruskoulussa kukaan ei pääse edes 20 vuoden jälkeen tuollaiseen palkkaan, kuin väitetään muka olevan vasta keskiarvo palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Miinuksia saa antaa, mutta toivon, että myös kommentoisitte jotain.
Ap
Alapeukutin avaustasi siksi, että - vaikka olisit kokenut ikäviä asioita - en pidä asiallisena tuoda esille väitettä opettajan kommentista, että kiusattu ansaitsisi kiusatuksi tulemisensa. Ensinnäkin väite voi olla irrotettu asiayhteydestään eikä toisaalta välttämättä pidä edes paikkaansa, ja toiseksi se ei olisi yleistettävissä edes siinä tapauksessa, jos vaikka joku opettaja olisi noin typerästi sanonutkin.
Vierailija kirjoitti:
Opettajia on monenlaisia. Toiset hoitavat vain välttämättömän, toiset tekevät paljon extraa.
Yläasteella mulla oli fysiikan ja kemian ope, joka usein sanoi "mitä minä näitä selostamaan, siellähän ne kirjassa, lukekaa sieltä". Miksi me edes tultiin kouluun, kun oltais voitu lukea kirjaa kotona?
Kauppaopistossa luokanvalvojamme oli enkun ope, joka ei osannut opettaa eikä hoitanut muutenkaan hommiaan. Jos häneltä kysyi jotakin kieleen liittyvää, hän ei osannut vastata vaan aina piti kysyä joltakin toiselta ja vastaus tuli vasta seuraavalla tunnilla- jos oli muistanut kysyä. Kokeiden korjaamiseen häneltä meni 2kk. Oli sinkku, joten ainakaan perhe ei vienyt aikaa. Laskentatoimen ja matikan ope palauttivat kokeet aina seuraavalla tunnilla, joka saattoi olla jo seuraavana päivänä.
Omien lasteni monet opet vastasivat wilma-viesteihin jopa keskellä yötä. Kukaan ei varmaan pakottanut ympärivuorokautiseen palveluun? Oli myös opeja, jotka vastasivat vain työpäivinä klo 8-16.
Aiemmin opettajat joutuivat laatimaan itse kokeet. Nykyisinhän kokeet ovat valmiina opettajan oppaan lopussa, joten tämä osio on helpottunut. Ja ainakin meidän lasten koulussa lapset lähetettiin kesken koulupäivän kotiin silloin kun oli opettajainkokous. Toki tästä ilmoitettiin etukäteen.
Kuitenkin opettajilla sitä varsinaista kauheutta eli opetusta on vain muutama tunti päivässä. Muut työt saa tehdä rauhassa oppilailta.
Tämä nyt on vain ihan detalji, eikä kuulu oikeastaan tähän keskusteluun, mutta kokeet ovat minkä ihmeen opettajan oppaan lopussa? Joskus 15 vuotta sitten oli paperisia opettajan oppaita vielä olemassa, ei sellaisia edes ole enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti koululaitos kanssa lopetetaan samoin kuin terveydenhuolto. Jokainen opettakoon ja hoitakoon omansa ihan itse. Sitten ei tarvitse ruikuttaa siitä, että joku haluaa asianmukaista palkkaa näistä töistä
Koronan aikana mammat ei kestänyt päivääkään OMAA LASTAAN kotona opiskelemassa. Mutta opettajille ei arvostusta riitä. Sellasta
Korona-aikana valitettavasti olin itse töissä tekemässä omia tärkeitä hommiani. Arvostusta riittää, mutta kun itsekin olen maisteri ja saan pienempää palkkaa kuin opettajat, en oikein jaksa tuota itkua pienestä palkasta.
"opettajat" on aika heterogeeninen joukko. Paljonko sinun bruttopalkkasi on?
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun minä kävin koulua oli aivan eri meininki kuin nykyään. Opettajat sai opettaa ja pitää kuria tarvittaessa. Ei tarvinnut keskittyä muuhun. Heitä arvostettiin. Lapset ei hyppineet silmille, eikä myöskään lasten vanhemmat.
Nykyinen vallallaoleva näkökulma kasvatustieteessä on, että kurinpito ei auta mitään vaan synnyttää vain traumoja ja epäluottamusta. Kurinpidon tilalle on otettu tunnekasvatus ja positiivinen kasvatus, joilla pyritään parantamaan lasten tunnetaitoja ja luottamussuhdetta.
No tuossahan se "en pitänyt itsestäni meteliä". Aika paljon saa lukea kertomuksia ikävistä koulumuistoista, mutta silloin kouluaikana niistä ei ole kerrottu kenellekään. Ei opettaja esim. voi tietää, että joku pelkää esiintymisiä, jos ei niistä opettajalle kerro. Myös kiusaamista voi tapahtua, varsinkin tyttöjen keskuudessa niin, että opettajalla ei ole siitä aavistustakaan, jos ei kukaan kerro. Ennen sitä tehtiin hyvin hienovaraisesti ilmein, elein, jättämällä ulkopuolelle, mutta varottiin tekemästä sitä kun opettaja näki. Nykyisin se on siirtynyt someen ja tapahtuu paljon vapaa-ajallakin. Asioista pitää puhua ja kertoa. Ei se sitä takaa, että kaikki asiat aina järjestyvät, mutta voi ainakin yrittää.