Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joiden mielestä opettajat ansaitsivat huimaa palkkaa

Vierailija
16.04.2022 |

niin millaiset opettajat teillä oli kouluaikoina? Itsellä on todella negatiivisia kokemuksia ja siksi en ymmärrä opettajien ylistystä. Muistan esimerkiksi kuinka opettajat itse kertoivat, kuinka opettajien pitäisi tienata lähemmäs 4000 euroa palkkaa kesken koulutunnin. Sama opettaja sanoi myös, että kiusattu ansaitsee kiusatuksi tulonsa. He eivät myöskään puuttuneet kiusaamistapauksiin. Tuntui, että he ajattelivat vain, että heidän tehtävänsä on opettaa. Oikeasti opettajia tarvitaan siihen kasvatustyöhön. Miksi joku ei opi? Miksi joku jää luokan ulkopuolelle? Opettajat eivät keskittyneet ollenkaan kasvatukselliseen tehtäväänsä. Jos he tekisivät sitä niin siitä pitäisi minusta maksaa, mutta siitä että höpöttää luokan edessä jostain pluslaskuista. Kaikki sen osaavat, mutta kuka saa kaikki luokan oppilaat oikeasti oppimaan asian? Se on jo taitoa.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä kävin koulua oli aivan eri meininki kuin nykyään. Opettajat sai opettaa ja pitää kuria tarvittaessa. Ei tarvinnut keskittyä muuhun. Heitä arvostettiin. Lapset ei hyppineet silmille, eikä myöskään lasten vanhemmat. Nykyään teen työni kautta (lastenpsyk.sh) paljon yhteistyötä opettajien kanssa, ja kyllä on nykyään heidän työnsä sellaista että ihmettelen miten kukaan siihen pystyy/ jaksaa. Niin uskomattomia juttuja kuulee, ja kaikenlaista näkee luokissa. Moni opettaja on silti käsittämättömän taitava ja kärsivällenen sekalaisen haastavan luokkansa kanssa, ja tekee työtään suurella sydämellä ja ammattitaidolla. Toisten työtä ei pitäisi koskaan arvostella tai arvioida sen vaativuutta jos ei ole ollut mahdollisuutta ”sisäpiirissä” nähdä mitä kaikkea se pitää sisällään. Se mikä näkyy asiakkaalle (varmaan alalla kuin alalla) on vain pieni pinta-raapaisu kokonaisuudesta.

Vierailija
22/51 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Opettaja on 4 226 euroa kuukaudessa.

https://duunitori.fi/palkat/opettaja

Ei kovin moni akateeminenkaan saa tuollaista palkkaa ellei ole johtaja-asemassa.

Hiljaiseksihan tämä vetää. IT-alalla vaativissa hommissa eikä lähellekään tuota tasoa, kun liikkaope samaan aikaan pelikentällä puhaltaa pilliin ja heittää pallon lapsille. Pelailkaapa siinä vähäsen...

Jos olisit oikeasti IT-alalla vaativissa hommissa, tietäisit, että et todellakaan saa noin vähän palkkaa tai hakisit heti muualle. Liikunnan opettaja ei liioin todellakaan saa keskimäärin tuota palkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Opettaja on 4 226 euroa kuukaudessa.

https://duunitori.fi/palkat/opettaja

Ei kovin moni akateeminenkaan saa tuollaista palkkaa ellei ole johtaja-asemassa.

Yliopistonopettajille on mielestäni ihan asiallista maksaa 5000€ kuussa, heillä on vaativa koulutus ja vaativa työ.

Vierailija
24/51 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntemani opettajat saavat nettona 1800-2400 euroa. Verotus kiristyy juuri opettajien palkkaluokassa.

Verotus kiristyy jyrkimmin kaikkien yleisimpien palkkojen tuntumassa.

Fakta on että verotus kiristyy jyrkimmin kun kokonaisvuositulot nousevat 16 tonnista 18 tuhanteen.

12,3% vrt. 36,8%

Vierailija
25/51 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi minä olin se ujo ja hiljainen lapsi, jota kiusattiin. En pitänyt itsestäni meteliä. Menestyin keskiverrosti, 8-9 tasoa, joskus 10. Olisin kaivannut apua sosiaalisiin taitoihin. Koulupäivät olivat minulle yhtä helvettiä. Minulla ei ollut yhtään kaveria. Ryhmätöissä jäin yksin. Minulla oli todella huono itsetunto. Minulla ei vielä aikuisenakaan ole yhtään kavereita ja pelkään esiintymisiä henkeni edestä. 

Ap

Vuorovaikutustaitojen opettaminen on vanhempien vastuulla.

Vierailija
26/51 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en myöskään ymmärrä opettajien ylistystä, musta se on aika vanhanaikainen ajattelutapa. Samanlaisia tuuskaajia kuin muutki. Osaa todella kiinnostaa kohdata toinen ihminen ja toiset vaa puuhaa ko saa palkkaa. Itteä koulukiusattiin ala-aste ja opettaja tuumas et kotoa kaikki lähtee ja minussa on se ongelma miks mulla ei oo kavereita. Olin vaan hiljanen ja kiltti lapsi eli suomeks helppo kohde kiusaamiselle.

Oon sittemmin käyny peruskoulun jälkeen lukion ja 2 amista. Yhen ainoan opettajan voin noista kouluista nostaa josta näki et sitä todella kiinnosti yhtään mikään. Muu porukka oli harmaata massaa tai aivan täydellisiä alisuoriutujia. Et omien kokemusten myötä en kyllä ainakaan nostaisi opettajien palkkaa, koska suurinta osaa ei kiinnosta.

Alisuoriutujaopet pitäisi heivata hittoon, ja tilalla palkata hyvät opet. Hyvällä palkalla. Lisäksi, oppilaiden paskapääkäytöksen korjailu ei ole opettajan homma. Opettajilla pitää olla joku taho jolle ilmoittaa häiriköstä ja se häirikkö poistetaan luokasta heti.

Olen hyvä ope. Se työ on niin raskasta ja syö kaiken elämästä että ei jaksanut vaikka mitä maksaisi. Työnkuva tarvitsee remonttia. Siihen ei auta palkankorotukset. Sama on luultavasti hoitsuilla.

Vierailija
27/51 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tuo surullinen tilastovirhe palkoissa. Tilastointi tehdään siinä kuussa, jossa maksetaan lisiä. :(

Vierailija
28/51 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä mutta miksi peruskoulun opettajilta vaaditaan amk koulutus? On monia muitakin töitä mihin ei pitäisi edes vaatia amk koulutusta.

Peruskoulun open ( luokat 1-9) vakituiseen virkaan ei kuule riitä AMK-tutkinto, pitää olla yliopiston käynyt (maisteri).

Toki sijaiseksi pääsee kuka tahansa selväjärkinen...

Eli tervetuloa kokeilemaan kaikki kateelliset!

Vierailija
29/51 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajia on monenlaisia. Toiset hoitavat vain välttämättömän, toiset tekevät paljon extraa.

Yläasteella mulla oli fysiikan ja kemian ope, joka usein sanoi "mitä minä näitä selostamaan, siellähän ne kirjassa, lukekaa sieltä". Miksi me edes tultiin kouluun, kun oltais voitu lukea kirjaa kotona?

Kauppaopistossa luokanvalvojamme oli enkun ope, joka ei osannut opettaa eikä hoitanut muutenkaan hommiaan. Jos häneltä kysyi jotakin kieleen liittyvää, hän ei osannut vastata vaan aina piti kysyä joltakin toiselta ja vastaus tuli vasta seuraavalla tunnilla- jos oli muistanut kysyä. Kokeiden korjaamiseen häneltä meni 2kk. Oli sinkku, joten ainakaan perhe ei vienyt aikaa. Laskentatoimen  ja matikan ope palauttivat kokeet aina seuraavalla tunnilla, joka saattoi olla jo seuraavana päivänä. 

Omien lasteni monet opet vastasivat wilma-viesteihin jopa keskellä yötä. Kukaan ei varmaan pakottanut ympärivuorokautiseen palveluun? Oli myös opeja, jotka vastasivat vain  työpäivinä klo 8-16.

Aiemmin opettajat joutuivat laatimaan itse kokeet. Nykyisinhän kokeet ovat valmiina opettajan oppaan lopussa, joten tämä osio on helpottunut. Ja ainakin meidän lasten koulussa lapset lähetettiin kesken koulupäivän kotiin silloin kun oli opettajainkokous. Toki tästä ilmoitettiin etukäteen.

Kuitenkin opettajilla sitä varsinaista kauheutta eli opetusta on vain muutama tunti päivässä. Muut työt saa tehdä rauhassa oppilailta.

Vierailija
30/51 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolten välinen epätasa-arvo. Ei moni tiedäkään kaikista monien alojen työsuhde-eduista (esim. autot), bonuksista (minkä kokoisia!, lomaeduista, pekkasista ym.

Vierailija
31/51 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan ikälisien nostamista, tiedän että moni ei kannata ikälisiä.

Mutta mielestäni se kannustaa jaksamaan työssään. Kokemuksen kautta työtä on helpompi kehittää. Voidaan esim. kirjata open työtehtäviin kiusaamiseen puuttuminen ja sen ennaltaehkäisy.

Vierailija
32/51 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan ikälisien nostamista, tiedän että moni ei kannata ikälisiä.

Mutta mielestäni se kannustaa jaksamaan työssään. Kokemuksen kautta työtä on helpompi kehittää. Voidaan esim. kirjata open työtehtäviin kiusaamiseen puuttuminen ja sen ennaltaehkäisy.

Minä en kannata ikälisiä. Ei kenenkään tarvitse saada lisää palkkaa, jos vuodesta toiseen pyörittelee samoja kalvoja eikä tuloksia synny. On kai olemassa jokin tapa millä opettajan todellista ammattitaidon kehitystä voidaan mitata ja kun ammattitaito on oikeasti kehittynyt, nostetaan palkkaa. Pelkkä "olen tehnyt samoja hommia viisi vuotta" ei riitä syyksi palkankorotukselle, pitäisi koskea kaikkia aloja. Yhdenkään vapaamatkustajan ei pidä saada kovempaa palkkaa, jos työt hoitaa aina minimivaatimuksen mukaan.

Vierailija
33/51 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti koululaitos kanssa lopetetaan samoin kuin terveydenhuolto. Jokainen opettakoon ja hoitakoon omansa ihan itse. Sitten ei tarvitse ruikuttaa siitä, että joku haluaa asianmukaista palkkaa näistä töistä

Vierailija
34/51 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti koululaitos kanssa lopetetaan samoin kuin terveydenhuolto. Jokainen opettakoon ja hoitakoon omansa ihan itse. Sitten ei tarvitse ruikuttaa siitä, että joku haluaa asianmukaista palkkaa näistä töistä

Koronan aikana mammat ei kestänyt päivääkään OMAA LASTAAN kotona opiskelemassa. Mutta opettajille ei arvostusta riitä. Sellasta

Vierailija
35/51 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin arvostelette, että opettajat saavat jo nyt korkeaa palkkaa, kuvitelkaapa, että luokassa on kolmekymmentä Jonnejuuliaa, joita ei saa ojennukseen millään, kun he eivät ole koskaan tottuneet siihen, että heitä kielletään ja heidän kehotetaan istumaan paikoillaan ja kuuntelevan, kun heitä opetetaan. Miettikää, millä hinnalla te jaksaisitte niitä "Rovaniemen markkinoita" vuodesta toiseen? Suosittelen lämpimästi, että hakeudutte sijaiseksi edes muutamaksi kuukaudeksi, jotta voitte ihan livenä kokea sen lyhyen koulupäivän ihanuuden.

Kurinpito takaisin sallituksi, niin ei ole enää noita ongelmia. Ennen vanhaan ei neljäkymmentäkään Jonnejuuliaa hyppinyt silmille luokassa, kun karttakeppi alkoi paukkua.

Vierailija
36/51 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain opetusalasta keskusteltaessa esitetään näitä näkemyksiä, että huonon opetuksen voi korjata maksamalla vielä huonompaa palkkaa. Tämä on kyllä hyvin erikoinen ajatus. Kaikista muista aloista puhuttaessa on itsestään selvää, että jos halutaan hyviä tekijöitä, pitää maksaa hyvin.

Jos opettaja tienaisi peruskoulussa esimerkiksi 6000 euroa kuussa, silloin lukuisista hakijoista ehkäpä jo päästäisiin valitsemaan lahjakkaita ja motivoituneita ihmisiä, joilla on erinomaiset sosiaaliset taidot ja ongelmanratkaisukyvyt. Mutta kun palkka alkaa jopa kakkosella, tämmöiset tyypit valitsevat yleensä jonkin muun alan, vaikka periaatteessa olisivatkin opettamisesta kiinnostuneita.

Tällä hetkellä osaa myös hyvistä opettajista motivoi vapaa-aika, vaikka päivät eivät niin lyhyitä ole kuin monet luulevat. Jos lomien tuoma lisäarvo vielä vietäisiin, niin eihän sitten opettajan kuitenkin aika raskaaseen työhön pyrkisi kuin ihmisiä, jotka eivät muuallekaanpääse tai keksi mennä.

Jos todella opetuksen ja kasvatuksen taso huolettaa, niin opettajille lisää lomia, lisää liksaa, paremmat työolot ja välineet, pienemmät ryhmät jne. Jo alkaisi työ kiinnostaa maan parhaitakin voimia, mikä olisi lasten etu.

Vierailija
37/51 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä mutta miksi peruskoulun opettajilta vaaditaan amk koulutus? On monia muitakin töitä mihin ei pitäisi edes vaatia amk koulutusta.

Nyt tarkkana siellä! Peruskoulun opettajilta vaaditaan yliopisto-koulutus.

Ammatillisilta opettajilta vaaditaan kasvatustieteen opintoja 60 op ja lisäksi ammattikorkeakoulututkinto. Ja peruskoulun opettajat tosiaan työskentelevät lasten 6-16 v kanssa ja ammatilliset opettajat 16->v opiskelijoiden kanssa.

Itse 10 vuotta insinöörin töitä ja nyt 5 vuotta ammatillisen opettajan töitä tehneenä pidän omaa 3500 €/kk palkkaa ihan hyvänä, varsinkin kun lomalla täytyy olla 12 viikkoa vuodesta.

Vierailija
38/51 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain opetusalasta keskusteltaessa esitetään näitä näkemyksiä, että huonon opetuksen voi korjata maksamalla vielä huonompaa palkkaa. Tämä on kyllä hyvin erikoinen ajatus. Kaikista muista aloista puhuttaessa on itsestään selvää, että jos halutaan hyviä tekijöitä, pitää maksaa hyvin.

Jos opettaja tienaisi peruskoulussa esimerkiksi 6000 euroa kuussa, silloin lukuisista hakijoista ehkäpä jo päästäisiin valitsemaan lahjakkaita ja motivoituneita ihmisiä, joilla on erinomaiset sosiaaliset taidot ja ongelmanratkaisukyvyt. Mutta kun palkka alkaa jopa kakkosella, tämmöiset tyypit valitsevat yleensä jonkin muun alan, vaikka periaatteessa olisivatkin opettamisesta kiinnostuneita.

Tällä hetkellä osaa myös hyvistä opettajista motivoi vapaa-aika, vaikka päivät eivät niin lyhyitä ole kuin monet luulevat. Jos lomien tuoma lisäarvo vielä vietäisiin, niin eihän sitten opettajan kuitenkin aika raskaaseen työhön pyrkisi kuin ihmisiä, jotka eivät muuallekaanpääse tai keksi mennä.

Jos todella opetuksen ja kasvatuksen taso huolettaa, niin opettajille lisää lomia, lisää liksaa, paremmat työolot ja välineet, pienemmät ryhmät jne. Jo alkaisi työ kiinnostaa maan parhaitakin voimia, mikä olisi lasten etu.

Ei se toimi näin. Esimerkiksi lääketieteessä tutkimuspuoli on hyvin suosittu, vaikka siitä maksetaan paljon heikommin kuin potilastyöstä. Parempiin tuloksiin päästään parantamalla työoloja.

Vierailija
39/51 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tienaan ihan duunarina ammattikoulu pohjalta peruspalkkana jo enemmän kuin opettaja. Tosin työkokemus ja taito on sellaista että siihen ei koulusta valmistuta vaan se opitaan vuosien saatossa.

Vierailija
40/51 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntemani opettajat saavat nettona 1800-2400 euroa. Verotus kiristyy juuri opettajien palkkaluokassa.

Verotus kiristyy jyrkimmin kaikkien yleisimpien palkkojen tuntumassa.

Tai itse asiassa heti kun mennään vähänkin yleisimpien palkkojen yli.